hoe onderhoudt jij je leren laarzen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

hoe onderhoudt jij je leren laarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 13:08

hey bokkers.

ik heb sinds gisteren leren laarzen in mijn bezit (gekocht van femke_l)
maar ik wil ze wel netje houden.
hoe onderhouden jullie je leren laarzen?


Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 13:16

Ik maak ze regelmatig schoon met rapide ledermelk, dat is me aangeraden in de ruitersportzaak. En als je ze wil laten glimmen, voor wedstrijd ec, met schoensmeer.

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 13:23

geeft schoensmeer niet af?

Fem

Berichten: 12479
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 13:26

Misser schreef:
Ik maak ze regelmatig schoon met rapide ledermelk, dat is me aangeraden in de ruitersportzaak. En als je ze wil laten glimmen, voor wedstrijd ec, met schoensmeer.


je kunt ze ook laten glimmen met rapide ledercreme...

dat deed ik altijd...en om ze te onderhouden met een of anders schoenpoets sponsje van kiwi of tana...

Sometimes I'm hard on me,when dreams don't come easy.
I wanna look back and say, I did all that I could.
Yeah at the end of the day, Lord I pray, I have a life that's good.

Fem

Berichten: 12479
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 13:27

elady schreef:
geeft schoensmeer niet af?



jawel een beetje!! had ik namelijk eerst ook gedaan..geeft wel wat af..

Sometimes I'm hard on me,when dreams don't come easy.
I wanna look back and say, I did all that I could.
Yeah at the end of the day, Lord I pray, I have a life that's good.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 13:27

Eigenlijk heb ik ze ook nog noit met schoensmeer ingesmeerd (heb ze pas paar maanden) maar dat is me in de winkel aangeraden... zo'n potje wat je in de fik moet steken, verkochten ze bij ruitersportzaak van een duur merk, maar heb je ook van kiwi.

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 13:47

Ik heb die van kiwi, werkt perfect, en geeft niet af (bij mij tenminste niet)

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 14:01

Na het rijden met een lauwe, vochtige spons de ergste rotzooi eraf halen. Opdrogen met een zachte! handdoek. Kiwi schoenpoets in de fik steken, met natte watten de gesmolten schoenpoets over de laars smeren, genoeg maar geen 3 lagen. In laten trekken en met een zacht borsteltje eroverheen gaan zodat ze mooi gaan glimmen. Werkt super!

[edit]Als je ritsen hebt in je laars altijd met wat water schoonmaken, als er zand tussen gaat zitten gaan ze zo kapot Knipoog [/edit]

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 14:09

http://tkfy.asp4all.nl/anky/nl/card_1_3_57.htm

Ja, zelfs Anky gebruikt Kiwi Haha!

Hoe laat ik mijn leren rijlaarzen glimmen?

Ten eerste heb je schoenpoets nodig en wel van het merk KIWI.
In de meeste supermarkten is dit wel te koop, in de kleur van je laarzen. Daarnaast heb je wattenschijfjes nodig, een paar oude panty's, een schoenpoetsborstel voor het uitpoetsen en een aansteker. Maak de laarzen goed schoon, er mag geen zand of modder opzitten en de laarzen moeten aan de buitenkant droog zijn. Maak vervolgens ongeveer vier wattenschijfjes nat en knijp ze goed uit. Steek de schoenpoets aan met de aansteker (doe dit buiten, voor de veiligheid) en laat het even branden, zodat het kan smelten. Doe het dekseltje op het doosje, zodat het vuur dooft. Doe echter nooit het dekseltje er helemaal op, want dan ontploft de schoenpoets en zit je helemaal onder!

Smeer met de vochtige wattenschijfjes de vloeibare schoenpoets dun op de laarzen (niet op de binnenkant, want dan wordt je shabrak haast niet meer schoon) en laat het stollen.

Poets de laarzen zachtjes uit met de schoenpoetsborstel en vervolgens net zo lang met de panty's over de laarzen poetsen, totdat ze glimmen. Het resultaat is nooit direct zichtbaar, het duurt enkele malen voordat een optimaal glans ontstaat!

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 14:58

Eh.... ben ik dan de enige die mn laarzen gewoon onderhoud met wat zadelzeep en leervet?.. werkt perfect.. en is denk ik heel wat goedkoper

Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 15:03

Miekjuh schreef:
Eh.... ben ik dan de enige die mn laarzen gewoon onderhoud met wat zadelzeep en leervet?.. werkt perfect.. en is denk ik heel wat goedkoper


Doe ik ook, dus je bent niet de enige Knipoog

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 15:03

Haha! net zo handig ja


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 16:50

Misschien wel even handig maar ik heb in verschillende ruitersport zaken gehoord dat dit bij bepaalde soorten het leer heel erg aan kan tasten. Beste is schoenpoets Knipoog

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 16:51

Maar, ja maakt er je hanarchement ook mee schoon ja.. is dat dan ook slecht..

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 17:07

eehmmzz ik doe er eigenlijk niets meer aan.. foei eigenlijk.
maar ik heb d'r geen zin in. als ze vies zijn haal ik d'r een doekje overheen. en klaar. Tong uitsteken

Vasco nog altijd mis ik je
Peline mijn nieuwe topper

ingvdh

Berichten: 6360
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 17:15

Ook ik verzorg mijn laatzen met kiwi en ze zien er nog super uit na 10 jaar trouwe dienst.
Maar ik doe het alleen als ik wedstrijd heb, als ze erg smerig zijn maak ik ze alleen schoon met zadelzeep. Dit werkt ook goed, ze gaan er alleen niet zo van glimmen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 17:17

Miekjuh schreef:
Maar, ja maakt er je hanarchement ook mee schoon ja.. is dat dan ook slecht..


Maar dat is heel ander leer. Moet ook iedereen zelf weten Knipoog Ik durf het iig niet aan, het is me veel afgeraden en ze zijn te duur om onnodige risico's mee te nemen vind ik.

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 17:26

Ik gebruik die spuitbussen van petrie, eerst de cleaner en daarna de wax...

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:41

Ojasper"]
[quote="Miekjuh schreef:
Eh.... ben ik dan de enige die mn laarzen gewoon onderhoud met wat zadelzeep en leervet?.. werkt perfect.. en is denk ik heel wat goedkoper


Doe ik ook, dus je bent niet de enige Knipoog
[/quote]

Dat hebben ze mij dus afgeraden. Dat zou slecht zijn voor je laarzen.
Ik gebruik ook schoenpoets voor mijn laarzen. Na het rijden maak ik ze schoon met een vochtige spons, ga er even met een handdoek over en resterende zand dat tussen de zool en de voet (in dat richteltje) zit borstel ik voorzichtig weg met de borstel van de hoevenkrabber. Een keer per week poets ik ze dan met schoenpoets, meestal alleen de voet en zo nu en dan de schacht ook. Hoe vaak? Dat ligt eraan hoe vuil ze zijn.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:20

Ik gebruik ook KIWI, werkt super!! Stinkt trouwens wel, als je het aansteekt

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:38

eerst met zadelzeep de viezigheid eraf poetsen en daarna insmeren met schoensmeer, en dan heeeeeeeeeelllll goed inwrijven!!!!!!!!!!!!!!

Dressuur is een jurysport,als je daar niet tegen kunt,moet je er ook niet aan beginnen!!
+:)+ Wil je mijn fotografiewerk volgen?? Klik HIER voor mijn FB pagina. Een like, zou ik leuk vinden. +:)+

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:49

Met een beetje ehh hoe zullen we het noemen..ehhhh....speeksel en een oude panty schoon maken en dan invetten met cavalcura laarzenwas..dat een uur of 12 laten intrekken en dan met een andere oude panty oppoetsen...
Ze worden/blijven daar super van...
(ik doe het trouwens enkel voor ik wedstrijd heb..ik rij dan een weekje met mijn leren laarzen...de rest rij ik met schoenen/chaps.

Maroush

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Zoetermeer/Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:51

Ik gebruik de Petrie spuitbussen maar die Kiwiprut ga ik ook maar eens aanschaffen denk ik

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 11:32

Ja ik gebruik maar laarzen ook aleen maar voor de wedstrijd... thuis rijd ik idd ook met chaps

Dressuur is een jurysport,als je daar niet tegen kunt,moet je er ook niet aan beginnen!!
+:)+ Wil je mijn fotografiewerk volgen?? Klik HIER voor mijn FB pagina. Een like, zou ik leuk vinden. +:)+

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 12:31

Hoe laat ik mijn leren rijlaarzen glimmen?

Ten eerste heb je schoenpoets nodig en wel van het merk KIWI.
In de meeste supermarkten is dit wel te koop, in de kleur van je laarzen. Daarnaast heb je wattenschijfjes nodig, een paar oude

panty's, een schoenpoetsborstel voor het uitpoetsen en een aansteker. Maak de laarzen goed schoon, er mag geen zand of modder opzitten en de laarzen moeten aan de buitenkant droog zijn. Maak vervolgens ongeveer vier wattenschijfjes nat en knijp
ze goed uit. Steek de schoenpoets aan met de aansteker (doe dit buiten, voor de veiligheid) en laat het even branden, zodat het
kan smelten. Doe het dekseltje op het doosje, zodat het vuur dooft. Doe echter nooit het dekseltje er helemaal op, want dan ontploft de schoenpoets en zit je helemaal onder!

Smeer met de vochtige wattenschijfjes de vloeibare schoenpoets dun op de laarzen (niet op de binnenkant, want dan wordt je shabrak haast niet meer schoon) en laat het stollen.

Poets de laarzen zachtjes uit met de schoenpoetsborstel en vervolgens net zo lang met de panty's over de laarzen poetsen,

totdat ze glimmen. Het resultaat is nooit direct zichtbaar, het
duurt enkele malen voordat een optimaal glans ontstaat


Dit haal ik dus van de Anky-site af. Maar begrijp ik het nou goed dat je niet de deksel er goed op mag drukken waneer je het vuur moet doven? Dus er moet nog wel een 'spleetjes' zijn waar de rook door kan, maar wat net te klein is om door te blijven branden?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IndianSu en 32 bezoekers