te veel mee gaan in gallop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VeronicaM

Berichten: 3300
Geregistreerd: 04-04-03

te veel mee gaan in gallop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 00:15

Haai,
wat te titel al zegt is dat ik het probleem heb dat ik in gallop te veel met de beweging mee ga, en daarom zit ik ook minder stil en ook helemaal niet lekker. Maar het lukt me niet om gewoon anders te zitten. Wie heeft tips!?

Groetjes Veronica

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 00:34

Ehmsz...iemand in het midden neer zetten die de hele tijd zegt dat je daar mee moet ophouden Haha!
Is het enige wat bij mij werkt, op een heleboel vlakken, en omdat dat er bij mij iedere keer weer ingestampt wordt gaat het nu vaak vanzelf.

En jezelf gewoon voor blijven houden: stil zitten, stil zitten, stil zitten.
Let goed op wat je doet, en corrigeer jezelf.

Meer tips dan dat kan ik je niet geven want het is toch iets wat je zelf moet doen *of in dit geval dus juist niet*

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 00:37

Uhhmmm tjaah, wat zou kunnen helpen;
beugels uit! dan hou je je als het goed is met je knieen vast, en kun je dus niet veel meer bewegen.
En als ik m'n paard tegenwoordig iets probeer te verzamelen, moet ik m'n buik inhouden, het klinkt heel raar, maar 't werkt wel... Ik denk alleen niet dat je dat lang vol houd...

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 12:30

Tomaatje schreef:
Uhhmmm tjaah, wat zou kunnen helpen;
beugels uit! dan hou je je als het goed is met je knieen vast, en kun je dus niet veel meer bewegen.


Inderdaad, sommige mensen gaan gewoon mee bewegen om de "stress" van de galop eruit te laten. Ontspan je en rij effe lekker relax en dan ga je wel stiller zitten. Als je dan je beugels nog eens uit doet, zoals tomaatje zegt, gaat het waarschijnlijk ook al een ander effect geven!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 13:24

In de galop ben je steeds in beweging met je bovenlichaam. Dit komt omdat het paard omhoog komt dan recht word en dan daald. Dit kun je opvangen door bij het omhoog gaan je bovenlichaam naar voren te brengen en bij het dalen naar achteren. Dit zijn de bewegingen in galop. Ga je nu heel erg je best doen om mee te gaan, dan lukt het je vast en zeker voor geen meter.
Het prinsiepe is dat je altijd recht(verticaal) op de grondblijft. Dit is de natuurlijkracht waar je dus niks voor hoeft te doen, enkel ontspannen. Laat vooral het gebied van je heup los en laat je maar mee gaan. Je zult merken dat het dan vanzelf gaat.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 14:26

Kom maar een paar keer op Dennis rijden Lachen . Die galopeerd niet als je niet stil genoeg zit. En als hij galopeerd en je zit niet stil galopeerd hij niet lekker door.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 14:28

ik denk dat je het beste (voor het proberen) je beugels een gaatje langer kan doen, of je goed klemmen in het zadel met je knieen.

Terugzitten helpt ook goed. Succes

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 14:30

Juist niet klemmen, want dan zet je je alleem maar meer vast. Je moet juist los laten om mee te kunnen bewegen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 14:30

Van hieraf kan ik niet bepalen in welke mate je meegaat met de bewegingen. Maar het is de bedoeling dat je de bewegingen van het paard volgt zodat je hem niet stoort. Als je volledig stil gaat zitten zul je het paard wél storen. Maar vanaf hier kan ik het echt niet bepalen.
Heb je les? Zo ja wat zegt je instructeur ervan?

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:45

josien, ik denk dat k het anders bedoel als dat ik het zeg, maar ik weet iig geen andere oplossing, als ik me erg zou ontspannen in het zadel,zou k er óf afvallen, óf ik zou juist nog meer gaan bewegen!

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:48

Beugels niet te kort cq lang. Maak je lang, niet je hakken laag maar je knie naar beneden uitdrukken, dan gaat je hak vanzelf mee. Maak ook je bovenlichaam lang en probeer als het ware met je kruin de lucht te raken.
Laat vervolgens je paard 'onder je door' galoperen. Duw je paard niet aan, laat hem het werk doen, voorwaarts gaan doe je met je kuit niet met je zit.
Succes!

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:24

ga je alleen te veel mee?of bots je ook in je zadel?

VeronicaM

Berichten: 3300
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 22:57

Dennis: ik heb al eens met Den gegallopeerd, hij gallopeerde gewoon door. Maar ik heb het nu meer over op Douwe, op Rascal doe ik het ook een beetje.

Okki1: ik heb les ja, van *jolanda* op bokt, maar eh.. zei zegt er wel wat van, maar niet echt wat ik er nou precies moet doen om dat tegen te houden ( sorry Jolanda als je dit leest.)

Guanacotje: ik ga alleen te veel mee.. ik bots niet in het zadel

voor iedereen: als ik zonder beugels ga dan doe ik het als nog een beetje. Maar ik zal het morgen proberen!! Kijken of dat helpt!!

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 09:58

Shetty schreef:
Dennis: ik heb al eens met Den gegallopeerd, hij gallopeerde gewoon door. Maar ik heb het nu meer over op Douwe, op Rascal doe ik het ook een beetje.


Hij liep idd wel door, maar niet van harte, dat zag ik duidelijk aan hem. Dat terwijl hij nu uit eindelijk toch geleerd heeft(met heel veel moeite kwa trainen) om fijn en soepel door te galoperen.
Iig succes er mee. Ik kan je niet verder helpen.

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 10:25

Een goede fijne zit kan je simpelweg niet afdwingen, wél ontwikkelen.
Ook ik raad je aan om te ontspannen, en je zit te verbeteren door tijdens het rijden 10 min(minstens) zonder beugels te rijden. Probeer ook niet te lang achter elkaar te galoperen, dit kan vermoeiend zijn, Waardoor je zit steeds slechter word, steeds kleine stukjes galoperen is dan beter

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 12:22

Heb je het wel al eens gevraagd wat je ertegen moet doen in je les? En anders vragen of iemand je aan de longeerlijn neemt en dan de stijgbeugels uit. Knipoog Ubung macht der Meister!

VeronicaM

Berichten: 3300
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 15:42

Okkie1 schreef:
Heb je het wel al eens gevraagd wat je ertegen moet doen in je les? En anders vragen of iemand je aan de longeerlijn neemt en dan de stijgbeugels uit. Knipoog Ubung macht der Meister!


Ik weet niet of ik het een keer heb gevraagt, maar ik heb ook wel eens zonder zadel gegallopeerd, maar ik weet niet hoe het toen ging.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:31

Ik denk niet dat je dit probleem zomaar op kunt lossen zonder les. Ik kan je aanraden het boek centered riding te lezen. Dat gaat heel diep in op hoe je goed moet zitten. Best interessant!