paard blijft onder me uit lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

paard blijft onder me uit lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 00:55

ik ben nu twee jaar bezig mijn paardje maar ze blijft elke keer proberen om onder me uit te lopen in het begin van de les met als gevolg dat ik elke keer de eerste 15 á 20 minuten bezig ben om haar gewoon rustig in een normaal basistempo te laten lopen. Dit doe ik door veel overgangen te rijden en haar kleiner te laten lopen op mijn tempo. dit houdt in dat als ze na het halt houden weg moet stappen dat ze gewoon in normale kleine passen weg stapt en niet meteen de eerste pas al supergroot wegzetten en gewoon door lopen. Na enige tijd lukt dit ook wel en dan kan ik normaal met haar rijden. alleen in het begin is ze elke keer snel en dit komt niet omdat ze bang is of wakker want ze is helemaal niet schrikkerig ze probeerd alleen elke keer weer onder het werk uit te komen. Leert ze dit nog ooit af? Ik heb dit probleem vooral op de rechte lijnen.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]


Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 01:39

Par had hier ook weleens de neiging van *ok soms nog* zij maakte zich sterk na ene paar passen en nam dan het hazenpad.

Via mijn instructrice kreeg ik de tip: eerst ontspannen stappen, nageefelijk en op mijn tempo, vanuit daar als het lekker voelt aandraven en terug nemen naar stap voordat zij zich sterk maakte en het tempo opvoerde.
Dit hebben we een paar keer herhaald en het relaxte draven op mijn tempo duurde steeds langer, want ik hoefde haar pas terug te nemen als ik het aan voelde komen.
We hebben dit dus langzaam aan uitgebreid van een paar passen tot gewoon aandraven en wegrijden.

En dit kan je natuurlijk ook met de stap doen.

Hhhmm....dat ben je dus zo te lezen al aan het doen * Blond * bij mij werkte dit in ieder geval erg goed.
Wat zegt je instructeur ervan?

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 01:58

Geen enkele pas toe laten staan. Nóg eerder proberen te corrigeren. Ook die 20 minuten NIKS toestaan. Nog geen meter!

Vanaf het moment dat je opstapt en losstapt op JOU tempo laten lopen en meteen halt laten houden zodra ze ook maar de kleinste pas onder je uit wilt. Rij de ene wendig na de andere, blijf niet op de rechte lijnen/hoefslag vechten, want je verliest uiteindelijk toch.
Rij van begin af aan voltes, wendingen ed.

En heel veel schijnovergangen op momenten dat ze ontspant en goed naar jou hulpen luisterd, zowel terugwaartse als voorwaartse.

Zodra je aanvoelt dat ze ook maar een héél klein beetje sneller wilt. metéén halthouden en dan niet na 10 meter maar metéén.

Ze maakt nu misbruik van jou goedheid.

Probeer bij de terugwaartse overgangen een zacht geluid te maken zoals "mmm" klinkt heel stom maar als je dat consequent volhoud en er een gewoonte van maakt dan zal ze na een tijdje bij dat geluid al langzamer gaan lopen.

Blijf zelf ontspannen, ga je niet aanspannen in je rug/schouders/armen of benen (en kont Haha! ).
Denk bij elke overgang die je maakt "ik wil in stap (bijvoorbeeld)" je kunt dat ook best voor jezelf hardop zeggen en dan die stemhulp. Op die manier ontspan je je spieren omdat je even niet bezig bent met gespannen hulpen te maken.

Zorg dat je op een wending/volte rijd zo groot dat hij haalbaar is en zo klein dat ze niet onder je uit kan. Desnoods rij je haar voorlopig ónder je tempo. Maar blijf wel je binnenkuitdruk erbij houden zodat ze niet te kort gaat lopen en voren niet teveel vasthouden!

Teugelhulpen maken meer kapot dan je lief is Knipoog

Succes!

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 08:45

Naar mijn idee moet je gewoon je been eraan leggen en laat dr maar lekker doorlopen, je moet er gewoon op een speelse manier op in werken. Vooral niet gaan trekken, want het paard is iets aan het zoeken om onder het werk uit te komen en als jij gaat trekken, probeerd ze daar straks ook onderuit te komen door dr hele kaak vast te zetten.
Gewoon flink voorwaarts rijden en daarvanuit verder werken.
Stel, je gaat draven: en je paard gaat heel hard draven, om eronderuit te komen, dan laat wil jij haar nog net een stukje harder laten draven of desnoods galopperen en daarin ga je haar gewoon verder loswerken. Op een gegeven moment vind ze het echt niet leuk meer hoor. Het kan ontzettend lang duren, maar op deze manier kun je tenminste wel de gangen van je paard behouden, dus veel geduld hebben OK dan!
Iig heel veel suc6!!!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 13:53

jarrah schreef:
Naar mijn idee moet je gewoon je been eraan leggen en laat dr maar lekker doorlopen, je moet er gewoon op een speelse manier op in werken. Vooral niet gaan trekken, want het paard is iets aan het zoeken om onder het werk uit te komen en als jij gaat trekken, probeerd ze daar straks ook onderuit te komen door dr hele kaak vast te zetten.
Gewoon flink voorwaarts rijden en daarvanuit verder werken.
Stel, je gaat draven: en je paard gaat heel hard draven, om eronderuit te komen, dan laat wil jij haar nog net een stukje harder laten draven of desnoods galopperen en daarin ga je haar gewoon verder loswerken. Op een gegeven moment vind ze het echt niet leuk meer hoor. Het kan ontzettend lang duren, maar op deze manier kun je tenminste wel de gangen van je paard behouden, dus veel geduld hebben OK dan!
Iig heel veel suc6!!!


No offence, maar op jou manier gaat het inderdaad héél lang duren en zal het alleen maar erger worden. Knipoog

Ik zie zoveel paarden om me heen die het elke keer weer lukt om onder de ruiter vandaan te lopen. Toen ben ik na gaan denken.

Waar ontstaat het probleem?

De ruiter gaat meer van het paard verlangen (logisch), bijvoorbeeld wijken. Het paard wilt daaronder uit (ook logisch, doet elk dier/mens).

Er zijn ontzettend! veel verschillende manieren hoe het paard onder het werk uit zal proberen te komen.
Bijvoorbeeld: onder je uit lopen, neus wegduwen, bokken etc.

In dit geval gaat het paard dus sneller lopen, gevolg: Hij hoeft minder zijn best te doen --snel rijden kan iedereen, probeer een paard maar eens correct te verzamelen dát is de kunst-- de ruiter heeft minder controle, de ruiter heeft het te druk met het paard terugnemen dus kan zich niet concentreren op andere rijtechnische punten (zoals het meer verlangen van het paard, bijv. het wijken waar het begon). Het paard krijgt dus helemaal zijn zin.

Dat lukt het paard één keer en hij blijft proberen om het steeds opnieuw te krijgen. Hij gaat je grenzen aftasten. "O het lukt 1 meter, kijken of het ook 5 meter lukt.. Ja dat lukt ook (want de ruiter heeft geen controle meer over het probleem). En voor je het weet lukt het hem ook 100 meter!

Is hetzelfde als een klein kind. Die gooit zijn speelgoed uit de box en mama raapt het op en geeft het het kind opnieuw. Het kind blijft het speelgoed uit de box gooien. Nu kun je 2 dingen doen, óf je geeft het kind de zin en blijft bij wijze van spreken uren het speelgoed oprapen en hij gaat steeds meer je grenzen verleggen. Of je zegt na 1x STOP! Het kind weet waar je grenzen liggen en zal je niet verder uitproberen.

Nu zullen we de situatie weer bij het paard gaan schetsen. Als je hem nog sneller gaat laten lopen, zal hij het nog makkelijker krijgen want hij hoeft die oefening niet uit te voeren, hoeft zich nauwelijks in te spannen, de ruiter raakt nog meer de controle kwijt, het paard valt uit elkaar dus ontspanning en correct spiergebruik (dus dag gangen Doei, doei je behoudt ze op deze manier echt niet hoor, een paard snel rijden en een paard ruim rijden met een actieve achterhand is een héél groot verschil!!) is nu helemaal niet meer van toepassing. Kortom je rijd je paard grof gezegd naar de kl*te.

Neem je hem nou terug en laat je het CONSEQUENT géén milimeter meer toe en laat je duidelijk zien dat JIJ de baas bent en JIJ de regels en grenzen bepaald zal hij dat ook snel genoeg doorhebben, net zoals hij snel genoeg doorheeft als het wél kan.

Op dat moment bereik je wat. Je kunt een probleem oplossen én je paard heeft gelijk meer respect voor je. Ik heb hierboven al eens geschreven hoe ik het probleem tot nu toe altijd met succes en vrij snel heb opgelost.

Er leiden vele wegen naar Rome, maar ik zal je garanderen dat jou manier in ieder geval een héle lange is die tot veel frustraties en nog meer problemen zal leiden Jarrah. Knipoog

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 15:17

Bedankt voor de super uitleg Okkie1, ik zit namelijk ook al een tijd met dit probleem bij Ushi.
Ze gaat gewoon ongeloofelijk met me lopen en dan heb ik er niets meer op te zeggen.
Ontspanning en nageeflijkheid zijn dan inderdaad ook heel ver te zoek, evenals achterhand.
Zal vandaag eens jouw manier proberen zodat ze terug wat respect krijgt voor mij hopelijk. Scheve mond

I've been searching a long time... For someone exactly like you
Someone like you makes it... All worth while

Urika 14-10-2006

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 15:25

Graag gedaan, ik hoop dat je er wat aan hebt. In het begin zal het héél moeilijk zijn, maar dat is met alles. Leren lichtrijden heeft ook tijd gekost he en nu is het al automatisme. Blijf dus positief, ook als het even tegenzit Knipoog Succes!

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 18:07

Okkie1 schreef:
Geen enkele pas toe laten staan. Nóg eerder proberen te corrigeren. Ook die 20 minuten NIKS toestaan. Nog geen meter!

Vanaf het moment dat je opstapt en losstapt op JOU tempo laten lopen en meteen halt laten houden zodra ze ook maar de kleinste pas onder je uit wilt. Rij de ene wendig na de andere, blijf niet op de rechte lijnen/hoefslag vechten, want je verliest uiteindelijk toch.
Rij van begin af aan voltes, wendingen ed.

En heel veel schijnovergangen op momenten dat ze ontspant en goed naar jou hulpen luisterd, zowel terugwaartse als voorwaartse.

Zodra je aanvoelt dat ze ook maar een héél klein beetje sneller wilt. metéén halthouden en dan niet na 10 meter maar metéén.

Ze maakt nu misbruik van jou goedheid.

Probeer bij de terugwaartse overgangen een zacht geluid te maken zoals "mmm" klinkt heel stom maar als je dat consequent volhoud en er een gewoonte van maakt dan zal ze na een tijdje bij dat geluid al langzamer gaan lopen.

Blijf zelf ontspannen, ga je niet aanspannen in je rug/schouders/armen of benen (en kont Haha! ).
Denk bij elke overgang die je maakt "ik wil in stap (bijvoorbeeld)" je kunt dat ook best voor jezelf hardop zeggen en dan die stemhulp. Op die manier ontspan je je spieren omdat je even niet bezig bent met gespannen hulpen te maken.

Zorg dat je op een wending/volte rijd zo groot dat hij haalbaar is en zo klein dat ze niet onder je uit kan. Desnoods rij je haar voorlopig ónder je tempo. Maar blijf wel je binnenkuitdruk erbij houden zodat ze niet te kort gaat lopen en voren niet teveel vasthouden!

Teugelhulpen maken meer kapot dan je lief is Knipoog

Succes!


gelukkig ik ben denk ik wel goed bezig want zoals jij het uitlegt moet ik ook altijd van mijn intructeur rijden. maar het blijft moeilijk. ik moet haar gewoon af en toe met haar neus tegen de bakrand parkeren omdat ze zo doordramt en onder me uit wil lopen.
Voor al het ontspannen vind ik erg moeilijk hier ben ik dan ook erg op aan het oefenen. gewoon rechtop zitten en ontspannen maar wat dat betreft zit ik een beetje in een cirkle want als mijn paard goed loopt ga ik beter zitten mijn paard loopt beter als ik goed zit. als het slecht gaat zit ik slechter en loopt mijn paard doorom nog slechter. het blijft moeilijk he.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 18:08

bedankt trouwens voor jullie reacties.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 18:10

Fijn om te horen dat je goed bezig bent. Als het niet moeilijk was was de uitdaging ervanaf en was het ook helemaal niet leuk meer om te rijden. Dan kon iedereen het! En als het dadelijk goed gaat, --want een rechte lijn die geen dalen kent, kent ook geen pieken-- ben je een stuk handiger daarin en dan waardeer je het weer enorm dat je erdoorheen hebt kunnen zetten. Succes en laat je wat horen als het beter gaat Haha!

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:53

Ik ben het hier niet mee eens
Ik ben van mening dat je alles voorwaarts op moet lossen, je zou mij nooit een paard op de rem zien trekken!!! Ook al zit je dan dik een uur op je paard en ook al doe je er dan maar wat langer over, ik ben gewoon van mening dat je het op een speelse manier op moet lossen.
Bedenk ook eens waarom het paard onder je vandaan wil rennen? misschien zit je wel al te veel in zijn mond te hangen (zonder dat je het zelf doorhebt?) en wil hij daar onder uit komen? Ik vind gewoon dat fouten eerder bij de ruiter gezocht moeten worden in plaats van meteen bij het paard.
En als je instructeur het al op deze manier doet van okkie1 en het werkt niet (neem ik aan, want anders zet je het niet hier op bokt) dan ga je toch op een gegeven moment nadenken of er misschien iets fout zit? Ik bedoel dit niet als een aanval, maar ik ben het er gewoon niet mee eens om je paard op de rem te trekken, dan doe je er maar wat langer over. Geduld is een schone zaak Tong uitsteken

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:00

Natuurlijk is geduld eens schone zaak, daarom moet ze doorgaan met haar instructeurs advies en proberen het probleem correct op te lossen.

Mijn vraag aan jou is, heb je dit probleem zelf al eens gehad?
Zo ja, op verschillende paarden, of op één?
Heb je dat toen zo opgelost?
Zo ja, hoelang heeft dat geduurd?

Een vraag die er een beetje vanaf staat misschien maar toch ook weer niet.
Heb je wel eens met jonge paarden gewerkt of die zadelmak gemaakt? Zo ja, hoe heb je ze de rem geleerd als je ze altijd maar onder je uit rijd?
Hoe rij jij een verzameling?

Waarom het paard onder je vandaan rent heb ik hierboven al uitvoerig beschreven, misschien nog een keer goed lezen Knipoog


jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:16

Ik heb zelf 'wel eens' zo een paard gereden, niet intensief ofzo, maar ik kijk wel heel veel om me heen.
Mijn instructrice heeft ook een paard dat in het begin gigantisch onder haar uit rende, zij heeft echt mega veel geduld en je ziet dat paard gewoon per keer vooruit gaan. En nogmaals (heb ik al 2X gezegd) het kost veel tijd, maar als ik nu kijk naar mijn instructrice, is het die tijd wel waard geweest!

En even antwoorden op jou andere vragen: ik heb meerder pony's ingereden en ben nu bezig met mijn 3,5 jarige merrie en de rem komt vanzelf wel, ik gebruik daarbij ook altijd mijn stem.
En over die verzameling, hoe rijd jij een vluchterig paard in verzameling, als je hem eerst op de rem moet zetten? Dan is die verzameling toch nooit meer vanuit achteren? Dan kun je het beter een langzame draf noemen, dat is iets heel anders dan verzameling, dat kan namelijk alleen vanuit een paard dat altijd voorwaarts gereden is Knipoog

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:27

Als je meerdere paarden hebt ingereden zul je moeten weten dat (jonge) paarden stemhulpen leren in combinatie met een andere, duidelijkere hulp.

Aangezien je zelf nauwelijks ervaring hebt met desbetreffende paarden neem ik aan dat je het probleem nooit zélf hebt moeten oplossen en dat je hier dus zelf geen ervaring in hebt. Hoe weet je dan dat dit dé oplossing is en dat het niet een toeval was van een paard?

Paarden die onder mij uitlopen ga ik zoals ik boven heb beschreven terugrijden, ónder het tempo mét been. Zodat ze de achterhand onderplaatsen zónder sneller te gaan. Ik heb ook nergens wat geschreven van in de "bek rukken tot hij stopt" zonder dat je het been erbij houdt. Ik heb geleerd om ten alle tijden mijn kuitdruk erbij te houden zodat het paard van achter blijft lopen. Maar het paard moet ook het verschil leren tussen een voorwaartse hulp of een verruimende hulp. Dat is een kwestie van aanvoelen. Zodra dat paard rustig loopt en zijn achterhand goed blijft gebruiken door die kuitdruk die niet weg mag vallen komt de verzameling vanzelf.

Nógmaals. Als je een paard snel rijd wil dat niet zeggen dat je hem ook actief van achter rijd. Door hem snel te rijden valt hij eerder uit elkaar dan dat hij verzamelt zal gaan lopen. Dat hoeft nog niet eens, maar hij moet iig wel een doortredend achterhand gebruik blijven houden en dat lukt niet door hem maar snel te laten lopen en nog sneller en nóg sneller.

Elk probleem kost tijd, maar ik zie niet in waarom je de langste en imo de moeilijkste weg zou kiezen terwijl je ook een snellere, makkelijkere en verantwoordelijkere weg kan kiezen?

En heeft jou instructrice dat paard wat onder haar uitliep nog meer opgejaagd? Heeft ze zo iets bereikt? En hoelang heeft dat geduurd?
Dan kan ik vergelijken met de tijd dat mij het koste om het probleem op te lossen.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 20:30

het is echt niet zo dat ik hem meteen met mijn handen op de rem trek. ik probeer hem natuurlijk altijd eerst op mijn zit terug te rijden. als dit niet lukt maak ik een ophouding. hierbij blijf ik hem ook niet terug te trekken of zo. alleen als hij helemaal niet reageerd dan moet ik af en teo boos worden en een keer flink terug rijden. beter 1 keer streng zijn dan honderd keer aan zijn mond lopen te trekken. Daar wordt hij hardstikke hard in de mond van.Verder ik rij inderdaad veel overgangen en probeer hem juist iets te langzaam te laten lopen. Dit lukt ook wel het heeft alleen elke keer veel tijd nodig.
Als ik hem juist voorwaarts rij kan ik helemaal niet rijden. het onder me uit lopen doet ie omdat hij dan niet aan het werk gezet kan worden. zolang hij blijft rennen ben ik daar mee bezig en kan ik geen andere oefeningen vragen.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:36

Amvbeek schreef:
beter 1 keer streng zijn dan honderd keer aan zijn mond lopen te trekken.


OK dan! Ik ben blij dat je dat inziet Haha! Ik zie het zo vaak, zelfde als met aansporen, mensen die 100 keer het paard nauwelijks aanraken en dan gek opkijken dat ze geen reactie krijgen terwijl het paard nauwelijks voor het been is. Hulp -> geen reactie -> schop/tik. ipv Hulp -> geen reactie -> Hulp -> geen reactie... etc.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:42

Okkie1"]
[quote="jarrah schreef:
Naar mijn idee moet je gewoon je been eraan leggen en laat dr maar lekker doorlopen, je moet er gewoon op een speelse manier op in werken. Vooral niet gaan trekken, want het paard is iets aan het zoeken om onder het werk uit te komen en als jij gaat trekken, probeerd ze daar straks ook onderuit te komen door dr hele kaak vast te zetten.
Gewoon flink voorwaarts rijden en daarvanuit verder werken.
Stel, je gaat draven: en je paard gaat heel hard draven, om eronderuit te komen, dan laat wil jij haar nog net een stukje harder laten draven of desnoods galopperen en daarin ga je haar gewoon verder loswerken. Op een gegeven moment vind ze het echt niet leuk meer hoor. Het kan ontzettend lang duren, maar op deze manier kun je tenminste wel de gangen van je paard behouden, dus veel geduld hebben OK dan!
Iig heel veel suc6!!!


No offence, maar op jou manier gaat het inderdaad héél lang duren en zal het alleen maar erger worden. Knipoog
[/quote]

Het helpt wel hoor. Baduh is er in ieder geval door van het idee afgeholpen dat wegrennen iets voor hem oploste. Als ie wou rennen, goed dan, maar dan in mijn nog snellere tempo totdat ie zelf besloot dat ie dan toch maar ging draven. Vervolgens zetten ik hem zelf nog 2 rondjes in galop en liet hem terug komen. Maar zelf gebruik ik liever de "telkens op een kleine volte zetten" methode.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 20:45

ja maar dat op de volte zetten kent ie. op de volte is ze ook wel braaf dan kan ik haar mooi rustig laten draven. alleen op de rechte lijnen wil ze meteen weglopen.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:09

Zoals Okkie1 het zegt heb ik het ook geleerd. En het werkt!!!
Gewoon maar doorcrossen is géén oplossing...

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 23:41

Concorde schreef:
Zoals Okkie1 het zegt heb ik het ook geleerd. En het werkt!!!
Gewoon maar doorcrossen is géén oplossing...


Ben ik blij dat het meer mensen met mij eens zijn OK dan!
Vind jou lief Lovers Knipoog

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:06

jarrah schreef:
Ik ben het hier niet mee eens
Ik ben van mening dat je alles voorwaarts op moet lossen, je zou mij nooit een paard op de rem zien trekken!!! Ook al zit je dan dik een uur op je paard en ook al doe je er dan maar wat langer over, ik ben gewoon van mening dat je het op een speelse manier op moet lossen.
Bedenk ook eens waarom het paard onder je vandaan wil rennen? misschien zit je wel al te veel in zijn mond te hangen (zonder dat je het zelf doorhebt?) en wil hij daar onder uit komen? Ik vind gewoon dat fouten eerder bij de ruiter gezocht moeten worden in plaats van meteen bij het paard.
En als je instructeur het al op deze manier doet van okkie1 en het werkt niet (neem ik aan, want anders zet je het niet hier op bokt) dan ga je toch op een gegeven moment nadenken of er misschien iets fout zit? Ik bedoel dit niet als een aanval, maar ik ben het er gewoon niet mee eens om je paard op de rem te trekken, dan doe je er maar wat langer over. Geduld is een schone zaak Tong uitsteken


Ik rijd ook een pony die onder me uit loopt en ook mijn instructrice (ZZ-zwaar wedstrijden) zegt dat ik streng en consequent de pony in mijn tempo, en dat ligt heel laag omdat zij te snel wil, moet rijden.
Daarbij moet je proberen de pony op je zit bij je te houden en zo min mogelijk op de teugels. Deze pony heeft dan ook de neiging achter de teugel te gaan lopen met een prachtige valse knik, dus ook ik ken heel wat frustraties daarin. Deze manier werkt wel! Als zij ontspant en loslaat in mijn tempo kan ik weer gas gaan geven en dan pas kom ik aan het achterbeen en gaat ze die verder onder haar lichaam zetten! (Aranka in mijn profiel zowel foto's dat ze onder me uit loopt en onder me blijft)

Ook Moenira is lekker voorwaarts, maar die moet ik ook bij me houden terwijl ik haar van achteren voor voren rijd en daarmee actief probeer te maken. Dit omdat ze anders alleen maar gaat stuwen en uit elkaar blijft lopen in plaats van dat ze meer gaat dragen (meer afdruk krijgen noemt mijn instructeur dat)

Nu ze zo weinig buiten komen is het moeilijker dan in de zomer als ze genoeg beweging krijgen... Misschien dat het bij jou straks ook scheelt?
Succes!

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 17:44

Ik denk ook niet dat vooruit rijden bij mij ook maar enig effect zou hebben, want dan berijkt Ushi haar doel.
Ze vind het heerlijk om lekker te crossen en niet te moeten werken, en gaat daarom dus onder me uit lopen.
Als ik haar dan nog meer vooruit zou rijden berijkt ze alletwee die dingen dus zou ze altijd onder me uit blijven lopen.
Maar als ik haar elke keer als ze onder me uit loopt stilzet, mag ze niet lopen, en moet ze werken door de overgangen.
Dus in mijn ogen is de techniek van Okkie1 voor Ushi echt stukken beter, maar ieder zijn technieken en overtuigingen hè. Knipoog

I've been searching a long time... For someone exactly like you
Someone like you makes it... All worth while

Urika 14-10-2006

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 01:46

vandaag was ze weer super lastig. ze probeerde elke keer weer onder me uit te lopen. Ik probeer haar dan inderdaad op mijn zit terug te rijden. Maar dit lukte vandaag dus echt niet. Nou was de les op de club ook wel erg druk. we waren met zessen. Dan reageerd mijn paardje ook zo erg op de andere paarden. zodra er ééntje begint te galopperen kan ik haar bijna niet meer bij houden. Als ik alleen rij gaat dit veel beter. Wat denken jullie moet ik nog wel doorgaan met de lessen op de club? Ze wordt er zo druk van en dan gaat ze weer lopen en dan heb ik helemaal geen controle. Daarnaast zegt de instructrice op de club weer iets heel anders dan mijn privé instructeur zegt. van haar moet ik wel voorwaarts rijden. terwijl ik zelf toch meer voor de manier ben dat ik haar juist erg rustig wil laten lopen. Als ik haar in de les zo vooruit moet rijden dan kan ik helemaal niets meer want dan gooit ze haar hoofd in de lucht en loopt ze gewoon lekker overal doorheen. zucht ik zit op het moment even helemaal vast met mijn paardje.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 13:24

Mm... ik denk dat je zelf het beste kunt bepalen of deze lessen wel bij je passen. Zoals je aangeeft lijkt het me van niet.
Staat je paard ook op de wei? En als je haar longeert voor het rijden? En dan proberen hetzelfde te bereiken als met het rijden. Heel rustig en ontspannen laten lopen.

Word helemaal enthousiast, vind het altijd een uitdaging om zo'n problemen op te lossen haha.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:47

Ik zou dan toch voor de prive instructie gaan. Die beslissing heb ik ook een paar maanden geleden moeten maken. Beide instructrices zeiden wat anders, maar hetgeen mijn prive instructrice zei klonk toch veel logischer en acceptabeler in mijn oren. Daar komt bij dat je dan echt dingen en handvaten krijgt aangerijkt van de problemen waar jij met het rijden tegen aan loopt op dat moment. In een groepsles is die aandacht toch duidelijk een stuk minder.

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 bezoekers