Doe-t-zelf stal, of all-inn stal?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-01 09:24

Ik ga dus minstens 3 x per dag naar mn paarden. Om 7 uur, dan voer ik ze en gooi ik ze buiten, dan snel naar mn werk.
Dan s'middags voeren, en dan nog s een keer s'avonds om 6 uur binnenhalen en voeren etc.
Ik heb het er dus echt druk mee, helemaal omdat ik ook nog s werk.
t'gaat prima, alleen ben ik op dit moment erg slaperig Gaaaap .
Zo maar weer werken.

Doen jullie ook alles zelf, of wordt alles fijn gedaan?
Ik vind t lekkerder dat ik t zelf doe, weet ik zeker dat t goed gebeurt... *LOL*
Alhoewel t me ook heerlijk lijkt eens een keer in t weekend uit te slapen.


Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 09:29

Ja ik doe het niet zelf. Zou betekenen dat ik elke ochtend rond kwart voor 7 op m'n fietsje richting stal moet. En dan doorfietsen naar school. Daar fiets ik wel een hele tijd over. Gaaaap En dan 's middags uit school meteen weer door naar stal, voeren. En dan naar huis en 's avonds wéér. Pff, nee hoor. Schijnheilig Maar ik heb altijd gedacht dat jij je stallen bij huis had. Verward

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 09:37

Ik doe wel alles zelf. Mijn paard staat aan huis, dus ik hoef alleen maar de achterdeur open te doen en dan ben ik bij Imker. 's Morgens om 6.30 uur uit bed en dan ontbijt, kippen voeren en Imker voeren en buitenzetten.
Dan om 7.45 uur naar mijn werk. Om 17.00 uur afgewerkt en als een haas naar huis. Voeren en paard binnenzetten. Om 19.00 paardrijden, of te wel thuis, of bij de club.
Om 21.00 uur weer thuis en om 22.00 uur weer slobber voeren en een nachtkusje geven.
Druk, druk, druk, zeker als je ook nog 40 uur werkt...

Toos paardloos

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 09:49

Ik heb het 18 jaar zelf gedaan, de eerste 3 jaar ook smorgens vroeg voeren.
Toen ben ik van stal gewisseld en hoefde ik niet s'morgens te voeren, dat werd door de boer gedaan als hij de schapen ging voeren.
Maar meestal ging ik s'morgens voor ik naar mijn werk ging even de stal mesten, tussen de middag even het stalletje weer rechttrekken en voeren, s'middags na mijn werk; rijden, stal doen, voeren.

Maar nu lukt mij dat echt niet meer qua tijd en staat dit paard op een manege, all-inn

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 09:54

Bij ons worden ze gelukkig gevoerd. Om optimale controle te hebben over wat ze eten, zet ik emmertjes met voer en supplementen erin klaar. Mesten doen we wel zelf, dat zou ik ook niet anders willen.

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 10:23

ff oftopic: ik zie jammer genoeg mijn paard maar 3 dagen in de week wegens school de rest van de dagen heeft hij rust! maar dat is ook nog wel goed want hij is nog maar 4 jaar!

als ik er ben dat is dan in het weekend dan voer ik smorgens alleen de 15 paarden en de andere meiden komen rond de middag dan heb ik de meeste paarden ook al buiten gezet! dan maak ik meestal al een begin met de stalllen uitmesten hoeft nooit zoveel aangedaan worden omdat het zaagsel is. dan haal ik meestal alleen de paarden binnen dan krijgen ze nog kuil daaran kunnen we rijden enz...
's avond voer ik ze met zijn 2en.

dus ik heb geddeltijkijk doe het zelf en alles in 1!
door de weeks alles in 1 en in het weekend doe het zelf

Valencidee's Valentino M1+2 My one true love :+:

Help ons Thats me te vinden!! [OV] [PG]Thats Me KWPN merrie v. Jimtown geb 2000. st 1.63

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 10:41

Ik sta gelukkig volpension... Haha! Gelukkig omdat ik nogal wat reistijd heb om bij mijn meis te komen (70 a 75 minuten enkele reis!) dus het zou me echt niet lukken om er 3 keer per dag heen te gaan om te voeren natuurlijk...Er wordt ook uitgemest en ik ben super tevreden over hoe alles gedaan wordt en als ik er ben en ik wil zelf mesten is dat geen probleem.

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 11:06

Ik heb m ook volpension staan.Ideaal,al zou ik m het liefst thuis hebben. IK heb echt geen tijd om 3 keer per dag te voeren hoor.Dan zou ik mijn zoontje van 16 maanden overal mee naar toe moeten slepen,en dat lijkt me niks.Waar ik nu sta word gemest en gevoerd.Ze krijgen om 08:00 /15:00 en om 22:00 eten .Er mag door niemand tussentijds gevoerd worden en dat is ook wel lekker vind ik. Verder worden ze in de zomer wel naar buiten gegooid mar in de winter moet je t zelf doen,dan mag je m in de paddock zetten,maar wel onder toezicht!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 11:14

Ik doe ook alles zelf, moet wel of ik zou mensen in moeten huren. Maar ik vind dat toch wel het ideaalste. Ik moet iedere ochtend wel vroeg mijn bedje uit, maar dat vind ik geen enkele probleem. Ik vind het gewoon prettig om te weten dat alles gaat zoals ik het wil, dus de enige oplossing is dan om het zelf te doen.
Maar ik denk dat als ik in de toekomst een werkweek heb van 40 uur, misschien volpension handiger is. Maar tot die tijd doe ik alles zelf, het kost misschien wat meer tijd, maar ik krijg er veel meer voldoening van dan alleen poetsen en rijden.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 11:58

Wij doen het ook zelf (Nanouk en ik). 2 paarden en twee pony's. Doordat we ze samen op stal hebben staan (vlak naast bij huis) wisselen we een beetje af in de verzorging. Als Nanouk werkt dan doe ik ze en andersom. Verder veel samen want dat is errugg gezellie! Haha!

Maar ik zou ze niet op een pensionstal willen hebben, het is wel veel meer werk maar ik vind de band die je met ze krijgt heel leuk en ik kan ze zelf goed in de gaten houden.
je weet wat ze eten, hoe de mest eruitziet (belangrijk omdat dit een afdruk is van de gesteldheid van je paard) en je ziet ze niet alleen maar als je iets van ze wilt (rijden).

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart


XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 12:09

Flair staat ook volpension (zelfde manege als Cloris) , ik vind het perfect al zou ik haar liever bij mij thuis hebben (maarja dat kan niet in de stad) Ze staat een aardig eindje van mijn huis af.

Ze word lekker uitgemest en `s ochtends gevoerd, ik hoef haar alleen smiddags te voeren.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: flair op 2001-12-13 11:10 ]</font>

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 12:39

Ik vind het heerlijk dat ze thuis staan!

Maar heb wel het voordeel dat mijn moeder veel thuis is,
ik kan dus ten alle tijden een dag weg want dan neemt mijn moeder geoon mijn taken over.

Zij zet ze s ochtends meestal buiten, zomers doe ik het ook vaak, tussendoor voeren verschilt meestal een beetje en s avonds zet ik ze meestal weer op stal.
Aan het eind van de avond voeren we af en dat doen we vaak samen, meestal doet mijn moeder eerst nog de honden en het laatste stukje maken we samen af.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 12:42

Ik sta volledig op zelfverzorging. Ik huur 5000 m2 weiland en 2 supergrote boxen en doe alles zelf, voeren, mesten, etc.
Als ik mijn paardjes volpension zou zetten op een manege zou ik financieel absoluut niet 2 paardjes kunnen onderhouden, en op deze manier lukt dat wel!
Ik heb vroeger o.a. op Hippisch Centrum Bleiswijk gestaan en betaalde daar voor 1 paard, binnenbox, incl. voeren, mesten, 1 les in de week en gebruik van buiten- en binnenbak ruim 600 gulden per maand! Dat zou dus 1200 zijn, terwijl ik nu met zelfverzorging in totaal op ongeveer fl 575,= uitkom. Oke, heb geen binnenbak, maar ik ben absoluut geen 'bakruiter'.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-01 13:22

Nathalie: ze staan niet bij huis hoor (was t maar waar) maar wij pachten een stuk met 3 stallen, een bak en een weiland. Is zo goed als van ons. Haha!
Maar ik moet er dus wel 3 x per dag heen rijden om ze te verzorgen! Vind ik op zich niet erg, want ik ben gek op verzorgen etc. Maar het is zo'n gehaast.
Als t echt niet kan, dan doet mn vader ze nog wel eens.
Maar t liefst doe ik alles gewoon zelf.
Ze staan er dan ook piccobello bij Schijnheilig .

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 13:22

Ik heb vroeger bij een stal gestaan waar je alles zelf moest doen en dat beviel me (achteraf vooral) heel goed. Het is wel een geregel als je eens een dag niet kunt, maar goed, kwestie van de juiste vrienden uitkiezen! *LOL*

Ik heb een tijd volpension gestaan, waar er niet goed uitgemest werd, de paarden te weinig hooi kregen en ze in de winter nauwelijks buitenkwamen. Dat vond ik dus niks.

Nu sta ik halfpension, zeg maar. Uitmesten zelf doen, verder wordt alles gedaan en dat bevalt me ook prima.

Het fijne van een doe het zelf stal is dat je zelf het merk voer kunt bepalen, de bodembedekking in je stal (ik heb twee strovreters waar ik niet blij van wordt, dus heb ze eigenlijk liever op iets "oneetbaars" staan) en dat je ze 's morgen nog even ziet voor je naar je werk gaat.

Ben je zelf flink kritisch dan is het denk ik het handigst om een doe-het-zelfstal te hebben, ben je wat flexibeler dan kun je je sneller voegen naar stalregels en volle buitenbakken en zo. Haha! Nadeel is als je wat gaat mankeren.... dan moet je langdurig een beroep op andere mensen gaan doen en dat valt in de praktijk nogal tegen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mieke op 2001-12-13 12:24 ]</font>

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-01 13:26

Ja dat is t dus, ik ben echt heel kritisch.
Ik wil dat ze precies zo gevoerd en gedaan worden als ik t wil.
Heb wel eens op stallen gestaan waar ze veeeeelst te veel kuil voerden, nooit s goed uitmesstten, of een waar ze wel s vergaten te voeren, of je paard met zn staldeken( dus zonder regendeken) de regen in zette de hele dag. Paard dus snipverkouden. Frusty
O en zo kan ik nog wel ff een tijdje doorgaan.

Daarom vind ik t erg fijn dat ik mn eigen stekkie heb. Alles gebeurt zoals ik t hebben wil. Party!!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 14:32

Houden zo Anneke! Haha! Ik hoor het al: je bent net als ik...!

Mijn huidige stal bevalt ontzettend goed, behalve dat er inderdaad teveel kuilgras gevoerd wordt en vooral Toon moddervet daarvan is geworden. De stalhouder vindt dat paarden veel ruwvoer moeten hebben en daar heeft hij gelijk in, maar zijn kuilgras is veel te voedingsrijk om puur als ruwvoer gezien te worden. Maar goed, ik ben bezig om daar iets aan te veranderen (voer in kratjes klaarzetten)!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 15:20

Tja, anneke, ik heb het ongeveer net zo al jij.

Ik pacht ook een weilandje met stal en hooischuur.

Nadeel is dat ik er smorgens vroeg heen moet, smiddags nog een keer, en s avonds weer. Zelf uitmesten, voeren, enz.... ook als je ziek bent, moe of wat anders.

Maar ik vind de voordelen toch zwaarder wegen. Ik ben heel kritisch en secuur, vooral wat voer betreft.
Ik heb m'n eigen soorten voer (meervoud ja...), ik voer suplementen bij, enz.
Ik wil gewoon de volledige controle hebben over wat ze binnenkrijgen en welke kwaliteit. Ik heb altijd hooi van het beste kwaliteit, stro van de beste kwaliteit, en daar wil ik volledig zicht op hebben.
Qua voer ben ik misschien echt een mierenn**ker, maar ik eis van mijn paarden dat ze presteren, dan wil ik wel zo eerlijk zijn om een goed aangepast dieet te geven.

Ook al die manege-troubles lijken me niets... Nee, ik hou ze lekker hier!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 15:35

Ik wil best een en ander zelf doen, behalve het voeren. Om ze regelmatig te kunnen voeren moet je ze namelijk aan huis hebben staan, en dat heb ik niet. maar alles moet wel navenant zijn; geen service = dan lagere stallingskosten.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 16:07

Ik sta op een manege, volpension. Ik heb hiervoor tijdelijk op een stal gestaan waar ik zelf moest uitmesten en dat vond ik niet erg. Dan weet je tenminste dat het goed gebeurt.

Zelf voeren zou voor mij geen optie zijn. ik zou zo wie zo niet 3 keer per dag naar stal toe kunnen en moet ook nog wel eens overwerken. Maar ja, hoe meer je zelf doet, des te meer controle je over alles hebt, maar hoe meer tijd alles kost, maar dat scheelt wel weer in kosten.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook wel prettig vind dat ik in het weekend ook wel eens kan uitslapen en weet dat mijn paard wel optijd haar voer krijgt!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-01 17:13

Ja dat uitslapen is er voor mij niet bij helaas... Gaaaap *LOL*
Maar ik vind van een doe-t-zelf stal dat er veel meer voordelen aanzitten.
Want hoe t gaat, ligt in mijn handen!
Ook is t zo, dat ze aan degene die ze voert etc. veel gehechter zijn.
Als ze mij al vanaf de weg zien rijden met mn knalblauwe Twingootje, zie ik ze al hinniken en hollen met bokkesprongen!
Ze zijn altijd erg blij dus! *LOL*
Maar dat doen ze niet bij een ander.

Ze houden t meeste van mij, he he he Schijnheilig .

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 17:23

Bij ons word alles gedaan. Is maar goed ook. Gaaaap Als ze aan huis staan is het wel iets anders, dan zou ik het graag zelf doen. Maar helemaal op de fiets naar de manege, en dan helemaal weer naar school... Daarna naar huis en dan weeeeer naar de manege... Neeej... Tis maar goed dat Gillian er is! Lovers

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 17:26

Momenteel staat mijn paard op een manege, all-in dus. Als ik de tijd had zou ik haar graag zelf doen maar dat kan hier in de buurt (op redelijke afstand dan) gewoon niet. Op de 1e stal waar ik stond met Ironique wel veel meer zelfverzorging. In het begin stond ik daar alleen met een vriendin van mij, goed voor elkaar dus!! Lachen 's Ochtends werden de paarden gevoerd en al dan niet buiten gezet. 's Avonds deden we ze zelf, binnenhalen, voeren en uitmesten. Na 2 jaar verhuisden we naar een andere stal: daar moest ik alleen zelf uitmesten, verder werd alles gedaan. Vanaf vorig jaar september heb ik ze ook laten uitmesten, dus ook all in. Voordeel vind ik dat je dus af en toe een dagje kan overslaan zonder anderen er mee op te zadelen, maar (groot!) nadeel vind ik dat je toch weinig zicht hebt op wat en vooral hoeveel je paard te eten krijgt.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-01 17:41

Ja inderdaad, je hebt er dan geen zicht op, en ik vind voeren gewoon iets heel secuurs. Ik hou niet van die dikke paarden, daar worden ze veel minder vrolijk van, en t is gewoon slecht voor ze.
De mijne zien er echt prima uit, mooi slank, niet te dik , niet te dun, en ze glimmen lekker, terwijl ik de laatste tijd amper poets. Ze zijn in een goede conditie, en dat is, helemaal omdat ik het helemaal alleen doe, echt heerlijk om te zien.
Schone stallen, schone gezonde paarden, alles goed onderhouden, perfect. Party!!

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 17:50

All-in stal Haha! Ben tamelijk lui en heb niet de tijd om 's morgens vroeg sun buiten te zetten.
Wat onze stalhouder doet:

half 5 op: paarden buitenzetten
6 uur: stallen schoonmaken nieuw voer etc etc
9 uur: zelf eten
5 uur: paarden binnenzetten

Ik zet zelf Sunny binnen en de stal word voor me uitgemest,sunny word voor me op het land gezet en er word voor me gevoerd! Dromen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Natasja_, Dartel, GrapeshotBot, Ilona__, kreekie, majemalo, Miekie74, ola42, Padoertje, Rubio, StalNollie en 44 bezoekers