Voor de bokt-fotografen....Canon EOS 300D gekocht

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Voor de bokt-fotografen....Canon EOS 300D gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-04 22:02

WAUW HEE>................... wat een apparaatje.........

Heb nachten liggen twijfelen, of een digitale spiegelreflex of een consumer camera.........Ik kwam er niet uit bij mezelf en de argumenten die ik had zou ik over 3 maanden nog hebben, dus heb vanmiddag de knoop doorgehakt (met ook wel wat dank aan super pepijn en vele anderen )

Gelijk gaan schieten, nog wel even op de volautomatische stand, maar we komen er vanzelf. Ga aan eind van de zomer ook gelijk cursussen volgen.

Kijken ok ik mooie plaatjes vast kan schieten in Mexico !!!!!

Kostte ff wat, maar kheb ook wat nu Haha!

Dus manon2, er zullen vele maddox foto's aankomen *LOL* Leuk proefkonijn


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:08

Wij hebben hem ook, ben er zelf ook tevreden over. Mijn moeder wat minder omdat hij geen mooie foto's maakt in de binnenbak, maar dat komt gewoon door een gebrek aan licht...kan de camera ook niets aan doen Haha! Buiten maakt hij erg mooie foto's. Ik moet zelf nog een aantal dingen leren, maar daar ga ik misschien eind van de zomer ook eens een cursusje voor doen. Of een paar keer mee lopen met een professioneel.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Sannah

Berichten: 2429
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 23:55

IngridM schreef:
WAUW HEE>................... wat een apparaatje.........



Zeg maar gerust apparaat Knipoog .
Hé leuk, gefeliciteerd, je had al laten merken dat je deze graag wilde.
Ben benieuwd naar je ervaringen; ben zelf ook nog volop bezig dit apparaat te leren kennen. Zaterdag even oefenen bij Indoor Brabant Haha! . (Ik heb van de week een 70-300 mm lens erbij gekocht).

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 00:02

Leuk hoor Ik doe het nog ouderwets met een gewone EOS 300, ga morgen weer foto's ophalen Haha!

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 00:12

Volgens mij heeft SP deze toch ook? En volgens mij wist hij er ook veeeeeeeel vanaf Tong uitsteken

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 00:41

Gefeliciteerd! Inderdaad een erg mooi apparaat Lachen Het vervelende is alleen dat je altijd meer wilt met dat ding Haha! Alleen de body en de kitlens schijnt niet genoeg te zijn Geld, geld! Scheve mond

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje


Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 01:04

Goede keus,
Welke lens/lenzen heb je erbij gekocht?

XoNo schreef:
Wij hebben hem ook, ben er zelf ook tevreden over. Mijn moeder wat minder omdat hij geen mooie foto's maakt in de binnenbak, maar dat komt gewoon door een gebrek aan licht...kan de camera ook niets aan doen Haha! ...


Daarom gebruik ik binnen vaak een lens met vaste brandpuntafstand en hoge lichterkte (bv 85mm/f1.8 of 50mm/f1.4) op 800 of 1600 ISO kom je dan vaak al een heel eind. Verder kan je dan het beste de AV stand gebruiken om er zeker van te zijn dat de camera de volle opening gebruikt.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 08:35

gaaf joh! heel veel plezier ermee! Lachen

Amor Vincit Omnia

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-04 09:18

Don_Marcello schreef:
Goede keus,
Welke lens/lenzen heb je erbij gekocht?


nog even met de standaard kitlens en de rest komt later wel (ben al weer jarig in juni Schijnheilig )

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:05

He die heb ik ook!
Ik ben nog aan het sparen voor een betere lens ja.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:57

Wij hebben een gewone EOS 300. Fijn apparaat, ik als leek kan er aardige foto's mee maken. Vooral van de sportstand maak ik dankbaar gebruik. Voor ons is de lens die erbij zit voldoende.

Hevonen

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 17:54

Gefeliciteerd! Ik heb hem ook, ben er heel tevreden mee.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-04 22:15

Tessebes schreef:
Wij hebben een gewone EOS 300. Fijn apparaat, ik als leek kan er aardige foto's mee maken. Vooral van de sportstand maak ik dankbaar gebruik. Voor ons is de lens die erbij zit voldoende.



nou ik geloof wel dat ik al snel overga tot een mooie zoomlens, maar eerst dit maar 'ns leren allemaal, is moeilijk genoeg.......pffffffffffff
al die termen en aanduidingen..........

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 22:26

canon 70-200 4/L ? Haha!

Amor Vincit Omnia

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 01:02

SuperPepeijn schreef:
canon 70-200 4/L ? Haha!

ik zou voor de /f2.8 gaan, al dan niet met image stabilisatie.
Zelf heb ik hem zonder.

Heel fijne lens, is eigenlijk mijn standaardlens voor als er genoeg licht is.
Alleen bij te weinig licht of als ik voor een exclusief magazine een hele mooie foto wil maken gebuik ik de nog lichtsterkere vaste lenzen:
50mm f/1.4 85 mm f/1.8 en 200 mm f/1.8.

De 70-200 f/4 zou ik niet voor kiezen. Dan liever een goedkoper merk met wel een goede lichtsterkte, bijvoorveeld
Vergelijk:
canon ef 70-200/4 l usm € 725,00 incl. BTW
sigma 70-200/2.8 ex caf, apo hsm € 859,00 incl. BTW
Voor die 134 euro zou ik zeker voor die extra stop gaan!

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 10:29

Zo ik ben wel jaloers hoor, mooi ding is het.
Wij zijn ook op zoek naar zo een goede digi maar mijn vriend kan weer eens niet beslissen welke het moet worden.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 11:15

Vanes schreef:
Zo ik ben wel jaloers hoor, mooi ding is het.
Wij zijn ook op zoek naar zo een goede digi maar mijn vriend kan weer eens niet beslissen welke het moet worden.


haha konden wij ook niet. Hij was voor een consumer camera, maar ik kwam telkens op deze terug. En tis mijn geld en mijn speeltje dus tja....was niet moeilijk Cool

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:00

IngridM schreef:
nou ik geloof wel dat ik al snel overga tot een mooie zoomlens, maar eerst dit maar 'ns leren allemaal, is moeilijk genoeg.......pffffffffffff
al die termen en aanduidingen..........


Ik heb nu zo'n lens waar je aan moet draaien om in te zomen, maar je bedoelt zeker zo'n lens waarbij dat automatisch gaat?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 16:29

nee tessebes, wat ik schreef zie ik nu klopt niet zo nee. Het ligt niet aan de lens dat ik eerst dit moet leren, maar gewoon eerst het toestel maar 'ns leren bedienen met deze lens en dan merk ik vanzelf wat ik mis (macro, tele whatever) .

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 07:54

paar daagjes verder: tis MOEILIJK !!!!!!!!!!!! hahaha kan er nog niet echt mee omgaan................ Blond

Hevonen

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 08:46

Ik heb hem dus ook pas kort: veel foto's maken en de resultaten in het bijgeleverde programaatje fileviewer bekijken, je ziet dan meteen alle instellingen die je hebt gebruikt.
Het gaat allemaal wel aardig alleen zijn er soms voor mij ook raadsels. Heb een paar keer reeksopnames gemaakt (4 na elkaar) de eerste is dan bij gelijkblijvend onderwerp, licht en stand, vaak lichter dan de volgende 3.

Het is echt wel een fijne camera.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Sjef

Berichten: 156
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: ZH / NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 12:08

IngridM schreef:
paar daagjes verder: tis MOEILIJK !!!!!!!!!!!! hahaha kan er nog niet echt mee omgaan................ Blond

Tjee HOE BLOND KUN JE ZIJN!!! Verward

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 12:42

RosiePosie schreef:
Ik heb hem dus ook pas kort: veel foto's maken en de resultaten in het bijgeleverde programaatje fileviewer bekijken, je ziet dan meteen alle instellingen die je hebt gebruikt.
Het gaat allemaal wel aardig alleen zijn er soms voor mij ook raadsels. Heb een paar keer reeksopnames gemaakt (4 na elkaar) de eerste is dan bij gelijkblijvend onderwerp, licht en stand, vaak lichter dan de volgende 3.

Het is echt wel een fijne camera.


Misschioen de eerste (automatisch) geflitst?
de flister is dan niet op tijd klaar voor de volgende uit de reeks
Welke programma stand had je gebruikt?

Hevonen

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 12:48

In dit geval de P-stand en geen flits, het was buiten bij een gelijkmatig heldere hemel.

Bij de tweede had de camera een snellere sluitertijd gekozen, daardoor was alles wat donkerder geworden.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:07

En hoe staat je belichtingsmeter?

Het kan zijn dat een kortere sluitertijd is gebruikt omdat er net iets lichts in beeld kwam in het deel dat de belichtingsmeter gebruikt. Het programma ziet geen verschil tussen veel licht or een licht (gekleurd) onderwerp. Bij een licht onderwerp "denkt" de meter wow wat veel licht en zal een kortere sluitertijd of kleiner diafragma kiezen.

Je kunt dit voorkomen door spot metering te gebruiken, de belichtingsmeter neemt dan alleen het centrum van het beeld.
Of goed opletten en bij lichte onderwerpen bewust iets overbelichten. Ik meen in de P stand met de grote draaiknop aan de achterkant. De lichtmeter in de zoeker 1/2 streepje naar rechts zetten.

Zelf gebruik ik die P stand nooit, zoek het even op in de gebruiksaanwezing. In de Av of Tv stand werkt dit zeker zo.

EDIT
Zo werkt het op de 10D, bediening op D300 kan iets anders zijn!

Succes.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bambelien, Bloemetje75, Danseresje, dazai, E_C, furious, ista, Knollboll, Lisselot, MeesMo, nicole_floor, Roosch en 149 bezoekers