Smid is geweest, hoeven te kort?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Smid is geweest, hoeven te kort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 16:33

Mijn paard is afgelopen dinsdag bekapt, maar ik zit even te kijken of ze niet te kort worden.
Ze waren niet lang ofzo, maar omdat hij snel scheurtjes krijgt als hij op de straat loop (stukjes hoef die dubbel klappen) vondt ik het wel weer nodig.
Zijn ze te kort? En wat moet ik erop smeren om er voor te zorgen dat zijn hoeven sterker worden?
Afbeelding
Afbeelding

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu


Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 16:38

Ik heb er geen verstand van maar volgens mij zijn ze niet echt te kort hoor.

kerstmuts wat je niet accepteren kan,
Maar accepteer wat je niet veranderen kan.

[ITP] Strandshoot door SSDesign

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 16:42

Ze zijn wel wat aan de korte kant, maar niet té kort hoor. Lachen

Rinkja krijgt biotine voor sterke hoeven, maar dat kun je het beste na overleg met je DA/hoefsmid geven. Lachen

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 16:54

Volgens mij kun je ook slecht zien aan de buitenkant of ze te kort zijn.. je kan dit beter aan de onderkant zien.. en als ze kreupelen..

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 16:56

Ja, zolang ze nog normaal loopt hoef je je geen zorgen te maken Lachen

pril85

Berichten: 1589
Geregistreerd: 07-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 17:09

vanaf de buitenkant kun je dat niet echt zien je moet de hoef optillen en met je hand vlak over de hoef gaan als je de straal voelt dan zijn ze te kort, ik heb dat namelijk ook gehad met fanka de hoeven waren te kort bekapt en als je met je hand vlak over de hoef ging als je hem had opgetild voelde je de straal wel en de hoef rand niet dus ze liep op dr straal zeg maar.
maar zolang dat niet het geval is(lijkt mij) dat ze dan niet te kort zijn.
maar zoals ik bij jou zie hoeven de achterhoeven zeker niet korter de voorhoeven zijn netjes niet al te kort.

shetland bokker #4

Als ik zin heb in huiswerk kruip ik stil in een hoekje en wacht tot het nare gevoel weer weg is

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 17:11

maar het moet ook niet zo zijn dat de straal heel diep ligt want deze moet wel de grond raken als hij loopt anders werkt het hoefmechanisme niet..

markie
Berichten: 112
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 18:18

je kan biotine geven, daar worden zijn hoeven wat sterker door. Maar ik vind ze wel wat aan de korte kant.

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 18:28

ik vindt ze wel te kort.
hij heeft volgens mij te veel van de teen afgehaald.

maar ja hij is hoefsmid die zal het wel weten wat hij doet Haha!

Nicolien_DF

Berichten: 647
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 18:38

Ik vind ze wel wat aan de kortere kant, maar niet te kort.

-

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:19

Heb je ook foto's van hoe ze er normaal opstond?

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:28

Ze zijn vrij kort, maar dat kan ook aan je paard liggen. Wat ik erger vind is dat je op de bovenste foto kunt zien dat de hoeven niet gelijkvormig zijn. Een goede smid kan hier heel wat van maken. Nu is het net of ze met de rechterhoef op de bovenste foto(die plat van voren is zeg maar) heeft lopen schrapen (ervan uitgaande dat je paard dat dus niet doet).
Als je paard niet schraapt, dan vraag ik me af waarom de hoefvorm na het bekappen zo is.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:35

Ik zou de volgende keer aan je smid vragen waarom hij je paard op die manier kapt en of dat altijd zo gaat, of aan je paard zijn hoeven ligt. (subtiel vragen)

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:37

germie schreef:
Ze zijn vrij kort, maar dat kan ook aan je paard liggen. Wat ik erger vind is dat je op de bovenste foto kunt zien dat de hoeven niet gelijkvormig zijn. Een goede smid kan hier heel wat van maken. Nu is het net of ze met de rechterhoef op de bovenste foto(die plat van voren is zeg maar) heeft lopen schrapen (ervan uitgaande dat je paard dat dus niet doet).
Als je paard niet schraapt, dan vraag ik me af waarom de hoefvorm na het bekappen zo is.



dat viel mij ook al op.
op die eerste foto lijkt het alsof die linker hoef breder/anders is als de rechter?

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:39

wel aan de korte kant ja...

Is dat linkse voorhoefje een bokkepootje/voetje???

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:08

Ze zijn, zolang je pony niet kreupel loopt, of net loopt of ie spierpijn heeft, niet te kort.
Als ze zo snel slijten/afbrokkelen, zo ik hem trouwens op ijzers zetten

“Riding a horse is not a gentle hobby, to be picked up and laid down like a game of Solitaire. It is a grand passion.”

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 23:14

Ik vind de voorhoefjes er niet netjes uitzien, met name de rechtervoorhoef niet. Ik denk niet dat je hoefsmid z'n uiterste best heeft gedaan om er wat moois van te maken. Misschien tijd voor een andere?

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 23:33

De weidegenoot van Siki krijgt altijd een soort muesli van zn baasje voor zn hoeven, maar wat het precies is wat hij krijgt, geen idee!

Faber quisque fortunae suae

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 23:35

En ik vind ze wel erg aan de korte kant trouwens! Ze lijken ook niet echt gelijk bekapt, eh ik bedoel ze zien er allemaal wat anders bekapt uit; de een van puntiger, de ander weer wat platter...
Ik zou zelf geen genoegen genopmen hebben met dit werk denk ik

Faber quisque fortunae suae

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 23:43

Biotine heeft alleen zin als het minimaal een half jaar gaat voeren. Pony heeft volgens mij ongelijke voeten. Ik zou iom smit aan een voorijzer denken en langzaam laten corrigeren naar een correctebeenstand.

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 00:06

Dribbelkont schreef:
maar ja hij is hoefsmid die zal het wel weten wat hij doet Haha!


Ken zat hoefsmeden die absoluut naar mijn mening niet weten waar ze mee bezig zijn Knipoog

Ik vind ze ook wat kort en idd net zoals die andere zeggen, de ongelijkheid in de hoeven is niet echt netjes bewerkt...


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 08:36

Die ongelijkheid viel mij ook meteen op. Linksvoor lijkt bijna een achterhoefje, qua vorm. Is dat een bokhoefje?

* To Belg, or not to Belg *


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers