sterke haflinger... wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
PN_anne

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Groningen

sterke haflinger... wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 00:01

Hallo allemaal!
ik heb dus een haflingermerrie,Pepper.
Maar heb een probleempje... als ik met haar loop (met halster) loopt ze gewoon heen waar ze zelf heen wil, en kan ik haar niet houden... ze sleept me gewoon mee Bloos . Ze let ook helemaal niet op waar ze loopt (volgens mij denkt ze dat alles voor haar aan de kant gaat Schijnheilig ) ze walst overal doorheen Bloos! .
ook gaat ze heel dicht langs de muur lopen, zodat ik zeg maar een beetje achter haar kom, en dan moet ik haar wel loslaten omdat ik anders word geplet Scheve mond .... maargoed haar ervoor straffen lijkt helemaal geen zin te hebben Verward zweep erbij, een klap geven, het helpt allemaal niks. ze zit dat gewoon zo te kijken van ik doe het lekker toch nog een keer Tong uitsteken
onder het rijden is er niks aan de hand, dan doet ze super haar best.
En als ik met haar stap aan een hoofdstel loopt ze wel netjes naast me. Maar om nou elke keer met een hoofdstel te gaan lopen... Verward
nouja ik hoop dat jullie me kunnen helpen...liever niet van die tips dat ik haar er er heel erg voor moet straffen, want dat doe ik vaak genoeg maar ze trekt zich er niks van aan
doegdoeg

Pepper


CharazJarig

Berichten: 24280
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 00:03

het touw een keer om haar neus slaan, dan kan je haar in ieder geval makkelijker om trekken. Hengstenketting onder de kin door vast maken, doet pijn als ze zichzelf dan weg trekken.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

PN_anne

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 00:06

dat touw om de neus heb ik geprobeerd helpt idd goed! dat van die hengstenketting moet ik ook eens proberen (totdat ze weet hoe ze zich moet gedragen) dankje!

Pepper

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 00:07

Hengstenketting heb ik hele goede ervaringen mee
Tiko (tinker) liep op een gegeven moment ook overal met ons heen. Na een periode met hengstenketting te hebben gelopen was dat helemaal over.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 00:48

PePpeRL0vE schreef:
nouja ik hoop dat jullie me kunnen helpen...liever niet van die tips dat ik haar er er heel erg voor moet straffen, want dat doe ik vaak genoeg maar ze trekt zich er niks van aan
doegdoeg

Vervelend dat je zulke moeilijkheden met je paardje hebt. Maar je zegt dat straffen niet helpt. Wat jij moet doen, is ervoor zorgen dat je de baas wordt, je paard is nu niet onder de indruk van jouw straffen, en accepteert jou dus ook niet als de baas.

Verder wees consequent, straf haar elke keer rustig en beheerst maar toch ook zeker van jezelf, kan eventueel met zo'n hengstenketting (wel tijdelijk!). En dan verder werken, aan het feit dat je paard jou als baas accepteert. Veel succes!

PN_anne

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 00:51

Maya"]
[quote="PePpeRL0vE schreef:
nouja ik hoop dat jullie me kunnen helpen...liever niet van die tips dat ik haar er er heel erg voor moet straffen, want dat doe ik vaak genoeg maar ze trekt zich er niks van aan
doegdoeg

Vervelend dat je zulke moeilijkheden met je paardje hebt. Maar je zegt dat straffen niet helpt. Wat jij moet doen, is ervoor zorgen dat je de baas wordt, je paard is nu niet onder de indruk van jouw straffen, en accepteert jou dus ook niet als de baas.

Verder wees consequent, straf haar elke keer rustig en beheerst maar toch ook zeker van jezelf, kan eventueel met zo'n hengstenketting (wel tijdelijk!). En dan verder werken, aan het feit dat je paard jou als baas accepteert. Veel succes!
[/quote]

ja je hebt gelijk. maar ik vind het dan zo raar dat ze wel normaal doet als ik een hoofdstel om heb. maar ik heb zeker wat aan jullie adviesen!! OK dan!

Pepper

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 00:52

grof geschut Haha!
hengstenketting eraan, zweepje mee
loop er mee rond in de piste, zodra ze ook maar 1 stap vlugger gaat dan jij, ruk aan de ketting en tik op borst met zweepje (mag ferme tik zijn)
veel overgangen, eerst van halt- stap, daarna halt-stap-draf
veel wendingen, en "onverwachtse" dingen, dat ze wel moet letten op jouw
zodra haar attentie weg is, direct iets anders inlassen, reageert ze niet direct/goed, direct inwerken met ketting en zweep
succes en houd ons op de hoogt
(misschien is het niet wat je wilde, maar door er , zo tegen te praten: maar pepper toch, en je mag gij nie weglopen, en dat is niet lief (op zeemzoete toon Haha!)
dat gaat niet veel helpen denk ik
succes

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 00:53

ze loopt normaal met het hoofdstel om omdat ze daar respect voor heeft, met het halster en ketting zal ze dit ook hebben, daarna afbouwen totdat je enklel halster eenhaaft, en dan zonder zwwepje
ook iedere keer als je haar afstraft je stem luid en duidelijk gebruiken (scherp), na een tijdje heb je enkel de stem nog nodig

CharazJarig

Berichten: 24280
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 00:55

dutske schreef:
grof geschut Haha!
hengstenketting eraan, zweepje mee
loop er mee rond in de piste, zodra ze ook maar 1 stap vlugger gaat dan jij, ruk aan de ketting en tik op borst met zweepje (mag ferme tik zijn)
veel overgangen, eerst van halt- stap, daarna halt-stap-draf
veel wendingen, en "onverwachtse" dingen, dat ze wel moet letten op jouw
zodra haar attentie weg is, direct iets anders inlassen, reageert ze niet direct/goed, direct inwerken met ketting en zweep
succes en houd ons op de hoogt
(misschien is het niet wat je wilde, maar door er , zo tegen te praten: maar pepper toch, en je mag gij nie weglopen, en dat is niet lief (op zeemzoete toon Haha!)
dat gaat niet veel helpen denk ik
succes


uhm ik wil niet veel zeggen, maar aan zo;n hengstenketting mag je NOOIT maar dan ook NOOIT een ruk geven. Ze krijgen er zelf al druk van als ze eraan trekken en dat is meer dan genoeg. Die dingen werken heel scherp in

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 01:03

nou ja, bij ijze van he, maar ik wil maar zeggen door er tegen te praten van: ah poeziewoezie, en je mag niet trekken hoor, dan zal ik verdrieteg zijn Haha!
gaat het niet veel helpen

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 01:49

Zoals hierboven al gezegt wordt: conseqeunt zijn.

Eerst oefenen in de bak, zorg er voor dat al haar aandacht bij jou ligt.
Probeer het in de bak eerst met gewoon halster en zweepje.
Hou haar aandacht bij jou en laat haar naast je lopen maar met haar hoofd te hoogte van je schouder.
Als ze een andere kant op gaat kijken trek je haar hoofd een beetje jouw kant op, gebruik je stem en laat haar weten dat jij ernaast loopt en haar aandacht eist.
Komt ze met haar hoofd voorbij je schouder zet haar even terug, hou de zweep ervoor, dendert ze hier doorheen tik je haar aan, zet haar terug en zeg gewoon nee. *kan allemaal verhoogt worden als ze niet luistert he Knipoog *

In alle gangen mag ze niet voorbij jou komen *galop kan een probleem zijn Knipoog *

Streng blijven hierin, haar aandacht moet bij jou liggen *zodat ze je dus ook niet omver loopt, plet enz. want dat is gewoon ene teken dat ze je volkomen vergeet/negeert* het is moeilijk om vol te houden maar elk stukje dat ze voorbij jouw schouder komt *bij wijze van* is ene stukje dat zij gewonnen heeft.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 02:58

newforestlover schreef:
uhm ik wil niet veel zeggen, maar aan zo;n hengstenketting mag je NOOIT maar dan ook NOOIT een ruk geven. Ze krijgen er zelf al druk van als ze eraan trekken en dat is meer dan genoeg. Die dingen werken heel scherp in


Ehm, als jij zo'n haf had als de mijne was je dan al minstens 20 keer erachteraan gesleurd.

Paard moet luisteren, en als dat zo niet werkt moet je harder aanpakken.
Je kunt we gaan wachten tot je paard trekt en zichzelf "bijtrekt"(om eht zo ff te noemen), maar tegen die tijd staat je paard, al dan niet met jou erachteraan, al lang 20 meter verder.

Probeer ook eens met haar in de bak te oefenen.
Als het echt niet meer gaat kun je de hengstenketting ook over de neus doen, zeer effectief...

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 08:03

newforestlover"]
[quote="dutske schreef:
grof geschut Haha!
hengstenketting eraan, zweepje mee
loop er mee rond in de piste, zodra ze ook maar 1 stap vlugger gaat dan jij, ruk aan de ketting en tik op borst met zweepje (mag ferme tik zijn)
veel overgangen, eerst van halt- stap, daarna halt-stap-draf
veel wendingen, en "onverwachtse" dingen, dat ze wel moet letten op jouw
zodra haar attentie weg is, direct iets anders inlassen, reageert ze niet direct/goed, direct inwerken met ketting en zweep
succes en houd ons op de hoogt
(misschien is het niet wat je wilde, maar door er , zo tegen te praten: maar pepper toch, en je mag gij nie weglopen, en dat is niet lief (op zeemzoete toon Haha!)
dat gaat niet veel helpen denk ik
succes


uhm ik wil niet veel zeggen, maar aan zo;n hengstenketting mag je NOOIT maar dan ook NOOIT een ruk geven. Ze krijgen er zelf al druk van als ze eraan trekken en dat is meer dan genoeg. Die dingen werken heel scherp in
[/quote]

sorrie, maar ik geef een ruk en laat weer los...........juist die druk die langzaam opbouwd is slecht Scheve mond

Halster, hengstenketting en zweep.

1. Let erop dat je nooit druk op het touw hebt, paard is altijd sterker dan jij, met kracht win je het dus nooit.

2. Duidelijke scherpe aanwijzingen geven om direct bij reactie er weer ontspanning in te brengen. Aanwijzingen kan je geven met 1e je stem, en door je hand een stukje omhoog te doen, 2e met een zacht maar doortastend rukje aan het halstertouw, die je dan gelijk weer loslaat (dus absoluut niet vasthouden) in combinatie met een wat duidelijker mondelinge vraag.en 3e ruk aan het touw, tik op de borst en een duidelijk HE, IK VRAAG JE WAT!!!..... om dan bij gewenst gedrag er gelijk weer de ontspanning erin te brengen.

3. Gewenst gedrag belonen, met je stem af en toe een kroeltje

3.

HeleennAnton

Berichten: 394
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 12:06

Anton heeft ook zo'n periode gehad dat hij mij voorbij liep.

Je moet heel duidelijk tegen haar zijn, niet de ene keer wel en de andere keer niet. Ze mag je gewoon niet voorbij, klaar!
Je moet niet constant aan haar halster gaan hangen, geef korte ophoudingen. Je kan het halster touw om haar neus slaan maar ook daarmee geldt korte ophoudingen maken. Ik zou ook wat met haar gaan oefenen in de bak of in de wei. Dat ze je volg maar niet voorbij loopt.

Ik heb het zo gedaan: Ik nam een zweepje mee, ik dee daar niks mee alleen als hij begon te drammen hield ik dat zweepje voor zijn neus, niks niet agressief maar dat zweepje stond voor: hier en niet verder. Het was een 'hek' voor hem. Als hij dan toch door liep tikte ik met dat zweepje tegen zijn borst. Dit heeft me goed geholpen ik neem nu geen zweepje meer mee, als ik nu me arm uitsteek blijf hij daar achter.

Ik weet niet of zoiets bij jou zal werken, je zou het kunnen proberen.
Succes!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 12:07

newforestlover schreef:
uhm ik wil niet veel zeggen, maar aan zo;n hengstenketting mag je NOOIT maar dan ook NOOIT een ruk geven. Ze krijgen er zelf al druk van als ze eraan trekken en dat is meer dan genoeg. Die dingen werken heel scherp in


Ook ik geef gewoon een ruk aan die ketting als hij door me heen loopt. Jammer dan, maar wie niet luisteren wil moet maar voelen.
Liever 1 keer hard en duidelijk, dan 10 keer half en nog steeds een paard wat dwars door me heen loopt.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

ariekkie

Berichten: 896
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Klaaswaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 13:15

jah vin ik ook hor.!!
wat ook nogweleens werkt..
als hij door je heen loopt gelijk achteruit..
steeds als hij door je heen loop achteruit.!
opeengevenmoment word tie dat zat.. en dan is wel ( hoop ik ) wel over
succes hor

    It's just how life goes.. step by step

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 13:52

Je hebt ook speciale controllerhalsters, dan krijgen ze flinke druk achter de oren als ze trekken.

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 14:58

Inderdaad, wat sting zegt, die controller-halsters werken goed ! is misschien ook de moeite waard om te proberen Lachen

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

PN_anne

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 16:35

Sting schreef:
Je hebt ook speciale controllerhalsters, dan krijgen ze flinke druk achter de oren als ze trekken.

dat is misschien ook wel een idee ja ! waar kan je die halsters kopen dan?
zijn ze ook bij divoza?
nog bedankt iedereen voor de tips! OK dan!

Pepper

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 17:14

PePpeRL0vE"]
[quote="Sting schreef:
Je hebt ook speciale controllerhalsters, dan krijgen ze flinke druk achter de oren als ze trekken.

dat is misschien ook wel een idee ja ! waar kan je die halsters kopen dan?
zijn ze ook bij divoza?
nog bedankt iedereen voor de tips! OK dan!
[/quote]
Misschien kunnen we Zaterdag wel iets in Drachten vinden Haha!
ik hoop het wel Haha!
pepper is zo'n sterke buldozer Haha!

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube

PN_anne

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 22:58

oja goed idee die hebbe ze daar vast wel
maar hoe zien die dingen er dan uit Verward sorry ben een beetje*blond* he Tong uitsteken

Pepper

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 23:17

Heb jaren terug Emiel Voest aan het werk gezien met een paard die ook de eigenaar meesleurde Ik was nogal sceptisch tov zijn methode maar dit veranderde toch veel.Bij mijn eigen paarden heb ik het toegepast en het werkt OK dan!
Emiel Voest gaat ervan uit dat jij de leidende merrie bent.Jij hoort boven je paard te staan dus jij bepaald welke richting jullie uitgaan.
Dus jij loopt voorop met een doorhangend touw aan het halster en zo gauw je paard je wil passeren,draai je je om,spring,schreeuw desnoods maar je paard moet schrikken.Vervolgens het ritueel herhalen,hij haalt he nu niet in zijn hoofd om je te passeren,want er gebeuren dan vreemde dingen.Zo nu ben je duidelijk geweest,als je mij gewoon volgt,is er niets aan de hand,dus let goed op me,zogauw jij de baas wilt spelen gebeuren er rare dingen.
Je kunt dit eventueel gewoon in de bak oefenen,laat je gaan,doe maar eens gek maar wees duidelijk.Ik heb toendertijd vreselijk om Emiel Voest moeten lachen,vooral toen hij zich omdraaide en het paard met vierbenen van de grond kwam,zo schrok ie Bloos! Er kwam dus geen geweld aan te pas maar het was wel duidelijk voor paard en eigenaar.
Zelf eis ik ook altijd van mijn dieren dat ze achter me blijven,ik sta het hoogste in rangorde en dat is wel zo veilig.
Ik hoop dat je mijn verhaal begrijpt en anders wil ik je adviseren een keer naar een clinic te gaan.Kan heel verhelderend werken.
Succes ermee, OK dan!


Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 23:46

dagmach, maareuh, wat als je paard zo schrikt dat hij zich omdraait en er vandoor gaat?
met een simpel halstertje kun je 600 kg paard ook neit houden hoor

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 00:38

Wat dacht je van een grondwerk project? Stap voor stap alles nog eens doornemen; stappen, halthouden, schikken, etc!
Je zou het boek paardenschool van nathalie penquitt kunnen gebruiken, is erg goed te begrijpen en uit te voeren!
succes met die malle 'heidie' Knipoog

Faber quisque fortunae suae

Ayasha
Blogger

Berichten: 57913
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 00:44

Citaat:
Ehm, als jij zo'n haf had als de mijne was je dan al minstens 20 keer erachteraan gesleurd.

Paard moet luisteren, en als dat zo niet werkt moet je harder aanpakken.
Je kunt we gaan wachten tot je paard trekt en zichzelf "bijtrekt"(om eht zo ff te noemen), maar tegen die tijd staat je paard, al dan niet met jou erachteraan, al lang 20 meter verder.

ik snap nou niet waarom dit er bij moest...heeft ze toch niets aan?
wat jou haf doet, daar heeft zij geen last van, zij wil alleen weten wat ze met haar haf wil doen Verward
(egt niet lastig bedoeld ofzo, wou het alleen even melden)
ik heb geen tips meisje...bij pharaon heb ik hetzelfde gedaan als hier al eerder gezegt, gaat hij een stap te ver vooruit, dan ging ik naar achter of gaf ik een rukje aan het touw dat ie zich een klein beetje verschoot van: als ik dit doe krijg ik een ruk en als ik langs haar blijf niet
maar pharaon is dan ook maar een welsh, ik kan me voorstellen dat een haf je gewoon uitlacht als je dit doet Knipoog Haha!

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 bezoekers