[NH] Ik heb ge-monty Robertst!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

[NH] Ik heb ge-monty Robertst!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-04 14:21

Heb ik op mijn vorige opleiding ooit eens geleerd.

even een korte samenvatting:
Je neemt de rol van de hengst in de kudde over.
Je blijft dus schuin achter je paard aanlopen en je blijft hem in zijn oog kijken.
(je paard loopt dus in een round pen of een longeerbak)
Door te zwiepen met een stuk touw jaag je je paard op.
je zuld merken: hoe harder jou en wilder jij zwiept hoe harder je paard gaat lopen.
Je merkt ook: als je je weer rustiger maakt dat je paard ook rustiger wordt. Wanneer je merkt dat het paard op jou let laat je hem stappen en loop zonder naar hem te kijken van hem weg met je handen langs je lichaam. (misschien niet de eerste keer maar...)
Het paard volgt je....


dit heb ik dus voor her eerst met de 3 jarige hengst van mijn buurman geprobeerd...
de eerste twee keer had ie zoiets van :" he, waarom loop je nou weg! en bleef stom staan kijken."
maar de derde keer volgde hij me en we werden vrienden...
echt een super gevoel is dat Lovers


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 14:25

Doe dit standaard bij alle paarden en pony's die ik in handen krijg en iets mee wil gaan doen en lukt bij ieder paard meteen. ben al aardig geoefend geworden al zeg ik het zelf, maar buiten in de omgang heb je er niet ecth veel aan als amateur.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-04 14:31

nee dat is zo...maar om het vertrouwens te winnen is het ideaal..
het is de bedoeling dat ik hem ga beleren dus dan wil ik graag wat wederzijds vertrouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 14:48

Daarvoor is het ideaal en ik vind zeker dat je inderdaad een goede basis legt met je paard, maar het is wel heel belangrijk dat je het goed doet, anders heb je er niks en kan je je paard in verwarring brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 14:49

Dat gemontyroberts heet trouwens een join-up en hij noemt de lichaamstaal equus

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-04 14:51

ja precies..je met het duidelijk doen en niets steeds ietsje anders dan de vorige keer (qua lichaamstaal e.d.)
maar volgens mij gaat het heel goed want hij liep vandaag (de eerste keer) al een "achtje" achter mij aan om twee voetballen heen:D

het maakt mij niet zoveel uit hoe je het noemt (ik heb het zo geleerd en ze noemden het monty roberts) het werkt en dat is belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 14:54

dat heb ik ook niet bedacht, die man heet Monty Roberts die het heeft uitgevonden (waarover de meningen overoigens zijn verdeeld) en hij noemt hetgeen dat jij gedaan hebt een join0up en baseerd zijn techniek op de paardentaal: equus.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 21:23

Van PP naar UZ.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 12:11

jaja, maar het werkt voor mij en dat vind ik belangrijk!

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 18:06

BlazingBoots schreef:
Heb ik op mijn vorige opleiding ooit eens geleerd.

even een korte samenvatting:
Je neemt de rol van de hengst in de kudde over.
Je blijft dus schuin achter je paard aanlopen en je blijft hem in zijn oog kijken.
(je paard loopt dus in een round pen of een longeerbak)
Door te zwiepen met een stuk touw jaag je je paard op.
je zuld merken: hoe harder jou en wilder jij zwiept hoe harder je paard gaat lopen.
Je merkt ook: als je je weer rustiger maakt dat je paard ook rustiger wordt. Wanneer je merkt dat het paard op jou let laat je hem stappen en loop zonder naar hem te kijken van hem weg met je handen langs je lichaam. (misschien niet de eerste keer maar...)
Het paard volgt je....


dit heb ik dus voor her eerst met de 3 jarige hengst van mijn buurman geprobeerd...
de eerste twee keer had ie zoiets van :" he, waarom loop je nou weg! en bleef stom staan kijken."
maar de derde keer volgde hij me en we werden vrienden...
echt een super gevoel is dat Lovers


Ik mis een gedeelte; je paard gaat z'n hoofd laag dragen en gaat likken en kauwen, dit is een tegen van overgaven.
Pas dan mag je je schouder naar hem toe draaien, en oogcontact weg laten, en je paard naar je toe laten komen.

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:11

Fellor schreef:
dat heb ik ook niet bedacht, die man heet Monty Roberts die het heeft uitgevonden (waarover de meningen overoigens zijn verdeeld) en hij noemt hetgeen dat jij gedaan hebt een join0up en baseerd zijn techniek op de paardentaal: equus.


Nope, Monty Roberts heeft het niet uitgevonden, maar gewoon van zijn vader gepikt Haha!

(Moet toch echt toegeven dat die man zijn marketing goed heeft gedaan, iedereen heeft het erover dat hij het heeft uitgevonden)

Ik zou je even willen aanraden om hier te gaan kijken.

[UZ] (NH) join up

Voor de rest ben ik er geen voorstander van om de Join up te pas en te onpas bij een paard toe te passen. Reden waarom staat ook in het bovengenoemde topic.

Je suis Charlie.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 11:12

Cassidy schreef:
Nope, Monty Roberts heeft het niet uitgevonden, maar gewoon van zijn vader gepikt Haha!

(Moet toch echt toegeven dat die man zijn marketing goed heeft gedaan, iedereen heeft het erover dat hij het heeft uitgevonden)



Begint te twijfelen...in het boek dat ik las stond dat zijn pa het absoluut niet zo deed.
Die zette de paarden vast en sprong erop *met wat geweld*

Monty zou na het bestuderen van paarden in het wild dit gedrag onder de paarden gezien hebben en er toen zelf mee verder gegaan zijn.

heb ik dan toch het verkeerde boek? Verward

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 12:04

Ja je hebt het verkeerde boek. Je hebt het boek, "De man die naar paarden luistert" dat geschreven is door Monty Roberts zelf. Hij is degene die de leugen over zijn geweldadige vader in het leven heeft geroepen en daar uiteindelijk zelf in is gaan geloven. Dus moet je klakkeloos geloven wat hij zelf in zijn boek heeft geschreven? Het is zijn visie, ontstaan in zijn zieke hoofd.


Lees "Horsewhispers and Lies" ( www.horsewhispersandlies.com )

maar eens, of anders de stukken die ik er uit heb overgetikt in dit topic

[UZ] (NH) join up

En je zult zien dat Monty de manier van omgaan met paarden NIET zelf heeft uitgevonden, maar gewoon van zijn vader heeft overgenomen.

Je suis Charlie.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 12:28

Cassidy, weet jij misschien wie de bronnen zijn voor het boek "Horsewhispers and lies"? Ik heb geen tijd om nu uitgebreid te gaan spitten en thuis heb ik geen internet momenteel... ik vraag me dat af omdat ik eerder geneigd ben te geloven dat de waarheid ergens in het midden ligt... ik ben ook geneigd om te geloven dat waar rook is ook vuur is... ik kan me gewoon niet voorstellen dat iemand willens en wetens over de rug van zijn overleden ouders rijkdom en beroemdheid wil bereiken... Zal er niet wellicht iets in het verleden zijn gebeurd dat ergens tussen de 2 tegenstrijdige 'waarheden' ligt... per slot van rekening zijn we er allemaal niet bij geweest... hoe dan ook is het niet helemaal zuivere koffie... Scheve mond Desalniettemin, ongeacht wie de methode uit heeft gevonden (en heeft geprefectioneerd...), het is een methode die -mits op bekwame wijze toe gepast- bij (sommige / de meeste? ) paarden heel goed kan werken. Voor mijn puk en de trailer is de methode zoals omschreven door Monty Roberts iig van onschatbare hulp geweest.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 12:42

Je formuleert het goed: "omschreven door Monty Roberts". Die methode ( en dat is NIET zijn methode) werkt idd goed.

Het boek "Horsewhispers and Lies-Did Monty Roberts trade truth for Glory? is geschreven door een tante en een nichtje van Monty , die beide de familie ook heel erg goed hebben gekend.

http://www.horsewhispersandlies.com/authors.html

Mensen die in Monty's boek werden beschreven, weerleggen in dit boek de verhalen die Monty over ze schreef, zoals o.a Monty's broer.

Het kan best zijn dat, om een sappig verhaal te schrijven, Monty een beetje creatief is geweest met de waarheid. Maar om te schrijven dat je stuntman bent geweest voor James Dean (wat niet klopte) hij op 12 jarige leeftijd Mustangs heeft bestudeerd (terwijl zijn broer verteld dat hij op die leeftijd NIET er alleen op uit is getrokken, en ze al die tijd samen zijn geweest) en je vader een moordenaar (klopt niet) en paardenmishandelaar is geweest (klopt niet) en hem met een ketting het ziekenhuis in heeft geslagen ( klopt niet) en zijn moeder een tam huisvrouwtje was (klopt niet) die het allemaal zonder commentaar heeft aanschouwd (hoe kan dat nou want er is niets dergelijks gebeurd) ....ik vind het gewoon tenenkrommend.

Zoals de titel al zegt:

Horse Whispers & Lies - Did Monty Roberts trade truth for Glory?

Je suis Charlie.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 12:52

Bloos! dat lijken mij toch wel betrouwbare bronnen... Scheve mond Hoe kan iemand uit puur eigenbelang zo over de rug van zijn ouders heen gaan... Tsja, er even van uit gaand dat deze informatie dus klopt zal ik maar medelijden hebben met de man... iets anders is energieverspilling... en een mens moet toch wel een beetje (lees: extreem) 'zielig' (lees: ziek in het hoofd) zijn om uit puur winstbejag zijn of haar ouders zo onnodig 'vuil te maken'... geen haar op mijn hoofd die daar aan zou denken, daarvoor heb ik gelukkig toch echt teveel respect voor mijn lieve mams en paps. Lachen Hmmm, dan is het 'zandkasteelverhaal' wellicht ook niet waar... dat van die miljonair die Monty alles af nam waardoor Monty er 's nachts met Johnny Tivio en enkele andere paarden vandoor is gegaan... en oh, ben ik nou gek of stond er wel een foto van Monty Roberts met James Dean is zijn boek? Ik ben nu wel nieuwsgierig wat het verhaal bij die foto dan is...


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 13:24

Dat zandkasteelverhaal is ook niet waar. Volgens mij staat het ook ergens op het internet vermeld, ik moet even kijken of ik wat kan vinden.

En als je meer wilt weten (ook over dat stuntman verhaal en Shy Boy)

http://www.citizensforjustice.org/monty/index.html

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 13:32

En even een stukje uit Horse Whispers and Lies, omdat je schreef geen tijd te hebben om te spitten.

hoofdstuk 16

In 1957 Marvin E. Roberts (Monty Roberts vader) called it "Training a Horse to catch"
In 1997, Monty calls it Join-Up
In the 1960s, Dr William "Billy" Lintfoot, a veterinarian from Pleasanton, California, offered demonstrations clinics on a method of working with horses that would allow him to mount a "wild, unridden"horse in a matter of minutes.He used the terms "Advance and Retreat"and "Approach at a fourty-five degree angle". A review of Dr. Lintfoot's early films offer a glimpse of the natural horsemanship wave to hit the horse industry. Marvin Roberts was a fan of Dr. Linfoot and ofter spoke highly of the equine veterinarian.

In Horse and Horseman training, Marvin E. Roberts offered advice on how to teach a horse to be caught in an open area. His directions were simple in 1957. He gave no reason for the action. He only offered that it worked.

Marvin Roberts - Training a Horse to catch

- Use a corral about 50 feet in diameter, turn the horse loose

- Take a rope about thirty-five feet long, toss it at the horse, and pull back.

- Make him go one way around the corral, and then the other.

- When he slows, make him go on, but do not whip him.

- When he begins to tire, step in front of him, hands up and say "Whoa"

- If he stops, walk up and pet him.

- If he runs away, throw the rope overhim and make him continue to run.

- Do this two or three times: soon he will face you when you walk toward him.



Monty Roberts - Join up

- Use a pen that is fifty feet in diameter

- Have a light sash thirty feet long

- Pitch the linetowards his rear quarters, it will not hurt him.

- Keep the horse moving. He is retreating. You must advance

- Get the horse to canter five or six revolutions one way.

- Reverse and repeat

- When he wants to stop, coil the sash and assume a submissive mode.

- If he stands and faces you, moce closer to him, but not straight on.

- Soon he will reach out with his nose to your shoulder, this is Join-up.

Monty Roberts laat in zijn video's ook zien dat hij aan de lange lijnen werkt voordat hij er voor het eerst opstapt. Zijn vader Marvin Roberts geloofde er heilig in dat een paard vanaf de grond manieren bijgebracht konden worden, dat hij het gevoel kon krijgen van de teugels, kon draven, galopperen en wenden zonder ruiter op zijn rug. Marvin Roberts noemde het "Line Work", Monty Roberts noemt het "Line Work". Ook van dit Line Work staat uitvoerig beschreven hoe het door Marvin en door Robert werd en wordt gedaan, maar het zou te ver gaan om dit hier ook neer te zetten. Neem maar van mij aan dat het akelig op elkaar lijkt, net als dat wat hierboven staat.

Monty Roberts is onvermoeibaar geweest in het uitdragen van de (zijn?) trainingsmethode zoals hierboven beschreven. Hij heeft het imago van de cowboy zoals we die in westernfilms krijgen voorgeschoteld, weer rechtgezet. Maar als zijn vader dit al in de vijftiger jaren van de vorige eeuw heeft gebruikt, is het niet mogelijk dat er meer paardenmensen zijn geweest die deze methode hebben gebruikt? Is Monty Roberts echt de eerste geweest die deze methode heeft gebruikt? Daar geloof ik niet in.

Wat ik zeer zeker geloof is dat Monty een minder indrukwekkende binnenkomer had gehad als hij eerlijk had toegegeven deze methode van zijn vader te hebben geleerd, i.p.v. verhalen op te dissen (en ik ben er zeker van dat je op een gegeven moment je eigen leugens gaat geloven) van een misdadige vader en moordenaar.

Zijn methode werkt, dat staat vast. Maar ik persoonlijk wil ook nog een beetje respect hebben voor de leraar de me probeert wat bij te brengen, en dat is Monty intussen wel kwijtgeraakt

Je suis Charlie.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 14:01

Ik heb even enkele stukken gelezen van je links Cassidy, en ook ik ben weer een illusie armer... Verdrietig Monty is bij mij geloof ik -ik zit nog in de verwerkingsfase Haha!- flink hard van zijn voetstuk gevallen... die man had gewoon romans moeten gaan schrijven en zijn familie in hun waarde moeten laten... met zo'n fantasie had hij zijn rijkdom op die manier vast ook wel bereikt...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 14:16

Als je de links bekijkt zul je - vooral op de citizensforjustice website - zien dat het toch een beperkt aantal mensen is daar wat plaatst. Maar het boek Horsewhispers and lies heeft de uitslag gegeven. En als ik hem nu tijdens een Equitana zie, of op TV zie hoe de mensen aan zijn voeten liggen, word ik acuut onpasselijk.

Truth Matters.

Je suis Charlie.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 15:36

Ik bedenk me net dat we mensen die soortgelijke boeken die WEL op waarheden zijn gebaseerd misschien moeten wijzen op de boeken van Henry Blake... er van uit gaand dat die man wel over de nodige principes en fatsoen beschikt... ik neem aan van wel. Ik heb zijn boeken "denken met paarden' en 'praten met paarden' (gebundeld tot 1 dikke pil) met veel genoegen gelezen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 15:43

Henry Blake was een uniek persoon, die een vaardigheid bezat die niet iedereen kan bevatten en die ook niet toegankelijk is voor iedereen. Het zijn leuke verhalen, heb ervan genoten, maar kan daar persoonlijk niets mee, omdat ik niet zo kan denken en voelen als hij dat kan.
De enige waar ik wat mee kan, en wiens methode ik compleet ondersteun zijn Pat Parelli en Bill Dorrance. Met het boek van Pat Parelli kun je weinig, zijn cursussen zijn beter gestructureerd. En het boek "Better Horsemanship through feel:" van Bill Dorrance/Leslie Osmond kan ik iedereen aanbevelen.

*Edit* zou haast nog de belangrijkste vergeten:

De boeken van Mark Rashid hebben mij heel veel geleerd, ik kan ze iedereen aanbevelen! Moet nog steeds de vierde lezen: Life lessons from a ranch horse...Maar de andere drie zijn heel goed!

te weten:

Considering the Horse
A good Horse is never a bad color
Horses Never Lie: The Heart of Passive Leadership

Je suis Charlie.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 20:22

Maar wie zegt er dat die schrijvers van dat boek het dan bij het juiste eind hebben? Monty Roberts heeft veel betekent omdat hij misschien juist die methode naar bracht, ok, maar wat is er daar slecht aan? De paarden worden geholpen en begrepen en dat is voor mij het belangrijkste en ik blijf het gebruiken in bepaalde omstandigheden. Lachen

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 23:30

De schrijvers van het boek hebben het bij het juiste eind...en dat zeggen alle mensen die Monty Roberts in zijn boeken heeft opgenoemd (zonder ze om toestemming te vragen) nadat de schrijvers van "Horse Whispers" ze deze hebben geinterviewd. En dit zijn de tegenstrijdigheden:

http://www.horsewhispersandlies.com/excerpt.html

http://www.citizensforjustice.org/monty/liarliar.html

En voor degene die vind dat het allemaal nog wel meevalt:

http://www.citizensforjustice.org/monty/openletter.html

En als klap op de vuurpijl, Monty Roberts paardvriendelijke adviezen die hij geeft bij een vraag en antwoord sessie na een show, en op zijn ranch.

http://www.citizensforjustice.org/monty/queries.html

Hoezo paardvriendelijk?

Je suis Charlie.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:08

Ik moet het nog even allemaal laten bezinken.
Ik heb op mijn werk toch niets beters te doen, dus ben de sites een beetje aan het doorspitten...
Zijn methodes en opvattingen over paarden kunnen dan nog wel goed zijn (alhoewel ik ook nu een stukje heb gelezen dat hij in Australie de round pen uit was gevlucht toen een dier met zijn oren naar voren op het afgerend kwam) maar qua persoon is Monty zeker in achting bij mij gedaald...
Toch jammer dat iemand zo aan zijn naamsbekendheid moet komen.

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers