Vreemde aandoening

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Seppe

Berichten: 743
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: België

Vreemde aandoening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 22:18

Een paard van een vriend heeft sinds een maand of 8 een vreemde aandoening...

Is er iemand van jullie die deze 'ziekte' kent?

Op de kogelgewrichten heeft het paard langs de voorkant 2 ronde wonden, zo'n 2 cm doormeter. Soms zijn deze wonden dicht en zijn er alleen dikke korsten zichtbaar. Een maand later krijgt het paard dikke voorbenen, tussen de knie en de kogel, en dan breken de wonden open en komt er veel etter uit. Het vreemde is dus dat de wonden identiek zijn op de 2 benen, en op net dezelfe plaats, pal op de voorkant van de kogelgewrichten. De veearts heeft een zalfje gegeven, maar dit vertraagt alleen het proces een beetje... De wondjes blijven een tijdje langer dicht, maar verdwijnen doen ze niet.

De kans dat ze ontstaan zijn bij het struikelen is zo goed als uit te sluiten. Ze zouden dan immers al lang weg moeten zijn... Het lijkt ons eerder iets chronisch.

Wie kan ons helpen? De (verschillende) veeartsen duidelijk niet Verward

Seppe

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 22:26

Staat het paardje op een harde ondervloer? Sommige paarden gaan erg onhandig liggen of opstaan en beschadigen dan de benen. Een rubbermat brengt vaak de oplossing.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 22:37

Ik zat inderdaad ook aan doorliggen te denken toen ik dit las. Het pus en de dikke benen kunnen komen doordat de wonden zijn gaan ontsteken.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 22:40

Ik snap eigelijk niet precies waar de wonden zitten. Maar ik zat eigelijk te denken (omdat de wonden identiek aan elkaar zijn), kunnen ze niet van de peesbeschermers veroorzaakt zijn?

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 22:46

ja, schuren van de peesbeschermers, harde ondergrond, zit er ergens een scherpe punt waar hij zich telkens aan kan stoten? hoeveel vee artsen heb je al laten kijken? anders kun je mischien toch nog iemand anders laten komen, of foto's laten maken?

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 23:35

Mijn paard heeft dat ook soms, het zijn nu geen wonden meer gelukkig. Zij kreeg dat van de vloer van de stal. We hebben van die matten in haar box gelegd en nu is het over. Dat is al weer 2 à 3 jaar geleden nu. Wat gaat de tijd toch snel!

Seppe

Berichten: 743
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 00:20

Bedankt voor de verschillende antwoorden. Spijtig genoeg moet ik ontkennend antwoorden op alle opgenoemde oorzaken.

Peesbeschermers draagt ze nooit en ze heeft enkel een schuilhok met weide. Als ze ligt, ligt ze altijd in het gras. De weide is niet heel groot, en nergens stenen of scherpe voorwerpen te bespeuren.

Zal proberen om de plaats van de 2 wondjes duidelijker te omschrijven:
als je voor het paard staat, zie je de schouder. Je zakt af naar de knie en daalt nog een gewricht dieper af. Het gewricht boven de hoef dus, kogelgewricht genaamd. Je ziet de wonden alleen als je voor het paard staat, op de voorkant van het kogelgewricht dus. Dezelfde wonden, op alle twee de benen.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 00:42

vreemd dan. ik heb het nog nooit gezien. wat dacht je van een andere vee arts?

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 09:41

Eem paard bij ons op stal heeft dat ook, maar dan achter. Dat komt omdat ze telkens met haar benen ergens tegenaan slaat. Niet bokt of trapt ofzo, maar gewoon tikjes. Zou dat kunnen?

Verder misschien een vergroeiing aan het gewricht dat het dus van binnenuit komt?