hoesten alleen 3x bij het losrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
wildwestwill

Berichten: 431
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Rijen

hoesten alleen 3x bij het losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 21:15

Verward wie weet meer ?? mijn paard hoest altijd 3 of 4 x ,best een harde kuch/hoest maar alleen als ik begin met losrijden, als ik hem flink laat draven . Als ik rustig begin en even later aangalopeer dan doet hij het ook ?? maar verder is hij gezond en heeft ook geen snotneus ofzo en ook op stal hoest hij niet .en als hij met de andere paarden de wei word ingezet en het speel kwartier begint hoest hij ook niet ?? is het misschien een aangewende slechte gewoonte , dat hij denk als ik hoest mag ik weer gaan stappen ?? Schijnheilig ps ik heb het op medisch opgezocht maar na 30 bladzijden er mee opgehouden en nu zelf maar de vraag gesteld miss staat hij er wel in maar kan hem niet vinden(sorry)

Youno the magnificent Tennessee Walker


cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 22:53

Als het aangeleerde gewoonte is dan moet je dat kunnen achterhalen, als het bij jou ontstaan is tenminste, ga je vaak stappen als hij hoest?
hoest hij altijd met het losrijden of alleen in de rijbak? wellicht is er verschil met buitenritten of in het bos?

Persoonlijk zou ik de DA er naar laten kijken, ook al verwacht je geen verkoudheid of virus je weet het nooit, het kan ook iets totaal anders zijn, irritatie of zoiets.

Houd de temptr. van je paard in de gaten en controleer regelmatig zn ademhaling zo kun je peilen of er verandering in zit, ook doen voor en na het rijden.

Het kunnen zoveel oorzaken zijn; longen/luchtwegen/slokdarm/stres/irritatie/allergie/gebit enz enz.

Wat ligt er op de grond in de rijbak?

succes!

wildwestwill

Berichten: 431
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Rijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 23:30

nog even dit .Ik heb hem sinds oct vorig jaar en toen deed hij het al en de DA kan niets vinden die zei ook dat het wellicht tussen zn oren zit. Op buiten ritten blijven we meestal stappen dan is er niets aan de hand.en in de bak ligt gewoon zand (buiten). en als hij hoest ga ik zeker niet stappen omdat ik weet dat hij het maar een paar keer doet. sinds een paar weken geef ik fenegriek maar dit geeft geen verbetering. Verward

Youno the magnificent Tennessee Walker

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 10:12

Mijn paard doet dat ook, alleen hoest hij maar een keertje. Ik heb er ook de dierenarts naar laten kijken (tijd geleden) en die kon ook niks vinden. Zelf heb ik de indruk dat hij dit doet als hij "een beetje op gang begint te komen". Mijn paard is al wat ouder en mijn gevoel zegt dat dat ook een rol speelt, maar waarom, geen idee, is maar een gevoel.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 10:14

Is bij mijn paard ook hoor. Als in een 3/4 rondje heb gedraafd ga ik weer eventjes stappen. 2x hoesten, 2x proesten en dan is het weer gebeurt.
Doet 'ie altijd, en hij is kerngezond met z'n 22 jaartjes!

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 10:18

Die van mij doet het ook. 4 keer hoesten bij het warm draven. Daarna is het helemaal over en heeft ze nergens meer last van.

Gulpje

Berichten: 8061
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 10:41

Die van mij doet t ook als ik losrijd. Volgens mij VA doet ze dat omdat er slijm loskomt waardoor ze even 1 of 2 keer proest/hoest. Verder hoest ze nooit.

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 10:43

Die van mij doet dat soms ook. Vnl op dagen dat er 's ochtends is uitgemest of als er met poetsen veel haren zijn losgekomen en in zn neus terecht zijn gekomen. Gewoon even een kriebeltje dat vast zit.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 10:47

Vind dit best een fijn topic. Er wordt altijd geroepen dat paarden nooit mogen hoesten en dat, wanneer ze dat wel doen er iets aan de hand is. Ik dacht vaak dat ik de enige was met een paard dat een keertje hoest tijdens het losrijden, maar nu blijken daar toch meer paarden "last" van te hebben. Wat een geruststelling op deze maandagmorgen

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 10:52

Ach, zolang mijn paard duidelijk last heeft van 1 kriebeltje en het met een keertje hoesten weer voorbij is lijkt mij er niets aan de hand te zijn.

Wordt natuurlijk anders als daar veel neusuitvloeiing bij komt en/of hoesten ook op rust en/of hoesten gedurende de hele rit. Kortom: alles wat anders is dan een stevige hoest en wat briesen bij het eerste aandraven.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 11:06

Schijnt een vorm van stofallergie te zijn. Kun je verder niet zo heel veel aan doen. Veel paarden doen het, goed is het niet. Zorgen voor een zo stofvrij mogelijke omgeving, dus nat hooi of kuil geven, stro natmaken of op houtmot zetten. Als de rest van de stal op stro staat, heeft dit echter niet zo heel veel nut, er stuift gewoon erg veel stof door de ruimte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 11:40

Die van 'mij' heeft er de laatste tijd ook last van..voor de rest is ze heel actief,d us maak me niet echt zorgen nog...

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 13:01

Mieke schreef:
Schijnt een vorm van stofallergie te zijn.


Dat denkt ik zelf niet. Ik heb ooit op een cursus ook geleerd dat er over de ribben een spier loopt die de ademhaling ondersteunt. Bij de meeste paarden is die spier onder ontwikkeld (Most overlooked muscle) waardoor bij het opwarmen van die spier (bv. het aandraven) even een kriebel vrijkomt.

Ik geloof zelf niet in een stofallergie. Dan zou hij vaker moeten hoesten. En dat doet hij niet. Alleen na het eerste rondje aandraven.

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

eefieh
Berichten: 2
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 13:53

hai, ik ken dit ''probleem'' ook. wanneer je je paard hebt losgewerkt in stap en aandraaft moet je paard z'n ademhaling veranderen. dit gaat namelijk in de tact van de beweging die het paard maakt. een paard gaat doordat het actiever moet gaan bewegen ook actiever ademen. dit kan leiden tot een paar kuchjes. het is niet ernstig, maar je moet wel het verschil in de gaten houden tussen deze kuchjes en een goede verkoudheid of ademhalingsprobleem. dusss nix ernstigs. groetjes!!

wildwestwill

Berichten: 431
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Rijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-04 13:58

OK dan! Gelukkig , ben blij dat er meer paarden zijn met deze 'afwijking' die een paar keer hoesten bij het warm rijden .niet dat ik blij ben dat de paarden hoesten hoor begrijp me niet verkeerd Verward maar dat er meer zijn met dit probleem , en er geen probleem meer van maken . Ik hou het maar op de spier. En zolang hij er geen snotneus bij krijgt laat ik het hierbij. groetjes en bedankt voor de reacties

Youno the magnificent Tennessee Walker

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 14:25

Dat van die spier klopt volgens mij niet hoor. Maar goed, als jij daarin gelooft moet je dat doen... Toch wel heel apart dat mijn merrie dan ineens last van een onderontwikkelde spier heeft gekregen... terwijl ze gewoon in training was... zelfde geldt voor nog een paar paarden die ik regelmatig onder het zadel heb...

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 15:04

Tja, wij hebben meerdere paarden met stofallergie op stal staan. Als je daar alleen al een zachte borstel over haalt in de stal zelf staan ze al te kuchen.
Dan lijkt het me sterkt dat als het paard verder niet hoest het stofallergie zou moeten zijn??

Die spier waar ik het over heb valt zo goed als niet te trainen onder het zadel. Het helpt alleen bij de ademhaling en als je begint met de training kan het gebeuren dat er een kriebel vrijkomt waardoor het paard een keertje kucht. Dit heeft niets met training of niveau te maken.

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:09

ik heb het probleem bij mijn pony ook. Toen hij veel op stal stond (stoffig en soms schimmelig stro, hooi of kuil) kreeg hij er steeds meer last van. Hij had het ook als het buiten erg mooi, droog weer was, of in stoffige bak.

Omdat het steeds erger werd heb ik het laten onderzoeken in Emmeloord en daar bleek hij een stofallergie te hebben met een lichte mate van chronische bronchitus/dampigheid. Dit is onderzocht door hoestreflex, bronchoscopie (je kon duidelijk de irritatie in de luchtwegen zien en het slijm) en een test met een zak over de neus en mond waarbji de ademhaling wordt gecontroleerd en het gebruik van de spieren bij de ademhaling...

Ik kreeg een heel rijtje met omgangsregels en maatregelen mee, en ik merk dat dit inderdaad werkt. Sinds mijn pony alleen kuil krijgt en vanaf mei vorig jaar het hele jaar buiten staat (wel met regendek in winter) was zijn hoest dit jaar al weer minder dan vorig jaar toen hij overdag elke dag buiten kwam maar 's nachts nog wel op stal stond (zaagsel) Helaas is er te weinig gras dat hij helemaal niet bijgevoerd hoeft te worden, dus wil het nog wel eens mindere kwaliteit voer zijn die hij binnenkrijgt. Afhankelijk van de partij...

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:14

Ieder paard hoest wel eens de ene net ietsjes vaker dan de andere, net als bij ons, wij rennen ook niet gelijk maar de huisarts als we een keertje kuchen of hoesten, natuurlijk moet het bij paarden goed in de gaten gehouden worden, af en toe een kuchje is niks vreemds, maar doet een paard het regelmatig of zonder enige aanleiding dan vind ik het vreemd en is er naar mijn idee meer aan de hand, hoeft overgens niks ernstigs te zijn, maar normaal is het niet.


pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:09

bij ons op stal staat er ook zo eentje.. als je aandraaft dan ademt hij een beetje raar.. proest dan een keer en alles is over.. ik denk ook omdat hij al wat ouder wordt en hij zijn ademhaling moet veranderen als je gaat
draven.. de da heeft er een keer naar gekeken..maar er was niets te vinden..

euhm.. Scheve mond

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 19:49

Mag ik eventjes een opmerking maken over de fenegriek? Het spul zelf is best stoffig en ik heb gemerkt dat mijn pony van dat stof ook ging hoesten. Dus als je dat gebruikt (deed ik) deed ik het over de brokken en hield de brokken even onder de kraan. Beetje roeren en klaar. De fenegriek stofte niet meer en Pony lekker eten. Is maar een tip.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 20:30

kijk eens op www.paardendrogist.nl en dan bij zoeken=hoesten intypen.

daar kunnen jullie lezen dat een gezond paard niet hoest,niet 1 x,2x of 3x!!
ook niet alleen bij losrijden/begin rijden....

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 21:26

Casanova: de paardendrogist wil natuurlijk wel zn spullen verkopen Knipoog

Overigens ben ik ooit bij een lezing van een DA geweest over hoesten. Compleet met een testpaard erbij. De DA gaf aan dat je elk paard makkelijk aan het hoesten kreeg door bijvoorbeeld stof, maar door ook de juiste plaats achter de kaak te irriteren (en hij demonstreerde dit op het proefpaard dat dus een mooie hoest gaf op commando).

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 09:14

Ik heb mijn lesje geleerd. Een paard wat een of 2 keer hoest daar schrik ik van, maar dan rijd ik nog door. Als hij het de volgende dag weer doet dan stop ik onmiddellijk met rijden. Zo'n kuchje kan het begin van iets groters zijn wat op dat moment nog niet te ontdekken is behalve door bloedonderzoek ofzo. Ik zet de paarden dan echt onmiddelijk op rust, tenzij het een volbloed is. Over het algemeen krijgen die niet zo snel iets aan hun luchtwegen.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 09:44

Dan zou ik nu mijn paard al 4 jaar op rust moeten zetten??
Beest mankeerd verder niets en hoest verder ook nooit. Op het moment dat hij bv. in de stal of na een half uur rijden weer hoest, ja dan ga ik verder kijken.

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Keizerinnnn, Majestic-12 en 27 bezoekers