Zucht.... weet het niet meer zo...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Zucht.... weet het niet meer zo...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-04 22:20

Morgen wedstrijd, en ik moest en zou nog even rijden dus... Dat had ik dus beter niet kunnen doen... Door de wind stond alles te klapperen... dus ik heb er in totaal mischien 3 minuten op gezeten. Op een gegeven moment ging er ergens een blikje met veel gekletter aan de haal en mijn paard dus ook. Omhoog springen en bokken en alles kreeg ik om me oren. Dacht dat ik het nog bijna uitgezeten had, alleen toen kreeg ik zijn hoofd dus recht tegen dat van mij aangekwakt en zag ik even sterretjes Ziek ... toen lag ik er overigens ook gelijk naast... Lekker heftig aan het bloeden ook, maar toch maar weer blij dat ik mijn cappie gewoon op had.

Resultaat: twee tanden door mijn lip, pijnlijke rug 2 tetanus injecties en een gat in mijn hand op een plek waar het niet gehecht kan worden... Maar het ergste van alles is dat dit dus de derde keer was in 3 maanden en ik het nu eigenlijk echt niet meer zie zitten... Ik ben wederom mijn zelfvertrouwen kwijt. Ben er daarna nog wel even opgegaan,maar scheet echt bagger... Op alles waar hij naar keek zat ik gelijk in de stress. Ben er bijna gewoon vanaf gesprongen...

Ik heb morgen wedstrijd, maar zie dit dus nu helemaal niet zitten. Zelfs al alleen rijden zie ik niet zo zitten... Ik weet echt niet zo wat ik nu moet Boos!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 22:24

Ik zou om te beginnen morgen niet op wedstrijd gaan. Buiten dat je het vertrouwen in je paard nu niet hebt, zal het morgen weer behoorlijk gaan waaien (waarbij het mij ook niet verstandig lijkt om met de trailer weg te gaan) wat ook weer de nodige stress op zal leveren. Bovendien denk ik dat het gezien je val van vandaag misschien sowieso niet handig is om er morgen gelijk weer op te stappen.
Rijd eerst maar een tijdje gewoon thuis, als je anders niet durft gewoon onder begeleiding. Ga er met zulk weer (waarbij je weet dat je paard gestresster is) niet op zitten, maar longeer een keertje.
Succes!

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-04 22:29

Het zou morgen beter worden en de wedstrijden zijn bij ons op stal, dus dat op zich niet zo een drama... Als het goed is is mijn instructeur er morgen ook, dus dat zou allemaal juist wel weer lekker zijn... En ik loop me er een hele tijd op te verheugen... En nu dit weer Boos!

Baal echt als een stekker...

Als het morgen beter weer is ga ik er toch even over denken... maar dan wel eerst longeren om de frissigheid eruit te krijgen...

Ik ben alleen zo bang dat ik het gewoon niet meer aandurf met hem. Hij is over het algemeen erg makkelijk, maar als tie gaat... dan gaat hij dus ook echt goed. Dit is al de zoveelste keer... en ikzelf kan het er niet uitkrijgen Boos!

spofreloe
Berichten: 74
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: dedemsvaart, in overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 22:32

Ja, dat is niet echt leuk.
Maar toch goed dat je er wel weer even op bent gaan zitten!! OK dan! OK dan! OK dan!
Veel sterkte ermee

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 22:58

Jeetje, dat is balen Ik weet hoe erg het kan zijn als je je zelfvertrouwen kwijt bent. Wat je morgen ook doet, sterkte de komende tijd.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 23:02

Balen... in ieder geval goed dat je er weer op bent gegaan...
Misschien morgen even lekker longeren idd, dat de eventuele frisheid er uit gaat, en dan gewoon kijken of je het ziet zitten of niet... even kijken hoe je paardje zich gedraagd...
Je geeft al aan dat je instructeur er ook bij is morgen, dus dat is juist wel handig, en tsja, je zult er toch weer op moeten he...

Het was vandaag ook wel rottig weer hoor, veel paarden reageren daarop, jammer dat het zo af liep Ach gut

In ieder geval, als je gaat starten, succes morgen en sterkte met je blessures!

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 23:52

Jeetje dat klinkt wel veel ernstiger dan mijn valpartijen Scheve mond Goed dat je er toch weer even op bent gegaan, ookal was je bang.

Sterkte met het hervinden van je zelf vertrouwen...ben ik ook mee bezig en dat is niet makkelijk.

Charmaine
Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 23:59

Bekend probleem hoor, van die wind vandaag. Mijn zusje heeft echt een superlieve bijrijdpony. Die ging er dus ook als een haas vandoor. Gevolg, mijn zusje die toch al niet zo'n held is, wilde er niet meer op. Dus toen heb ik hem maar even gereden. Frissigheid eruit, beetje moe gemaakt en toen zij er weer op.

Misschien oplossing voor jou? Een poosje iemand anders je paard eerst een kwartiertje rijden, tot jij je vertrouwen weer terug hebt? Ik weet het, niet de meest ideale oplossing...

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 00:05

Charmaine schreef:
Bekend probleem hoor, van die wind vandaag. Mijn zusje heeft echt een superlieve bijrijdpony. Die ging er dus ook als een haas vandoor. Gevolg, mijn zusje die toch al niet zo'n held is, wilde er niet meer op. Dus toen heb ik hem maar even gereden. Frissigheid eruit, beetje moe gemaakt en toen zij er weer op.

Misschien oplossing voor jou? Een poosje iemand anders je paard eerst een kwartiertje rijden, tot jij je vertrouwen weer terug hebt? Ik weet het, niet de meest ideale oplossing...

jij bent ook zo slim

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 00:23

3 keer in een maand....jong ken iemand *noem geen namen hoor* die er 3 keer in 2 weken vanaf kukelde Knipoog Haha!

Serieus, morgen even lekker longeren om de frisheid eruit te laten *of lekker even los laten rennen* en dan toch een poging wagen.
Aan de ene kant is het zo dat je nu even het vertrouwen in je paard kwijt bent, aan de andere kant moet je toch door die zure appel heen.

Succes in ieder geval, je zal best wel hulp krijgen van je instructrice, probeer te ontspannen anders voelt je paard jouw spanning weer aan, en zodra de zon gaat schijnen komt die vast wel weer helemaal goed hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 02:22

1- Kijk Solon eens diep in de ogen en vertel hem dat je dit dus geen leuk spelletje vindt en dat je dus geen afbokprojectiel bent en daar ook niet dienst voor wenst te doen, zorg dat je het meent Haha!.
2- Werk een tijdje flink aan de noodrem/ho-houwer, ik bedoel dus dat je controle over hem krijgt en dat hij luistert naar een ingreep. Wees vooral niet te zachtaardig daarbij, ho=ho en niets anders.
3- Probeer zoveel mogelijk rust te vinden in de omgeving, zoek de rustige plekken op om te rijden zoveel als je kunt.
4- zie 3 en probeer zelf weer aan je vertrouwen te werken op een plek waar jij je rustig voelt. Dus niet voor de leeuwen en de confrontatie aangaan, maar eerst aan de controle werken
5- Reageer zelf niet op de omgeving, maar concentreer je liever op je doelen IN de bak, bijvoorbeeld een letter waar je heen rijdt. Zodra je op de omgeving gaat letten (hopend dat er geen flesjes vallen en kinders/honden rennen) ben je niet meer ontspannen en helemaal niet meer gefocussed op je paard. Daardoor laat je de controle eigenlijk over aan de omgeving en de reactie van je paard en dat is niet de bedoeling. Het is namelijk heel simpel: hij rent nooit weg voor iets wat JOU opvalt, hij rent weg voor iets wat hij eng vindt en dat kan wel eens alleen in zijn hoofd zo zijn.
6- Longeren voor je proef heeft alleen zin als hij daarvan kalmeert.
7- Veel succes morgen ik denk dat het wel goed gaat.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 07:43

ben het helemaal met Lov eens. Vooral punt 5! Wees geconcentreerd op je paard, wat er buiten jullie om gebeurd is helemaal niet intressant. Bijkomend voordeel is dat als je op je paard geconcentreerd bent je dat soort bokpartijen veel beter aan voelt komen en dus voor kan zijn, mits je goed aan punt 2 gewerkt hebt Haha!

Alsnog heel veel succes, en kom op!!!

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 08:23

meid, 3 x in drie maanden is niks Haha! ik viel van mijn vorige bijrijdpony 3x per dag eraf, als ik ging rijden die was ook zo opgefokt, schrok van alles en was dan niet meer te houden. maar ook het longeren hielp niet maar ik ging er elke keer weer op...wat ik heel dapper vond van mezelf Knipoog maar uiteindelijk toch mee gestopt...je moet denk ik voor je weer wedstrijden gaat rijden, eerst een les nemen. desnoods neemt je instructeur je paard aan een longeerlijn, dan voel je je altijd zekerder.

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 09:28

Ineke2 schreef:
Jeetje dat klinkt wel veel ernstiger dan mijn valpartijen Scheve mond Goed dat je er toch weer even op bent gegaan, ookal was je bang.

Sterkte met het hervinden van je zelf vertrouwen...ben ik ook mee bezig en dat is niet makkelijk.


ik was ook gevallen een tijdje geleden.2 keer in 5 minuten tijd.Het eerste halfuur ging het goed en toen ging ze toen viel ik,toen had ik niks gelukkig en stapte weer op.Toen ging ik 1 volte galloperen en toen bam weer er naast.Toen had ik nog 1 volte gegaloppeert en dat was het.Toen was ik dus al me zelfvertrouwen kwijt.En ben ik vaker gaan lessen.Zitlessen,daarbij leer je gewoon dat als je paard bang is dat je ontspannen moet blijven.Het klinkt kinderachtig maar ik heb er zeker van geleerd!Maar met dit weer rijd ik ook niet.Gewoon alleen al omdat ik dan heel de bak zie Scheve mond Gooi hem gewoon los of longeer hem,een keertje rijden is niet erg joh,anders doe je is wat anders met hem.Is nog leuk ook!

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 09:37

Sily schreef:
3 keer in een maand....jong ken iemand *noem geen namen hoor* die er 3 keer in 2 weken vanaf kukelde Knipoog Haha!

Sil hou maar op, iedereen die een beetje opgelet heeft, weet dat ik dat was Haha! Bloos

Maar, ik ga dus juist wel rijden met dit weer (in de binnenbak dan wel maar toch) omdat ik juist als het onrustig is in de bak mijn zelfvertrouwen moet vinden. Als het rustig is, loopt mijn pony als een zonnetje (nouja ze doet iig geen poging om zogenaamd te schrikken) en waarom is dat? Omdat ik als het rustig is niet op de omgeving let Schijnheilig
Dus met punt 5 heeft Lovely helemaal gelijk OK dan! maarja het is zo moeilijk om het dan ook daadwerkelijk te doen...

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 09:57

Wat betreft punt 5... dat is iets waar ik al heel lang mee bezig ben, maar wat dus door dit soort dingen steeds moeilijker wordt. Ik zit er ernstig over te denken om met oordopjes te gaan rijden Haha!

Over het algemeen werkt dit ook prima, op het moment dat ik hem er lekker doorheen heb. Als hij lekker bij me is, dan reageert hij eigenlijk ook niet meer zo. Gister was hij opgefokt en sprong hij ook al een paar keer weg, maar kon ik hem dus juist wel bij me houden, door te voorkomen dat hij ging versnellen en netjes door te vragen... De derde keer lukte dat dus niet. Als hij gaat is hij nu eenmaal ontzettend explosief en dan gaat het ook niet meer om een bokje, maar om een rodeo. Hij is dus ook echt superlenig. De enige opsteker die ik mezelf kan geven is dat ik hem toch zeker weer 5 meter langer heb uitgezeten. Eerlijk gezegd dacht ik ook dat ik hem nu eindelijk eens had, maar toen knalde dus zijn hoofd tegen de mijne Boos! Einde verhaal...

Het is zo te zien vandaag supermooi weer, dus ik ga mijn duim maar weer eens inpakken en kijken of mijn instructeur een beetje op me in kan praten. Longeren zal denk ik zeker ook helpen, omdat hij dan gewoon meestal even heel ernstig uit zijn plaat gaat en dan gewoon wat meer moe is. Jammer, maar helaas, moet maar even zo.

Ik denk dat ik het dus toch maar ga proberen vanmiddag. Gaat het niet, kan ik altijd nog afstappen... Moet alleen even de jury overhalen om e vragen of het okay is dat ik zonder handschoenen rij Haha!

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 09:59

haha als je het verhaal uitlegd aan de jury vinden ze het nog top ook dat je het tog gaat proberen !! Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 10:04

Thats the Spirit Manic !!!!!
You GO!!!!

enuh gewoon lekker rijden, dan kom je misschien nog wel met een wp thuus ook Haha!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 12:02

Super OK dan!
Gaat vast helemaal goedkomen Succes vanmiddag!

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 12:07

Ik ben stiekem toch een beetje aan het rondkijken voor een maandje heropvoeding Knipoog

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 12:15

Tja, maandje heropvoeding kan als het echt gebrek aan opvoeding is.
Maar als het paard gewoon explosief reageert, als er iets gebeurt en jij blijft af en toe bang op het paard zitten, zal heropvoeding imo weinig oplossen.
Ik ben bang dat je dan op den duur weer tegen dezelfde problemen oploopt.

Maar als het wel een opvoedingsprobleem is, kan het idd een oplossing zijn. Maar dan zou ik wel daarna, les nemen met het paard van de persoon die met hem bezig is geweest.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 12:25

manic schreef:
Wat betreft punt 5... dat is iets waar ik al heel lang mee bezig ben, maar wat dus door dit soort dingen steeds moeilijker wordt. Ik zit er ernstig over te denken om met oordopjes te gaan rijden Haha!

Het heeft ook met je eigen concentratie te maken denk ik. Ik heb gemerkt dat ik steeds meer in staat ben om me op het rijden te concentreren, dus voelen wat er gebeurt en steeds weer een plannetje trekken en dat dan eigenlijk voortdurend. Als dat lukt, dan wordt de omgeving vanzelf een beetje waziger en minder belangrijk.

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 21:00

Concentratie lukt wel, alleen de eerste 5-10 minuten niet... en dan pakt hij me dus.... Heb overigens niet meer gereden vandaag, het stormde me toch te hard :-/

Het plannetjes idee gebruik ik al... bijvoorbeeld een overgang rijden op plekken waar ik weet dat hij wat achterlijk kan reageren, maar dit kwam gewoon echt out of the blue.

Wat betreft heropvoeding... klopt als een bus wat je zegt Richtje, aangezien hij 99,9% van de tijd gewoon superbetrouwbaar is haalt dat waarschijnlijk niets uit... Ik hoop alleen dat een meer kundig ruiter dan ik nou net dat explosie knopje vindt en daar wat aan kan doen. Wat Lovely al eerder zei, de noodrem werkt gewoon niet op mijn paardje... Dat hij wegspringt omdat hij bang is vind ik niet zo een punt, dat hij er dan daarna een hele rodeo show achter aan gooit vind ik wel een punt. Een bokje kan, een rodeo show is pushing it... Dat moet er echt uit, voordat ik echt ernstig in het ziekenhuis lig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:33

Manic, ik heb vroeger vaak een paard gereden die dus om niks ineens als een achterlijke weg kon rennen. Tenminste, voor mijn idee om niks, hij had waarschijnlijk wel een vage reden Haha!. Als je dat paard niet in een galoppas of 5 terug had, dan kwam ook de Bronco in hem boven er zijn al diverse mensen afgezeild toentertijd. Maar als je m nou direct op zijn bips zette, dan was er meestal niks aan de hand en kon je gewoon weer verder rijden. Bij dat paard moest je dus gewoon direct aan de rem trekken, maar dan ook fors. Niks de liefjes vragen of hij astebriest wat langzamer wilde gaan, maar gewoon in een keer Whoooaaaah. Je leert er wel snel van reageren, dat wel Knipoog.

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 21:36

Zo handig ben ik dus nog niet en zelfs als ik met mijn volle gewicht aan de teugels hang banjert hij dus gewoon door. Vandaag even tijdens het longeren maar gelijk even een paar keer op de noodrem gezet en duidelijk gemaakt dat ho ho is en galop galop is en niet als een achterlijke door de longerkraal bokkend... Mischien dat het de noodrem wat helpt. En ik kan er altijd nog een slof omheen hangen Haha!