Nogmaals advies gevraagt.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Nogmaals advies gevraagt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-04 12:58

Ik ben serieus bezig om bij mijn merrie een veulen te fokken.

Maar... ik ben een super leek, weet er gewoonweg niets van. Bloos Ik wil dus ook niet gaan aanklooien, omdat ik dát toevallig een mooie hengst vind.
Toch wil ik graag gebruik maken van de mogelijkheid dat mijn paard een merrie is.
Mijn merrie (NRPS) is een Figarox x Abgarxx x Garant

Haar stap is goed, draf matig, galop goed.
Het kan een behoorlijke bloedkikker zijn, maar met de juiste omgang een schat van een paard, wat graag wil werken.
Ik wil graag dressuur gericht.

Niet de meest flateuze foto, maar wel een duidelijke... Knipoog

Afbeelding

Wie wil mij serieus adviseren?
Ik heb al eens het advies voor Bonaparte, Rubiquil en Scandic gehad.


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 13:54

Tigger schreef:
Maar... ik ben een super leek, weet er gewoonweg niets van. Bloos Ik wil dus ook niet gaan aanklooien, omdat ik dát toevallig een mooie hengst vind.


Toch is dat heeeeel belangrijk hoor; dat je de hengst in kwestie wel heel mooi vind. Jij kent je eigen merrie als geen ander; jij zal dus instinctmatig een best goede keuze kunnen maken puur op je gevoel. Want fokken is veel meer dan plussen en minnen optellen, en een echt goed advies krijg je toch alleen maar van mensen die je merrie kennen.

Ik vind het een leuk dier. De bovenlijn is niet echt ala kwpn (kwpn ziet ze liever wat ronder/gevulder), maar onbruikbaar is zeker anders!
Je merrie voert genoeg bloed, je zult waarschijnlijk kunnen kiezen uit heel veel verschillende hengsten.

Wellicht dat het handiger is om te vertellen wat in jouw ogen verbeterpunten zijn in deze merrie. Ik zou er zelf wat meer lengte in willen zien, en je zou de draf willen verbeteren. Dan kom je vrij snel op een Jazz; een prijsgunstig alternatief is turbo magic. het karakter kan tegenvallen, maar als je een beetje overweg kan met wat gevoeligere paarden moet het goedkomen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 14:03

ook belangrijk NRPS of KWPN of buitenlands stamboek?


chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 14:05

Wat weet je van de achtergrond van je merrie, dus de voorouders, wat wil je in je merrie vasthouden en zoals Dees zei, wat wil je verbeteren?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 14:16

Dees schreef:
[. Dan kom je vrij snel op een Jazz; .
[/quote]


Met een driekwart Anglo-arab en dat ook nog wat in Farn.??? Huilen

Zien die Garant-Farnhals weg te krijgen en van achteruit zien te komen.
En eventueel een grotere schoenmaat. Die ook weer niet frans gaat of met een ingesloten knie.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-04 14:24

Dees:
Ja, de hengst moet mij zeker aanspreken... Maar ik vind al snel wat knap hoor Haha!
Verbeter punten zijn voor mij haar achterbeen, schenkel en misschien haar schoudervrijheid. (noem je dat zo?) Op zich kan ze best leuk lopen, maar daar moet ik behoorlijk voor aan het rijden zijn.
Verder zou ik niet weten wat ik anders wil, ik weet dus niet wat ik zou moeten verbeteren. Puur omdat ikl daar geen kijk op heb... Bloos Ook haar karakter ligt mij prima.
Ik kan goed (al mag ik dat zeggen van mezelf Bloos ) Met bloed omgaan. Heb eigenlijk nooit problemen met haar...

Papier:
Afbeelding

Chantal1:De moeder en overgrootmoeder zijn allebei in het bezit (geweest) van de fokker. De moeder heb ik persoonlijk gekent. Erg mooie merrie.
Verder heb ik geen idee wat betreft voorouders, daar heb ik jullie voor. Knipoog

Petraaken: Het liefst Nrps, iig erkent door. Kwpn vind ik ook oké.
Ik zou het eventuele veulen het liefst Nrps in laten schrijven... Dus voldoende bloed moet erin blijven...

Maakt dit de keuze makkelijker?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 14:28

Tigger schreef:
Maakt dit de keuze makkelijker?


Als je er basispaard op zet heb je nog boven het gemiddelde aan bloed.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 14:43

bloed zal jij zeker niet snel te kort komen gezien haar papier . Mag het veulen groter worden dan de merrie? Laat de merrie zich makkelijk rijden, is ze goed te sluiten?

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 14:45

ik zou idd de draf proberen te verbeteren. maar ik zou nooit voor jazz kiezen. de veulens die ik ervan ken (en dat zijn er heel wat) zijn bijna allemaal moeilijk in de omgang. ook staan ze erom bekent niet de makkelijkste te zijn met rijden. zeker als er al veel bloed in zit moet je er een hengst bijzoeken die een gemoedelijk karakter fokt.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-04 14:49

petraaken schreef:
bloed zal jij zeker niet snel te kort komen gezien haar papier . Mag het veulen groter worden dan de merrie? Laat de merrie zich makkelijk rijden, is ze goed te sluiten?


Groter mag.
Netty is ongeveer 1.65

Ze is op zich goed te rijden, ze pakt alles snel aan. Het is jammer dat er nooit mee doorgereden is, gezien haar inteligentie... Knipoog
Ze is ook vrij goed te sluiten.

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 15:01

Ik zou inderdaad gaan voor een goede dressuurhengst met een gemoedelijk karakter.

hengsten waar ik goede resultaten van heb zijn Sultano en Rubiquil. Maar er zijn nog andere hengsten. Misschien eens in de komende weken wat hengstenshows afschuimen?

http://www.nrps.nl/nieuws/shows2004.html

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:05

Scandic voor deze merrie Verward
Hmz, ja... ieder zijn smaak.

Ik vind de voorkant van de merrie nogal zwaar, met name de hoofd-halsverbinding. De hals is zwaar en recht.
Wel een mooie rug erin.

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:05

ceasario"]
[quote="[naam verwijderd] schreef:
[. Dan kom je vrij snel op een Jazz; .
[/quote]

Met een driekwart Anglo-arab en dat ook nog wat in Farn.??? Huilen


Tja, als zij meer draf wil en ook lengte in lijf, en het mag geen Rubiquil, Bonaparte of Scandic zijn....
Zal wel een explosief beestje worden met Jazz Haha!

Een Farnhals? Zal wel aan mij liggen, die zie ik niet op de merrie; ik zie eerder een hals zoals die ook op mijn Sjapoer zit, met een zware hoofd/nekverbinding.

Beetje meer lengte in de hals en een fijnere verbinding zou prettig zijn...
Rubi...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:10

Missouri schreef:
Scandic voor deze merrie Verward
Hmz, ja... ieder zijn smaak.

Ik vind de voorkant van de merrie nogal zwaar, met name de hoofd-halsverbinding. De hals is zwaar en recht.
Wel een mooie rug erin.


Wat zou jij erop zetten?? Ik heb echt totaal geen verstand van het NRPS dus ik waag me er niet aan.. Ben het wel met je eens over die hoofdhalsverbinding.. Zou Rubiquil dit kunnen verbeteren misschien?? Die geeft volgens mij wel voldoende lengte mee als ik het zo een beetje gezien heb..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:15

youngster schreef:
Wat zou jij erop zetten?? Ik heb echt totaal geen verstand van het NRPS dus ik waag me er niet aan.. Ben het wel met je eens over die hoofdhalsverbinding.. Zou Rubiquil dit kunnen verbeteren misschien?? Die geeft volgens mij wel voldoende lengte mee als ik het zo een beetje gezien heb..


Rubiquil geeft nogal eens wat ouderwetse modellen. Maar het lichaam van deze merrie kan dat best hebben, al weet ik het echt niet van die hals...

Hickstead, misschien... ik ken die merrielijn. Of Kanut Schijnheilig

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:32

Rubiquil geeft veulens naar de merrie. Hij voegt toe, maar drukt zijn eigen model niet door. Zijn hoofd wel.
Mijn veulen is echt een kopie van haar moeder, en zo heb ik op de afstammelingenkeuringen legio voorbeelden gezien waar het veulen kwa exterieur sterk op de merrie leek, maar kwa gangen was verbetert.
Mijn veulen loopt ook beter dan haar moeder, mn in galop; plus; het veulen/enter is een stuk braver/rustiger dan de Balzflug-merrie.

Als Rubiquil dus ouderwetse modellen geeft, is dat vast ook op ouderwets gebouwde merries. Denk dat er bij deze merrie best een leuk veulen uit kan komen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-04 18:56

Dees"]
[quote="ceasario"][quote="Dees schreef:
[. Dan kom je vrij snel op een Jazz; .
[/quote]

Met een driekwart Anglo-arab en dat ook nog wat in Farn.??? Huilen


Tja, als zij meer draf wil en ook lengte in lijf, en het mag geen Rubiquil, Bonaparte of Scandic zijn....
[/quote]

Van mij mag alles.... Haha! Ik heb er toch geen verstand van...

Oké, rubiquil wordt vaak genoemd, vindt het een mooie hengst.
Dit zou dus een verantwoorde keus kunnen zijn?
Ik zet hem op mijn lijstje.. Tong uitsteken

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-04 18:58

Ik zou graag wat nakomelingen zien. Weet iemand waar ik die kan vinden?

Iig leuk dat jullie zo meedenken... Ik vind het heel erg leuk om te zien en te horen hoed jullie erover denken...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 20:02

Van Scandic zou ik persoonlijk eerst afwachten wat zijn nakomelingen als 4 en 5 jarigen gaan doen, ik heb niet zo'n vertrouwen in deze hengst.
Met Bonaparte gooi je er weer via Balzflug een scheut bloed in terwijl je juist eerder zou denken aan een wat zwaarder fundament. Op bovenstaande foto geef je de merrie geen 1.65

Als je de schouder wilt verbeteren, wat mij op zich inderdaad een verbeterpunt lijkt n.a.v. de foto, lijkt Jazz mij persoonlijk een onverstandige keuze. Ook de hoofdhalsverbinding van de meeste Jazzen vind ik een zwak punt en dat kan je op deze merrie ook niet gebruiken.

Overigens heeft Rubiquil ook een vrij zware hoofdhalsverbinding en geeft ook nog eens zware kaken door, zijn voorbenen staan frans gesteld, waar Ceasario al voor waarschuwd en ze zijn niet al te lang. Zou voor mij voor deze merrie dus ook afvallen.

Sultan vind ik nog niet zo'n heel gekke keus, Sultano met Roemer en Doruto erachter is natuurlijk erg mooi gefokt.
Persoonlijk ben ik echter meer weg van Amor, zou Bustron iets kunnen wezen? Een Sultan x Eros (v. Amor).
Als je fokt voor de verkoop zijn bovengenoemde hengsten echter niet zo interessant, dan kan je beter voor een bekende hengst gaan...

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-04 20:18

In principe moet het een blijvertje worden. Puur voor mezelf waar ik verder mee de sport in kan.
Dus een fijn bewegend paard is belangrijker dan een interessante achtergrond.

Sultano ken ik niet, ik zal gelijk eens gaan kijken.
En Bustron ook al niet... Bloos

Ik ben benieuwd. *zucht* wat ik vind ik dit moeilijk zeg... Misschien toch maar een kant en klaar paard kopen.... Scheve mond

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 20:19

Tigger schreef:
Ik ben benieuwd. *zucht* wat ik vind ik dit moeilijk zeg... Misschien toch maar een kant en klaar paard kopen.... Scheve mond


Lees je ook de andere topics?
Knipoog

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 09:15

Rubiquil heeft nu sinds kort een goedgekeurde zoon. Zijn roepnaam is Radetzky. Stamboeknaam Ruby's Radetzky VR. De volledige afstamming van Radetzky is dus Rubiquil x Ravel stv (v: Rossini) x Uniform x Variant. Deze hengst is eleganter van bouw dan zijn vader op dit moment maar heeft net wat teveel van de zenuwen van moeder gekregen maar voor de rest is het een brave hengst met hele goede gangen en die nog nette sprong maakt ook. Dees heeft ook deze hengst gezien op de NRPS show in januari. Deze hengst kan ook misschien bruikbaar zijn op je merrie. Je hebt het bloed van Rubiquil maar ook de elegantie van Ravel STV en Ravel drukte wel zijn model door op merries van de nakomelingen die ik van deze hengst heb gezien. En zal waarschijnlijk ook niet zo veel aan dekgeld kosten. Maar de keuze ligt bij jou, wij kunnen enkel melden wat mogelijks erbij zal passen.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-04 12:19

Ontzettend bedankt weer voor deze info. Ik neem het allemaal mee....

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:26

voor Sultano nakomelingen en Rubiquil nakomelingen kan je kijken in mijn profiel. Radetzky is er eentje van.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-04 13:41

Je foto's doen het niet, jammer.
Op internet kan ik niets vinden over Sultano, alleen bij het NRPS. Maar zou graag weten hoe hij eruit ziet.

Ik ben ook erg benieuwd naar Radetsky


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aliida en 78 bezoekers