Dekruin

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Seppe

Berichten: 743
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: Belgiƫ

Dekruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-04 20:13

Even een vraagje... knt, dus ik probeer het te censureren...

Flyer wordt in mei 2 jaar oud. In december 2003 heb ik hem naar een gereputeerde paardenkliniek gebracht, waar zijn testikels vakkundig werden verwijderd Cool .

Deze operatie om het paardje zo veel mogelijk op de wei te kunnen laten met soortgenoten... Alles verliep goed tot vandaag... een hengstige merrie, waarmee hij al een tijdje op de wei staat.

Flyer, nu al 4 maanden zonder 'kiwi's', dekt als een echte hengst. Eerst dacht ik, net zoals iedereen, hij speelt maar wat en krijgt z'n 'ding' toch niet meer recht Bloos ! Maar nee hoor: erectie, penetratie, even rijden,... alleen de ejaculatie blijft uit, dat hoop ik alleszins Verward Heb vandaag de ganse dag plaatsvervangende schaamte gehad, zeker als heel de familie er op komt kijken. Vond het walgelijk Knipoog

Ik hoop dat ik niemand gedegouteerd heb, maar hebben jullie dit al eerder gezien/gehoord van een ruin? Ook hoor ik zeggen: 'ik laat m'n hengst snijden, want eens hij het dekken kent, weet hij wat het is, ook als je hem daarna nog laat castreren.'

Moet ik me nu ongerust maken? Ik vind 4 maanden nu toch wel lang genoeg om geen zin meer te hebben in merries Verward

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 20:16

er zijn genoeg ruionen die nog gewoon ergens opklimmen hoor
die van jou is geen uitzondreing
tja hij vind zichzelf gewoon een echte vent
castreren wil niet zeggen dat de intereese per definitie weg gaat
maar alleen dat ie niets meer produceert en over het algemeen dat ze wat stabieler worden

DubbelFun

Berichten: 88673
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 20:20

Tja sommigen ruinen blijven gewoon dekken, het zit meer tussen de oren dan ergens anders Haha!
Ik heb ook een Appie gehad die het niets uitmaakte dat hij al lang ruin was. Hij ging ook 'all the way', maar er kwam nooit meer iets van in de zin van kindertjes Haha!

Degouteren is een mooi woord, kende het niet (van Dale ook niet trouwens ?? ) , maar paardenmensen zijn niet zo snel ergens vies van. Hier wordt alles gewoon onder het eten besproken Haha!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 20:21

ik heb zitten lezen +typen onder het genot van een frikadel

DubbelFun

Berichten: 88673
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 20:22

Met of zonder saus Cool

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 20:22

Oeh dan wil ik het bij mij niet eens weten. Ik heb twee ruintjes op de wei staan. De kleinste klimt zo af en toe nog wel eens op de witte. Terwijl hij al een jaar of 2 en een half is gecastreerd.

Ik denk dat het in jou geval komt doordat de merrie hengstig is dat het weer gevoelens oproept die hij vroeger ook had. Ach je moet het maar zien, het is natuurlijk gedrag.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 20:22

met MAYOOOOO Vingers aflikken

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 20:24

Ik ken meer dan genoeg ruinen die ook nog gewoon dekken. Heb uit betrouwbare bron vernomen dat die van mij dat ook doet als ie op de wei staat Bloos!.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 20:42

even uit je droom helpen, seppe : zelfs de ejaculatie blijft niet uit Bloos! ....!! maar er zitten wel geen 'dikkopjes' meer in Haha! Haha! !

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 21:04

4 Maanden is nog helemaal niet zo lang hoor... Het kan ruim een jaar duren voordat de hormonen zich een beetje gereguleerd hebben en inderdaad zijn er genoeg ruinen die ook na dat jaar doorgaan met compleet dekken van merries. Vooral als ze op latere leeftijd zijn geruind of als hengst vaker gedekt hebben.
Niet echt iets om je druk over te maken dus. Ik zou alleen tot een half jaar na castratie nog even voorzichtig zijn, want het duurt een paar maanden tot al het levende zaad verdwenen is. Het is dus mogelijk dat een hengst een merrie drachtig krijgt kort na castratie.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 22:32

Mijn ruin is nu 7 jaar en ook op zijn 2e jaar vakkundig gecastreerd zonder problemen. Hij kan prima met merries overweg, maar zodra ze hengstig worden duikt hij er a la minuut op. Heb me wel eens afgevraagd of het bij paarden (net als bij honden) een vorm van dominantie kan zijn? Maar terwijl Mander in de omgang absoluut niet dominant is....

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 23:50

ik heb ook een pony ruintje gehad die elk voor jaar even "grote schoonmaak" hield bij de dames.
tot groot vermaak van de ponylessers
wij zeiden dan..... even de spinnenwebben ragen Bloos! Bloos Haha!
en de rest mochten de ouders thuis uitleggen *LOL*

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 23:58

Mijn vorige pony is gecastreerd toen hij 26 maanden was.
De eerste 3 jaar van zn leven had hij geen andere paarden gezien dan zijn moeder en halfbroer.
Daarna kwam hij met een aantal ruinen en merries op de wei en dekte alles dat maar enigzins hengstig was.
Ze gebruikten hem ook (zonder dat ik t wist) om merries te schouwen.
Hij heeft gedekt tot ik hem verkocht, hij was toen 7 jaar, bij zn nieuwe eigenaar staat ie samen met een andere ruin, die dekt hij dus niet.

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 00:08

mijn vroegere verzorg pony
deed gewoon een andere ruin dekken

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 10:54

Je plaatsvervangende schaamte kan ik me helemaal indenken.
Zo heb ik ook ooit met verbazing naar Fuego (toen was hij 5 en een jaar gecastreerd) zitten kijken hoe hij de shetlanders aan het dekken was Bloos!
Zie je het voor je; een Quarter van 1.55m op een shet van 1.10m Boos!
Maar de dames vonden het heerlijk Bloos

Ik kreeg er rooie wangen van Haha!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 11:15

Wij hebben ook een bijna 3-jarige ruintje op stal, en die is als jaarling gecastreerd. En die begint nu ook sinds kort ineens te dekken Verward Op mijn bijna 3-jarige merrie, maar probeert het ook op mijn drachtige merrie Haha!
Hij heeft het eerder nooit gedaan, en nu ineens doet hij het wel.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 11:17

Erm, als merriehouder zou ik hier toch niet blij van worden. Zorg je dat z'n schacht en penis in ieder geval goed schoon zijn?
Merries kunnen hier de lelijkste infecties van oplopen. Ik zou toch eens overleggen met de stalhouder of de eigenaren van de merries om te kijken of je paard niet apart kan. Straks staat er eentje met baarmoederontsteking en alle ellende en dierenartskosten van dien.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 12:53

Ben ik met je eens ArwenLune... en ook met pas geruinde paarden moet je oppassen. Het kan ruim een half jaar duren voor ze echt niet meer 'vruchtbaar' zijn.
En je hebt ook nog eens het risico dat zo'n ruin je merrie beschadigd. Het is niet ondenkbaar dat'ie met z'n gespring de merrie op haar achterbenen o.i.d. raakt met alle gevolgen van dien.
Dat is dus net de rede dat ik er zwaar over zit te denken mijn Muffin weg te doen. Hij is maar 75 cm, maar springt wel constant achter op m'n Paintmerrie als die hengstig is. Hij schacht niet uit, en penetratie is natuurlijk al helemaal niet mogelijk, maar de kans dat hij haar op haar achterbenen beschadigd is erg groot. Hij moet zich aan haar deken of staart vasthouden om 'hoog' te blijven, dus je kunt nagaan dat ik ook wat betreft die staart niet blij ben. Ze had altijd continu tailtubes in, maar die heb ik noodgedwongen uit moeten laten omdat hij daar met z'n hoeven in bleef hangen. Ik denk dat ik al zo'n 30% van haar volle staart kwijt ben.
Ik had hem als hengst gekocht, maar vlak voordat ik een afspraak wilde maken om hem te laten ruinen, kwam ik er dus achter dat hij al ruin was. Hij is verder een scheet van een pony en zou een goede gezelschapspony zijn voor een ruin, of een goed schouw'hengstje', maar ik denk toch dat 'ie bij mij weg moet.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 13:03

Onze Friese ruin heeft ook nog heel lang gedekt nadat hij op zijn 3e gecastreerd was.
Toen Ozep nieuw op stal kwam, nu zo'n 3 jaar geleden, dook hij nog spontaan op de merrie alsof hij wilde zeggen: "Van mij!!!":D
Hij was toen 5 jaar.
Dit was echter wel 1 van de laatste keren dat hij het gedaan heeft, sinds die tijd zijn er nog verschillende ruinen en ook een hengst bij ons op stal geweest en hij heeft het nooit meer gedaan terwijl de merrie meerdere malen goed hengstig was.
Het heeft dus een paar jaar geduurd bij hem eer hij stopte met springen...

Ik zou er inderdaad mee oppassen, zoals Francis al zegt kan hij de merries beschadigen, maar andersom ook. Niet alle merries laten zich zonder slag of stoot bespringen, ook al zijn ze goed hengstig. De kans dat jouw ruin dus klappen krijgt is ook aanwezig.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 13:11

dat is dus 1 van de redenen waarom op de stal waar ik nu sta de merries en de ruinen strikt gescheiden gehouden worden.
Op de vorige stal waar ik stond (tevens paardenmelkerij) stonden de niet drachtige merries bij de ruinen, als die ze gingen bespringen, werd het tijd dat ze bij 1 van de 2 dekhengsten in de groep kwamen, Heel handig dus: schouwhengsten!

Ook mijn logge en suffige Morrie "dekte" vorig jaar nog vrolijk mee!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 13:24

Ik vind koppeltjes van 1 merrie en 1 ruin juist heel prettig,
ruinen vind ik over het algemeen iets te ruig spelen, een merrie vind even rennen vaak wel leuk om vervolgens 1 keer duidelijk te maken dat ze geen polonaise aan haar lijf wil. Ruinen blijven continue donderjagen.

[ITP] Ozep & Triumph, ruige playmates (+ 1 rijfoto)

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 13:43

Op zich kan de combi merrie/ruin heel prima gaan. Ik had eerder ook een (ander) ruintje bij Dot lopen en dat was prima.
Alleen als ruinen merries (of andere ruinen) bespringen is enige voorzichtigheid toch geboden... inderdaad, zoals je zelf al zei Sjuimpje... de ruin loopt ook een risico. Een kennis van mij had ook een ruintje bij haar merrie's lopen, maar op een dag vond ze hem wel dood in de wei, met het halster half over z'n oren... was dus op z'n hoofd geraakt door een merrie en overleden...

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 18:43

Baduh dekt zeer selectief, hij wil alleen bij Pride, zijn beste maatje, nog wel eens zin krijgen om erop te duiken. Er mist alleen altijd wel iets in het hele ritueel. Of hij vergeet uit te schachten, of hij vergeet er op te klimmen (staat ie dus ruig te dekken terwijl de merrie naast hem staat met zo'n blik van; wat doe jij nou??? Knipoog ) of hij staat helemaal klaar en ziet een vogeltje overvliegen en vergeet spontaan waar ie mee bezig was en gaat weer fijn grazen. In alle gevallen wordt de merrie NIET blij van hem. Haha! Hij is heel laat geruind, rond zijn 10e ofzo. Kan ook eigenlijk alleen met merries en is zelfs tegen vreselijk hengstige merries gewoon heel erg lief.

DinkyToy

Berichten: 251
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In 't hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:16

Mijn Dinky heeft het ook nog wel eens geprobeert. Alleen is hij een welsh b tje en ik had hem even los in de bak gegooid met mijn hengstigge tinkermerrie.T was wel dapper geprobeert maar technisch niet helemaal mogelijk met die kleine pootjes kwam die net op haar kont. Werd er ook niet echt blij van gezien de hele kantine van de manege stampvol zat en ze dus allemaal konden meegenieten....

mienmien

Berichten: 920
Geregistreerd: 13-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 18:05

Soms is het wel handig. Heb je geen hengst meer nodig om te zien wanneer de merries hengstig zijn.