Hamas oprichter Yassin vermoord

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Hamas oprichter Yassin vermoord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 09:51

GAZA-STAD - Sjeik Ahmed Yassin, oprichter en geestelijk leider van de Palestijnse Hamas-beweging, is in de nacht van zondag op maandag gedood tijdens een aanval van de Israëlische luchtmacht op Gaza. Dit heeft de Hamas-beweging maandag bevestigd. De bijna dove en halfblinde sjeik werd getroffen door Israëlische raketten toen hij in zijn rolstoel een moskee verliet.

De met bloed besmeurde restanten van de rolstoel van Yassin waren maandagochtend nog te zien in de straten van Gaza-stad. Zijn stoffelijk overschot is naar elders overgebracht. Medische bronnen hebben de dood van de 'blinde sjeik' eveneens bevestigd.

Een Israëlische helikopter vuurde drie raketten af op de auto van de sjeik. Behalve Yassin werden ook twee lijfwachten en een voorbijganger gedood. Dertien andere personen raakten gewond.



Wat vinden jullie nou van deze zet van Israël?

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 10:11

Ik denk dat het goed is dat die man dood is, het was niet bepaald een lekker mannetje. Maarja, door deze actie krijg je wel weer een reactie. Logisch, maar het lost allemaal niks op.. Want zo kan het echt eindeloos doorgaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 10:20

Die Palestijnen en de Israelies zijn gewoon een stel kleine kleuters. Het zal altijd zo blijven ook, maakt niet uit wie het loodje legt.
Nu dat ze Yassin hebben vermoord zal er alleen maar meer ellende komen. Ik denk dat de rest van de wereld beter zijn handen van die zooi kan afhalen wat oplossen zullen ze het nooit. Gewoon groot hek erom heen en lekker laten gaan die kids...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 10:21

Ik snap best dat Israël deze meneer uit de weg wil hebben, maar ik denk dat de vergeldingsacties er niet om zullen liegen en dat vrede weer heel ver weg is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 10:22

Margreet schreef:
Ik snap best dat Israël deze meneer uit de weg wil hebben, maar ik denk dat de vergeldingsacties er niet om zullen liegen en dat vrede weer heel ver weg is!


Ik denk persoonlijk dat het daar nooit meer vrede zal zijn.

Caira
Berichten: 26064
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 10:22

Ik vind het persoonlijk een hele slechte zet van Israel, het betekend voor de inwoners van die landen dat de terreur nu zeker gaat verdubbelen!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 10:23

Sorane, ik had niet zulk speelgoed op de kleuterschool hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 10:24

irish_lady schreef:
Ik vind het persoonlijk een hele slechte zet van Israel, het betekend voor de inwoners van die landen dat de terreur nu zeker gaat verdubbelen!


Dat gebeurd toch wel. Als Israel Yassin niet had vermoord, dan hadden ze wel een andere reden gevonden om aanslagen te plegen.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 10:25

Tja...

ik vind niet dat die man het nog verdiende te leven, maar als Israëliers echt in de één of andere god geloven (daar gaat het gezeik toch over?) hadden ze braaf moeten wachten tot Hij het zelf op zou lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 10:25

Margreet schreef:
Sorane, ik had niet zulk speelgoed op de kleuterschool hoor Haha!


Haha! Gelukkig niet. Maar die kids daar wel. ALs je beelden op tv ziet van kinderen die net zo hard meedoen Nou daar word ik persoonlijk een beetje onpasselijk van.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 10:26

Bijna doof en half blind, in rolstoel.... Hoe groot zou de invloed van die man nou echt nog geweest zijn?

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 10:30

Groot Margreet... die man was een levende legende gevuld met haat...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 10:34

Maar zou er niet een of andere "fanclub" omheen zitten die de gang van zaken bepaalt in naam van hem, of was hij echt zelf nog actief?

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 10:35

Ik gok het eerste Margreet, het zal ook meer een soort van statement geweest zijn, dan een zinvolle actie.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 10:37

Precies Kayla, dat denk ik ook, kan me haast niet voorstellen dat met deze man een belangrijk brein is uitgeschakeld.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 10:37

Ellende schreef:
Groot Margreet... die man was een levende legende gevuld met haat...

En hoe denk je dat het volk reageert als je hun legende vermoord?
Ik denk dat zijn invloed na zijn dood groter zal zijn dan toen hij nog leefde..

Vreselijk stomme zet van Israel.

(edit typo, thanks Kayla! Lachen )
Laatst bijgewerkt door batje op 23-03-04 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 10:39

Bovendien staat er nu vast wel een opvolger klaar.
Ergens kan ik me de boosheid van de Palestijnen ook wel voorstellen, ze worden tenslotte al zo'n 50 jaar opgejaagd in hun eigen land!
Ik denk dat ze er nooit uitkomen.

marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 10:41

Nou ik denk iig dat Sharon Israel hiermee geen dienst heeft bewezen, maar dat kun je nog zien als een kwestie die alleen Israel en de Palestijnen aangaat. Daarnaast voedt deze rampzalige Israelische leider echter ook nog de frustratie en haat tegen Israel en de VS onder de Arabieren. Hiermee biedt hij Al Queda een gelegenheid om voor open doel te scoren en de leiding te nemen in het machtsvacuüm binnen de Palestijnse Staat nu Arafat intern alle krediet heeft verloren. Yassin laat voor Osama bL e.c. de grote en goed georganiseerde en gemotiveerde volksbeweging Hamas na, die door gewetenloze moslims voor eigen doeleinden bekwaam geleid tot veel in staat kan blijken. Of Sharon en Bush daarop een passend antwoord hebben moet nog worden bezien.

Bush vandaag in elk geval niet, die is helemaal uit beeld en in Washington is elk geluid verstomd. Men is de zaken wellicht aan het bestuderen en de jonge Bush wat nietszeggende hapklare brokken te laten uitbraken. Een veroordeling van de liquidatie van Yassin zit er niet in, omdat het Yassin aangerekend wordt dat hij in feite een terroristenleider is. Daar valt niet veel op af te dingen, maar politiek gezien zit Bush er aardig mee in zijn maag! Wat hij er ook van vindt, het zal altijd gelegenheid geven om de president er op aan te vallen.
Hamas heeft alvast het oog op de US gericht. Of zijn arm zo ver reikt valt te betwijfelen, maar verwanten als Al Queda en Hezbollah zullen ongetwijfeld graag de helpende hand en hun faciliteiten bieden om het met vereende krachten Bush en de VS lastig te maken.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 10:46

Ja dat ben ik wel met je eens Marel, maar ik denk dat er eerst een vergelding in Israel zal komen, aangezien de VS hier nu niet direct mee te maken heeft.
Maar het vergroot de macht van terroristische bewegingen idd wel.

Tinus19
Berichten: 269
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 10:50

FOK! schreef:

Israël zal hele Hamas-top liquideren

Zodra de kans zich voordoet zal Israël de leiders van de Palestijnse terreurbeweging Hamas liquideren. Het land heeft zich ten doel gesteld de volledige top van de beweging uit de weg te ruimen, zo liet een woordvoerder van de Israëlische veiligheidsdienst weten.

Volgens de man, die anoniem wilde blijven, heeft de regering dit plan vorige week aangenomen, na de dubbele zelfmoordaanslag in Ashdod op 14 maart. Daarbij kwamen tien mensen om het leven.

Maandag vond er een vergadering plaats tussen de minister van defensie Shaul Mofaz en de commandanten van het leger en van verschillende afdelingen van Israëls veiligheidsdienst om de mogelijke wraakacties na de moord op sjeik Ahmed Yassin te bespreken. Daarbij werd nogmaals vastgesteld dat de hele top moet worden vermoord.
Bron: www.fok.nl


Verward Verward

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 11:16

Oei, als dat echt waar is, dan staat er nog heel wat te gebeuren...

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 11:31

Het probleem in dit soort situaties is dat een relatief kleine groep mensen heel erg extreem zijn en dat dat dus ook juist is wat je in het nieuws hoort. Dit is in het geval Israel zo, maar bijvoorbeeld ook in het geval Noord Ierland. Vaak hebben dit soort oorlogen roots in verschillen in religie, maar het echte zicht daarop is inmiddels ook al verloren.

Om even op Israel terug te komen... Ik heb inmiddels daar maar een stapje vanaf genomen. Tuurlijk zijn dit soort dingen vreselijk, maar wij zien hier natuurlijk nooit het gehele plaatje, maar een plaatje dat de laatste tijd ook ernstig door de media getint wordt. Zoals bij ieder confict zitten er twee kanten aan het verhaal.

Ik heb nogal wat familie dat al sinds na de tweede wereldoorlog in Israel woont. Een achternictje wat net 2 jaar ouder is als ik en bijvoorbeeld verplicht in het leger moet en zelfs nu nog oproepbaar is en trainingen moet volgen. Mensen die gewoon in angst leven, omdat ze bang zijn voor de volgende zelfmoord actie... en dat komt inderdaad voort uit leiders zoals de bovengenoemde.

Het blijft natuurlijk een kip en het ei verhaal en zodra niemand stopt zal er nooit een oplossing komen. Beide partijen zijn in deze schuldig, maar ik kan me ook voorstellen dat je niet passief gaat zitten wachten tot de volgende zelfmoordactie weer een deel van je bevolking afslacht.

Dat aan de ene kant mensen verhemelt worden tot martelaar wanneer ze weer 20 man de lucht in blazen in een zelfmoord scenario helpt ook niet echt.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 11:31

Vind het een onwijs domme actie.
Als je die vent "weg" wilt hebben, geef hem dan daadwerkelijk levenslang en laat hem niet na 15 jaar weer vrij rond "lopen".
Dit is geweld met geweld bestrijden, is triest... Er gaan nog veel onschuldige mensen sneuvelen hierdoor....

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 11:38

Echt idioot man! Wie gaat er nu met 3 raketten op 1 vent schieten? Dat kan volgensmij echt alleen maar in die landen.
En wat is de oorzaak van al die Hamas/Taliban/Al-Queada bewegingen? Juist, het geloof en de haat onderling! Ik heb echt zoiets van; "Afschaffen, al die heilige geschriften. Het roept alleen maar op tot haat tussen de volkeren."

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 11:43

In opdracht van die meneer zijn wel iets meer dan 3 raketten afgevuurd... Het is makkelijk praten als je hier woont, maar als je daar woont kijk jeer toch iets anders tegenaan...

Viel me in Ierland ook altijd op hoe weinig men het verhaal IRA/realIRA/Sinn Fein/etc buiten Ierland eigenlijk begrijpt. Zoals het hele clubbie Irish Americans die nog steeds denkt dat de IRA vrijheidsstrijders zijn...