Weidegang jonge paarden: langzaam laten wennen of meteen de

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Weidegang jonge paarden: langzaam laten wennen of meteen de

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-04 12:26

Ik vraag me af hoe jullie dat doen... doen jullie jonge paarden (2 jarigen bijvoorbeeld Haha! ) hoppa in 1 keer volledig de wei op of laten jullie ze geleidelijk aan wennen? Nu het weideseizoen in aantocht is vraag ik me dat echt af...voor mijn merrie bouw ik het altijd rustig op, maar ik vraag me af hoe dat met het hengstenkoppel zal gaan op stal... ik heb wel eens begrepen dat je jonge paarden wel meteen voluit weidegang kan geven omdat hun lichaam de eiwitten nog apart opslaat en afbreekt zeg maar... maar het fijne weet ik daar zeker niet van. Ik vroeg me dus af of er hier iemand is die mij daar meer over kan vertellen en die dus kan zeggen of jonge paarden idd gewoon zonder 'opbouwprogramma' de wei op kunnen...


Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:29

Verlden jaar toen bijna de helft van de paarden op stal nog onder 2 jarige viel, zijn we begonnen met langzaam opbouwen.

Eerst een paar uur, daarna weer wat langer, en zo steeds langer, totdat we op dag en nacht uitkwamen.

Ging perfect, ik had gehoort dat je met dat groene gras kans had op kolief OID dus neem liever het zekere voor het onzekere.

Dit jaar gata het weer op die manier gebeuren.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:30

ik denk dat je zelf wel weet hoe en wat.

start paardensport Zie profiel voor meer info

petraaken

Berichten: 44182
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:31

het best is langzaam opbouwen. Jong gras dat nog vochtig is produceert veel gas waardoor ze koliek kunnen krijgen. Ik spreek van ondervinding.

Billy

Berichten: 20690
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:32

Mijn paard, niet jong maar onderhand 15, gaat al jaren in een klap de wei op.
Meestal zo eind april met kort gras.
Bij ons gaat dat met alle paarden zo, en er zijn nooit problemen wat betreft koliek of zo.
Enkel een beetje aan de dunne de eerste dag.

Goedgekeurd onderschrift :)

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-04 12:36

Ik vraag me eigenlijk nog het meest af hoe dat zit mbt hoefbevangenheid... momenteel staat mijn 2 jarige in een loopstal waar hij wel onbeperkt kuilgras tot zijn beschikking heeft... zou dat er volledig toe bijdragen dat de overgang voor hem niet zo groot zal zijn? Ik heb zelf eigenlijk nog nooit 'ge-experimenteerd' dus vandaar dat ik het niet zeker weer... ik heb altijd het ritme van mijn stalhoudster gevolgd. Dit jaar sta ik echter op een andere stal. Haha!

sabineG

Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: rees-millingen dld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 19:11

In gras zit eiwit, met name in jong gras... Eiwit vergiftiging is niet fijn... Dus idd langzaamopbouwen. Een paard of pony kan van een uurtje al verschijnselen hebben van te veel eiwit... Mijn vorige paard heeft het een keer gehad, was niet fijn...

Ik begin daarom ook altijd met twee weken rustig opbouwen...

Bevalt prima in duitsland...

Belker

Berichten: 15235
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 19:38

Eboniet gaat gewoon van het ene op het andere moment het land op. Hij loopt wel op een volledig ecologische weide, er is daar nooit gemest of wat dan ook. Mijn schoonzus deed het ook altijd zo, en daar hebben we nog nooit problemen gehad.

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 19:40

ik zou het gewoon even opbouwen maar dat hoeft niet te lang te duren me paard was er heel snel aan gewend en sindsdien staat ze zo'n beetje zomer en winter in een uitloop stal met zomers een wei tot der beschikking ideaal moet ik zeggen

Als zij doen wat ik zeg, doe ik wat zij willen....

Mist

Berichten: 9442
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 20:16

Ik denk dat het eraan ligt wat je ze voert, met kuil kan de omschakeling sneller dan bv hooi, maar ook het tijdstip, het gras (merk ik) begint nu te groeien, als je nu 3-4 wkn wacht is het wel heel eiwitrijk

Billy

Berichten: 20690
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 20:21

Onze paarden op stal krijgen kuil, dat scheelt misschien wel inderdaad.

Goedgekeurd onderschrift :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Getty_Maan, MiVita, scappa en 25 bezoekers