Wie herkent dit probleem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sansjo
Berichten: 127
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Weert

Wie herkent dit probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-04 18:15

Hallo allemaal,

Mijn paard is vandaag op klinische keuring geweest. Alles was goed behalve dan dat hij in draf op de harde weg op de volte onregelmatig was aan zijn rechtervoorbeen. Nu heeft hij in de 3 jaar dat ik hem heb nog nooooooiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiittttttttttttttttttttttt onregelmatig gelopen. De dierenarts heeft wel vantevoren als een idioot met een ijzeren ding op zijn hoef liggen slaan. Bij het rechtervoetje meer dan bij de andere benen. Nu vraag ik me af of iemand zoiets ook als een meegemaakt heeft en of dit slaan ook een oorzaak kan zijn.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 18:16

Je kunt een paard bij een buigproef ook kreupel buigen. Ik zou doorgaan naar de Dierenkliniek en foto's laten maken. Moest je paard in de verzekering of wilde je hem verkopen?

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 19:56

Zou het even afwachten en dan zelf over een dag of 4,5 nog eens op het harde longeren. Soms hebben paarden hier trouwens moeite mee en als je het dan een paar keer gedaan hebt gaat het beter. Het kano ok de gevoeligheid zijn van de buigproeven.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 20:49

Cassidy schreef:
Je kunt een paard bij een buigproef ook kreupel buigen. Ik zou doorgaan naar de Dierenkliniek en foto's laten maken. Moest je paard in de verzekering of wilde je hem verkopen?


dat is de bedoeling namelijk : een verbórgen probleem(pje) naar boven halen. een kerngezond paardenbeen kreupel buigen?! ik wil het je zien doen.....

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 10:13

ingeo"]
[quote="Cassidy schreef:
Je kunt een paard bij een buigproef ook kreupel buigen. Ik zou doorgaan naar de Dierenkliniek en foto's laten maken. Moest je paard in de verzekering of wilde je hem verkopen?


dat is de bedoeling namelijk : een verbórgen probleem(pje) naar boven halen. een kerngezond paardenbeen kreupel buigen?! ik wil het je zien doen.....
[/quote]


oh ja , dit heb ik zeker wel eens zien gebeuren!!!
als het been te hoog en te lang omhoog word gehouden door de dierenarts...of door onkundigheid of door nijd, dan kan een paard daar idd wel van gaan kreupelen !!
nu wil ik niet meteen de DA beschuldigen, maar als ik jou was zou ik even een week wachten, in die week wel gewoon de normale beweging geven, en dan een andere dierenarts opnieuw klinisch laten keuren
wil je hem verkopen? of verzekeren?
toch desalniettemin kan het wel zijn dat jouw paard echt iets heeft, heb je m zelf al eens op de kleine volte op het harde gehad??
misschien heeft ie dus wel een kreupelheid die je met het normale rijden amper ziet?

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 11:58

ingeo"]
[quote="Cassidy schreef:
Je kunt een paard bij een buigproef ook kreupel buigen. Ik zou doorgaan naar de Dierenkliniek en foto's laten maken. Moest je paard in de verzekering of wilde je hem verkopen?


dat is de bedoeling namelijk : een verbórgen probleem(pje) naar boven halen. een kerngezond paardenbeen kreupel buigen?! ik wil het je zien doen.....
[/quote]

Een dierenarts kan een paard kreupel buigen, door idd te lang en te hoog vast te houden, ik heb het zelf meegemaakt, en dat is geen pretje. Ik zou ook naar een andere kliniek gaan en een tweede opinie vragen en als het nodig is foto's laten maken, het zekere voor het onzekere nemen

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 12:20

en hoe denken jullie dan het verschil te weten tussen een paard dat na de buigproef mankt door een echt verdoken probleem dat er al was, en een paard dat (zogenaamd) niks mankeert en door het zogezegde verkeerde buigen gaat manken?

in allebei de gevallen leken de paarden voordien topfit, en in allebei de gevallen manken ze erna.

makkelijk als jullie dan zó kunnen zien dat het eerste paard een écht probleem heeft, en het tweede paard gewoon ter plekke een probleem krijgt aangesmeerd. Verward

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 22:03

ik denk ook dat als je onkundig buigt het paard een aantal passen kan kreupelen. maar met dat ijzeren ding rammen als ze het op een verkeerde plek doen vind ik dat aannemelijker. maar ik zou foto's maken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 02:24

ingeo schreef:
...makkelijk als jullie dan zó kunnen zien dat het eerste paard een écht probleem heeft, en het tweede paard gewoon ter plekke een probleem krijgt aangesmeerd. Verward


Een paard dat kreupel loopt op de buigproef, daar zou ik altijd foto's van laten maken, en hem niet op grond van een negatieve buigproef laten staan. En al helemaal niet het afvies volgen om het maar naar de slager te brengen (zoals die DA dacht te zien na een negatief uitvallende buigproef. Want dat vind ik pas knap.... Boos!

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 14:42

Cassidy"]
[quote="ingeo schreef:
...makkelijk als jullie dan zó kunnen zien dat het eerste paard een écht probleem heeft, en het tweede paard gewoon ter plekke een probleem krijgt aangesmeerd. Verward


Een paard dat kreupel loopt op de buigproef, daar zou ik altijd foto's van laten maken, en hem niet op grond van een negatieve buigproef laten staan. En al helemaal niet het afvies volgen om het maar naar de slager te brengen (zoals die DA dacht te zien na een negatief uitvallende buigproef. Want dat vind ik pas knap.... Boos!
[/quote]

ik kan ook niet weten over welk geval jij het hebt.
ik bedoel gewoon in het algemeen, een paard dat reageert op de buigproef, daar is iéts mee (maar met héél veel paarden is wel iets). en dat moet natuurlijk verder onderzocht worden voor je een konklusie trekt.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 14:54

ingeo"]
[quote="Cassidy"][quote="ingeo schreef:
...makkelijk als jullie dan zó kunnen zien dat het eerste paard een écht probleem heeft, en het tweede paard gewoon ter plekke een probleem krijgt aangesmeerd. Verward


Een paard dat kreupel loopt op de buigproef, daar zou ik altijd foto's van laten maken, en hem niet op grond van een negatieve buigproef laten staan. En al helemaal niet het afvies volgen om het maar naar de slager te brengen (zoals die DA dacht te zien na een negatief uitvallende buigproef. Want dat vind ik pas knap.... Boos!
[/quote]

ik kan ook niet weten over welk geval jij het hebt.
ik bedoel gewoon in het algemeen, een paard dat reageert op de buigproef, daar is iéts mee (maar met héél veel paarden is wel iets). en dat moet natuurlijk verder onderzocht worden voor je een konklusie trekt.
[/quote]


tuurlijk is het niet goed als een paard te lang kreupelt bij de buigproef
MAAR helaas gebeurt de buigproef niet altijd en overal op de JUISTE manier

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 13:10

een paard mag toch kreupel lopen na een buigproef?
het gaat er toch om,in hoeveel passen hij/zij zich hersteld???