Mijn paard eet al haar stro op!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nathaley

Berichten: 415
Geregistreerd: 30-12-01
Woonplaats: Hazerswoude-dorp

Mijn paard eet al haar stro op!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-04 17:12

Wat moet ik met dit probleem?
Gister bijvoorbeeld gooi ik in d'r stal 1 hele baal stro kom vanmorgen is dr stal alweer leeg, ze eet alles gewoon op, en zo kost het mij wel een beetje erg veel geld..
Wie heeft er een tip voor mij?
Op zaagsel zetten heeft geen zin want dat nemen die boeren hier niet mee..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 17:24

Je paard genoeg voeren?

Sorry, is niet zo aardig. Ervoor zorgen dat hij genoeg te vreten heeft, en zich niet verveelt. Kan je hem niet meer buiten zetten? Of een speeltje in de stal gooien?

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 17:25

Nathaley schreef:
Op zaagsel zetten heeft geen zin want dat nemen die boeren hier niet mee..

Dan ga je dat zelf halen Lachen Ik zou hem trouwens eerder op vlas zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 17:26

Ik denk dat ze bedoelt, dat ze het dan niet kan afvoeren, de mest dus Knipoog

Nathaley

Berichten: 415
Geregistreerd: 30-12-01
Woonplaats: Hazerswoude-dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-04 17:28

Maya: mijn paard krijgt 4 kilo hooi op een dag en 3 kilo bix dat vind ik al best wel veel..
Maar een speeltje kan misschien wel helpen, iig bedankt voor je tip

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 17:28

oh zo hihi Bloos

Nathaley

Berichten: 415
Geregistreerd: 30-12-01
Woonplaats: Hazerswoude-dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-04 17:30

Dan ga je dat zelf halen? misschien kan je eerst beter goed de vraag lezen??

Ik bedoel met dat nemen die boeren hier niet mee, dat ze dat hier niet kunnen afvoeren dus dan zit ik met een probleem

En wat is vlas??

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 17:30

Misschien is vlas een oplossing voor jou??
Vlas is volledig composteerbaar en wordt niet door paarden gegeten, omdat het ronduit vies smaakt.
Daarbij neemt het ook nog eens veel meer vocht op, waardoor je stal, bij juist gebruik, veel schoner en droger blijft.
Meestal is het geen probleem om vlas op te laten halen, maar dat zou ik van te voren even overleggen met de degene die bij jou de mest ophaalt.
Je hebt trouwens veel minder mest. Elke dag de drollen, die doe ik in de biobak (groente en fruit enz. kliko) en 1 à 2 keer de natte plek per week en die gaat op de mesthoop. Ik heb maar 1 paard op stal en ik hoef de mesthoop maar 1 keer per jaar of 1 1/2 jaar op te laten halen.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 17:31

Ahhh, een bekend verhaal.
Colette eet ook alles op, laat niks over!
Er zijn verschillende tips die bij Colette allemaal niet gewerkt hebben.
Azijn: azijn in een spuitfles doen en zo over het stro heen spuiten. Zorg wel dat je voldoende doet, anders krijgt ze het nog voor elkaar om de onderste laag stro te eten.
Zeep: hetzelfde als azijn hanteren, maar dan een beetje mengen met water. Kijk uit dat je daar weer niet te veel van doet. Eet ze het toch op, dan is het natuurlijk niet gezond dat ze veel zeep binnen krijgt.
Vermengen met stront: Je mest een dag of twee dagen niet uit en mengt de mest met schoon stro, zodat het stro doordrenkt is met mest.
Cocos schijnt ook te werken, heb ik zelf nooit geprobeerd, want ik weet niet hoe je dat moet hanteren.

Er schijnen ook speciale matten voor in de stal te zijn, ze lijken op de matten die bij speelplaatsen gebruikt worden. Die laten het vocht door, en houden warmte vast. Ze schijnen wel duur te zijn.

Probeer ook te achterhalen waarom je paard het stro op eet. Misschien door voedingstekorten, of misschien is het een gewoonte geworden.

Bedenk wel dat het opeten van al het stro geen gebrek is! Een paard is namelijk gemaakt om te eten. In het wild eet hij ook de hele dag door en in de wei ook. Daarom is er niks mis mee als hij alles op eet. Het is ook goed voor het gebit, omdat het constant slijt. Colette is in 13 jaar 2 keer bij de paardentandarts geweest!
Zou je je paard op zaagsel zetten, of in ieder geval er voor zorgen dat hij helemaal niet meer kan knabbelen, kunnen er echte stalgebreken ontstaan uit verveling!

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 17:37

Nathaley schreef:
En wat is vlas??



Kijk eens op www.ecobodem.nl
Daar kun je veel info vinden over het hoe en wat van vlas.
Zelf gebruik ik vlas van Plospan, maar op hun side kan ik niets over vlas vinden. Ik koop het bij Ranzijn voor 6.50 euro per baal van rond de 25 kilo.
De eerste keer om je stal te vullen gebruik je ong. 4 à 5 balen, daarna ong 1 baal per week.

Nathaley

Berichten: 415
Geregistreerd: 30-12-01
Woonplaats: Hazerswoude-dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-04 17:38

Hoi Ophelia, dat lijkt me wel erg handig dat vlas,
hoe ziet het er uit? en hoe duur is het ongeveer?

Nathaley

Berichten: 415
Geregistreerd: 30-12-01
Woonplaats: Hazerswoude-dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-04 17:39

Oh haha niet gelezen maar ik ga ff kijken bedankt!

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 17:41

mijn fjord is gewoon een vreetzak en die eet ook heel de stal leeg en dan daarna staat ze dan ook niet zo dik maar ik heb 3 balen per week.en daar moet ze het mee doen ze krijgt gewoon 3 plakken hooi per dag en voldoende beweging,en er hangen veel speeltjes in haar stal dus wat wilt ze nog meer.....paarden af en toe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 17:41

Nathaley schreef:
Maya: mijn paard krijgt 4 kilo hooi op een dag en 3 kilo bix dat vind ik al best wel veel..

Qua energie krijgt die knol van jou wel genoeg ja, denk ik, maar qua ruwvoer veels te weinig. Maar 4 kg hooi?! Mijn pony krijgt ruim 8 kg hooi, en heel wat minder brok. Ruwvoer is het belangrijkste voor het paard, dat helpt zijn spijsvertering, het is belangrijk zodat hij goed kauwt, en zijn tanden ook mooi afslijt. Ik zou zeggen, geef hem maar een 2 á 3 kilo meer hooi, en 1 kilotje minder brok. Jouw paard krijgt te weinig ruwvoer binnen, en compenseert dat dus met die enorme hoeveelheid stro.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 17:42

4 kilo hooi is niet veel...
Integendeel zelfs.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 17:44

Sjuimpje schreef:
4 kilo hooi is niet veel...
Integendeel zelfs.

Per 100 kg paard moet een paard 1 kg hooi krijgen. Maar dat is toch niet per etmaal toch? Of wel?
Ik weet het niet meer Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 17:47

Wow! Eeh nee... Er zit wel een maximum aan kg hooi wat een paard kan opeten. Maar mijn haf van ong. 425 vreet wel meer dan 4 kg hooi hoor Knipoog Zal het wel eens nazoeken als je wilt?

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 18:07

Op zaagsel zetten en meer hooi voeren.
Kasmeria at ook altijd heel haar\stal leeg. Nu staat ze op zaagsel en gaat dat dus niet. Wel goed opletten dat ze niet te dun wordt. Wij zijn Kas mais bij gaan voeren. Ze kreeg het stro niet meer binnen en ging wat invallen.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 18:13

Nathaley schreef:
Maya: mijn paard krijgt 4 kilo hooi op een dag en 3 kilo bix dat vind ik al best wel veel..
Maar een speeltje kan misschien wel helpen, iig bedankt voor je tip


Ik vind 4 kilo hooi ook wel wat aan de weinige kant. In je profiel lees ik dat je een Hanoveraan hebt. Dat betekend dat hij toch wel al gauw een kilootje of 600 of meer weegt. Dan is 4 kilo hooi erg weinig. Als ik jou was zou ik dat verhogen naar 6 tot 8 kilo per dag. En je biks vind ik niet te veel hoor, je ziet zelf wel of je paard dat nodig heeft of niet. Ik voer persoonlijk ook redelijk wat krachtvoer, aangevuld met voldoende hooi en mijn paard ziet er prachtig uit. Discussies over voer gaan altijd over Keulen naar Parijs en weer terug en iedereen probeert daarin z'n gelijk te halen, wat toch nooit lukt. Voer zoals je zelf wilt en houd daarbij je paard in de gaten, voer op het oog, maar houd wel in de gaten dat je voldoende ruwvoer verstrekt..

Margriet7

Berichten: 780
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 12:36

hier is al eens een topic over geweest, misschien staan daar nog wat nuttige tips, kun je ff zoeken met de zoek-functie...