Kan dit? Over lessen nemen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Kan dit? Over lessen nemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 17:52

Ik kan geen betere titelomschrijving bedenken dus sorry daarvoor...

Ik zou graag met mijn haflinger willen overstappen op de westernsport, in ieder geval een paar basislessen willen nemen, zodat ik daar eens een kijkje kan nemen. Ik heb haar ooit Engels ingereden, maar heb in de loop der tijd een eigen stijl ontwikkeld. Is het mogelijk, om zelf als groene ruiter met een groen paard in de westernsport, lessen te gaan nemen? Of is dit niet aan te raden, en zou mijn paard eerst omgeschoold moeten worden door een ervaren ruiter. En ik op "westernpaarden" lessen moet nemen, zodat ik er zelf ook wat van weet. Of kan groen + groen + goede instructrice wel lukken?

Hopelijk begrijpen jullie er wat van, en graag jullie mening

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 17:55

ik rij ook western met buddy, en wij zijn ook een groen+groen combinatie Lachen
gaat prima, heb er tot nu toe geen nadelen aan kunnen ondekken,
tis wel belangrijk dat je goede begeleiding hebt...

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 18:04

het kan wel
maar dan moet je idd goeie begeleiding hebben
en niet 1 keer in de week naar mijn idee dan.
ik ben zelf groen begonnen met een groen paard en dat was al moeilijk
laat staan met een paard die omgeschoolt moet worden.
maar het is mogelijk
1 ding je hebt veel geduld nodig Haha!

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 18:04

Het zal zeker kunnen,een lange weg,maar je leert er veel van,mits je goede begeleiding hebt.Het is wel aan te raden om eens de gelegenheid te nemen om een klaar westernpaard te rijden;dit om te voelen hoe het nu uiteindelijk moet worden en echt niet gemakkelijk,ook al zitten er al "knoppen"op.

horsea

Berichten: 1544
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Lischoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 18:22

natuurlijk kan dat, als je maar een goede en geduldige begeleider hebt die bij het begin van het begin begint.

veel plezier! OK dan!

MiekeB

Berichten: 285
Geregistreerd: 18-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 19:20

Toen ik overstapte van engels naar western heb ik mijn trainer gevraagd of ik eerst op een van zijn lespaarden moest beginnen, of meteen op mijn eigen engels gereden KWPN-er. Hij vond toen dat ik beter meteen met mijn eigen paard kon gaan lessen, en dan samen alles te leren. Dat was niet gemakkelijk, omdat we allebei eigenlijk niks konden wat western betreft, maar het is me wel goed bevallen.
Het is inderdaad wel prettig om een keer op een western paard te rijden, zodat je weet waar je naartoe werkt. Maar wel pas na een aantal lessen. De eerste keer dat ik op een western gereden quarter stapte, begreep het paard me helemaal niet, omdat ik nog helemaal op zijn engels reed. Toen ik na een half jaar westernlessen weer op hem mocht rijden, ging het een stuk gemakkelijker omdat ik toen wist hoe ik hem de hulpen moest geven.

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 19:41

ja het is lastig omdat je paard engels rijd en jij
dus als je iets fout doet (op de dressuur manier inplaats van western)
dan merk je dat niet zo snel omdat je paard gewoon reageert.

heb je nou een western paard en geef je een dressuur hulp
zal die niet reageren en merk jij dat je het verkeerd doet

dat is het handige van op een western paard beginnen Haha!

face off en ik konden allebij niks
dus eigenlijk doet hij alles op mijn manier hoe ik het hem geleerd heb,
en dan zal hij dus misschien ook wel dingen op de dressuur manier aangeleerd kunnen hebben

maar als degene van wie ik les heb erop gaat doet hij alles gewoon op de western hulpen,
dus ik weet dat dat goed zit , gelukkig Haha!

zal ik over zijn gegaan naar western zal ik ondertussen stiekum nog dressuur rijden Haha!

maar ik heb hele goeie hulp gehad dus daarom heb ik dat kunnen verkomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 20:18

Mileen en ik zijn samen vanuit onze Engelse basis aan het werk gegaan en ik heb daar nooit hinder van ondervonden. Het enige is wel dat ik van sommige dingen (jog, spin) niet wist hoe het aan hoorde te voelen.
Gelukkig kreeg ik op een gegeven moment een trainer die het me gegund heeft om een paar keer op zijn (heel fijn getrainde!) paarden te rijden, zodat ik kon gaan 'herkennen' wat de bedoeling was. En dat was wel heel fijn!

bianca5055

Berichten: 311
Geregistreerd: 08-10-02
Woonplaats: nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:13

Ik ben zelf ook begonnen met mijn merrie om te scholen van engels naar western.
We waren dus beide groen. Dit is goed bevallen en ookal zijn we er nog lang niet, het gaat wel steeds beter.
Wel is aan te raden om goede begeleiding te nemen anders lukt het echt niet.
Maar dat zegt de rest ook.

DinkyToy

Berichten: 251
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In 't hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:45

Wij waren ook groen + groen (Oftewel engels + engels) + goeie begeleiding Haha! En we zijn nu zo ongeveer een jaar bezig en t gaat hardstikke lekker! Ik rij zelf ook nog engels op een ander paard en Laurier wordt ook door anderen nog wel engels gereden maar ze weet t verschil wel heel goed. Hebben laatst in Oosterwolde onze eerste wedstrijd gestart en gezien t goeie resultaat (was errug tevreden Bloos ) zijn we toch wel op de goeie weg denk ik Tong uitsteken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 15:06

Iedereen bedankt voor de antwoorden Lachen Ik ga gewoon eens proberen en kijken hoe de les bevalt, hoe het mij en Amanda bevalt, en dan zien we wel hoe het loopt Lachen

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 21:15

wij zijn ook een groen-groen combinatie en ik leer er meer van dan op de manegepaarden..
niet dat die niet goed waren, maar met klas rij ik meer en leer ik ook meer dus..
ik zou het lekker op je eigen paardje doen.
groet michelle