Hoe gedraagt jouw paard zich in de wei?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Hoe gedraagt jouw paard zich in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-04 23:05

Ik vroeg me af hoe jullie paarden/pony's zich eigenlijk gedragen in de wei. Is hij echt extreem dominant en een probleem om bij andere paarden te zetten, is hij de baas van de kudde, is hij niet de 'baas' maar hoort hij bij de eerste, zit hij ergens in de middenmoot, bengelt hij ergens achteraan, of is hij zelfs de 'pispaal' van de kudde en wordt hij er keer op keer uitgestampt?

Gewoon even uit nieuwsgierigheid want ik verveel me een beetje Clown . Bij mij is Prima zonder twijfel de baas over Evita, als Evita haar in de weg loopt dan jaagt ze Evita weg. Evita is altijd ergens onderaan de rangorde, ze heeft een tijdje geleden in de zomer ook ergens op een pension bij een kudde paarden gelopen, en daar was ze toch wel duidelijk heel onderdanig naar de andere paarden, hoewel ze bij de eerste kennismaking met een ander paard altijd agressief reageert.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 23:20

Amethyst is een beetje een middenmoot. Niet bepaald het pispaaltje van de groep (kan wel van zich afbijten) maar ook niet de 'baas'.
Eigenlijk gedraagt ze zich heel onopvallend. Ze steekt er niet bovenuit, maar ook weer niet van, dat is het pispaaltje van de groep.
Moeilijk eigenlijk om dat van je paard te zeggen Tong uitsteken

MiekeB

Berichten: 285
Geregistreerd: 18-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 23:25

Sugar is de baas Haha! Als ze eten krijgen, en Sugar heeft haar emmer leeg, dan jaagt ze Bles weg en vreet zijn voer ook nog op. Gelukkig heeft hij meestal eerder zijn voer op als Sugar. Bles probeert nog wel af en toe de baas te spelen, maar dat wordt meteen afgestraft, de arme ziel, weer een deuk in zijn ego. Hij is echt een watje (maar wel een lief watje Lovers )

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 23:27

Mijn paarden zijn de baas Cool

Er staat een baal hooi in het land waar ze met zijn allen van kunnen eten.
De kudde bestaat uit 9 paarden, groot en klein.

Maar als ze alle 7! staan te eten en die 2 van mij komen eraan kunnen ze allemaal oprotten Tong uitsteken En dat gebeurt dan ook.

Ik denk dat het voornamelijk Felix is die dan wel zijn maatje Danno mee laat eten maar de rest niet Haha! Die staan er bij en keken er na Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 23:30

Kawa is de baas.
En ik geloof dat ze hem daarom ook bij Matador in de wei hebben gezet, hij had een keer op zijn donder nodig.

Kawa heeft nu al eens in verschillende groepen gestaan en tot nu toe is hij nog steeds de baas geweest.
In de meeste gevallen is een keer oren in de nek en dreigen genoeg om een ander paard te laten gehoorzamen naar wat hij wil.

Heel soms gaat het eens wat verder.
Zo ook wel eens met Matador, die dan ff wil kijken of hij echt niet kan winnen of zoiets.
Maar helaas.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 23:31

Dennis is niet extreem dominant. Maar wil wel graag de baas zijn. Je kan hem (bijna) overal bij kwakken. We zijn nog maar 2 paarden tegen gekomen waar hij niet bij kan. De ene mepte hem het land uit(was wel extreem dominant) en die ander speelde hij net zo lang mee tot ze er beide niet uit zagen.

Verder is het kop naar beneden en vreten met die hap. Geen geloop enzo. Enkel af en toe een brul naar een voorbij komend paard of trailer.

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 23:38

Mijn paard kiest meestal 1 uit die ze gaat "beschermen" (lees: in bezit neemt) iedereen die er te dicht bij in de buurt komt kan een mep krijgen. Verder is ze gewoon best wel een kreng. Maar 't komt niet vaak voor dat ze echt raak mept. Verder springt ze eruit als het haar niet (meer) bevalt. Bv. als er een paard uitgehaalt wordt.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 23:41

Ik ga afwachten hoe Par dit jaar is.

Verleden jaar had ze nog een paar duidelijke bazen boven zich zitten.
Maar dit jaar is ze los in de bak al over een heleboel de baas, en degeen waarbij ze dat niet is gaan er dit jaar geloof ik niet bij.

Dus ben helemaal nieuwsgierig Haha!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 23:49

Mozart is een beetje baas, maar laat dat nooit merken.Hij stelt ieder paard op zijn gemak, wil graag spelen, maar gaat niet een gevecht aan.

Felix helemaal niet, maar die is gek op de merries, en de merries op hem!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 23:59

Jordy is dominant, maar kan wel goed bij andere paarden. Hij is hier 1 van de kleinsten, maar ze moeten naar hem luisteren Haha! Hij vliegt een vreemd paard niet aan, maar zal wel alle grenzen aftasten, door ze op te drijven, schijnaanvallen e.d.. Ook moet er altijd even flink imponeergedrag vertoond worden, nek erop en maar maaien met die benen en steigeren. Hij schopt overigens totaal niet.
Hij is erg beschermend tegenover andere paarden.
In een echt gemengde kudde is het niet zo'n susses met Jordy, ruinen mogen vooral niet in de buurt van 'zijn' merrie(s) komen.... Met één erg onderdanige ruin plus merries gaat wel, maar anders wordt het echt knokken.

Er staat hier op stal ook een paard wat bijna niet met anderen in de wei kan, niet omdat hij zo dominant is, eigenlijk helemaal niet, maar het is een beetje ADHD-paard, blijft maar rennen, gek doen, proberen te stoeien. Hij stond dus altijd alleen, omdat andere paarden geen rust kregen, of hij werd lens geschopt. Tot Jordy erbij kwam, Jordy is zijn grote vriend Haha! Jordy vind dat stoeien en gek doen helemaal fantastisch... Wel een leuk gezicht dat ravotten, vooral omdat Jordy 1.46 is, en dat paard tegen de 1.80. Ook heeft hij dat paard helemaal in bescherming genomen, er mag geen ander paard meer bij in de buurt komen.

We hebben hier in de wei ook een paar shetten lopen, die onder het draad dat de stukken wei van elkaar afscheidt door kunnen. Daar heeft Jordy wel een vage gewoonte bij, hij gaat vooral bij de kleinste (80 cm), er gewoon bovenop zitten om even zijn billen te schuren Bloos!

Ik vind het altijd prachtig om naar te kijken, hoe paaren met elkaar omgaan in wei, kan er echt uren naar kijken Lachen

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 00:05

haha de meeste hebben dus blijkbaar toch een 'bazige knol' Haha! Ik vond het vroeger altijd zo zielig voor Evita toen ze in een kudde stond met een stuk of 8 andere paarden, dan stonden die paarden daar allemaal aan de draad te wachten en dan liep zij er ergens zo heel zielig alleen rond met een blik op van "ik wil ook aan die draad!" maar er was geen enkel paard die haar door liet, had altijd medelijden met mijn meisje Ach gut . Maar ze had gelukkig wel een vriendinnetje waar ze regelmatig mee stond te kroelen.

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 00:05

Mn paard heeft pas 1 weide seizoen meegemaakt, vorig jaar van april tot oktober. Ik denk dat ze er over ongeveer een maandje weer op mogen.
Ze gaan met alle ruinen tegelijk in een stuk land. Mijn paard was vorig jaar niet de baas maar ook niet de laagste, denk dat hij dus ergens in het midden zit. Als hij een trap krijgt dan probeerd hij wel terug te trappen. Mijn paard was vorig jaar een van de weinige die vaak onder de wondjes zat maar dat was omdat hij heel veel speelt met andere paarden en ze constant uit probeerd te dagen, hij vind andere paarden echt geweldig Haha! Ik heb niet zo vaak gezien hoe hij zich gedroeg omdat als ik er was hem uit de wei haalde om dingen met hem te doen. Ik heb wel van andere mensen gehoord dat ze hem heel vaak zagen spelen, de lelijke wondjes die hij ervan krijgt zijn wat minder maarja, als mn paard het maar naar zijn zin heeft Lachen

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 00:30

Hmm Arti is niet de laagste in rang maar geloof ook niet de hoogste...Levi eigenlijk het zelfde hihi...dit jaar zijn er een paar nieuwe en komt Levi weer terug naar mij (staat nu in de opfok) dus ben benieuwd.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 00:32

Flair is wel vrij hoog in rang, als ze iets niet wil gebeurt het ook echt niet. Ze kan tot nu toe nog met elk paard in de wei.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 00:52

Owen staat in de subtop, iets anders kan ik er niet van maken.
Hij is een beetje slijmen naar boven, trappen naar onder type Schijnheilig . Hij zal er niet aan denken een paard dat boven hem staat een lel te geven oid. Maar o wee als ze onder hem staan, oren in de nek, lelijk kijken, dreigen als ze maar eenzins in de weg staan.

Verder pak hij zijn weg naar top goed aan, als het paard boven hem zwak is (kreupel oid) dan ziet hij zijn kans schoon en een jaagpartijtje later en wat schijnbewegingen en meneer heeft het weer voor elkaar Haha! .
Het is geen leiderstype, maar wil er graag bijhoren

Elke86

Berichten: 2248
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 00:54

Montana is dominant dominant en nog is dominant. Héhé en nu dat ze dus maar met twee merries meer zijn is het nog erger geworden want die andere merrie is als laatste bijgekomen in de groep en durft dus echt niks te doen Tong uitsteken

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 01:10

Mozart was tot nu toe altijd de baas, in elke kudde waar hij bijgezet werd. Totdat Tayga op zijn weg kwam Schijnheilig , toen werd hij opeens onderdaan Haha! . Ik heb nog nooit gezien dat Tayga ergens niet de baas was. Zij gedraagt zich ook echt als de leidster. De anderen staan waar zij wil dat ze staan Bloos Schijnheilig . En Mozart hoort heel dominant te zijn in alle opzichten, maar bij mij heb ik er nog nooit wat van gemerkt Knipoog .

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 03:19

Edwine is de baas, maar Bas mag wel superveel van haar, mochten andere paarden niet. Bv met crossen haar voorbij rennen, Bas mag dat, andere paarden hadden allang een rotschop gehad.
Als eerste de wei uit, Basje loopt los mee en gaat voorbij Edwine, zonder mokken laat ze dat toe. Edwine is een beetje moederlijk over Bas, en Bas voelt zich helemaal geweldig daarbij geloof ik, die denkt echt dat hij een merrie onder zijn hoede heeft.

Was laatst wel grappig, in een land naast Edwine en Bas stond een nieuw paard, een grote tuigerruin van een dikke 1.70/1.75 .
Edwine rende er naar toe, even kijken naar de nieuwe buurman.
Je had Bas moeten zien, kwaad dat ie was joh ! Met die korte pootjes van hem richting dat paard meppen, piepen en gillen,dreigen, steigeren en bijtneigingen maken, Edwine bij hem weg proberen te drukken. Zo komisch, hij als kleine shet liet die grote ruin wel even zien dat Edwine ZIJN merrie was. Haha!

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 09:51

Euhh die van mij doet helemaal niks in de weide dan eten!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 10:05

als buddy de wei in komt zegt ie meestal iederene gedag en gaat ie dan lekker eten Lachen

kobus maakt ook een rondje en gaat dan ook gewoon eten Lachen

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 10:29

Ze is in de wei niet mega dominant, maar zal door de meeste ook zeker niet over zich heen laten lopen. Helaas is onze kudde een beetje uit elkaar gevallen, eerst hadden we een leuk groepje, nu zijn het meer 3 groepjes geworden. Die van mij met nog 3 andere, dan nog 2 nieuwe (een veulen & een 4 jarige), en nog 2 veulens die altijd met elkaar zijn. De paarden staan nooit met ze alle bij elkaar Verdrietig Maar het groepje waar mijn pony ook mee loopt staan het langst daar en zijn vriendjes met elkaar, die andere komen er dus niet bij. Dat groepje is dan denk ik ook het dominanst, en daar zal vast ook wel weer in verdeeld zijn wie de baas is. (denk de oudste merrie Knipoog )

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 10:30

Die van mij steekst zijn koppie in het gras en haalt hem er niet meer uit, laat zich dan ook niet weg jagen eten gaat voor alles!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 10:35

zo Lachen maar hij staat ook gewoon braaf te grazen hoor Lachen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 10:46

Mijn paard is natuurlijk de baas Cool Hij heeft net als zijn baasje een autoritaire uistraling Haha! Tong uitsteken

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 12:12

Mijn pony is meestal de baas in het land. Hij is op zich heel vriendelijk, maar op een of andere manier wordt hij toch de baas. Dat doet hij vast in zijn vrije tijd Knipoog Dan merk je dat doordat hij andere paarden bij mij wegjaagt als ik hem ophaal of wat lekkers kom geven of kom voeren.
Een enkele keer komkt hij een paard tegen waar hij niet tegenop kan (Een Friese merrie op de vorige stal) en dan schikt hij zich een plaatsje naar onderen Haha!
Overigens is hij in de omgang ook enorm dominant! En eigenzinnig en koppig... Tong uitsteken (maar zal nooit schoppen)