ervaring met Ferro en Frühling nakomelingen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

ervaring met Ferro en Frühling nakomelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-04 20:00

Ik heb weinig ervaring met dit bloed. Hebben jullie ervaring in deze paarden qua karakter, werklust en bouw?

Ik ga nml naar een 3 jrg Ferro x Fruhling kijken, dus een beetje achtergrond info kan nooit kwaad Knipoog

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 20:06


Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 20:09

Over Ferro hoor je verschillende dingen. Sommige zeggen juist hele fijne karakterpaarden en anderen zeggen dat het levensgevaarlijke stakende rotbokken zijn...

Dus ja...als Zotje geboren is laat ik het je weten. Als er 1 leip moet zijn is die het dan toch wel.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 20:40

wij krijgen als alles goed gaat dit jaar ook een ferro veulentje dus zo gauw als hij ter wereld komt zal ik je laten weten hoe hij of zij is geworden.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 20:45

Ik ben nu 2 3 jr Ferro's aan het zadelmak maken. Super fijne paarden. Ze hebben de hele zomer in de koppel gelopen. In oktober hebben we ze uit de wei gehaald. OM 14.55 kwamen we daar aanrijden met de trailer, om 13.05 reden we weer weg. 2 hengsten het halster om, laden en rijden in 10 minuten.
De dag erna thuis stonden ze samen in 1 grote stal. Ik zei voetje tegen de ene, en toen stonden ze allebei met de poot omhoog. Slim zijn ze dus wel.
Ze zijn nu nog steeds hengst. Hebben nog geen pas verkeerd gezet. De zwarte kan ik nu helemaal zelf doen, incl optappen, na 5 weken vanaf de eerste keer longeren. Die andere is iets minder ver, maar daar rijd ik ook al los mee door de bak. Willen allebei goed tot zeer goed werken en zijn ook nu in het werk heel slim. Pakken alles heel makkelijk op.
Ze zeggen altijd dat als je een Ferro voor je gewonnen hebt, dat je er alles mee kan toch? Ze proberen alles 1 keer.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 20:59

Tyrza schreef:
Ik heb weinig ervaring met dit bloed. Hebben jullie ervaring in deze paarden qua karakter, werklust en bouw?

Ik ga nml naar een 3 jrg Ferro x Fruhling kijken, dus een beetje achtergrond info kan nooit kwaad Knipoog

Ik meen dat er ook nog Aktion in zat.

Ferro= is Ulft x Farn
Fruhling ander naam Landjonker.
Aktion = Pion (Abgar xx X Epigoon=Amor) X Akteur=Amor

[FA] Akteur: Olympische Spelen 2004, Stempelhengst

Internationaal springpaard Fighting Alpha= Landjonker(Fruhling) x Farn X Amor.

http://www.waeldershausen.de/hengste/falpha.htm

Het kan daarom in prestatie en karakter van alles zijn.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 21:37

Ik heb een Frühling x Zandigo
en het is een vreselijke lieve werkwillige merrie, nu 3 maanden onder het zadel en doet het super, zit totaal geen kwaad in!
En we hebben op stal een Ferro (x ?) merrie van 6 die Zz loopt, nog nooit zo'n werkwillig, uitslovend meedenkend paardje gezien. Geweldig beest om te zien!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 22:13

Ferro's nakomelingen spreken mij niet aan (niet alle) ik heb een paar gezien van waar ik d8 dit is 3 keer niks.voorbenen klappend tegen elkaaraan en krom op de benen. nee voor mij geen Ferro's

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 23:16

Ken 1 jonge Ferro hengst, heb hem vrij veel meegemaakt en kan maar 1 ding zeggen: Goudeerlijk!
Het is echt een heel fijn paard, heb hem zelf niet gereden, wel aan de longe gehad, en het is een dier wat heel graag voor je wil werken, en ook absoluut een flinke portie talent heeft. Daarbij is ie ook nog eens ontzettend lief.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 13:28

Ik heb zelf een Ferro ruin gehad Tyrza (zie profiel), zelf zadelmak gemaakt en alles. Nog nooit zo'n intelligent en werkwillig paard meegemaakt, hij heeft nog nooit een stap verkeerd gezet en heeft aanleg voor het hogere werk. Wordt nu door zijn huidige eigenaresse getraind bij fam. van Lieren. Ik zou zo weer een Ferro nemen !

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:28

Anoukie schreef:
Ik zou zo weer een Ferro nemen !


Hij had ook nog een moeder, Anouk... Haha! Schijnheilig

Die Ferro bij ons van stal wil jij echt niet hebben, en zijn volle zus ook niet! En het neefje v. Kennedy ook niet!! Haha! Haha!
En Silly's zusje van Ferro ook niet, en de Ferro x Calypso ook niet! Tong uitsteken Haha!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:31

Kyvaso kwam uit een Damiro moeder (maar verder weet ik het niet meer). Gewoon een keer met een flink stuk hout erover, worden ze wel braaf van Knipoog.

Nee zonder gekheid, uiteraard is het ook afhankelijk van de moeder, maar ook wat je er zelf aan doet. De handelaar waar ik Kief van kocht was doodsbang voor hem, alleen hebben we nooit begrepen waarom Verward ,...

Maar dat ik geen zusje van Silly wil, nee dat snap ik, na al die verhalen van jou over Silly,...

Knipoog grapje Haha!

Monica23
Berichten: 2
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:14

Frühling is de vader van Fighting Alpha. Heel toevallig las ik daar ook al een ander item over. Op de website van onze fokvereniging staat een nieuwsbericht over Fighting Alpha. Er staat ook het volgende:

"Fighting Alpha's vader, de Landadel-zoon Landjonker, begon zijn dekcarrière in Nederland onder de naam Frühling. Na enkele jaren werd de hengst geëxporteerd naar Oldenburg, alwaar hij gekeurd werd en verder door het leven ging als 'Landjonker'" (dit komt van de website http://www.vwf.nl)

Dat is misschien direct de reden dat er niet zoveel nakomelingen van Frühuling in Nederland zijn?

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:52

Ja, want nu fokt hij onder de naam Landjonker. Waaronder hij bekender is als Fruhling, maar dus bijna niet meer in nederland fokt.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:56

Ik ken een Osmium(v. Ferro) x Iglesias merrie jaarling(inmiddels al 2 jarige, wat gaat dat hard Lachen ). Dat was een paardje met een super karakter, net als de moeder.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 00:37

Mm, mijn Ferroruin is wel een fijn paard, maar ik vind 'em erg in zichzelf gekeerd. Zeker intelligent, maar ik krijg moeilijk contact met hem, hij is niet echt sensibel. Zijn moeder is dat juist wel - dus dit komt van Ferro denk ik.
Wel een showpaard trouwens, als ik op vreemd terrein kom staat ie er en doet ie het super. Thuis (vooral binnen) is ie moelijk te motiveren.
Fysiek is ie prima, een black beauty van 1.70, flink uit de kluiten gewassen, recht over de benen, ietsje korte hals, maar mooi rond kontje en goed bespierd.

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 00:51

Wij hebben een 3 jarige Ferro merrie en ze doet het boven verwachting !
Leert echt snel en erg meewerkend.
Wel een "heet" paard maar dat vind ik een positieve eigenschap
Als we nog is een paard zoeken zal onze voorkeur zeker uitgaan naar Ferro bloed Lachen

Marjoo
Berichten: 79
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 12:04

Ik had een ferro merrie, ze had wel tijd nodig maar het beleren ging super met haar, geen een keer gebokt. Wel een beetje fris af en toe maar superbraaf aan de hand en onder het zadel. Leerde ook heel snel.

We hebben ook twee kleinkinderen van hem (kennedy en Osmium) die zijn eerder flegmatiek dan druk en zeeer aanhankelijk, die kennedy zelfs iets te

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 12:19

janna schreef:
Ik ben nu 2 3 jr Ferro's aan het zadelmak maken. Super fijne paarden. Ze hebben de hele zomer in de koppel gelopen. In oktober hebben we ze uit de wei gehaald. OM 14.55 kwamen we daar aanrijden met de trailer, om 13.05 reden we weer weg. 2 hengsten het halster om, laden en rijden in 10 minuten.De dag erna thuis stonden ze samen in 1 grote stal. Ik zei voetje tegen de ene, en toen stonden ze allebei met de poot omhoog. Slim zijn ze dus wel.
Ze zijn nu nog steeds hengst. Hebben nog geen pas verkeerd gezet. De zwarte kan ik nu helemaal zelf doen, incl optappen, na 5 weken vanaf de eerste keer longeren. Die andere is iets minder ver, maar daar rijd ik ook al los mee door de bak. Willen allebei goed tot zeer goed werken en zijn ook nu in het werk heel slim. Pakken alles heel makkelijk op.
Ze zeggen altijd dat als je een Ferro voor je gewonnen hebt, dat je er alles mee kan toch? Ze proberen alles 1 keer.


Sorry Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 12:21

Janna heeft teruglopende tijd, dat is heel handig Knipoog. Ik had t ook al gezien *LOL*.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 12:27

Bij Omar staat een Merrie van Fruhling uit de elrite merriestam. Jelrite.
Merrie is zuur. En ik vertrouw haar niet voor 100%.
Is niet te vangen in de wei, zééker niet als ze maar dénkt dat ze aan het werk moet. Werk = rondstappen met een pennymeisje.
Zodra ik er zelf even opstapte ging ze echt vuil bokken enzo. Maar ze kan wel fantastisch lopen.
Heb wel een foto van haar maar heeft een dikke hangbuik van de weet ik veel hoe veel veulens en ze wordt niet gereden.
Nog meer vragen stel ze maar.

Afbeelding
Afbeelding

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 12:39

Mijn instructrice heeft een ferro-ruin, in omgang echt een superbeestje, maar met rijden niet beslist de makkelijkste.
Drie jaar geleden hadden we een paddox (v. ferro) veulen op stal, was als veulen echt een prachtig beestje, maar is helaas overleden Scheve mond
Ook staat er bij ons op stal een fruhling merrie, errug werkwillig (lees loperig Haha! ) op stal en in omgang echt een superkarakter OK dan! en is tevens elite, erg leuk paard OK dan!

lor1_1984

Berichten: 12041
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 13:51

Ik heb een Frühling ruin van bijna 13: Joop!
Afbeelding
Het is een schat van een paard, maar reageert soms best heftig, vooral met springwedstrijden, als het publiek applaudiseert.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 13:54

Wat zit er verder achter jou Frühling Lor1?

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 13:56

Bij ons op stal staat een Frühling merrie.
Echt een scheetje maar wel heel erg heet.