Help: wat voor ras/kruising is Donja? + foto's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Help: wat voor ras/kruising is Donja? + foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 19:19

Omdat Donja geen papieren heeft is haar ras ons een raadsel. Iemand enig idee?

Het is een merrie van bijna 8 of 9 jaar, ongeveer 1.60m, maar vermoedelijk een te grote pony ipv een klein gebleven paard. Ze heeft een aalstreep, zebrastrepen op haar benen, een een wit voetje en een klein kolletje. Haar hoofd is wat groot en ze heeft een vrij ruime borstkas en stevige nek, maar in verhouding een iel kontje. Ze is op het moment een beetje te dik. Ze heeft behoorlijk ruime gangen, maar niet zulke goeie achterbenen, die staan ook wat naar binnen gedraait. Het is kwa karakter een echte merrie, een beetje eenkennig en afstandelijk. Ik heb zelf wel een vermoeden van een helft van de kruising, maar ben benieuwd wat jullie zeggen.

Ze is als 3 of 4 jarige in september 1998 of 1999 bij Jan Dolfing in Vries gekocht, daar is ze eerst ingereden en heeft ze die zomer in de ponykampen meegelopen. Als iemand info heeft over haar eerste levensjaren hoor ik dat natuurlijk ook graag!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Imre op 21-03-04 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt


Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:23

Ik vind der wel iets weg hebben van een dravertje, wel een mooi beestje zeg!!

22 Januari verwachten we ons kleintje

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:27

ja inderdaad...draver of draverxnew forrest..mooi paard hoor...

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 19:28

Hihihi, deze foto's zijn erg flaterend, echt heel mooi is ze namelijk niet. Ze heeft nogal een lomp hoofd, een lange rug en een klein kontje. Ze begint nu aardig goed in haar spieren te komen, maar toen ik haar net ging rijden was ze echt lelijk! Bloos!


grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:35

Zo op het eerste gezicht vind ik haar wel op een robust ras uit t oosten lijken --> heb eens een documentaire op discovery van gezien --> maar ja hoe heten die en zou zoiets ook in Nederland terecht komen??!!

New forest is kwa kleur en bouw ook een optie --> maar ja blijft toch altijd wel een gok dus Verward

/3 3 juni 2018 outdoor Koudbloedenwedstrijd Uden /3
Dolgelukkig met Sayla & Ruari :+: [ITP]Met Say aan Zee! :z [KS-ITP] Sneeuw & Vrieskou :z foto's van 2 buffels... 8-)
☁ ☁ Always look on the bright side of life - Life of Brian ☁ ☁

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 20:21

Ik zit zelf te denken aan een kruising fjord, vooral vanwege de vorm van haar hoofd, hoewel dat hier niet echt duidelijk te zien is en haar aftekeningen (aalstreep etc). Een draver had ik ook al aan zitten denken.

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:23

fjord fries haflinger belg andalusier/lusitano ik zie dr vanalles in.. zal wel een mengelmoes van vanalles en nog wat zijn

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:28

Miekjuh schreef:
zal wel een mengelmoes van vanalles en nog wat zijn

denk ik ook

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

Farjen

Berichten: 7968
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:39

Wind schreef:
Hihihi, deze foto's zijn erg flaterend, echt heel mooi is ze namelijk niet. Ze heeft nogal een lomp hoofd, een lange rug en een klein kontje. Ze begint nu aardig goed in haar spieren te komen, maar toen ik haar net ging rijden was ze echt lelijk! Bloos!


Ik vind haar anders erg leuk om te zien Lachen

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:41

Ik dacht ook gelijk een paard uit het oosten. Hij lijkt erg op een oud manege paard bij ons op de rijvereniging. Jan die haalt zoveel paarden uit alle hoeken... Wist hij niks over dit paardje??

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:45

Op de manege waar ik vroeger heb gereden stond een fjord x KWPN. Die was wat grijzer dan jouw paard, maar kwam qua bouw goed overeen. Hij had ook van die zwart-oplopende benen en vrij grof hoofd.
Als ik zo naar de foto's kijk, dan doet ze me ook een beetje aan een New Forrest denken, maar waarom, ....... dat kan ik je niet zeggen. Dat komt gewoon in me op.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:01

hang ook beetje rond de fjordxfriesxkwpn of alleen fjordxdonkere kwpn

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 21:07

kimmy schreef:
Jan die haalt zoveel paarden uit alle hoeken... Wist hij niks over dit paardje??


Ik ben nog niet bij Jan geweest, volgens mij houdt hij geen enkele vorm van administratie bij over de paarden die hij aan en verkoopt... Ik ben het wel van plan om een keer aan hem te vragen of hij zich nog iets kan herinneren, maar hij handelt zoveel dat hij het waarschijnlijk niet meer weet.

Iemand had een keer tegen de eigenaar van Donja gezegd dat ze weleens een Russisch paardje zou kunnen zijn. Inderdaad vanwege haar grove hoofd.

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 21:09

Mikkie schreef:
Op de manege waar ik vroeger heb gereden stond een fjord x KWPN. Die was wat grijzer dan jouw paard, maar kwam qua bouw goed overeen. Hij had ook van die zwart-oplopende benen en vrij grof hoofd.
Als ik zo naar de foto's kijk, dan doet ze me ook een beetje aan een New Forrest denken, maar waarom, ....... dat kan ik je niet zeggen. Dat komt gewoon in me op.


Ik ken erg veel NF's en vind Donja er niet op lijken. Te lange rug en ze heeft absoluut geen NF hoofd. Ze heeft wel lekkere gangen, dus fjordxkwpn zou best kunnen.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:11

Ik gok op een Pools paard of een Rus... Die zie je wel vaker zo, niet te groot, vrij stevig, grof hoofd, en een aalstreep

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:11

Ik dacht eerder uit Polen...

Ik denk dat Jan het idd niet meer zal weten Haha!...

Mirk komt uit Rusland, ik zal wel eens willen weten waar precies vandaan, en hoe zijn broertjes en zusjes eruit zullen zien . Mijn ouders hadden een keer op Discovery (tv) een programma over Extreme cold (oid) gezien en dat ging over Rusland. Ze zagen allemaal paarden zoals Mirk... Helaas hebben ze het niet opgenomen... Scheve mond

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 21:12

Bella schreef:
hang ook beetje rond de fjordxfriesxkwpn of alleen fjordxdonkere kwpn


wat leuk dat jullie allemaal zo meedenken! OK dan!

Een fries zie ik er niet in! Waarom een donkere kwpn, bella? Ze is juist erg licht van kleur, beetje oranje/geel.

Ze heeft trouwens kleine tot normale voeten en haar manen/staart zijn overwegend zwart, maar hier en daar zitten er bruine plukken in.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:14

Àls het niet iets uit het oosten is, dan ga ik ook voor iets met een fjord, helemaal nadat ik die strepen op d'r benen gezien heb.

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 21:15

Concorde schreef:
Ik gok op een Pools paard of een Rus... Die zie je wel vaker zo, niet te groot, vrij stevig, grof hoofd, en een aalstreep


Bij manege de Eekwal in Emmen hadden ze een jaar of 10 geleden ook wat importpaarden uit Polen en Rusland, zou best kunnen. Ik word steeds nieuwsgieriger! Jammer dat ik pas over 2 maanden de mogelijkheid heb om verder te zoeken of bij Jan Dolfing langs te gaan. Scheve mond

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 21:17

Amulet schreef:
Àls het niet iets uit het oosten is, dan ga ik ook voor iets met een fjord, helemaal nadat ik die strepen op d'r benen gezien heb.


ja, jij hebt 'r nu een paar keer in levende lijve gezien, die aftekeningen zijn wel redelijk kenmerkend he..

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:30

Hij lijkt op een Noord-Zweed die ik heb gekend Lachen

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:44

Nog steeds denk ik idd aan een fjordachtig iets Knipoog
Deze fotos zijn idd erg mooi, vind haar IRL niet echt....

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 22:05

Ik denk een kruising tussen fjord en kwpn

Fjord moeder en kwpn hengst lijkt me het meest logische.. Fjord hengst op kwpn moeder ??

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 22:07

Sting schreef:
Nog steeds denk ik idd aan een fjordachtig iets Knipoog
Deze fotos zijn idd erg mooi, vind haar IRL niet echt....


Haha!

narretje
Berichten: 334
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 22:10

Leuk paard hoor *LOL* Op een pensionstal bij ons verderop staat een paard waar zij verschrikkelijk veel op lijkt, qua exterieur en zelfs de kleur en aftekeningen zijn praktisch gelijk! De hoofden zijn echt hetzelfde! Dit paard is alleen een ruin, hij is een kruising (ja hoe verzin je het) tussen een KWPN'er en een russisch koudbloed. Ik denk dat de jouwe ook iets Pools/Russisch heeft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lynn_Nikita, miamivice, Veldbloem en 94 bezoekers