Pony's in een veewagen, merken ze...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Pony's in een veewagen, merken ze...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 01:40

Merken pony's als ze in een veewagen niet zoals in een trailer recht uit staan, maar zo schuin naast elkaar zegmaar? Zo staan ze dus niet recht uit met hun lijf naar welke richting je oprijd maar schuin. Ik weet niet zo heel erg hoe ik het moet uitleggen Rolleyes Maar hoop dat jullie het begrijpen. Of is dat alleen het idee van ons zelf maar en merken die paarden daar niks van?
Ook had de veewagen waar een stalgenoot voor ging kijken een vrij hoge opstap en vroeg zich af of dat een probleem is of dat dat gewoon wennen is?


Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 01:51

schuin staan schijnt juist prettiger te zijn voor paarden
beter evenwicht te bewaren oid

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:


curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 01:55

die van ons staan achterste voren, we merken geen verschil. Ik zou denken dat ze wagenziek zouden worden, maar dat is onzin.
En over een hoge opstap, ik zou het niet weten, wij hebben een lage

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 02:05

Overl het algemeen is mijn ervaring dat paarden liever in een veewagen gaan dan op een trailer. Waarschijnlijk omdat de opening dan groter is oid.
De opstap zou in principe geen probleem moeten zijn maar dat zal wel per paard verschillen. Misschien een kwestie van tijd Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 02:11

Met de kont naar de rijrichting is idd het beste, kunnen ze plotselinge remmanoevres ook beter met de achterhand opvangen. Schuin tegen de rijrichting schijnt niet zo stevig te staan. Ligt natuurlijk ook aan de stuurkunsten van de chauffeur....

Je suis Charlie.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 09:46

Bij de trailerdealer zei hij ook dat schuinstaan voor een paard fijner was dan recht met het hoofd naar voren......
Een hoge / schuine instap is gewoon even wennen, maar hoeft geen probleem te zijn.

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 10:02

Schuin schijnen ze rustiger te staan.
Ik weet niet of het klopt maar hier staan ze altijd prima.
Wij hebben ook een redelijk hoge instap maar er is er geen een die daar moeilijk over doet. Het is erg licht van binnen en we hebben schotten aan de zijkant van de laadklep.
Enige waar je mee moet oppassen de eerste paar keer is het uitladen.
Het liefst op gras zetten en het paard goed begeleiden van de klep af zodat ze niet gaan springen. Als ze dat op een verharde bodem doen, glijden ze snel uit.

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 11:20

Paarden staan het liefst schuin, met de kont in de rijrichting, dit is wetenschappelijk vastgesteld. Ik heb zelf eens een pony los in een twee-paards zonder schot gehad en die stond toen ook met z'n kont in de rijrichting schuin.
Ik heb echter mijn paard al die jaren met hoofd in de rijrichting op de vrachtwagen gehad, de wagen was nou eenmaal zo opgebouwd, en daar nooit iets negatiefs van gemerkt. Het is wel zo dat ze makkelijker onderuit gaan bij een noodstop, daar moet je als chauffeur dus ook heel alert op zijn.
Mijn paard kon door het deurtje kijken en keek ook altijd mee. Als ze de omgeving herkende als "hier ben ik ooit geweest, we zijn er bijna" dan hinnikte ze zachtjes.
Hoge opstap is geen probleem, de RVV staat overigens maar 15cm toe voor de keuring.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 14:54

Oke Bedankt voor de antwoorden!! het is dus eigelijk voor ons eigen idee dat dat minder prettig lijkt.

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 14:59

Joyce schreef:
Oke Bedankt voor de antwoorden!! het is dus eigelijk voor ons eigen idee dat dat minder prettig lijkt.


Inderdaad, die dieren hebben er geen problemen mee Tong uitsteken

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 15:03

Dennis staat het liefst achterste voren. En als die mogelijkheid er niet is zo schuin mogelijk. In een 2 paard trailer stond hij dus altijd achterste voren omdat ik hem daar in nooit vast zette. In zijn inimini trailer staat hij altijd schuin.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 17:42

Die grote van mij vertikt het om schuin vervoerd te worden, laat zich gewoon vallen Boos! . Mijn paarden zijn altijd met trailer of vrachtwagentje (van mijzelf waarin ze met hun neus rechtuit staan) vervoerd. Vrachtwagentje heb ik moeten verkopen omdat die te oud werd. Een vreind van mij heeft mijn paarden destijds naar Belgie vervoerd met zijn vrachtwagen (een ECHTE voor 4-6 paarden, spiksplinternieuw destijds) Mijn paard liet zich dus gewoon vallen Extreme duivel waardoor een onverwoestbare stang toch verbogen werd (a fl. 2500,- Boos! ) dat was een duur ritje van 30km!! 1 van de paarden van de eigenaar van de vrachtwagen doet dit ook ! gaat als een dolle stier tekeer. Terwijl er bij dit paard op een veewagen niets aan de hand is (wordt dagelijks naar binnenbak vervoerd) Bij het wegrijden was ie al ontzettend onrustig (wilde gaan liggen! maar wij dachten dat als we zouden gaan rijden dit wel over zou gaan, dan moest ze zich toch concentreren....mooi niet, we doen de klep open in Belgie en mijn schimmel stond met haar vier benen over mijn reus van 1.78cm in de lengte Ziek wat er dan door je heen gaat, maar de schimmel huppelde gelijkweer over mijn andere paard heen toen ze de ruimte weer had, en Gardy bleef gewoon lekker liggen Haha! zo van "ik had het je toch verteld dat ik dit niet wilde !" Dus wij de stang eruit gesloopt (mevrouw bleef rustig liggen) alles uit de weg gehaald en mevrouw staat rustig op, schud zich even en loopt doodkalm de vrachtwagen uit...en ik had op dat moment moordneigingen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers