Paard met schimmel; alles wassen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Paard met schimmel; alles wassen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 13:46

Ik was me paard nu voor de 2e x helemaal met Imaverol, maar heb de borstels, dekens en 2 chabrakjes ook maar gelijk gedaan.
Dit is toch ook nodig of niet.

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 13:50

Mijn vorige pony heeft eens ringworm gehad en ik moest hem toen ook een aantal keer met imaverol wassen.
Ik heb zijn spullen toen gewoon met dettol ontsmet, is veel goedkoper en verkrijgbaar bij de drogist.
Dekjes en deken gewoon in de wasmachine gedaan met dettol erbij.
Hij was er vrij snel vanaf en heeft het ook niet meer terug gekregen.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 13:51

jazeker, komende tijd zovaak mogelijk je dekjes verschonen en idd zeker nog n paar keer je borstels met halemid wassen !
ook halster wassen. en ook je kleren goed wassen en je laarzen afdoen met n doekje met imaverol

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 13:52

tinkerLuna schreef:
Mijn vorige pony heeft eens ringworm gehad en ik moest hem toen ook een aantal keer met imaverol wassen.
Ik heb zijn spullen toen gewoon met dettol ontsmet, is veel goedkoper en verkrijgbaar bij de drogist.
Dekjes en deken gewoon in de wasmachine gedaan met dettol erbij.
Hij was er vrij snel vanaf en heeft het ook niet meer terug gekregen.


halemid is nog goedkoper als dettol Knipoog en verkrijgbaar bij de boerenbond

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 14:30

Als je alleen je paard ontsmet en je spullen niet, dan heb je grote kans op een herbesmetting en kom je er niet vanaf. Echt goed dus dat je alles tegelijk ontsmet en nog even volhouden dan ben je er zo van verlost.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:31

ja!je borstels/dekjes ect ook met imaverol wassen!!!, je rijkleding eventueel ook, gewoon een beetje imaverol in t wasmachine doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:32

Ja, dat heb je goed gedaan.
Alles wat in aanraking is geweest met je paard goed blijven schoonmaken tot de schimmel helemaal weg is.
Ander heb je kans dat je er nooit vanaf komt.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 09:47

Idd alles wassen. Tot halster/peesbeschermers aan toe. Zelfs jezelf. Je haar ed. ( Niet met dat zelfde spul natuurlijk Tong uitsteken )

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 10:16

idd alles wassen wat met je paard in aanraking is gekomen.
detol is dan voor materiele spullen eventjes goedkoper, dus zou ik dat gebruiken en het ontsmet ook goed!

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 11:05

Mijn paard heeft ooit schimmel gehad en toen heb ik alleen hem gewassen met Imaverol. Geen gedoe met dekjes wisselen of borstels wassen. En het was zo weg.

Mij is ooit vertelt dat schimmel op elke stal wel rond dwarrelt. Het ligt alleen aan de conditie van de huid van je paard of de schimmel zich manifesteert. Dus als je paard heeft gezweten even afspuiten, want bv. door het zout in zweet wordt de imuniteit van de huid slechter. Nu zal het niet na een of twee keertjes zijn, maar als je elke dag week in week uit je paard in het zweet rijdt en je borstelt het gewoon eraf ipv afspuiten wordt de conditie van de huid wel wat slechter waardoor schimmels kunnen manifesteren.

Ik heb het gelukkig maar 1 keer meegemaakt, en sindsdien heeft hij het nooit meer gehad.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 11:42

Je moet alles ontsmetten waarmee je paard in aanraking is geweest (borstels, sjabrakken, singel, halster, bandages, dekens enz enz) Dat hoeft niet perse met Imaverol, maar wel met een ontsmettingsmiddel. Ergens is dat ook vrij logisch, je probeert de schimmel te bestrijden, maar schimmel zit ook in de spullen waarmee je hem verzorgd, dus via die spullen kan de schimmelinfectie weer terug op je paard komen.
Mijn paard heeft ook ooit een reactie gehad (we dachten aan schimmel, later bleek het een vage allergische reactie te zijn geweest.) Ik heb toen van wegwerp-dwijlen hoesjes om het halster genaaid, want een leren halster was je niet zo gemakkelijk iedere week.
Gewoon een stukje afknippen en om het halster naaien (te vergelijken met een bondje), dit kun je gewoon in de wasmachine gooien of nieuwe maken, zonder dat het al teveel kost.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 23:20

Nog een vraagje:
Omdat ik veel lees dat het niet meer terug komt; maakt een paard antistoffen aan tegen schimmel?

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 10:03

Volgens mij niet. Als het weg is, is het weg.

Citaat:
Mij is ooit vertelt dat schimmel op elke stal wel rond dwarrelt. Het ligt alleen aan de conditie van de huid van je paard of de schimmel zich manifesteert.


Volgens mij klopt dit ook niet helemaal.
Op de manege waar wij praktijkles hadden voor school, was op een gegeven moment ook schimmel. Omdat wij daar ook gewoon rondliepen waren er later ook mensen wiens paard thuis schimmel had. Als het zo wie zo al in de stal zit, waarom hadden ze het dan nog niet, maar toen ze met hun baasje in contact waren geweest, die schimmel bij zich droeg, wel?

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 10:27

Misschien ligt het ook nog aan het soort schimmel? Het fijne weet ik er ook niet van. Ik weet alleen dat toen mijn paard het had ik gewoon deed wat ik normaal ook deed (andere paarden aaien ed.) en de stalhouders deden dat ook. Geen enkel paard heeft het overgenomen en het is niet teruggekomen.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 11:45

Mystica schreef:
Volgens mij niet. Als het weg is, is het weg.

Citaat:
Mij is ooit vertelt dat schimmel op elke stal wel rond dwarrelt. Het ligt alleen aan de conditie van de huid van je paard of de schimmel zich manifesteert.


Volgens mij klopt dit ook niet helemaal.
Op de manege waar wij praktijkles hadden voor school, was op een gegeven moment ook schimmel. Omdat wij daar ook gewoon rondliepen waren er later ook mensen wiens paard thuis schimmel had. Als het zo wie zo al in de stal zit, waarom hadden ze het dan nog niet, maar toen ze met hun baasje in contact waren geweest, die schimmel bij zich droeg, wel?


Mijn dierenarts zei laatst nog:
Als je op 10 paarden zou kijken met een microscoop, zul je zien dat 8 van de 10 schimmel hebben. Alleen als het paard minder weerstand heeft, slaat soms de schimmel toe.
Schimmel is er dus eigenlijk altijd, en overal, net zoals veel andere bacteriën.
Het vervelende van schimmel is dat het heel moeilijk dood gaat.

Donjaja

Berichten: 190
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 22:32

Hoi,
Schimmel is een zéér hardnekkig iets! Je doet er goed aan om alles wat je gebruikt bij het rijden en verzorgen, vaak te ontsmetten.
Verder is het gebruikelijk, om je paard drie opeenvolgende behandelingen te geven met Imaverol.
(Volgens een paarden-gezondheidsboek.) Het kàn inderdaad zijn, dat je paard na een schimmelinfectie, voor een korte of langere tijd, immuun is.
Succes!!! Afbeelding Donjaja.