Waarom hulpteugels met losrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Waarom hulpteugels met losrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 16:02

Ik vraag me echt af waarom je met losrijden wel hulpteugels mag en in de ring niet. Ik snap ook niet echt het voordeel ervan. Je paard komt de ring in en denkt meteen, lang leve de vrijheid. Dan kan je toch beter vanaf het begin zonder tirelantijntjes rijden?!

Iets anders aparts vind ik dat mensen een speciaal zadel en hoofdstel hebben voor wedstrijden. Ik snap best de achterliggende gedachte dat het zo mooi is dat ze niet willen dat het stuk gaat. Maar ik denk toch dat het beter is om gewoon "normaal" te doen tijdens wedstrijden en er niet een al te groot feest/probleem van te maken?

Hoe denken jullie hierover?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:03

Als je paard "Lang leve de vrijheid" denkt als de hulpteugel eraf gaat, dan heb je de hulpteugel niet gebruikt maar misbruikt.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 16:11

Sonja:
Ja waarschijnlijk wel. Maar ik denk dat als je zover bent om wedstrijden te rijden, dat je dan ook zover bent om zonder hulpteugels te rijden??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:21

Stel je breng verschillende paarden uit en wilt die zelf ook losrijden. Een slofteugel kan bijvoorbeeld helpen om je paard net even makkelijker en wat sneller los en rond te krijgen.
Waarom zou je er dan geen gebruiken?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 16:22

Ja daar heb je gelijk in. Maar waarom wel bij dressuur onder het zadel en niet bij het mennen (dressuur) Dat vind ik wel heeeel erg vreemd.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:24

Tijdens het losrijden voor een dressuurwedstrijd mag je volgens mij ALLEEN maar rijden met een martingaal, en niet met andere hulpteugels.
Losrijden met een martingaal vind ik ook lekker nutteloos bij de dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:25

Ik heb geen idee of dat met mennen niet gebeurd, en ik ken eerlijk gezegd ook geen hulpteugels voor bij het mennen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 16:25

Je zou er ook een slof aan kunnen hangen of een bijzet

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:27

Sjonniej schreef:
Je zou er ook een slof aan kunnen hangen of een bijzet


Heb je het over een officiele KNHS wedstrijd? Daar mag je echt niet met slof oid losrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:28

Misschien een leuke vraag om aan de menners te vragen op Uit het Zadel? Ik ben eigenlijk wel benieuwd...

sphinxie
Berichten: 816
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:30

Je mag idd op het losrijdterrein geen hulpteugels gebruiken, behalve een martingaal. Je mag ook met bijzetteugels longeren, mits je ze goed gebruikt. Gewoon net zo rijden als thuis werkte voor mij altijd het beste, dus thuis ook zonder hulpteugels rijden en als het nodig is gewoon een paar x gebruiken en veel afwisselen.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:33

Je kan gediskwalificeerd worden als je met hulpteugels losrijdt op een dressuurwedstrijd. Ik snap thuis wel het nut van om hulpteugels te gebruiken (Lees: HULP en GEbruiken ipv MISbruiken).

Dat mensen een apart hoofdstel hebben wat alleen gebruikt wordt voor wedstrijden om het netjes te houden kan ik nog wel begrijpen. Net zoiets als ik bv. een apart longeerhoofdstel en rij-hoofdstel heb. Maar een apart wedstrijdzadel snap ik het nut niet van. Of je moet 2 precies dezelfde zadels hebben waarvan je er eentje apart houd voor wedstrijden... Pffff moet je wel geld teveel hebben...

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:51

kheb bij mij op stal iemand die rijd altijd los met martingaal enmet de proef haalt ze hem eraf, geloof ook datie 9 van de 10 keer na de galop zijn hoofd omhoog doet en de sterren van de heml kijkt, zodat ze hemniet meer kan opvangen en dat soort dingen.
maar in de les heeft ze het eerste half uur de martingaal erom en het 2e half uur haalt ze hem er over het algemeen af.. dus hij is het wel gewend.. maar dat paard is zo ontzettend sterk, je krijgt zelf pijn in je armen als je dat af en toe ziet.. tis een moeilijk paard..

apart hoofdstel kan ik idd ook nog begrijpen, maar het lijkt mij dat als je een zadel alleen voor wedstrijden gebruikt datie nooit perfect zit, hij kanniet meegroeien met de bespiering dan toch? of zeg ik nou iets stoms..

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:03

je mag op wedstrijd NIET losrijden met hulpteugels.

Ik weet 100% zeker dat dat bij paarden verboden is omdat ik al verschillende malen heb gezien dat iemand daarvoor gewaarschuwd werd
net zoals een ander je paard los laten rijden, dat mag ook niet

je mag je paard wel longeren voor je erop gaat, of dat wel met hulpteugels mag durf ik niet met zekerheid te zeggen.

verder heb ik ook een apart hoofdstel voor wedstrijden, maar hang er wel hetzelfde bit in als ik dor de week met mn gewone hoofdstel gebruik. Vind het zonde om mn goede hoofdstel dagelijks te gebruiken, ik rij altijd in een buitenbak en veel in de bossen, daar beschadigd het weleens ivm laaghangende takken etc
of mn paard duwt ff met zn neus tegen de muur, daar gaat je mooie neusriem....
heb wel 2 zadels, maar 1 voor sprinen en 1 voor dressuur dus rij wel met t zelfde zadel op wedstrijden.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:50

Tja, toen ik net een nieuw hoofdstel had, gebruikte ik het ook alleen voor wedstrijden. Maar toen mn oude hoofdstel van ellende bijna uit elkaar viel, ben ik het nieuwe ook maar voor de trainingen gaan gebruiken. Ik kan het me wel goed voorstellen dat je een apart hoofdstel hebt. Dat van het extra zadel niet, dan heb je zeker geld te veel ofzo?

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:58

Ik had vroeger een ander zadel voor de wedstrijden, gewoon voor de mooi.
Pastte even goed als mijn normale zadel, maar was om te zien een stuk sjieker en mooier, paard merkte geen verschil *nou ja ik zat er wat netter* en ach wedstrijdjes waren bij ons ook altijd 1 groot feest Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 18:08

Citaat:
Tijdens het losrijden - ongeacht of dit op het daartoe aangewezen terreingedeelte plaatsvindt of elders -mogen
geen andere bitten, hulpmiddelen en/of voorzieningen worden gebruikt dan die, welke tijdens de
proef zijn toegestaan***.
*** Op het losrijterrein en op andere trainingsplaatsen van het wedstrijdterrein zijn wel toegestaan:
- alleen trenshoofdstel met hoge neusriem, africhtingsneusriem, Mexicaanse neusriem of gecombineer-de
neusriem,
- glijdende martingaal, alleen echter in combinatie met een trenshoofdstel,
- springschoenen, bandages, peesbeschermers, strijklappen, e.d.,
- enkelvoudige bijzetteugels, vastgemaakt aan het bit en het zadel, alleen echter tijdens het longeren op
het oefenterrein en slechts dan wanneer er gebruik wordt gemaakt van een enkele longe. De bijzetteu-gels
dienen te zijn bevestigd aan het bit en aan het zadel. Het longeren met gebruikmaking van welke
andere hulpteugel of voorziening dan ook is niet toegestaan.
- een rijzweep. (Indien een rijzweep of lange zweep gebruikt wordt door hulp vanaf de grond bij bijvoor-beeld
de piaffe, is dit uitsluitend toegestaan voor deelname vanaf de Middentour.)
- oorkappen/vliegennetjes ter bescherming tegen insecten, echter alleen dan wanneer het oriƫntatiever-mogen
van het paard hierdoor niet beperkt wordt en uitsluitend onder extreme omstandigheden, dit
ter beoordeling van de afgevaardigde en/of de (voorzitter van de) jury.


Martingaal mag, slof of wat ook mag niet.

Een nieuw hoofdstel voor op concours kan ik ook wel snappen.
Als je het dan alleen op concours gebruikt, blijft het ook lang mooi.
En als je het geld hebt voor een extra zadel, waarom niet?
Daar heeft het paard toch geen hinder van?