Wat is het nut van opjagen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Wat is het nut van opjagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-04 20:43

Ik zie hier op bokt regelmatig foto's voorbij komen waarbij mensen hun paard/pony opjagen. Mijn vraag is waarom? Verward

Misschien zit ik er volkomen naast hoor, maar ik zie geen voordelen. Scheve mond
Bij het opjagen is de kans groot dat paard/pony blessures oploopt door het korte draaien en wegsprinten Verdrietig .
Wil je je pony beweging geven ga er dan op of longeer hem dan.

Ik zie het regelmatig gebeuren; pony weet niet waar hij het zoeken moet en gaat plat door de bocht, en er maar achteraan jagen met de zweep. Lijkt me echt niet goed hoor voor de beentjes.


Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 20:47

Ik heb m'n verzorgpaard nu een paar keer losgegooid, en de meeste keren hoef ik echt niets te doen en gaat ze gewoon op eigen houteje de meest vreemde draaien maken, wegsprinten en plat door de bocht... eigenlijk net als ze ook in de wei doet als ze met de rest van de merries aan het spelen is...

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 20:50

als mijn paard losstaat doet hij helemaal niks
hij staat dan alleen maar stil
dus dan maak ik gewoon een beetje geluid en dan gaat hij al

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-04 20:56

Ik heb ook helemaal geen kritiek op het loslaten van paarden en dat ze dan vanzelf zich als een idioot gedragen.
Maar ik kan er niet zo goed tegen dat de paarden koste wat kost opgejaagd moeten worden omdat dat zo leuk staat.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 20:58

met opjagen bedoel ik meestal gewoon longeren zonder lijn, dus ook gewoon draven stappen etc. om mij heen Knipoog uit zichzelf doet ze helemaal niks namelijk als ik haar los zet Blond

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 20:59

snepje1 schreef:
Ik heb ook helemaal geen kritiek op het loslaten van paarden en dat ze dan vanzelf zich als een idioot gedragen.
Maar ik kan er niet zo goed tegen dat de paarden koste wat kost opgejaagd moeten worden omdat dat zo leuk staat.

hmm nou... als ze niks doen en onde rhet zadel veel energie hebben...
zou ik het wel doen om wat energie weg te halen Haha!

nou kun je zeggen je kan hem/haar longeren...
maar het is maar een idee waarom ik het zou doen...

zelf jaag ik mijn pony niet op veelste lui voor Schijnheilig

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube

horse_girl

Berichten: 1272
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 21:02

Ik jaag sommige paarden wel op, maar alleen omdat die in de les anders veel te veel energie hebben en de een na de ander eraf gooit. Zo gooien ze ff al die spronegn en bokken eruit zonder iemand erop. En zelf doen ze niet zoveel, ze gooien dr liever iemand af denk ik hahahaha

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-04 21:05

Komen die paarden die uit zichzelf gaan rennen enzo ook buiten op de weide dan?
Ik kan me idd voorstellen dat je als paard niet in de wei komt de in de bak gaat uitleven

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 21:10

mickey komt overdag lekker op de wei,dus ze krijgt beweging genoeg.

maar in de winter blijft ze soms sommige dagen wel eens binnen,en als ik dan niet kan/mag/wil rijden longeer ik idd meestal,maar mickey vind longeren niet zo leuk.
dus soms laat ik haar dan lekker in de bak los,wil ze gek doen kan ze dat,zodat ze toch haar energie kwijt kan.
maar soms merk ik dat ze toch veel energie heeft en dan doet ze niets in de bak,jaag ik haar soms een beetje op,zodat ze wat draaft en galopperd.



maar sommige pony's die op een manege staan,en dus nooit op een wei komen,en de baasjes hebben geen zin om te rijden ofzo,vind ik het beter dat ze los gelaten worden zodat ze wat energie hebben dan dat die arme beesten de hele dag in hun box staan.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 21:12

maar als het winter is of nat weer doe je je paard niet in de wei lijkt mij Verward
dan is de bak de enigste oplossing toch Verward

anders vertrapt het paard de hele wei!!

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 21:19

Als ik lucky wil gaan longeren, jaag ik hem ook op omdat ik hem zo beter onder controle kan houden aan de longe..zodra ik dat niet heb gedaan heb ik spijt want dan laat hij me wel ff alle hoeken van de bak zien!
Ik kan hem wel in de bak zetten maar dan staat hij daar als een deus en gaat hij je aan staan te gapen..
Daarom jaag ik hem op..ik doe het dus niet voor de leuk want ik vond het helemaal niet leuk! Erger nog ik heb er een hekel aan..En de kans op blessures valt wel mee..heb je ze weleens op de wei gezien? Ik houd mijn hart iedere keer weer beet als ze bezig zijn..

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 21:34

Ik jaag Marco wel eens op zodat hij zijn energie kwijt kan. Uit zichzelf doet hij niets dus ik moet er wel even met de zweep achteraan. En daarna neem ik hem weer voldaan mee naar de stal.
Goede mogelijkheid als hij de hele dag heeft binnengestaan of ik hem een een dagje niet kan rijden.

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 21:40

Wat denk je dat een paard doet als hij fris is en je gooit hem los? Juist, plat door de bocht. En soms met nare gevolgen.
Laat ik het afkloppen, behalve dit bizarre verhaal en nog wat erg onwaarschijnlijke scenario's heb ik in de 9 jaar dat we nu eigen paarden hebben (die ik ook regelmatig heb opgejaagd en die ook stuk voor stuk niet de rustigste waren) nog nooit iets ernstigers meegemaakt dan dit.
In een bak met een hek eromheen kan ook weinig gebeuren. Vlakke bodem en zo'n paard is echt niet helemaal gek (hoewel... zie boven).
Paarden zijn geen mietjes hoor...

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 21:44

Ik jaag lady ook weleens op (nu niet meer i.v.m haar dracht)
Maar ik hoef alleen maar met een longeerzweep in het midden van de bak te gaan staan en verder niks te doen en ze scheurt door de hele bak heen, dus echt er achteraan jagen doe ik niet Ik doe het alleen als ik echt geen tijd heb om te rijden of longeren. zodat ze toch haar energie een beetje kwijt kan.

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 21:46

Ik doe het eigenlijk nooit, opjagen. Als ik Yorghos losgooi, dan gaat hij zelf wel aan de gang. Daar heb ik geen zweep bij nodig. Bovendien staat hij vrijwel het hele jaar door dag en nacht buiten, dus hij neemt zijn eigen beweging wel.
Ik zie verder niet zoveel kwaad in een beetje opjagen. Je moet een paard natuurlijk niet zo gek maken dat hij angstig wordt, of dwars door een hek rent. Maar spelenderwijs wat beweging geven op die manier is helemaal niet verkeerd, vind ik.

* To Belg, or not to Belg *

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:39

lotte gaat altijd zelf wel tekeer in de bak maar als ze met haar vriendje staat dan hoeven we soms mar te sissen of ze rennen al weer.


Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 23:45

Ik jaag mijn pony zelden op. Als ik dat doe is het in de wei zonder zweep, waarom, ze vinden het prachtig. Het is dan niet plat door de bocht en racen, maar staart rechtovereind oortjes naar voor en showen maar, vinden ze een prachtig spelletje, en ik kan genieten van zijn bewegingen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 23:49

Mijn merrie bokt nooit als ik erop zit. Maar ik merk in de winter wel aan haar als ze een beetje gaat zoeken tijdens het rijden om ergens van te kunnen schrikken, dat ze nodig een keertje los moet om even echt paard te kunnen zijn en haar ei kwijt te kunnen. Ik gooi haar dan ook los, en dan loopt ze ontzettend te rennen, te bokken en me uit te dagen. En ja, soms ga ik er dan, zonder zweep, achteraan. Daags daarop merk ik dan met rijden weer dat ze helemaal bij de les is, niet loopt te zoeken om ergens van te schrikken, gewoon tevreden.

Je suis Charlie.

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 00:00

Maurits jaag ik wel eens op, kan ie lekker zn ei kwijt. Ik gebruik zelden een zweep, dat is niet nodig... hij gaat me ook echt uit staan dagen.. naar me kijken en als ik dan een beweging maak rent ie overdreven bokkend en huppelend weg. Hij gaat het ook opzoeken hoor... als ik hem even negeer komt ie naar me toe en gaat net zo lang bij me staan en aan me friemelen totdat ik me omdraai... dan gaat hij er weer vandoor.
Ik vind het met een beetje natte bak ook fijner om hem op te jagen dan longeren, hij weet heel goed wat wel en niet kan en als ik hem losgooi en het is echt te glad, rent hij lang zo hard niet of hij doet niets. Maus vind het heerlijk en het is ook nog goed voor míjn conditie Haha!

Der Ellmauer Dancing Queen

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 00:07

Er is een verschil tussen 'opjagen' en 'vrijlopen' waarbij je op de NH manier met je paard aan het werk bent. Dat laatste doe ik vaak voor het rijden even zodat Donja mij er niet meteen afgooit als ik opstijg en om haar meer op mij gericht te krijgen. Ze staat de hele dag in de wei, dus haar energie kan ze wel kwijt.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 00:13

Ziet er toch super chique uit. Kwijl WOW!! Die beentjes enzo... Dat gestijger en gebok, net als een wild paard. Die wondjes gaan toch ook wel weer weg. En ach als hij kreupel is kan ik hem lekker vertroetelen!

*proef het sarcasme* Nee zie er ook het nut niet van in. Een keer "verantwoord" wegjagen zodat ze eens een bokje maken en elke dag met een longeerzweep erachteraan rennen. Nee...

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 11:00

Ik jaag Ewalda ook redelijk vaak op. Dan is het in het begin rennen en vliegen, maar na een tijdje komt ze mooi rondjes om me heen lopen. Longeren zonder lijn idd. Als ik dan even niks meer doe, gaat ze met haar oortjes gespitst staan kijken waarom ik niks meer doe. Dan wijs ik altijd met de zweep richting haar en op loop op haar af. Als ik dan vlak bij ben sprint ze weg en gaat aan de andere kant het zelfde staan doen. Als ze geen zin meer heeft blijft ze gewoon staan. Dan mag ze na een paar rondjes stappen weer naar stal.
Nut van opjagen is voor mij dus gewoon een beetje spelen.

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-04 12:23

Cloverdale schreef:
maar als het winter is of nat weer doe je je paard niet in de wei lijkt mij Verward
dan is de bak de enigste oplossing toch Verward

anders vertrapt het paard de hele wei!!


Marquez komt elke dag buiten in de wei. Ook in de winter staat hij in de koppel met 10 andere weide genoten. De wei houd zich perfect. In de winter komen ze ong. een uurtje buiten, in de zomer de hele dag.

De paarden rennen niet omdat ze elke dag buiten komen en ze krijgen hooi op de wei.
En tegen een beetje natigheid kan een paard echt wel hoor.

Ik zet marquez wel eens in de bak als ik de stal doe ofzo, hij blijft dan rustig staan, ik jaag hem nooit op.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:05

snepje1 schreef:
Mijn vraag is waarom? Verward

"Kijk eens hoe mooi hij kan lopen" is een veel gehoord excuus Scheve mond

Citaat:
Misschien zit ik er volkomen naast hoor, maar ik zie geen voordelen.

Zijn er ook niet, het is totaal overbodig. Begin er niet aan

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:11

Voor iedereen die niet voor losgooien is...(met of zonder opjagen, of zonder dat je zelf in de bak bent): wanneer mag in de winter, als er geen paddocks zijn, en het paard de wei niet opkan, bij jullie een paard gewoon paard zijn, en hoe pakken jullie dat aan?

Je suis Charlie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amyz, Anne_vD, Blacky94, bonnielau, Cjuan, DeGelukkige4, Fly_high, GrapeshotBot, horzieloverr, Ineke2, J30d, MightyMike, Nientsje, ogidni, Pova, redbutton, Renkle, Riviera87, Sintara, Symke, Vagabondo, Yentaah en 91 bezoekers