Steeds steun zoeken aan de voorkant

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Steeds steun zoeken aan de voorkant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-04 22:51

Als ik met Guus aan het rijden zoekt hij steeds steun in mn handen.
Als ik losstap en losdraaf dan is er niets aan de hand.. Maar zodra hij moet werken en dus stelling naar binnen moet lopen en schouderbinnenwaarts enz. Gaat hij erg in de mond hangen. Nou is mij altijd geleerd hem dan op te drijven maar dit heeft totaal geen nut omdat hij blijft hangen. Mijn instructrische vertelde mij even mn handen omhoog te doen, zo tilt hij zijn hoofd op en word hij er even aan herrinnerd dat hij moet werken.... werkte ook ... tot op een zekere hoogte.
Nu als hij gaat hangen laat ik mn teugels los en drijf hem erg op.... zo kan hij geen steun meer in mijn handen zoeken en moet zelf het werk doen. Maar zodra ik de teugels weer op maat neem en hem weer wil laten werken vallen we in hetzelfde probleem.
Ik heb na het rijden gewoon spierpijn in mn handen en armen Scheve mond

Wie weet een goede oefening om dit af te leren???

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 23:02

Op het moment dat hij gaat hangen een klein rukje naar boven. Zo haal je hem eerst iets omhoog en direct daarop is hij los. Je geeft hem dus gewoon niet de kans te gaan hangen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-04 23:04

Ja dit doe ik dus ook.... Maar na 10 meter gaat hij vervolgens hangen...
Ik blijf hem rukjes omhoog geven.
Ik heb afgelopen zaterdag eens met sporen gereden, dit hielp wel. Op het moment hij erg ging hangen maakte ik hem even alert... Maar ik vind dit geen goede oplossing omdat ik de sporen vrij vaak moest gebruiken.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 23:10

Even een vergelijking; Ik kan niet zitten (steun zoeken) op een stoel (de steungevende handen) die er niet is. Dus jouw pony kan alleen hangen op handen die die steun geven.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-04 23:15

Piaffe schreef:
Even een vergelijking; Ik kan niet zitten (steun zoeken) op een stoel (de steungevende handen) die er niet is. Dus jouw pony kan alleen hangen op handen die die steun geven.



Ja klopt... Dus ik moet mn teugel gewoon losser laten op het moment hij gaat hangen?
Dit doe ik ook.... maar zo kan ik weinig stelling naar binnen enz. trainen.
Dan zal ik eerst moeten leren dat hij niet meer gaat hangen en daarna verder met halsbuigingen enz....

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 23:24

Je kunt maar een ding tegelijk. Pak dus altijd eerst het belangrijkste dus hier haar evenwicht en ga dan pas werken aan stelling enz. Je zult verbaast zijn dat het dan in een keer heel makkelijk is. Een paard dat in evenwicht loopt gaat bij de juiste lichaamshulpen in de juiste stelling en verzameling de bocht om. Daar heb je geen teugel voor nodig als het goed is.

Ga maar is proberen om overgangen zonder teugel te kunnen uitvoeren. Rijden met halster zou ook al een hoop schelen. Niet alleen voor je paard, maar ook voor jouw omdat je dan veel meer met je lichaam moet werken.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.


Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-04 23:27

Ja idd. Dit was dus waar ik ook aan zat te denken.
Een lekker mn zn nek naar voren en een losse teugel... net zolang tot hij op deze manier ook goed voorwaarts kan blijven lopen en dan meer zijn achterhand traint. (is toch achterhand op deze manier Verward )
Rijden dmv lichaamshouding en heupen kantelen knieen gebruiken enz doe ik al veel en hier reageert hij ook goed op!

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 23:31

Jep lekker los en voorwaarts. Wil je voorwaarts neerwaarts goed uitvoeren om zijn achterhand te trainen. Dan moet het paard altijd stuwend blijven. Op het moment dat het paard niet meer stuwd loopt het op de voorhand.
Dan zou stelling op lichaamshulpen niet zo moeilijk meer wezen. Het belangrijkste is wel je gewicht naar binnen verplaatsen en met je hele lichaam mee draaien. Kost even wat moeite om de hulp juist af te stemmen, maar dan kun je ook stelling vragen zonder teugel gebruik.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:01

Hou het inderdaad nog even bij rechte lijnen en grote voltes.

Geef hem geen steun, maar wel aanleuning: Dit betekend contact met de mond houden, en als ie begint te leunen handen even openen (geven dus) en weer sluiten. Terwijl je dit doet wat extra bijdrijven.
Teugel niet stiekem langer laten worden en ook niet terug werken. Steeds (minimaal!) naar voren en weer terug in uitgangspositie met je handen. Teugels blijven in contact (dus niet door laten hangen).

Op de volte en later het schouderbinnenwaarts wèl desnoods de binnenteugel echt los laten hangen, en drijf met je binnenbeen in je buitenhand. Zo dwing je hem om de aanleuning in de buitenteugel te zoeken.

Succes!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:59

probeer ook niet in een te hoog tempo te rijden. Als je je paard over het tempo jaagt, kunnen de achterbenen het niet meer bijhouden, raakt uit balans en valt op de voorhand. Moest de achterhand niet juist meer gaan dragen dan stuwen Josien? Blijf inderdaad luchtig in je aanleuning terwijl je hem wel actief houd van achteren... Dat vind ik persoonlijk al heel moeilijk..

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:03

Zonder dragen geen stuwing in deze tempo. Als je vwnw rij moet je een stuwende beweging naar voren en omhoog voelen. Dan draagt en stuwd het paard goed. Voel je enkel een voorwaarts of zelfs neerwaarts stuwing dan komt het te weinig uit de achterhand. De achterhand zou dus wel stuwen, maar achter zijn draagkracht. Op die manier zou het paard ook meer op je hand gaan steunen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

moes
Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:44

geef em als ie gaat hangen telkens een por met je kuit, als je ie daar niet op reageerd , met je spoor. zorg ook dat je hem geconcentreerd houdt en veel afiselend werk doet. overgangen en schakelen in de gangen helpt vaak ook

O:) ......::: Wie liefde zaait, zal liefde oogsten :::...... O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:49

Ik sluit me helemaal bij QQQQ aan
die heeft het mooi verwoord.
wel aanleuning, geen steun.
Bi hangen laat ik hem "schrikken" door los te laten.
Schrikken zodat hij weet dat hij op eigen benen moet lopen, omdat op die handen steunen geen zekerheid geeft voor een veilige balans voor hem.
Die veilige balans moet hij zelf vinden in zijn eigen lopen.

Van rukjes hou ik niet.
Je moet zuinig zijn op een paardenmont, rukjes zijn bij mij voor noodgevallen als een paard aan de kletter gaat oid, maar niet voor iets wat hij niet bewust fout doet.

uiteraard je paard goed aan het been hebben.
Dus jij dreijft en moet meteen reactie krijgen.
Maar dat is de eerste basis waarin alles van het hele paardrijden uit voort komt.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 15:06

fsoudan"]
[quote="Piaffe schreef:
Even een vergelijking; Ik kan niet zitten (steun zoeken) op een stoel (de steungevende handen) die er niet is. Dus jouw pony kan alleen hangen op handen die die steun geven.



Ja klopt... Dus ik moet mn teugel gewoon losser laten op het moment hij gaat hangen?
Dit doe ik ook.... maar zo kan ik weinig stelling naar binnen enz. trainen.
Dan zal ik eerst moeten leren dat hij niet meer gaat hangen en daarna verder met halsbuigingen enz....
[/quote]

Nee, dan moet je dus een stap terug gaan. Van hoe krijg je je paard lichter in de mond en vooral hoe kan het dat je paard wil gaan 'hangen'.

Hij gaat hangen omdat hij steun wil/ nodig heeft.
Waarom heeft hij steun nodig?
Omdat hij niet op eigen benen loopt. Dus je moet er aan gaan werken dat je paard meer op eigen benen loopt.

Hoe zorg je ervoor dat je paard op eigen benen loopt?
Door hem meer aan het been te rijden en geen oefeningen te vragen waar hij steun bij nodig heeft.

Wanneer heeft hij steun nodig? Als hij geen balans heeft.

Dus moraal van het verhaal is dat je paard meer balans nodig heeft en dat je daar aan moet gaan werken. Dan moet je even de voorkant (hoofd halshouding) vergeten. Want door hem wel proberen nageeflijk te rijden (waarschijnlijk teveel met je hand, want als je paard genoeg balans heeft zoekt hij het op/ bied hij het aan) haal je hem juist uit zijn balans. Dus idd veel lange lijnen en grote voltes rijden. Hij moet sterker worden van achteren dus veel tempo-oefeningen ed. Daarnaast ben ik het met QQQQ eens dat je wel aanleuning moet houden. Als die 'aanleuning' betekent dat je paard dan met zijn neus omhoog loopt, moet je hem daar lekker laten lopen. Hij moet van achteren naar voren worden gereden. Dus probeer te werken aan de achterhand ipv de voorhand. Succes ermee.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 17:50

Aan de buitenkant teugel eraan houden en de binnenkant nageven. (Hand na voren doen.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-04 20:03

Oke we hebben weer iets om aan te werken Knipoog Iig bedankt.
Ik hoop dat het werkt.. Knipoog

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers