Luizen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Luizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 15:24

Hoi hoi, even een vraagje..

Bij ons op stal staat een paardje die nogal verwaarloost wordt Boos! Nu komt zijn bazinnetje wel redelijk zijn box onderhouden maar verder doet ze weinig met haar 19 jaar oude schimmelruin. Nu heeft hij luizen doordat ze hem waarschijnlijk nooit poetst en nogal een dikke wintervacht heeft. Heeft iemand hier ervaring mee en kan het overslaan naar paarden die geen dikke witervacht hebben en wel netjes iedere dag gepoetst worden?? Ik wil heel graag dat de schimmelruin en een aparte stal wordt gezet zonder dat hij met andere paarden in contact kan komen want ik maak me er behoorlijk pissig over dat hij nu zo met al die beesten tussen de andere paarden staat en wil niet dat Miro dit krijgt. Het klinkt hard maar het is niet mijn paard en als ik al die paarden waar geen *uck gedaan wordt moet gaan verzorgen dan kom ik niet aan mijn eigen beestje toe Scheve mond Iemand tips??

Thanx alvast!

shadowfaxx

Berichten: 5880
Geregistreerd: 27-12-03
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 17:03

Zou je niet beter de Eigenaar inlichten van de stal? Als hij/zij iemand is die verantwoord zorgt voor zijn stal zal hij er echt wel iets aan doen hoor Knipoog!

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 18:40

Ik heb eens een paard "opgevangen" dat aan moest sterken (eigenaar had geen wei) mijn DA kwam erachter dat het paard luizen had. Ik moest toen uit voorzorg (hoewel ze niet bij elkaar in de wei stonden) toch mijn paarden ook wassen met een speciaal goedje + alles ontsmetten.

Het punt is met luizen, een paard is zo immens groot, als er een paar overgesprongen zijn dan zie je dat niet, pas als ze echt helemaal onder zitten want dan wordt de vacht dof en kunnen ze zelfs bloedarmoede krijgen! (had die fries ook). Ik vrees toch dat je een "wasdag" in moet lassen helaas.

shadowfaxx

Berichten: 5880
Geregistreerd: 27-12-03
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 18:42

Je kan je paarden natuurlijk niet in de wasmachine steken..Jammer soms Gaaaap maar nou ja.Ik vrees ook dat je ga moeten wassen voor de luizen eruit te krijgen.je kan het beste je paarden dus met zo'n luizengoedje ontsmetten,want anders krijg je idd bloedarmoede en dat is niet al te best. dan heb je pas een serieuzer probleem!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 10:47

Luizen zijn zeker besmettelijk voor andere paarden en stalgenoten, ontsmetten met 'sebacsil' help vaak, wel moet je het paard er helemaal mee wassen en herhalen dat valt niet mee met deze tempr.

Luizen krijgt een paard niet omdat hij niet vaak genoeg geborsteld wordt, vaak hebben oudere(die een dikkere vacht hebben en/of moeilijk in de rui zijn) of zwakkere paarden dit door een laag inmuunsyteem of afweer wat niet opyimaal werkt, naast het feit dat het ontzettend jeukt krijgen ze op den duur ook kale plekken.

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-04 20:54

Gelukkig heeft de eigenaresse haar paardje gewassen en het lijkt erop dat de luizen weg zijn. Mijn paard is gelukkig geschoren en kun je alles goed zien, ik heb hem de afgelopen weken heel goed nagekeken en ik zie nergens aanwijzingen van luizen Bloos! Toch denk ik dat als je wat meer aandacht aan je paard geeft en hem wel regelmatig poetst (zeker nu met de wintervacht) en ze lekker schoon houdt dat ze minder snel luizen krijgen. Verward Wat vaker uitmesten kan ook geen kwaad...zeker als je paard een viespeuk is. Ik gebruik 4 balen stro per week omdat Miro ook een smeerkees is maar ik bezuinig dan ook niet op stro/hooi. Helaas hebben te veel mensen een paard alleen maar voor de heb Scheve mond

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 00:06

Ik hoop wel voor je dat ze die wasbeurt na zoveel dagen herhaalt ( bij Sebacil was dat 10 dagen), omdat dan de neten van de luizen uitkomen. Die worden met de eerste wasbeurt niet gedood, dus dat wel in de gaten houden!
Verder zie je luizen volgens mij het eerst in de maantop, manen en op de staartwortel, dus die vooral goed in de gaten houden!
Heeft ze trouwens ook het halster, touw, evt. dek, borstels enz. gewassen? Anders kunnen ze via die dingen weer luis krijgen.
Succes en ik hoop dat niemand anders van jullie het krijgt.

monique_v
Berichten: 2
Geregistreerd: 18-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 00:28

Hallo Allemaal,

Dit is mijn eerste bezoek hier en zit gelijk een beetje in dubio of ik mijn vraag hier moet stellen, of dat ik opnieuw een luizentopic had moeten starten.
Deze weg gekozen, hoop dat dat goed is Verward !

Ik heb dus een vraagje met betrekking tot luizen bij onze shetlander. Ikzelf ben behoorlijk leek op paarden en pony gebied en bij navraag ben ik ook doorverwezen naar dit forum.

Probleem! Onze shetlander Iris zit stijf onder de luis. Zij staat samen met ezelin Kelly in de wei, die ongetwijfeld ook stijf onder zit.
Nu heb ik o.a. hier gelezen over luis. Wat ik veel terug zie is dat de pony's gewassen worden, maar hier mijn punt.
Ik heb geen ruimte waar Iris binnen gewassen kan worden. Het lijkt me simpelweg nog veel te fris om haar buiten te wassen.
Met de dierenarts in overleg kwam ik op een behandeling met Neocidol wat ik moet mengen met water en met een plantenspuit moet sprayen.
Het enige wat ik dus nu kan verzinnen is om de ergste plekken (onder haar manen etc.) te sprayen en de rest van haar lijf oppervlakkig te besprayen zodat ze niet echt nat wordt. Hierbij hopelijk een deel van de luis om te brengen }> . En vervolgens dat vol te houden tot het een aangenaam was temperatuurtje is. (en ze heeft nog een mega dikke vacht, waar die luis dus lekker tussenzit... >;) )

Mijn vraag! Heeft iemand een tip of weet iemand een alternatief (middel) om haar sneller en beter van deze luizen af te helpen.
Geweldig zou het zijn als de ezel daar ook mee behandeld mag worden Knipoog , en een niet onbelangrijk detail is, dat Iris 7 maanden drachtig is, en Ezelin Kelly bijna 11 maanden, dus dat het middel geen invloed op de dracht mag hebben!

Met vriendelijke groet, Monique

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 21:39

Luizen zijn lastig. Ondanks de zeer goede zorgen, had mijn ouwe bejaarde pony deze zomer en najaar een agressieve besmetting met luis. Na vele malen gewassen en ingespoten te hebben, heb ik het scheerapparaat erbij gepakt en haar compleet kaal geschoren, met het laten zitten van manen en staart natuurlijk. De luizen duvelde van haar af, ik heb haar nog 1 keer intraveneus laten spuiten om ook de achtergebleven neten te killen bij het uitkomen en nu is ze luisloos. Eindelijk............

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 21:50

FlyingHigh schreef:
Luizen zijn lastig. Ondanks de zeer goede zorgen, had mijn ouwe bejaarde pony deze zomer en najaar een agressieve besmetting met luis. Na vele malen gewassen en ingespoten te hebben, heb ik het scheerapparaat erbij gepakt en haar compleet kaal geschoren, met het laten zitten van manen en staart natuurlijk. De luizen duvelde van haar af, ik heb haar nog 1 keer intraveneus laten spuiten om ook de achtergebleven neten te killen bij het uitkomen en nu is ze luisloos. Eindelijk............


het scheerapparaat was ook het eerst wat ik dacht. Wij hebben ook een hele oude pony en die heeft ook altijd luizen in het voorjaar. We scheren haar gewoon en zo is het echt een stuk minder! Maar naar mijn weten zitten er ook veel luizen onder de buik... tenminste dat is wat mij is opgevallen..

Tinda

Berichten: 45
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 22:28

Hoi, mijn ervaring met luizen is, dus scheren en wassen met scabia-vax..
Na 10 dagen herhalen en dan bij ernstige besmetting na 14 dagen nog x herhalen.. Paarden en ezels mogen eigenlijk niet samen gehouden worden,hoor.. Ezels kunnen een bepaalde wormen bij zich hebben, die voor ezels niet schadelijk zijn, maar als je paard die krijgt, ben je niet te feliciteren!!!
Heeft pony/paard soms bij geiten of schapen gestaan??? dit zijn nl erg bekende besmettings-bronnen... Als je paard of pony luizen heeft gehad, moet hij ook ontwormd worden, want hij zal bij lange tijd besmet te zijn, broodmager worden... evt een vitaminespuit toedienen is ook geen overbodigheid..
succes

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 23:12

Mijn fjord heeft ze elk jaar. Ik heb hem nu 5 jaar dus al 5 jaar luizen ervaring.

leuk als ik ooit nog eens een verzorgpaard zoek, naast poets en rij ervaring ook luizen ervaring Haha!


Ik heb tot nu toe nog nooit hoeven scheren(gelukkig).
Ik ontdek ze altijd vanwege het vele schuren en jeuk hebben. Ook dit jaar was het weer raak. Helaas zijn ALLE luizenmiddelen van de markt gehaald. Voor danno heb ik bij de DA het laatste beetje illegale sebacil gekregen en daar heb ik hem helemaal mee gewassen. En zowaar was 1 wasbeurt genoeg terwijl er 2 moesten, dus heb ik nog een beetje over voor volgend jaar Verward
Je moet de huid goed natmaken want daar zitten ze.

Verder is Danno altijd de enige die ze heeft van de hele stal!(25 paarden).

Luizen gaan zitten op paarden met een dikke vacht en bij redelijk warm weer, dat vinden ze heerlijk.
Dus als je je paard scheert sterven ze aan de vries dood ~~}>

Wil je zeker weten of je paard luis heeft, pluk wat haren van je paard en ga er even mee langs de DA.
Veel makkelijker en vooral Veeel goedkoper!
En dan maar hopen dat je DA nog iets illigaals in huis heeft om die krengen mee te doden.

Sebacil is erg aggressief, vraag daarom bij drachtigheid of je het kunt gebruiken.

De paarden drogist heeft een middel tegen voorkoming van luizen, maar of dat echt werkt??

Vroeger gebruikte ik altijd Switch Pour On, dat was echt super spul.
Ds mocht er nog iemand zijn met zo'n fles Tong uitsteken
Beetje door de manen, over de rug en door de staart.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 23:39

En wat is bloedluis?
Een kennis vertelde dat haar shet dit had, en dat de veearts hem had ingespoten met iets, wat over 14 dagen weer opnieuw gedaan moest worden.
Wat zou dit zijn?

tina

Berichten: 1470
Geregistreerd: 12-05-01
Woonplaats: Papenburg ,Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 00:24

alternatief als je niet kan wassen ,zogauw je wel kan wassen dit wel doen zou ik aanraden

de ergste luizen kun je ook doodkrijgen met bv frontline voor kat/hond
dit hoef je niet te wassen en spuit je zo met zo pompflacon in de vacht

ook verkrijgbaar in de dierenzaken ,diverse middelen tegen luizen en vlooien voor kat/hond

drogist/apotheek luizenmiddelen voor de mens ,bv lotion ofzo

de schampoo's voor hond kat (of mens)tegen luizen en vlooien zijn natuurlijk ook als minder giftig alternatief te gebruiken.cq ter vervanging van sebacil.

jaren geleden had ik ook luizen meegbracht door een nieuwe stalmakker doordat ik de paarden niet volledig kon wassen ivm longonstekingsgevaar door hun dikke wintervacht
heb ik de ergste plekken met sebacil gewassen ,staart en manen en de rest van hun lijf ingespraid met een spuitbus tegen luizen bij de kat/hond
werkte toen prima en in voorjaar de finale wasbeurt gegeven met sebacil

ook borstels/dekens ontsmetten !met elke behandeling

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 13:53

Luizen zijn besmettelijk,maar dat wil niet zeggen dat ieder paard ze krijgt,vooral paarden met een zwak immuunsysteem lijken er extra gevoelig voor.Ik heb jaren geleden een zwaar verwaarloosde shetlander met luizen gekocht,2 x gewassen met sebacil(is uit handel genomen)en werkelijk alles daarmee behandeld! De neten van de luizen kunnen 1 jaar overleven ! Intravaneus ivermectine bij je paard in laten spuiten werkt ook,maar let op,er zijn paarden die hierbij dood van de naald vallen!!!!!
Ik heb mijn shetje ontwormd met ivermectine,weet niet of het geholpen heeft maar hij was er wel vanaf hoewel hij een heel dikke vacht had.Bovendien kun je je paard nu best eens wassen op een mooie dag,en daarna droogstappen.Let wel op dat je goed op het vel komt! Al het textiel zoals zadeldekjes,je eigen kleding wassen op minimaal 60 graden,of 24 uur in de vriezer leggen,dan zijn de neten ook meteen vernietigd.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 14:19

Ook wij kampen op dit moment met dit probleem Scheve mond !

Vorig jaar hadden de 2 shetjes én de kleine Lewitzer van mijn vriendin dit probleem.
Op zich was er niets te merken aan de pony´s, totdat de Lewitzer in de kliniek werd gecastreerd; daar viel het de DA-assistente op.
We hebben toen natuurlijk ook de 2 "groten" secuur onderzocht, maar die hadden ze gelukkig niet.
De beide shetjes zaten flink in het haar en hebben een gigantische bos manen, die mijn vriendin er radicaal heeft afgehaald (toen hadden we 2 Irokesen shettis Haha! ). Daarna heeft ze die 3 van boven tot onder, grondig met Sebacil gewassen.

Van de week was ze de 2 shetjes aan het poetsen en tot haar grote schrik, zag ze dat ze allebei weer van die klere beesten hadden Ziek !
Na inspectie bleek dat ook de Lewitzer ze weer had, maar dat de 2 "groten" weer vrij van die krengen waren Verward !
Het enige wat wij kunnen bedenken, is dat er toch een paar van die plaaggeesten vorig jaar zijn achter gebleven en die lekker hebben "overwinterd" op de paardjes Scheve mond ...
Ze heeft de 2 shetjes nu helemaal geschoren en samen met de Lewitzer gisteren helemaal gewassen. Voor de zekerheid worden ze nu over een week of 2 nog een keer gewassen!

Omdat het spul hardstikke giftig is, willen we de 2 groten eigenlijk niet uit voorzorg behandelen Scheve mond .

De 2 groten hebben we nu al weer resp. 6 en 7 jaar, dus ik denk niet dat het van hun afkomstig is. De 3 anderen zijn vorig jaar in het voorjaar bij ons gekomen, zodat de kans groot is dat een van die 3 ze meegebracht heeft.

Onze DA raadde het ook min-of-meer af, om ze er tegen te laten inenten, maar zei wel, dat als deze 2 keer wassen het probleem niet zou oplossen, hij wel zou inenten!

Tja, aan gebrek aan stal-hygyene kan het bij ons echt niet liggen !
Er wordt iedere dag zowel in de stallen als ook buiten op de paddocks/weiden grondig gemest en de paarden worden iedere dag gepoetst! Ieder paard heeft z´n eigen poetskoffer, zodat er ook geen besmetting via de borstels kan plaatsvinden Scheve mond ...

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 14:27

Sommigen krijgen ze en anderen weer niet.....

Waar ik heb gewerkt hadden ieder voorjaar dezelfde 2 paarden luizen en de andere *gok* 80 niet....... rara hoe kan dat???

Mijn paard had 3 weken geleden ineens schurft en de anderen op stal niet Verward

Hij is wel ingeent en heeft antibiotica gehad en is nu (ik hoop tijdelijk) enigszins atactisch, hij verstapt zich en is er al bij gaan liggen met rijden. Kan het gevolg zijn van die enting, dus als je het met wassen af kan, zou ik dat eerst proberen Scheve mond

Hope2012

Berichten: 3136
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 15:12

mijn oude pony ( helaas al overleden ) had ook elk jaar rond deze tijd luis/ en niet doordat ze nooit geborsteld werd .

ik gebruikte altijd een honden ontvlooimiddel omdat deze tijd van het jaar nog niet zo super is met wassen voor iedereen . ik geloof dat het frontline heete gebruikte altijd de sprayvorm.
dat werkte perfect niet te veel gebruiken en daarna buiten ff lekker uit laten waaien. OK dan!

Gonnie
Berichten: 50
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Capelle a/d IJssel(Schenkel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:24

Vraagje over de Frontline Tina...dat druppel je op de huid?Op een paar plekken of alleen op zijn rug?En hoeveel??
Zou dit voldoende zijn?
Vast bedankt....

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:30

Gonnie schreef:
Vraagje over de Frontline Tina...dat druppel je op de huid?Op een paar plekken of alleen op zijn rug?En hoeveel??
Zou dit voldoende zijn?
Vast bedankt....


Ik zou dit toch echt eerst aan een DA voorleggen ! Frontline, wat ik ook vor de katten gebruik, is bv extreem giftig voor konijnen (had dat nagevraagd bij DA ivm mijn huiskonijn dat zoveel met de katten speelde) je kunt niet zomaar dingen die voor bepaalde diersoorten zijn gemaakt, bij andere diersoorten gebruiken !

nog een voorbeeld: paarden bix is dodelijk voor schapen ivm het koper gehalte.

vraag het a.u.b. even na !

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:33

wij spoten ook frontline op een geit met luizen en die leeft ook nog.
ik moest het van mijn dierenarts zelfs in de oren van mijn katten en honden spuiten om de oormijt te bestrijden.....

Gonnie
Berichten: 50
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Capelle a/d IJssel(Schenkel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:40

Ow ,ok,oepssss,laat maar dan.Dan houden we het op Neocydol,als het weer komt

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:43

smurf schreef:
wij spoten ook frontline op een geit met luizen en die leeft ook nog.
ik moest het van mijn dierenarts zelfs in de oren van mijn katten en honden spuiten om de oormijt te bestrijden.....


zou jij het risico willen nemen dan ?? een telefoontje naar de Da kan toch geen kwaad + kost niets ? Frontline is ervoor gemaakt om door de huid opgenomen te worden, als het gebeurt en het is slecht voor een paard, is het te laat, zit je misschien met een bloedvergiftiging en veel meer kosten. ik zou het risico niet nemen iig.

Een kennis van mij, bezocht vroeger DA's met nieuwe medicijnen e.d, het bedrijf waarvoor zij werkte is destijds gestopt met het ontwikkelen van medicijnen voor paarden, omdat paarden VEEL gevoeliger reageren als bv koeien, zij wilde dat risico niet meer lopen.

Ik heb zowat ook heel mijn leven geiten gehad, helaas kun je die niet vergelijken met paarden, geiten zijn veel taaier!....de etterbakken Haha!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:45

mijn paard is ingespoten met een middel tegen schurft, de gevolgen daarvan zijn nu na 3 weken nog merkbaar, dat is enorme rotzooi geweest, dus medicijnen voor paarden zijn ook niet altijd zonder gevolgen, helaas.....

Gonnie
Berichten: 50
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Capelle a/d IJssel(Schenkel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:47

Wat merk je dan nu aan je paardje?