paard stijf na intensieve training wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
horsenut

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: Putten

paard stijf na intensieve training wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 21:42

Janouk is vorig weekend een aantal keren ingereden voor de basis van western (we reden altijd engels) ze heeft toen veel gelopen, en veel intensiever dan ik anders met haar rijd.
Nu heeft ze dus zondag een paar uur gelopen (niet echt intensief) en maandag en dinsdag een paar keer wel intensief.
Ik heb haar woensdag zelf een half uur western gereden wat we hadden geleerd en smiddag's twee uur aangespannen met haar gereden, donderdag alleen 1 1/2 uur aangespannen gereden, vrijdag heb ik haar een rustdag gegeven lekker in de wei gezet, maar toen ik haar uit de wei haalde liep ze heel stijf de hoefsmid kwam en ze was gewoon vervelend omdat ze er last van had.
zaterdag liep ze nog stijf toen heb ik haar rustig gelongeerd wel wat gedraafd en gegalopeerd, maar niet langer dan een half uur in totaal met haar gedaan.
Vandaag heeft ze stil gestaan (bij onze stal mag je op zondag niets doen) en is nog steeds wat stijf.
Wat kan ik nu morgen het beste gaan doen, moet ze nog een dag rusten of juist weer wat rustig aan gaan trainen ik heb dit nog nooit mee gemaakt dus ik hoop dat iemand advies voor me heeft.


Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:46

goed afwerken en uitstappen, eventueel later op de dag nog een x gaan stappen ofzo
en na het werk met lauw water met wat cole's linement afsponsen, of spul van een ander merk, is goed voor de spieren.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:47

Na een intensieve training heeft een paard een herstel periode nodig om weefsels etc weer te laten herstellen..Dus een dat of 2 na zo'n training rustig werk doen,absoluut niet stil zetten..Je moet een beetje aftasten hoelang jou paard nodig heeft om te herstellen..Geef je je paard telkens weer te weinig herstelpauze creeer je blesure's pas daar dus een beetje mee op...Wat je nu moet doen is gewoon rustig basiswerk zonder gekke dingen..Ook afwisselen met oefeningen is erg belangrijk,zo zorg je ervoor dat je het paard steeds andere spieren laat gebruiken,zodat er telkens weer een spiergroep even kan rusten..Succes!

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:48

Precies, na het rijden met lauw water afspoelen, en als hij stijf is moet je hem niet de hele dag in de stal laten staan, loop gewoon een beetje met hem, waarschijnlijk heeft ie spierpijn! Dus niet forceren, maar wel een beetje bewegen luidt mijn advies.

horsenut

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 21:52

Zij staat zowieso niet de hele dag op stal altijd de hele dag in de wei, ik had het advies gekregen om haar stil te zetten, maar ik vond juist dat ik een beetje met haar moest gaan rijden om haar soepel te houden, nu weet ik dat mijn gevoel goed was, bedankt voor het reageren, ik ga morgen even rustig met haar trainen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:54

Je kunt organische zwavel bijvoeren, dat helpt bij het spierherstel. Voor de rest in beweging houden na harde training.

Je suis Charlie.


beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 22:06

ergens vind ik het niet raar dat hij stijf is,denk dat er iets teveel gedaan is geworden.
zoals kellyenxena al zei,een paard heeft een tijd nodig om te herstellen.

ik zou dus de dingen die je doet een beetje aanpassen met de dagen erop.
en na een dag erg intensief lopen,de dag erop gewoon lekker op de wei zetten.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

ankyfan
Berichten: 415
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 22:24

zoals kellyenxena al zegd een paard heefd tijd nodig om te herstelle

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 22:35

MSM souplesse van Vitella, bevat dus die organische zwavel, is een absoluut superprodukt om van die stijfheid af te komen.
Daarnaast dus rustig aan door trainen, weidegang (uitkijken met eiwitrijk gras)

succes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 bezoekers