Rollen in stal..wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Rollen in stal..wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:22

Ik zetten vadaag Lucky op stal, hij gaat echt altijd meteen eten.Maarja vandaag dus niet..hij wilde niet en ging rollen..
Ik schrok me dood dacht meteen aan koliek natuurlijk! Maar dat was het niet. Het schijnt dat hij dat altijd al heeft gedaan het rollen..Maar dat hij dus ook al een paar keer heeft vastgelegen Scheve mond

Ze hebben mij dit niet eerder verteld waar ik wel van baal eigenlijk maar rolt jouw paard ook in stal? En wat doe jij eraan?

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:24

Helemaal niets. Lekker laten rollen.
Als hij zich vastrolt is er altijd wel iemand op het erf om hem weer goed te leggen. Er is ook dag en nacht iemand aanwezig (Eigenaren wonen er...)

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:25

Oja, anders koop je een anti rol singel om omrollen tegen te gaan als je bang bent dat hij vast komt te liggen.Da's zo'n singel met een grote beugel op de rug dat je paard niet om kan rollen.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 19:01

Mijn nieuwe paard rolt ook ontzettend veel, ik doe er niks aan, laat hem lekker rollen.
Bij ons is er altijd wel iemand thuis, dus als ze al vast komt te liggen is er snel iemand die dat merkt! Al denk ik dat Lucky Lady in zijn mega stal niet snel vast komt te liggen hoor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 19:17

Ook al een Lucky! Haha allemaal Lucky`s..Ik denk niet dat ik zo`n singel ga kopen dat vindik niks..ik denk dat ik hem het beste zijn gang maar kan laten gang..Er is eerder ook niets gebeurd dus..!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 20:32

Morrie rolt ook in zijn box, bij voorkeur als er net iemand de koeien zit te melken, die zich dan helemaal kapot schrikt.
Voor vastliggen ben ik niet zo bang, dan trapt ie gewoon het schot naar zijn buurman eruit Schijnheilig

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 20:38

Mijn jonge paard rolt ook veel, vaak nadat ik eind van de avond voor het afvoeren nog even de mest er uit heb gehaald.
Is een vast ritueeltje, even draaien en zoeken om vervolgens te rollen, dan omdraaien en in zijn vaste hoekje weer even mesten. Soms is het behoorlijk persen omdat hij toevallig net al gemest had, maar hij moet en zal weer even een hoopje neerleggen Verward *LOL*

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 20:55

Hij heeft scheit aan je Sjuim Tong uitsteken

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 21:25

Het paard van een stalgenoot van mij doet het ook.
Maar die rolt niet over, die rolt eerst op haar ene kant dan gaat ze op haar kont zitten en dan rolt ze op haar andere kant *LOL*
Lady rolt gelukkig niet in haar stal tenminste nooit gezien en van iemand gehoord. Dus ik neem aan dat ze het niet doet.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 21:37

de mijne rolt ook altijd in haar stal. Ze heeft (naar mijn weten) nog nooit vastgelegen. Ik zorg er ook steeds voor, dat het stro aan de buitenkant hoger ligt dan aan de binnenkant, dan rolt ze ook niet zo makkelijk vast.

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 21:42

gewoon laten rollen en zorgen idd dat de zijkant hoger ligt en je paard altijd in de gaten houden zijn net kleine kinderen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:14

ja een stalgenoot zei ook al dat we het maar met de zijkanten hoger opstrooien maar moesten proberen..Ik schrok wel hoor!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:43

Ik vind dat ook doodeng, maar liever dat ik erbij ben dan dat hij alleen is (ivm vastrollen). Zoals anderen zeiden de zijkanten wat meer opstrooien en probeer hem na het rijden nog even te laten rollen, want de meeste paarden willen dan het liefst. Zorgt ook dat hij niet met opgedroogt zweet is stal staat want dan is het wel erg fijn voor hem om te rollen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:56

maar dat doe ik nooit! We gaan altijd buiten lekker stappen en daarna weer poetsen maar dan na het lonegeren want we rijden nog niet..

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:57

dan gewoon zorgen dat je de kans op vast rollen z klein mogelijk maakt..
dus zijkanten hoger...

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 00:21

Maus rolt heel soms in zn stal, nadat we een lange rit hebben gemaakt bijvoorbeeld. Hij rolt alleen heel voorzichtig, zeg maar alleen op een zij, daarna staat hij op, gaat op de andere zij liggen en rolt daar een beetje op heen en weer. (verstandig paard!) Ik laat hem ook wel eens even expres nog even loslopen in het bakje, dan rolt hij ook... maar daarna ook in de stal... maakt dus niet heel veel uit. Hij doet t ook alleen maar als ik erbij ben.. Verward

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 00:24

Mijn paard rolt het liefst als er nieuwe krul ligt. Het liefst dan ook als ik haar net heb gepoetst en wil gaan rijden. Kan ik weer opnieuw beginnen met het uitpluizen van staart en manen (manen zijn een halve meter lang)
Mijn merrie is voorzichtig met rollen en komt (laten we het afkloppen) over het algemeen niet vast te liggen.

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 00:38

mijn jaarling heeft ook een paar keer vastgelegen, maar sinds ik het strooisel aan de zijkanten goed ophoog, is het niet meer gebeurd (even afkloppen maar Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 10:47

Nou we hadden gister niks gedan..het waaide hard en de bak zag er niet uit dus ik dacht dan gaan we ff wandelen..het was rond half 4 dus het was ietsje drukker op de weg met auto`s als normaal en dan went hij daar ook gelijk aan..
Toen ging ik hem op stal zetten en hij begint altijd gelijk te vreten..nou dus niet hij was een beetje aan het zoeken (ik had hem beet) en in een keer begint hij te rollen..ik schrok me echt dood! Dacht dat hij een koliekaanval kreeg ofzo..pff!

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 11:03

wij hebben ook een paard gehad die zich altijd vast rolde. met als gevolg dat hij na het rijden een antirolsingel opkreeg. daarna deed hij het niet meer. gelukkig.

HorseyLover

Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 11:07

lekker laten rollen, ken meer dan zat paarden die dta doen! Haha!

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 11:14

mijn paard rolt nooit in zijn stal
mijn shet wil het af en toe weleens doen
maar die shet rolt overal daar ken je niet eens normaal mee overstraat
(hij gaat namelijk gewoon op de stenen liggen rollen heel vervelend)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 11:16

Idd de zijkanten hoger opstrooien.

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 11:23

een van mijn merries rolt zich ook in de stal en haar veulen doet dat ook al af en toe. De merrie rolt zich vooral vast in de winter als ze niet veel buiten kan. Ik heb wel een antirolsingel gekocht en ze heeft hem ook vaak s'nachts op. Enkel tijdens de nacht doe ik hem op, overdag nooit. Als je paard zich vaak vast rolt zou ik hem toch een antirol singel aandoen. Niet dag en nacht natuurlijk. Het is toch veiliger voor jouw paard en zo duur zijn die dingen toch ook niet.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 17:02

Bij ons op de manege staan de paarden vaak buiten, de meesten rollen dan ook op de wei. Na het rijden laten we ze altijd eens rollen in de bak (vinden ze heel fijn). En voor de rest gewoon stro aan de zijkanten goed hoog leggen.
Waar ik vroeger werkte heb ik ook nog wel eens een pony geweten die zich altijd vastrolde, sja, sommigen leren het nooit zekers Lachen