menbewijs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-01 18:10

Even een paar vraagjes Lachen
Wie mennen hier met een menbewijs? en wie zonder?
Wat vinden jullie van het menbewijs?
en is het menbewijs verplicht ?


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 18:34

Ik rijd zonder. Het is dan ook niet verplicht.
Ik zou ook niet weten waarom ik dat ding zou halen Verward

Ik men al jaren, weet de dingen die je moet weten als je met je paard de straat op gaat. Wat zou de meerwaarde zijn?
De verzekering? Nee hoor, ik ben al gewoon verzekerd, dus das ook onzin.
Ik weet eigelijk niet eens wat je er leert. Achenbach? Verkeersregels? Algemene tuig en paardenkennis?
Dan kan je je geld beter in menLESSEN stoppen. Daar leer je dat namelijk ook!

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 19:13

Ik heb een koetsiersbewijs, omdat ik zeker wilde weten dat ik kon mennen, en dat het verantwoord was om met een paard voor de kar te gaan rijden. je neemt ook rijlessen als je gaat paardrijden, dus ik wilde ook menlessen voordat ik ging mennen. De verzekering die er bij zit is mooi meegenomen, maar voor mij geen reden om m'n koetsiersbewijs te gaan halen.

Goedgekeurd onderschrift :)

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 19:24

Billy, wat heb je nu precies geleerd bij dat bewijs?

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 20:02

Ik men zonder menbewijs en ga het, zeker de komende tijd, ook niet halen.
Ben wel van plan om verder te gaan met menlessen.

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 20:32

ik heb er ook geen, maar ik wil het volgend jaar wel gaan halen!!

gr linda Lachen

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 21:07

Ik men ook zonder.
Je leert bij het halen van een koetsiersbewijs veel verkeersregels, zoals bv het richting aangeven met de zweep. Alleen weet de menner dat, maar een gemiddelde fietser of automobilist snapt dat allemaal niet en crossen je gewoon nog ff snel voorbij, ook als je (duidelijk!) richting aangeeft.
Ook heb je op een gelijkwaardig kruispunt -als je van rechts komt- voorrang op een auto, maar ook dat weten automoblisten vaak niet -of willen het niet weten-. Dus doe extra voorzichtig in het verkeer!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010


Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 22:34

ik heb wel me menbewijs gehaald, maar dat kwam ook omdat ik een paard kocht die ook veel voor de kar loopt en ik dat wel leuk vond om te leren. Ik kon verder niet mennen en heb dat toen geleerd. Als je kan mennen en je kent alle verkeersregels en je bent goed verzekerd zou ik het nog niet doen, pas als het verplicht wordt (al worden alle examens van zowel menbewijs als ruiterbewijs steeds moeilijker en duurder) maar id wat al gezegd wat veel mede weggebruikers kennen de regels niet, maar ik vond het leuk om eens een keer midden door het centrum van Apeldoorn te rijden!!! (dat doe ik niet als ik voor de lol ga rijden dan ga ik liever de bossen in)
Groetjes essie

The future is nothing more than another today. It's just that when you get there, you have more yesterday's behind you and a fewer tomorrows to look forward to.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 02:32

Eerst even dit: Een mendiploma en het koetsiersbewijs zijn niet hetzelfde !
De opleiding voor het mendiploma wordt georganiseerd vanuit de NBVAP. Dit is een meer uitgebreide opleiding dan het koetsiersbewijs (SRR), al is dit naar mijn mening ook weer sterk afhankelijk van degene die lesgeeft, maar omdat de stof voor het k.b. er wel volledig in zit is in overleg met de SRR deze opleiding dus ook goed voor het koetsiersbewijs. M.a.w.: Het k.b. is een onderdeel van het mendiploma.

Waarom koetsiersbewijs.
Ter illistratie eerst een voorbeeld. Ik meen ongeveer een jaar geleden, hebben een aantal professionele koetsiers, oude rotten, ik dacht van de Heinekenstal in Amsterdam, examen gedaan. Jawel... GEZAKT !!
Ze waren er zelf nogal verbolgen over meen ik me te herinneren.
Natuurlijk hebben deze mensen wel kennis van paarden en kunnen ze mennen, maar er zijn blijkbaar toch zaken waar je niet zomaar vanzelf voldoende aandacht aan besteedt !
Vergelijk het met de auto: Een supergetalenteerde autocoureur van 17 jaar zal echt niet slagen voor zijn rijbewijs zonder lessen al hoef je hem de beheersing van de auto niet meer te leren. Anderom hetzelfde: iemand die pas zijn/haar rijbewijs gehaald heeft moet echt nog heeeel veel leren wat autorijden betreft.

Verder het "Waarom".
De stichting SRR probeert de zaak in eigen hand te houden, niet in de laatste plaats vanwege het feit dat ze vermoeden dat de politiek al een scheef oog heeft laten vallen op het verplichten ervan. Wie denkt dat zodra de politiek hier vat op krijgt het nog vroeg genoeg is om het te halen heeft echt modder in de ogen. (Denk aan leges, mensen die er over gaan oordelen zonder kennis van zaken etc.)
En geloof me, zover gaat het komen ! Er valt immers wat te halen ? En als ergens de wet van Murphy van toepassing is, is het hier wel.
Alleen dit al is een reden om niet te wachten tot het echt moet ! Geldt natuurlijk evenzeer voor het ruiterbewijs.
Er komen steeds meer ruiters en aanspanningen op de weg momenteel, kan dus niet uitblijven dat de politiek hier zich mee gaat bemoeien.

Momenteel is het dus (nog) niet verplicht.
Wel is het nu al zo dat terrein-eigenaren mensen zonder diploma weigeren op hun gebied. En dat recht hebben ze. Ik heb begrepen dat er, met name op de veluwe, al diverse grote terreinen zijn waar je niet zonder diploma mag rijden. Particuliere eigenaren kunnen deze eis stellen, maar ook grote stichtingen. Denk aan "Natuurmonumenten".

Hier komt ook het verzekeringsaspect ervan om de hoek kijken. De verzekering die er aan vast zit stelt inderdaad niet zo erg veel voor, maar kost dan ook heel weinig.
Normaal gesproken dekt de eigen AVP verzekering eventuele schade, maar dit is geen verplichte verzekering. De eigenaar van een terrein kan niet aan de neus van ruiten/menner zien of ze deze verzekering wel hebben !
Een ruiter/koetsiersbewijs geeft hen in elk geval zekerheid. In dit licht moet die verzekering gezien worden. Men weet dat iemand verzekerd is. Is het niet persoonlijk, dan toch in elk geval via de SRR.

Ik denk dus dat de SRR veel en goed werk verzet, al was het alleen maar dat ze ervan doordrongen zijn dat voorkomen moet worden dat we na verloop van tijd aan de "goden" (lees politiek) overgeleverd worden.
Als de nood aan de man komt, laat dan maar de SRR de CBR (auto) van de paarden worden, voordat het het zoveelste melkkoetje van de overheid wordt !

50 jaar geleden was het halen van een rijbewijs een eitje. Kijk nu eens ....
Ik denk dat we met het halen van ruiter/koetsiersbewijs nu op het punt zitten van 50 jaar geleden met het rijbewijs voor de auto.
Toegegeven, het is niet echt goedkoop om een koetsiersbewijs te halen, maar momenteel staat er nog wel een prijs voor die doorgaans in verhouding staat tot de werkelijke kosten (pakweg f. 400,- tot 500,- moet kunnen is mijn mening), en zeg nou zelf, vergelijk dat nu eens met een rijbewijs voor de auto. Ik denk zelfs het stukken moeilijker is om een aanspanning door het verkeer te loodsen, dan een auto.
Ik vrees dat dat over een jaar of wat heel anders zal zijn wat kosten en eisen betreft.

Sjonge.. is nog een heel verhaal geworden... Lachen Lachen maar ben benieuwd naar jullie reakties.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 09:36

Ik ga van het voorjaar proberen het koetsiersbewijs te halen. De lessen worden gegeven volgens het achenbach systeem. De handgrepen worden eerst droog geoefend. En daarna ook op de kar. Bovendien krijg je er een theorieboek bij die je voor het examen moet kennen. Daar krijg je namelijk ook vargen over. Bovendien moet je correct kunnen op en aftuigen, in en uit spannen. op en af de kar stappen.
Ik ga hem halen omdat ik via onze menclub een goede aanbieding heb gekregen, en ik voor mezelf wil weten dat ik een beetje mennen kan. Bovendien ben je verzekerd als je naar buiten gaat, en zal het in de toekomst worden verplicht. Het schijnt dat het rijden met een huifkar al verplicht tot het koetsiersbewijs (op de openbare weg tenminste).

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 19:06

Een interessante stuk heb je getiept Lageveld, leuk om te lezen!
Ik ben dus zelf heel sceptisch over het koetsiersbewijs/ ruiterbewijs.
Ik heb dus ook geen van beiden.
Dit vond ik leuk om te lezen:

*knip* Ter illistratie eerst een voorbeeld. Ik meen ongeveer een jaar geleden, hebben een aantal professionele koetsiers, oude rotten, ik dacht van de Heinekenstal in Amsterdam, examen gedaan. Jawel... GEZAKT !!
Ze waren er zelf nogal verbolgen over meen ik me te herinneren.
Natuurlijk hebben deze mensen wel kennis van paarden en kunnen ze mennen, maar er zijn blijkbaar toch zaken waar je niet zomaar vanzelf voldoende aandacht aan besteedt *knip*

Wat ik nou leuk zou vinden om te weten, waarop ze zijn gezakt, wat wisten ze niet?
Wat leer je nou EXTRA bij dat koetsiersbewijs?
Ik heb jaren geleden leren mennen en heb de verkeersregels ed er ook direct bij gekregen. Heel interessant, maar door ervaring heb ik geleerd dat het weinig zin heeft. Ik doe het wel, maar meer om aan te geven dat ik IETS ga doen, want WAT begrijpt het gros toch niet....

Ik ben het wel met je eens dat het een beetje te vergelijken is met het rijbewijs. Door de jaren heen sluipen er bepaald dingetjes in, die je je zelf aan leert. Dingetjes die niet volgens "de regels" zijn....

loes-freke

Berichten: 4483
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: drogteropslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 18:11

jantina schreef:
Ik rijd zonder. Het is dan ook niet verplicht.
Ik zou ook niet weten waarom ik dat ding zou halen Verward

Ik men al jaren, weet de dingen die je moet weten als je met je paard de straat op gaat. Wat zou de meerwaarde zijn?
De verzekering? Nee hoor, ik ben al gewoon verzekerd, dus das ook onzin.
Ik weet eigelijk niet eens wat je er leert. Achenbach? Verkeersregels? Algemene tuig en paardenkennis?
Dan kan je je geld beter in menLESSEN stoppen. Daar leer je dat namelijk ook!



hier wilde ik even op reageren.
ten eerste willen ze volgend jaar al hebben een rijbewijs voor aanspanning.
ten tweede zijn ze meebezig om koestsier diploma als rijbewijs te zien.
ten derde als alles goed is ben je niet meer via je wa verzekering verzekerd als je aan het mennen ben zonder koetsier bewijs.
ten vierde ook willen ze er door douwen niet verzekerd zonder rem op de wagen. maar dat is nog niet door.
als je het allemaal echt wilt weten bel voor informatie srr.
srr staat voor stichting recreatie ruiter.
tel: 0485-319160.
die gene die ruiter rijbewijs of koestzierbewijs hebben krijg automatich het srr nieuws blad.
en daar staan vaak de veranderingen in.
dit wilde ik even melden en wat men er mee doet moet men zelf weten.
veel plezier met alles

een appaloosa hoeft geen vlekken te hebben, maar is wel mooier als ze het wel hebben.
R.I.P. Ons Dotje 5 mei 2009 - 21 januari 2010.
calorieen?? dat zijn toch die beestjes die 's nachts je kleren kleiner maken??

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 18:37

Misschien ben ik een beetje naief ofzo, maar ze hebben het er al JAaaaaaren over dat het volgend jaar verplicht zal zijn.
En ieder jaar weer gebeurd het niet.
Ik geloof inderdaad wel dat als het rijk hier geld in ruikt er wel iets gedaan wordt, maar ik maak me alsnog geen zorgen.
En niet verzekerd zonder rem? Dat is zou typisch een regeltje zijn bedacht door iemand die geen jota weet van aangespannen rijden....

mayerrel
Berichten: 32
Geregistreerd: 28-03-07
Woonplaats: vlak bij belgie

Re: menbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 18:25

ik men zonder

janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Re: menbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 06:45

Wij hebben zowel ruiterbewijs als koetsiersbewijs. En ik vind het wel verstandig het te verplichten voor mensen met hun aanspanning het verkeer in gaan.
Het maakt een groot verschil of je ver af buiten rijdt, of zoals wij bij Schiphol wonen en direct het drukke verkeer in moeten. Wij kunnen hier vaak hele stukken alleen rijden op 80km wegen. (en geloof me, 80 km is hier de minimumsnelheid van veel automobilisten).

Het verbaast mij telkens weer dat mensen 'even' een groen paard inspannen, niet gehinderd door enige vorm van kennis, en zo met de aanspanning het verkeer in gaan. Niet alleen gevaarlijk voor het paard, de koetsier, de passagiers, maar nog belangrijker voor de overige verkeersdeelnemers.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: menbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 07:03

Mayerel, dit topic is uit 2001, het is nog best knap om die uit de catacomben van bokt te vissen, maar het is niet de bedoeling....

Goedgekeurd onderschrift :)

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: menbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 08:14

OMG dit is echt stokoud Nagelbijten / Gniffelen

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: menbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:01

Idd knap om deze te vinden Haha!
Slotje dus Lachen

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers