Manen trekken of snijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Manen trekken of snijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 20:00

Ik trek regelmatig de manen van verschillende paarden. Ik weet dat dit vrij pijnlijk moet zijn maar doe je dat niet dan krijgen ze zón dikke manen en dat ziet er niet uit. En dikke manen zijn niet te vlechten. Een paard met dunnen manen snijdt ik meestal (de manen). Bij sommige paarden heb je dan een praam nodig. Hoe doen jullie dat!

wedstr_girl
Berichten: 6
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:02

Ik laat ze altijd snijden, ookal heeft mijn paard dikke manen. Het wordt dan een netter gezicht als ze los staan.

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:05

Ik heb zn een keer getrokken, maar aangezien dat echt n ramp is bij mijn merrie, snijd k ze tegenwoordig. En idd wat er ook gezegd word, k kan me niet voorstellen dat ze er geen last van hebben als je de manen trekt. Als ze erg dik zijn kan je toch ook n uitdunschaar gebruiken?

Ik rijd geen wedstrijden en vind t juist wel n mooier gezicht als ze dikker zijn dus dat is voor mij geen probleem.
Laatst bijgewerkt door Volkoren op 21-03-04 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:05

Ik heb vandaag een paar paarden bij mij op stal de manen getrokken.
Bij Mirk kan ik het niet doen, dan vliegt hij tot de dakpannen aan toe Haha!. Zijn manen knip ik

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:07

Ligt aan de manen, Treasure's manen zijn zo dun dat ik er liever niet aan kom dus die knip ik. Die van Okkie waren zo dik die moest je wel trekken maar hij was vrij lief daarmee. Als een paard lastig is, huppa praam om en verder trekken Knipoog Snijden vind ik maar lastig.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:10

Vroeger troko ik altijd, paard stond ook gewoon lekker op rust om zich hen te kijken, die had er helemala niets van.

Tegenwoordig doe ik er niets anders mee dan kijken hoe ze groeien *haffie he*

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:42

ik snijd ze altijd, iets ander gaat ook niet want mijn paardje is panisch voor trekken en knippen. snijden mag nog net. die mesjes zijn alleen altijd zo snel bot.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:47

Ik snij altijd. Omdat de manen dan niet dunner worden, en het er natuurlijker uitziet dan knippen.
Bij mijn Haflinger snijd ik weleens de puntjes eraf. Trekken doe ik helemaal niet meer eigenlijk.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:49

Ik trek ook altijd de manen. Dex reageert daar verder niet op, bij hem kan ik me dan ook nooit een beeld vormen dat het pijn zou doen.
Verder ligt het idd aan het paard. Dunne manen knip of snijd ik en dikke manen worden door mij getrokken. Alleen als het paard aangeeft dat hij het niet prettig vind, dan gaan we ga ik op een andere manier verder.

boemel

Berichten: 8401
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:14

Ik snijd de manen en om het natuurlijk te laten lijken trek ik ook nog wat kleine plukjes.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:15

Dikke manen trek ik, dunne manen snijd ik.
Dat dikke manen trekken pijn zou moeten doen is onzin. Moet je gewoon wat dunnere plukjes pakken!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:22

Mijn paard heeft vrij dunne manen en een grote hekel aan manen trekken.
Daarom kies ik voor knippen.
Om het wat natuurlijker over te laten komen, dun ik de puntjes wat uit.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 17:33

Nou, ik maak pony's en paarden mee die hoe dun ik de plukjes ook pak recht overeind gaan staan. Dan is een praam noodzakelijk. Nadeel van kleine plukjes vindt ik dat het dan langer duurt en de meesten hebben ook niet zoveel geduld tijdens zón klusje. Hoe zeer het doet ligt denk ik ook aan hoe vast de manen zitten. Bij sommige pluk je ze zo eruit en bij anderen krijg je ze er met geen mogelijkheid uit. Dat het geen pijn doet geloof ik niet, als ik mezelf onthaar gil ik al bij één haartje!

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:40

Ik doe de manen altijd snijden. Mijn pony heeft al dunne manen dus moet ik ze wel snijden. Bij de pony van een vriendin van mij trek ik ze omdat hij erg dikke manen heeft.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:46

Het scheelt ook een hoop als je manen trekt na de training, dan zitten de haren veel losser. Zelf trek ik ook na de training patos dr manen, die gaat altijd lekker op rust staan, alleen het stukje vlak achter haar oren vindt ze minder leuk.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 18:03

Ik vind dat als je een paard hebt dat echt heel hard protesteert wanneer je de manen trekt (zodaning dat je een praam nodig hebt), dat je het dan beter zo kan laten. Het is uiteindelijk maar voor het esthetische, voor de mensen die ernaar kijken. Maar als een paard er echt niet tegen kan, gaat naar mijn mening zijn belang voor. Dan moet je de manen maar zo laten of ze op een andere manier, die het paard wel kan hebben, inkorten.

Zelf heb ik ooit wel eens Rocky's manen getrokken. Hij geeft geen krimp als ik dat doe. Maar eigenlijk vind ik het zelf niet zo'n prettige bezigheid. Alleen al het geluidje dat te maakt als je zo'n klein plukje haar uitrukt (tssrr!)... Bovendien is er bij onze paarden geen reden om de manen te trekken. Ze staan op de wei en kunnen hun lange haren best gebruiken met al die dazen en vliegen in de zomer.

Als ik echt moet kiezen voor wat het mooiste is, dan zijn dat wel getrokken manen.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 18:48

Neem bij het trekken kleinere plukjes,je doet er langer over,maar het is wel fijner paard en jezelf!!!!
en idd,trekken is het mooist en het beste!!!!!!!

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 19:17

Ik heb pas de manen van Trix gesneden, bij gebrek aan een trekkammetje, maar vind het eigenlijk stukken handiger gaan.. *LOL*
En Trix vindt het helemaal niet erg, integendeel.. Clown
Bij de shetlanders laat ik natuurlijk alles lang..

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 19:25

Ik snijd meestal, tenzij het een dusdanig dikke bos is dat er niets anders als trekken op zit. Hangt er ook heel erg vanaf natuurlijk, of er met een paard gestart gaat worden, dan moeten de manen handelbaar zijn maar anders maakt het niet echt veel uit als de manen wat dikker zijn.

AssiejJarig
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 19:26

ik wil ze gaan snijden met een snijmesje, mijn pony zijn manen zijn al dun, dus dan nog dunner. Omdat ze nu lang zijn zou je eerst een stuk moeten knippen en daarna moeten trekken omdat er anders neit veel overblijft, ik ga toch voor snijden.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 19:56

Wij trekken ze altijd. Als je de slag te pakken hebt is het heel makkelijk en zo gedaan. Wel moet ik bekennen dat ik het de fokker nog wel eens vraag, hij is er net wat handiger in dan ikzelf! Haha!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 20:06

Ik trok ze altijd, maar ze kreeg zulke dunne manen... Nu snijd ik ze. Ze lijkt nou net een fjord, zo dik als ze zijn. Ze staan ook nog eens rechtop.. Haha!

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 11:33

Waat snijd je ze mee dan Verward

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:40

ik trek de manen van mijn paarden. Alleen bij Sultana hoeft dat niet vaak te gebeuren en kan ik tussenin de manen fatsoeneren door ze te knippen.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:51

meiske16 schreef:
Waat snijd je ze mee dan Verward



Met een speciaal mes-snijder-ding..
Kun je kopen bij de ruitersportwinkel.