mag dit??

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
janne

Berichten: 1729
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: hoevelaken

mag dit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-04 00:08

ik heb besloten dat ik 1 april naar een andere stal ga waar ze weidegang hebben en het me minder geld kost.
nu heb ik dat vanmiddag tegen de staleigenaar gezegt ze reageerde nogal raar.
ze beweerd dat je op elke stal waar dan ook altijd 1 maand opzeg termijn heb.
nu wil ze dus dat ik 1 mei pas wegga ik weigerde dit omdat er nm nergens zwart op wit sta dat ik 1 maand opzeg termijn heb,ze heeft me zelf nooit een contract laten teken waar dat in zou moeten staan.
mag zei me nu verplichten om te blijven staan,of mag ik zeggen geen contract geen regels niets zwart op wit ik mag gaan waarneer ik wil.
wie weet toevallog hoe dit zit.
ik wil er wel zo snel mogelijk weg ben het nm spuugzat aan het worden!!


blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 00:16

Volgens mij als er geen contract is en het staat ook niet in een bepaald regelboekje kun je gewoon weggaan. Ik kan mij herinneren dat ik een bepaalde overeenkomst moest tekenen toen ik mijn paard stalde op een manege. Daarin stond inderdaad een maand opzegtermijn, je moet natuurlijk niet vergeten dat een bedrijf ineens minder omzet maakt. Als je een goed contact hebt met de eigenaar zal ik proberen er samen uit te komen, maar volgens mij kunnen ze je niets maken.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 01:31

als er geen mondelinge of schriftelijke overeenkomst is gemaakt
dan kan ze je niet verplichten te blijven tot mei of te laten betalen tot mei

lijkt me ook niet fijn om op zo een manier nog te moeten blijven(als de eigenaar nu al moeilijk doet)

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Scubadoo

Berichten: 800
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 07:16

Ik vind een maand opzegtermijn wel redelijk. De staleigenaar heeft voor jou waarschijnlijk ook stro, hooi en biks ingekocht. Bovendien kan ze in een week tijd waarschijnlijk geen vervanger voor je vinden.

Bekijk het eens andersom. Stel ze had iemand kunnen krijgen die meer voor jouw stal wil betalen en ze vraagt jou om in een week te vertrekken? Dat had je waarschijnlijk ook niet leuk gevonden.

Misschien kun je regelen dat je een maand opzegtermijn hebt, tenzij ze voor die tijd iemand anders vind? Je bent natuurlijk niet verplicht om die maand daar ook te blijven, maar dan heb je wel een maand dubbele lasten. Of misschien kun je die maand opzegtermijn afkopen?

Sammie M1 + 0

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 08:38

Volgens mij is het inderdaad wel gangbaar om een maand opzegtermijn (van beide kanten) te hebben. Je hoeft natuurlijk niet per sé op deze stal te blijven staan, je kunt gewoon het stalgeld voor mei betalen en vertrekken (heb je wel dubbele kosten)...


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019


Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 08:38

Ik vind het absoluut niet netjes wat jij gedaan hebt, en geef de stalhoudster groot gelijk! Een maand opzegtermijn is niet meer dan normaal!

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 08:48

irish_lady schreef:
Ik vind het absoluut niet netjes wat jij gedaan hebt, en geef de stalhoudster groot gelijk! Een maand opzegtermijn is niet meer dan normaal!

nu heb je het over normaal... ?
maar is dat dan een regel of niet

als het dat niet ik kan ik het mee heel goed voorstellen dat je gewoon per 1 april vertrekt en anders is er inderdaad de oplossing 1 maand dubbele kosten te nemen

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 08:53

Ja dat is gangbaar! Niet alleen om de stalhouder te beschermen maar ook om de pensionklant te beschermen! Want anders kan de stalhouder je ook zonder pardon op straat zetten!

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 08:56

Zolang er geen contract is opgesteld kun jij je paard daar gewoon weghalen hoor. Geen verplichtingen.

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 08:58

irish_lady schreef:
Ja dat is gangbaar! Niet alleen om de stalhouder te beschermen maar ook om de pensionklant te beschermen! Want anders kan de stalhouder je ook zonder pardon op straat zetten!

ja...
daar zit natuurlijk wel wat in!!
wel handig dat ik dit weet...
je weet maar nooit namenlijk Haha!

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube

Arabendu

Berichten: 641
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 09:04

Als er hierover geen schriftelijke of mondelinge (is namelijk ook geldig) overeenkomst is gesloten, dan mag je op ieder moment dat het jou schikt vertrekken zonder 'boete'.

Bij sommige stallen waar zo'n overeenkomst wel geldt, kun je vaak ook wel eerder weg, maar betaal je dan voor de opzegtermijn een bepaald bedrag (reserveringskosten). Als je paard weg is gebruik je namelijk geen (ruw)voer, bodembedekking, water, bak, licht etc. De staleigenaar heeft dan wel recht op betaling van de vaste lasten voor een kale stal en het maandelijkse 'winst'bedrag, omdat op zo'n korte termijn vaak geen nieuwe stalhuurder aanwezig is.

Als er in jouw geval dus niets over afgesproken is, dan mag je weg hoe en wanneer jij dat wilt. Het is toch altijd prettig om ergens leuk weg te gaan, dus zou het geen slecht idee zijn om een reserveringsbedrag te betalen.

RIP Macho, stoere rottweiler[2/12/93-5/3/04]
Word ik vanmorgen wakker, ligt de wereld op de stoep
Jahil is terug! Z2+21

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 09:10

In dit geval heb je nooit mondeling of schriftelijk vastgelegd dat er sprake is van een opzegtermijn. Je stalhouder kan je dus ook niet verplichten om te blijven.

* To Belg, or not to Belg *

SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 09:28

Bij ons op stal kan je zo opzeggen zonder opzegtermijn van een maand. (hij is dan ook zo weer verhuurd dus daar zal het natuurlijk ook wel aan liggen.) Anders lijkt het mij inderdaad ook logisch dat je een opzegtermijn van een maand hebt.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 09:30

irish_lady schreef:
Ik vind het absoluut niet netjes wat jij gedaan hebt, en geef de stalhoudster groot gelijk! Een maand opzegtermijn is niet meer dan normaal!


Ben ik het helemaal mee eens. Ik ken geen één stal waar géén opzegtermijn van een maand is.

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 09:36

Als je geen afspraken hebt gemaakt hierover kan je hem gewoon weghalen, maar het is natuulijk niet erg netjes...

'Wil je me alsjeblieft vertellen welke kant ik op moet vanaf hier?'
'Dat ligt er aan waar jij naar toe moet,' zei de kat.
'Dat kan mij niets schelen,' zei Alice.
'Dan doet het er niet toe welke kant je opgaat' zei de kat.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 09:41

Een wederzijdse opzegtermijn van 1 maand is wel gebruikelijk, maar als er niks is vastgelegd dan wordt het lastig om je daaraan te houden.

Ik vind het alleen niet erg netjes dat je op 23 maart met de mededeling komt dat je 1 april weggaat, daar heb je vast al eerder over nagedacht.

Nulla tenaci invia est via

barbara8aug
Berichten: 404
Geregistreerd: 17-09-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 09:47

niks getekend , kan die vrouw ook niets zeggen. en het is nog altijd jou paard en jou beslissing Knipoog

SHIVA IS MIJN STOERE MAFLINGER Lachen

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 09:49

Idd als er niks is vastgelegd kunnen ze je niet verplichten om te blijven. Volgens mij konden ze dat zelfs nog niet wettelijk als die afspraak mondeling was gemaakt. Maar het is wel gebruikelijk om het een maand van te voren op te zeggen. Hoewel ik me kan voorstellen dat niet iedereen daarvan op de hoogte is. Maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat iemand je daar zo wie zo toe zou willen verplichten. Bij ons staat er een wachtrij voor de deur van hier tot tokio. Haha! Weet natuurlijk niet of dat overal zo is... Ik hoop wel dat je het gewoon netjes hebt gezegd met als reden bijv. dat je gewoon wat aan het rondkijken was naar iets wat misschien beter/handiger voor jouw zou zijn, en dat je, toen je iets geschikters tegen kwam, snel moest beslissen, omdat het anders vergeven was?

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 10:12

het is misschien niet netjes dat je het niet eerder hebt gezegd, maar als het nergens staat, of jij hebt niks getekend, zou ik gewoon gaan.

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 10:35

ik moest een "overeenkomst" tekenen toen ik op mijn huidige stal kwam staan. ik heb half februari al verteld dat ik 1 april het land op gaat met lotte. ze vonden jammer dat ik wegging maar ik vind het niet meer dan normaal om op te zeggen!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 10:53

Als er niets vastgelegd hebt, kan ze je idd nergens toe verplichten.

Maar ik vind het niet netjes van je om zo kort vantevoren mee te delen dat je weggaat. Kan me voorstellen dat de stalhouder raar reageert, als je haar opeens zo voor het blok zet.
Probeer er nog eens met haar over te praten, en samen tot een oplossing te komen.
Misschien kan je bijv. wel per 1 april weggaan maar nog de helft van het stalgeld van april betalen?

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 10:58

Ik vind het niet netjes van je.. maar daar gaat het niet om Lachen Je kan ieder moment weg.. Er zijn geen afspraken over gemaakt en dus kun je vertrekken wanneer het je uitkomt.. Vervelend voor haar maar dan moet ze haar stalregels maar aanpassen zodat het een volgende keer niet meer kan gebeuren..

Lovers Estragon & Herlando Lovers

janne

Berichten: 1729
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: hoevelaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-04 11:07

ok maar nu komt het leuke van het verhaal.
een vriendin van me die ook naar de stal heen ga waar ik ook heenga heeft afgelopen vrijdag haar stal opgezegt en gaat wel per 1 april weg.
dit is natuurlijk wel n beetje appart.
als zei niet 1 maand van te voren opzegt en gewoon 1 1/2 week later kan gaan,dan kan ik dat natuurlijk ook.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 11:09

Maar heeft zij misschien al eerder aangegeven dat ze op zoek was? Of betaald ze misschien nog wat extra?
Zo niet, dan is het idd een beetje vreemd....

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

janne

Berichten: 1729
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: hoevelaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-04 11:15

ze heeft niet eerder aangegeven dat ze weg wilde dan afgelopen vrijdag ze betaald niets extras`s.
we betalen zelfs meer omdat we zelf voer kopen en dus niet het voer van hun gebruiken.
dus het is heel vreemd


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2IJsjes, Hieperdi, Mark0919, vicky, Witje2 en 43 bezoekers