Lange manen: Hoe krijg je ze?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Luominen

Berichten: 913
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: België

Lange manen: Hoe krijg je ze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 12:52

Hey, ik zou graag willen weten hoe je zo van die lange manen krijgt? Mijn Arabje die op Pasen naar mij komt heeft redelijk middelmatige manen, maar ik zou graag willen weten hoe je ze snel zou kunnen laten groeien (Snelgroeimiddel? Haha! ) En hoe verzorg je ze dan goed? Manenspray, kammen, ofzoiets?

-Groetjes, Elke.

Hier een foto van Zaim Fahd zijn manen ('t Is een geregistreerde Arabische Volbloed, hij is 2 jaar op 7 April, zal hem wel eens voorstellen):

Afbeelding
http://www.hamsterhouse.com/deesdoornhoeve/ZaimFahdManen.PNG

"Overcome all difficulties."


LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 12:57

GEwoon laten groeien. En de natuur zijn gang laten gaan. Althans zo is het bij mij gegaan. Wel moet je ze af en toe voorzichtig uitkammen.


ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 13:04

Af en toe bijknippen/kammen, zo houd je de manen gezond

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 13:05

Ik heb Luna's manen in vlechten hangen.
Ze klitten hierdoor bijna niet worden nauwelijks vies.
En zo kom ik niet in de verleiding het vuil en de klitten eruit te pluizen.
Eens in de 2 a 3 weken haal ik de vlechten eruit, spray in equishine erin en pluis ik ze met de hand uit, daarna gelijk nieuwe vlechten erin.
Ik doe dit nu bijna 8 maanden en in die tijd zijn ze al 20 cm gegroeid(in het jaar daarvoor, toen ze los hingen, helemaal niets).

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 13:07

Gewoon laten groeien
Wel af en toe doorborstelen zodat er geen klitten in komen.
Maar volgens mij worden manen op een gegeven moment niet langer. Heb mijn hafje nu al bijna 5 jaar en in het begin groeiden haar manen heel hard maar nu groeien ze niet meer

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 13:10

idd, knotten werkt erg goed,gewoon anti-klit erin.
en verder de natuur zijn gang laten gaan.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 13:10

Ik borstel bijna elke dag de manen van me paard, maar begin altijd onderaan en werk langzaam naar boven.
Verder gebruik ik altijd Equishine, maar ga nu over op D-tangler van de paardendrogist, want bij mijn paard vallen de haren uit van Equishine.
Verder hoor je ook vaak; vlechten, maar daar ben ik het niet mee eens, want van elestiekjes breken de manen ook.

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 13:13

Citaat:
Verder hoor je ook vaak; vlechten, maar daar ben ik het niet mee eens, want van elestiekjes breken de manen ook.

dit ligt er maar helemaal aan,hoe je de elastiekjes gebruikt.
als jij aan die elastiekjes gaat trekken om ze eruit te krijgen, trek je idd de manen mee. Als je het gewoon met beleid doet, is er geen vuiltje aan de lucht

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 13:28

tinkerLuna schreef:
Ik heb Luna's manen in vlechten hangen.
Ze klitten hierdoor bijna niet worden nauwelijks vies.
En zo kom ik niet in de verleiding het vuil en de klitten eruit te pluizen.
Eens in de 2 a 3 weken haal ik de vlechten eruit, spray in equishine erin en pluis ik ze met de hand uit, daarna gelijk nieuwe vlechten erin.
Ik doe dit nu bijna 8 maanden en in die tijd zijn ze al 20 cm gegroeid(in het jaar daarvoor, toen ze los hingen, helemaal niets).


Dat klinkt erg verleidelijk, bij Par waren ze al heel erg lang, 2 en ene half jaar in het land zonder dat er iemand aan zit doet wonderen geloof ik.

Maar ga er gelijk mee beginnen, want afgelopen zomer besloten een paar paarden dat manen lekker eten is Verdrietig

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

F_Orumster

Berichten: 15306
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 13:41

Gaan de vlechtjes niet jeuken? En voldoet een henstenvlecht ook of moeten het van die losse zijn?

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:57

Elan schreef:
Gaan de vlechtjes niet jeuken? En voldoet een henstenvlecht ook of moeten het van die losse zijn?

Luna heeft geen last van de vlechten, alleen die in de voorpluk doet ze af en toe uit, maar dan weet ik dus dat ie te strak was.
Ik heb altijd losse vlechten maar mijn ex-bijrijdster heeft ook wel eens een hengstenvlecht gemaakt.
Ik denk dat het weinig uitmaakt alleen ik kan geen hengstenvlecht maken dus doe gewone vlechten.

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 22:15

ik vlechte ze ook altijd, de elastiekjes moet je niet te strak doen en rustig eruit halen.. dan is er niks aan de hand. verder equistar erin, en heel voorzichtig uitborstelen met mensenborstel.
maar helaas zal niet ieder paard manen van een meter krijgen hoor, dat ligt ook een beetje aan de erfelijke aanleg er voor, tinkers en haflingers hebben vaak een hele dikke lange bos, maar een arabier of welsh bijvoorbeeld zal dat nooit krijgen

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 23:02

Nou, ik heb toch 2 Welshjes staan die wel van die manen hebben hoor
Die Van mijn hengstje Mambo groeien niet verschrikkelijk snel maar in 1.5 jaar tijd zitten ze bij hem toch echt onder de hals, Mijn merrie Eirian daarentegen heeft vorig jaar haar manen van bijna 90cm lang volledig afgeschuurd met het rekken naar gras tussen de omheining door maar zit nu alweer op een lengte van 2 handen plat onder elkaar en zij heeft wel zo'n heerlijke dikke bos Welshjes kunnen het dus best hebben en ik ken genoeg Arabjes met mega lange manen alleen zo dik als bij een Tinker zal dat idd. nooit worden, wel lang Haha!

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 23:27

Siki heeft ook lange manen gekregen! Zelfs haar uitgeschuurde -eczeem- manen zijn alweer wat bijgegroeid!
Mijn wondermiddel? Gewoon lekker het land in! En gezonde voeding, dus lekker wortels en appels bijvoeren!
Maar die vlechtjes vind ik ook niet zo'n gek idee, dan breken de haren veel minder snel natuurlijk!

Faber quisque fortunae suae

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 11:26

Als ik jou was, zal ik er helemaal niet aanzitten. Af en toe beetje Equi shine erin en zachte borstel doorhalen, that's all..

Doe ik ook. Ik deed eerst de manen vlechten, maar ik had het idee dat de manen daardoor alleen maar meer afbraken.

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 12:41

Gewoon afblijven ze worden vanzelf lang of niet Haha! Niet ieder paard krijgt nl lange manen.. Zeker niet bijknippen!! Dat vind ik zo lelijk...

Lovers Estragon & Herlando Lovers

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 12:52

Mijn enige advies:
WACHTEN! Haha!
Veel succes.
Ik wacht ook, tot de eczeem-manen van Novia weer aangegroeid zijn. En dan maar hopen dat het dit jaar niet meer zo jeukt.....
En dat van die vlechten, dat werkte bij Kiara ook goed, als ze alles los had kwamen er van die onwijze knopen in als ze had liggen rollen. Die je er dan niet echt makkelijk meer uit kreeg.Boos!



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Googlebot, Wopkebrok en 31 bezoekers