natuurlijk of KI dekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

natuurlijk of KI dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 15:11

Ik ben bezig met een werkstuk voor school, (jawel nog steeds) en ben weer op een 'probleempje' beland.

Wie van jullie kan mij vertellen wat de voordelen aan natuurlijk dekken of insimineren? en wat de nadelen..
Ik kan dus kiezen of allebei doen, mn bedrijf heeft 3 dekhengsten, en vraag me af wat dat het makkelijkste is. Het zijn gewoon kwpn springpaarden, maar zit dus ook een beetje met het rantsoen, en het buiten komen van de hengsten, want hoeveel merries kan een hengst per dag dekken? en hebben de heren dan nog wel tijd om even lekker buiten te spelen..

Wie weet..


Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 15:26

Pas van af een groot aantal merries kan KI goedkoper/makkelijker worden. Als je 2 of 3 merries in een seizoen heb is KI natuurlijk lang niet de moeite. Op FA staan nog wel lijstjes van de voor en na delen van KI en natuurlijk dekken.

Dennis dekt alleen natuurlijk. Ik spring al een gat in de lucht als hij 2 of 3 merries in een jaar heeft. Hij heeft ook wel met 2 merries tegelijk op het land gestaan waar hij mee mocht rotzooien.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 15:56

Nou, we mogen vanalles verzinnen, dus als k wil dat ik een heel succesvol bedrijf heb met super hengsten, mag dat.. Knipoog
Maar, als je dus een goede hengst hebt, goedgekeurd voor het stamboek, waar wedstrijden mee gereden word enz.. Is het dan makkelijker om Ki te doen?
Ik bedoel, het natuurlijk dekken neemt veel tijd is beslag en is erg vermoeiend voor een hengst, waardoor hij niet de energie heeft om goed te presteren op wedstrijden..

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 16:00

Idd, dekken kost enorm veel energie. Als ik Dennis een uurtje rijd zomers zweet hij nauwelijks en wil hij nog wel een rondje. Na een kwartiertje dekken is hij moe en druipt hij van het zweet. Hij moet als hij dekt ook duidelijk meer eten naar binnenschuiven(tenzij hij te dik was en ik hem toch af wou laten vallen Tong uitsteken ).

Een hengst die natuurlijk dekt heeft meer intresse in 'echte' merries dan een 'KI-hengst' heb ik me laten vertellen. Dat is op wedstrijden dus niet handig.

Je moet wel kiezen wat je doe. Je kan niet van beide een beetje doen. Dat is ivm de hygiene en regelgeving hier in NL. Je mag wel meteen overstappen naar natuurlijk als je KI doe, maar andersom niet.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 16:02

als je een hengst hebt waar heel veel vraag naar is
dus een 500 merries per seizoen dan is KI de oplossing
want die krijgt hij ooit natuurlijk gedekt
voor de hengst is het veiliger ivm blessures(trappen) en ziektes(blootstelling aan bacteriƩn en virussen)

sommige merries zijn allergies voor de verdunningsvloeistof waardoor ze met KI niet drachtig worden
dan zou vers ki nodig zijn(kwakkie opzuigen in pipet en gelijk plaatsen)
of natuurlijke dekking nodig zijn

ik ben zelf voor natuurlijk
op de kudde
is ook een heel fijn leven voor de hengts

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 16:06

Maar als je dus een hengst ook wedstrijden wil laten lopen is het slimmer of voor Ki te kiezen? Het moet natuurlijk wel een beetje geloofwaardig zijn, dus laten we zeggen dat alle 3 de hengsten KI dekken, dan moeten ze 1 keer ind e zoveel tijd op de bok (neem k aan?) En kunnen ze de rest van de tijd wel op wedstrijd? (als jeje hengst ook een beetje wil promoten is dat nl ook wel handig)
Maar dan mogenz e dus alleen Ki dekken en niet natuurlijk...

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 16:09

draumpje schreef:
als je een hengst hebt waar heel veel vraag naar is
dus een 500 merries per seizoen dan is KI de oplossing
want die krijgt hij ooit natuurlijk gedekt
voor de hengst is het veiliger ivm blessures(trappen) en ziektes(blootstelling aan bacteriƩn en virussen)

sommige merries zijn allergies voor de verdunningsvloeistof waardoor ze met KI niet drachtig worden
dan zou vers ki nodig zijn(kwakkie opzuigen in pipet en gelijk plaatsen)
of natuurlijke dekking nodig zijn

ik ben zelf voor natuurlijk
op de kudde
is ook een heel fijn leven voor de hengts


Dat is waar, maar het gaat hier om een dekstation, dus word beetje lastig om ze dan allemaal op wei te zetten Knipoog
Maar ik denk dat het dus het slimst is om Ki te kiezen..

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 16:11

alleen al omdat je met de paarden op wedstrijd gaat (promotenets)
is het al beter om voor KI te kiezen
want natuurlijk veel merries dekken en energie voor de sport gaat vaak niet samen

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:


MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 16:14

OKe.. bedankt!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Flubberboot en 34 bezoekers