Mijn benen flabberen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Mijn benen flabberen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-04 17:32

Echt ontzettend irritant met rijden, ik kan mijn benen niet stilhouden, waardoor ik mijn bijrijdpaard niet om mijn been kan rijden.
Vooral in galop gaan mijn benen van voor naar achteren, ik zit daardoor niet helemaal lekker en hij zakt dan ook nogal met zijn hoofd naar beneden en gaat hangen, omdat ik mijn been er niet bij kan houden kan ik hem moeilijk van de voorhand afhaalen(naja op zijn achterhand zetten dan).
Kan het erdoor komen dat mijn beugels te lang zijn? Had ze al een gaatje korter gedaan maar dat was voor de galop Schijnheilig
Hoe kan ik mijn benen stilhouden?
Ik ga BTW niet met touwtjes werken, paardje is nogal een drukke dus dat wordt gevaarlijk.

Groetjes Jocelyn


QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 18:07

Zitles aan de longe lijkt mij de aangewezen oplossing, liefst zonder teugels (paard wel losjes bijgezet) of zadel (geschikt paardje zoeken dus, niet zo'n hele drukke als deze!): Je moet een onafhankelijke zit ontwikkelen.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 19:45

Kan voor een groot deel liggen aan het zadel , als je been daar geen goede aansluiting op vindt dan gaat hij zwabberen.

Ook te lange beugels kunnen een oorzaak zijn , je been is aan het zoeken naar een stabiele positie maar vindt die niet.

Grote kans dat je met een ander zadel , of zonder zadel / zonder beugels WEL ineens veel rustigere benen hebt...omdat je been dan niet meer hoeft te zoeken naar steun.

Touwtjes moet je idd nooit aan beginnen , dat is echt een hele domme methode Bloos

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-04 23:05

Ja vind die touwtjes ook maar niks hoor, vooral omdat ie zo druk is kan ik daarmee in knel raken enz.

Tsjah een ander paardje zoeken... heb er net weer een gevonden Haha!
Zitles.... Zijn die gewoon op maneges te krijgen??

Kimble

Berichten: 5604
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 01:48

Touwtjes is ook helemaal niks. Ik heb er ook wel eens mee gereden. Het houd je benen gewoon vast in die positie, maar als je ze der afhaald zit je weer met hetzelfde probleem.
Zitlessen aan de longeerlijn kan heel erg helpen.
Ik zelf rijd vaak zonder beugels, daar kom ik al een heel eind mee!

Gretha
Berichten: 377
Geregistreerd: 12-09-03
Woonplaats: hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 09:21

ikzelf heb t ook
komt omdat ik met mn knieeen niet op juiste plek op t zadel kom, dus mn knieen niet kan aansluiten
best lastig dus!!!

Rosanna

Berichten: 323
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 11:35

Probeer je zwaartepunt goed op je staartbeen en zitbeenknobbels te plaatsen. Dan kun je je benen ontspannen en stil naar beneden laten hangen.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 22:38

een tijdje zonder beugels rijden,maar dan misschien beter met een rustiger paardje of aan de longe

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

Jennifer

Berichten: 4738
Geregistreerd: 11-05-03
Woonplaats: Echten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 22:49

Met touwtjes rijden help idd niet! Ik heb het ook hoor, dat mijn benen alle kanten op gaan. En zonder beugels rijden helpt bij mij ook niet........

Neem eens een kijkje op:
http://www.ruitersport.com


markie
Berichten: 112
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:11

Misschien ga je zelf teveel staan met lichtrijden waarbij je dus te veel kracht moet zetten op je beugels en je benen gaan dan flabberen.
Je kan proberen om je meer op te laten gooien door je paard en minder zelf te doen, of je kan strotouwtjes om de singel binden en dan vastmaken aan je beugels dan kan je niet met je benen flabberen. Dat is wel een beetje raar, maar je kan het proberen.
Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:49

hey! ik heb precies hetzelfde probleem... mijn (onder)benen zwabberen/zwabberden ook alle kanten op. Ik heb toen ook een topic geplaatst, en de tips waar ik het meeste aan had waren:

-ga eens met je voeten tegen een muur staan, en probeer dan net zo te zitten als op je paard. bewaar vooral je evenwicht!

-probeer er goed op te letten dat je je bekken kantelt als je zit. (dus ook bij het doorzitten)

-leg je benen goed naar achteren, ontspan je benen vervolgens (doe dit als je nog in stap zit!) en probeer ze op de plek te laten liggen waar ze dan lagen. in galop moet je proberen om hier heeeel sterk aan te denken. op deze manier lukt het mij om dan mijn benen op hun plaats te houden!

- kijk anders even of je paard lekkerder zit links- of rechtsom (dit scheelt niet altijd veel, maar bij sommige paarden juist wel) en probeer dan eerst te oefenen om je benen goed stil te houden als je paard rustig (nadruk op rustig!) galoppeert. als dit langere tijd lukt kan het de andere kant om ook worden geprobeerd

-let er goed op dat je je bovenbenen niet teveel aanspant. dit is bij bijna iedereen HET probleem met het benenzwabberen (bij mij ook hoor Bloos). zodra je daar op let scheelt het echt (en ik was een vrij hopeloos geval Tong uitsteken)

Veel succes ermee OK dan! ik hoop dat je wat hebt aan mijn tips... ik heb zelf lang gezocht naar wat zinnigs om het zwabberen tegen te gaan, en dit zijn de handigheidjes die ik zelf altijd gebruik. nogmaals: SUCCES!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:51

En ohja! ik was nog vergeten:

-beugels kort(er) maken. Je kan desnoods eerst (in galop) proberen om in de verlichte zit te gaan staan, omdat je daarbij ook goed je benen stil moet houden. ik had ook de gewoonte mijn beugels (te) lang te maken, maar geloof me: je kan beter het gevoel hebben dat je iets te kort zit. Dat zit echt beter hoor! Haha!

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:42

Ik heb dit probleem eigenlijk alleen met de draf. MEt de galop duw ik mijn hakken gewoon zo hard in de beugels dat ze niet kunnen zwabberen, maar met de draf vliegen mijn benen je echt om de oren. Vrij irri, zo lijkt het ook alsof je paard de hele tijd aangedreven wordt terwijl je hem niet aanraakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:54

Majo schreef:
Ik heb dit probleem eigenlijk alleen met de draf. MEt de galop duw ik mijn hakken gewoon zo hard in de beugels dat ze niet kunnen zwabberen, maar met de draf vliegen mijn benen je echt om de oren. Vrij irri, zo lijkt het ook alsof je paard de hele tijd aangedreven wordt terwijl je hem niet aanraakt.


dat heb ik ook! maar ik had het ook nog eens in de galop Bloos maar de bovenstaande tips hebben mij echt geholpen. misschien kan jij dat ook eens proberen als je dat ook (nog steeds) hebt?

Bloos

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 11:23

Ik rij western, dan heb je geeneens steun in het zadel. Maar ik zal het eens proberen Haha!

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-04 22:02

Kleintje19 tnx voor de tips!!!
Ga eens proberen in evrlichte zit te galloperen, hoorde alleen net vorige week van de eigenaar vand e stal dat mijn bijrijdpard koersen heeft gerend wahaha naja merk het vanzelf wel.

Ook zonder beugels ga ik proberen, is ook wel goed voor mijn evenwicht.

Ik voel me ook zo'n enorme mongool als mijn benen zo flabberen, en kan mijn hulpen niet goed geven dus hoop echt dat dit oplossingen zijn!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 23:33

ik weet precies wat je bedoelt... heb zelf veel aan de tips gehad die ik weer doorgaf aan jou en vandaag zei mijn instructrice dat het zoveel beter ging Haha! *wiehoe* Haha! enneh... succes met racen Tong uitsteken want als je bijrijdpaard echt een ex-koerser is wordt dat lachen!!!!!!!!!!!

waar uit amsterdam kom je eigenlijk vandaan? en waar rij je? ik woon er vlakbij, anders kom ik wel es langs om je tips te geven ofzo (herken veel omdat ik het probleem heeel goed ken) als je wil natuurlijk! (PB me dan maar ff)

Groeten en succes! OK dan!

NoWaH

Berichten: 70
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:17

Ik zit ook totaal niet stil met mijn benen, echt lastig. maar bij het wintec zadel dat ik heb kun je de wrong zo verstellen. Nu heb ik het verplaatst zodat mijn het net voor mijn knie zit en nu ligt mijn been wel stil *LOL*

NoWaH

Berichten: 70
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:17

Misschien moet je dus een ander zadeltje proberen, daar kan het ook aan liggen.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 13:23

NoWaH schreef:
Misschien moet je dus een ander zadeltje proberen, daar kan het ook aan liggen.


Absoluut. Heb sinds vorig jaar een dressuurzadel en nu liggen m'n benen heel mooi stil Lachen

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-04 20:45

Moet het allemaal zo duur?? Tis mijn paard niet en ga niet een nieuw zadel kopen ofzo

Naja, het gaat al een heel stuk beter, mijn bijrijdpaard loopt nu wat meer "onder" me waardoor ik al wat beter zit. Gallopheb ik deze week ff gelate voor wat het was.

Kleintje19, stuur je ff een pb!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers