hoe haal ik snel een paard uit de wei?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
CaroBokt
Berichten: 73
Geregistreerd: 12-12-01
Woonplaats: wierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-01 17:12

wie heeft er een tip voor paarden die niet uit de wei willen komen, zelfs niet op gerammel van brokken komen ze af, ze lopen alleen maar weg, wie kan mij helpen zodat ik mijn paarden BINNEN 5 min. tepakken heb?!

[Edit] titel [/edit]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-12-13 00:15 ]</font>


obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 21:38

gewoon is gaan oefenen ... kijk als je zoals jij zeg dat je je paard binnen 5 min te pakken moet hebben lukt dat toch niet! wat wij wel is doen als ze niet willen komen dan gaan we op het hek zitten met onze rug naar hen toe.met iets ritselen... en hup binnen 10 min .zijn ze er.. kijk ik zeg niet dat dat bij jou moet helpen maar je kan het is proberen! enne anders gewoon in het land gaan zitten.... ze worden op een gegeven moment wel nieuwsgierig! succes ermee..... groetjes sandra Party!!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 21:50

Wei kleiner maken...cursus lasso werpen... Schijnheilig Nee, alle gekheid op een stokje...idd heel veel oefenen, goed belonen als ze toch komen of anders de "Monty Roberts methode" misschien...oftewel paard juist van je wegjagen om zijn/haar ongehoorzame gedrag (niet willen komen)...tsja, ik kan het zo niet echt uitleggen, maar er zijn mensen die daar aardig bedreven in zijn, mijn paardje is zo van haar enorme trailerangst afgeholpen door een vrouw uit de zaanstreek, was voor mijn meis een methode die ze perfect begreep dus ik ben accuut voorstander geworden...maar iig succes!

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 21:56

Ik heb wel eens ruim 3 uur lang achter een paard aangelopen!
Dat k*tbeest liet zich niet vangen, bleef steeds net ver genoeg uit de buurt en toen had ik zo iets van: Jij laat je niet vangen? Best, maar ik laat je ook niet met rust, aan grazen zul je niet meer toe komen! (eigenlijk dacht ik er ook nog scheitbok bij Haha! )
Ik heb dus 3 uur lang achter 'm aan gelopen, gewoon zorgen dat hij in beweging blijft, stap is hard genoeg, als hij maar geen moment rust krijgt en niet aan grazen toe komt. Op een gegeven moment werd hij het zo spuugzat dat hij stil bleef staan en ik 'm kon pakken. Beloond en daarna met rust gelaten (moeilijk moment!!! Want het liefst had ik 'm natuurlijk meegesleurd om 'm eens even flink aan te pakken, niet doen, dan kun je het de volgende keer helemaal vergeten)
Hij heeft het daarna nog 1x geprobeerd, maar toen was een kwartiertje in beweging houden al genoeg om z'n geheugen op te frissen.
Het kost je 1x een hoop tijd, maar daarna heb je er een hoop plezier van! Je hoeft 'm echt niet te gaan opjagen met een zweep ofzo, gewoon stug er achteraan blijven lopen, ze lopen toch wel voor je weg als ze zich niet willen laten vangen totdat ze het uiteindelijk een keer zat zijn!
Engelengeduld is wel noodzakelijk, gewoon rustig blijven en suf achter je paard aan lopen. 1x boos uithalen met het halster en je hele missie is mislukt!

Nulla tenaci invia est via

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 22:11

misschien iets anders proberen dan brokken.Ik moest nelson een keer uit de wei halen en meneer wou niet,toen ging ik kraken met een papiertje en naar was meneer wel nieuwsgierig naar
en anders veel oefenen ja

We verwachten niets maar toch..
WoW-addict ^.^

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 00:41

ik heb er ook zo een gehad. GRRR ik heb echt jankend in de wei gestaan. Ze keerde me zelfs haar kont toe en probeerde te meppen.
ik vroeg ik weleens iemand anders om har op te halen, maar dat had ze ook gauw genoeg in de gaten Frusty Wat margreet verteld heeft uiteindelijk ook bij haar geholpen.

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 01:02

Paity was er ook zo één. Het werkt bij haar tegenwoordig meestal wel om, eventueel via wat andere paarden, haar richting in te lopen en dan in haar buurt te blijven staan. Ze wordt dan nieuwsgierig, dus ze komt. Ik pak haar dan meteen vast en geef haar een snoepje.
Als ze af en toe toch nog de kolder in de kop heeft moet je er inderdaad achteraan blijven lopen tot ze het opgeeft; ze mag vooral niet haar zin krijgen. Ik vind het wel verschrikkelijk om er zo achteraan te moeten sjokken, maar wat moet dat moet.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 01:06

Een paard dat zich moeilijk laat pakken kun je/moet je leren om zich te laten pakken. Dus niet even snel voor donker uit het land halen omdat je er even een kwartiertje op wilt rijden. Trek er de hele dag voor uit om hem te leren dat hij zich moet laten pakken. Begin 's morgens om 8 uur en loop erachteraan totdat hij zich laat pakken. Niet opgeven, nooit stoppen, niet denken: "dan maar niet" want dan heeft hij gewonnen, en dan lukt het de volgende keer helemaal niet. Als hij zich laat pakken: uitvoerig belonen, desnoods met een appel, wat snoepje, handje brokjes. En meteen daarna weer loslaten. Dan probeer je hem weer te pakken. Dit kan weer een hele poos duren, maar het zal sneller gaan dan de eerste keer. Maar bedenk wel: niet halverwege stoppen omdat je wilt koffiedrinken of moet eten, of je huiswerk moet maken, of omdat je nog een afspraak hebt. Gewoon doorgaan. Daarom zei ik ook dat je er de hele dag tijd voor moet nemen. Je zult zien dat het op den duur sneller gaat.

Heel veel paarden lopen de hele dag op het land en worden er alleen maar uitgehaald om bereden te worden. Doe eens wat anders met hem, geef hem een goede poetsbeurt, laat hem daarna weer in de wei. Het paard moet als hij jouw ziet je niet alleen maar gaan associeren met werken.

Voor de rest helpt het inderdaad als je een beetje paardentaal begrijpt. Loop nooit in een rechte lijn op je paard af, dat schrikt alleen maar af. Loop een beetje te lanterfanten, loop in een zigzaglijn op je paard af. Kijk naar de grond, pluk een sprietje gras, doe alsof je bezig bent de omgeving te verkennen , en de bomen aan de horizon erg interessant zijn. Geef hem het gevoel dat je hem niet wilt pakken. Dat je gewoon bij hem wilt zijn, dat jij het veilige rustpunt bent. Je zult zien dat het spelletje minder leuk wordt.

Benader het paard op schouder hoogte, kriebel hem dan wat op de schoft. Aai hem over de hals. Niet meteen het halster grijpen (als hij dat al omheeft) . Laat hem even bij je staan. Desnoods doe je een touw om zijn hals.

Als er meerdere paarden op het land staan en er is er eentje die zich minder makkelijk laat pakken, steekt die meestal ook de rest aan, en dan gaat de hele groep lekker racen. Het zou helpen als je de moeilijkste apart kon zetten, en dan met hem aan het werk gaat. Anders is er altijd weer een paardelichaam waar ze zich snel achter kunnen verstoppen.

En nog iets: wordt vooral niet kwaad. Ga niet meppen, rennen, of schelden. Neem niet de laatste meter nog even een sprintje om hem te pakken. Beweeg in SLOWMOTION. Adem diep. En vooral, neem de tijd!

Success ermee!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 01:11

Mmm,
ik heb dat probleem eigenlijk nog nooit echt gehad,
alleen de eerste dag dat ik Ozep had wou hij slecht komen,
de tweede dag draaide hij zijn kont naar me toe,
toen heb ik hem een slag voor zijn kont gegeven met het halstertouw,
dit heb ik toen 3 keer moeten herhalen en daarna nooit geen problemen meer gehad.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 09:18

Ik heb geleerd dat je ook eens gewoon bij je paard moet gaan staan prullen in de wei, dus niet paard graaien en aanwandelen. Gewoon effe kroelen en weer weglopen. Jouw paard denkt elke keer dat jij komt, He oliebol, nou moet ik weer werken of in die stal. Hij moet gaan denken dat het gezellig is als jij inde wei komt. Als je prult in de wei, loopt hij op een gegeven moment vanzelf, zonder touwtje met je mee.

Toos paardloos

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 11:28

Prullen? Dat is nou een woord dat ik nog nooit heb gehoord! Verklaar je eens nader, wat is prullen? Uit de context kan ik wel opmaken wat het ongeveer moet zijn, maar wil toch zeker weten dat ik het niet mis heb...

CaroBokt
Berichten: 73
Geregistreerd: 12-12-01
Woonplaats: wierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-01 14:18

allemaal hartstikke bedankt, maar ik heb het echt allemaal al geprobeert wat jullie suggereren en 1 ding, ik heb heus wel geduld, en ik laat zeker niet van me winnen, maar eens moet de maat vol zijn!!!
niet dat jullie nou denken dat ik zo`n gehaast typje ben , want geloof me, ik heb ook al een 1,5 u. in de wei met m`n rug naar em toen en met een zak chips bij de hand gezeten, maar nee hoor, denk je dat ze dom is?! niet dus.......soms denk ik, t had wel n koe kunnen wezen zo dom, maar vaak denk ik, waarom moet jij ook zo akelig intelligent zijn, en ik zo akelig blond?!

dus nog meer dingen die ik kan proberen?
alvast bedankt voor jullie reactie(s)

blaffie

Berichten: 624
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 14:41

ik heb het 2 jaar lang gehad met 1 en dezelfde pony! altijd elke dag weer, geen zin om zich te laten pakken. ik ben gewoon in het midden van het weiland gaan zitten. toen kwam ze af en toe kijken. daarna proberen haar te aaien. eenmaal vast, niet loslaten, hoe graag ze ook wil! halster om en meenemen. bij mij kreeg ze als ze vast stond een snoepje. na 2 jaar stond ze eindelijk aan het hek op me te wachten!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 15:00

Prullen is hetzelfde als frutselen/friemelen, maar in deze context is het "knuffelen/friemelen". Wat ik bedoelde was eigenlijk gewoon dat je eens lekker bij hem moet gaan staan kroelen en lekker met hem bezig zijn. Ik hoop dat ik je vraag heb beantwoord. Bij ons in Brabant gebruiken ze dat woord wel vaker.

Toos paardloos

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 15:01

Nou heb het met Toscar meteen goed aagepakt, in loop de wei in en spreek hem rustig toe (al praat je over hoe groen het gras wel niet is...!) en loop gewoon rustig naar hem toe, maar kijk hem niet aan (juist naar zijn weidemaatje kijken) en dan kijk hij echt op van: EN IK? nou, snee brood mee, in zijn mond duwen (hoef geen kracht te zetten hoor! Haha! ) en hem vast klikken...
En dan naar de poort lopen en hem goed belonen, voelt Toscar zich helemaal een held...! Haha!
Die is er makkelijk in

MAAR, heb het wel eens gehad bij me verzorgpony,steeds op het laatst moment weg rennen, nou, ik de zweep gepakt en was haar steeds net iets voor, na 10 x zwaaien bleef ze echt staan van: MIJ krijg jij nie weg, en ik had er, sindsdien deed ze dat pak-me-dan-spelletje niet meer...
Je moet het gewoon ff aankijken!
VEEL SUC6!
Haha!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 19:11

Ik ben blij dat ''mijn'' paardje makkelijk is met het ''vangen'' als ze achterin de wei staat hoef ik maar te fluiten (en een beetje klikken ) en dan komt ze vaak aangegalopeerd best wel makkelijk. Lovers
Heb ook 1 keer 2,5 uur achter en pony aangelopen nou daar word je nie bepaald vrolijk van! Frusty
Maar ja een kestie van ik heb toch wel meer doorzettngsvermogen ik weet zeker dat jij (ooit Haha! Haha! ) zal winnen! Gaaaap


Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 19:22

owja, ik ben het met de rest eens ( ik heb niet alles gelezen)

maar ga ook af en toe eens gewoon naar hem toe, zonder hem eruit te halen. of blijf bij hem staan, geef hem wat lekkers, zo leert hij dat het ook wel leuk is als je naar hem toe gaat. Enne, soms eens geen touwtje meenemen, want mijn pony''s wisten altijd precies dat ze eruit moesten, als ik een halstertouw in me handen had Haha! Haha! Clown *LOL* *LOL*

Haha!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 20:16

Hoi, heb je het ook al met wegjagen geprobeerd? Ik las verder naar boven dat iemand dat ook adviseert, bij ons werkt dat perfect. Je moet er wel consequent in zijn, wegjagen en dan resoluut pakken. Komt ie dan niet, weer wegjagen. Komt ie na drie keer nog niet, ok, dan blijft ie maar in de wei. Paar uur later weer overnieuw proberen. Als dit ook niet werkt zou ik het ook niet meer weten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 103 bezoekers