mokzalf??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-01 13:41

Nikita heeft sinds 5 december mok, een plekje zo groot als de vingertop van de pink. Heb meteen de benen gewassen met betadine-shampoo en goed drooggemaakt. Het is vervolgens kleiner geworden, maar het is nog niet weg.

Hoelang duurt het meestal dat het weg is, of is het wassen met betadine-shampoo toch niet voldoende geweest en moet het nog met mokzalf behandeld worden??

starlight
Berichten: 117
Geregistreerd: 12-12-01
Woonplaats: hoensbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 16:20

mijn pony heeft ook mok gehad en heb haar dus toen van de wei gehaald waar ze vroger stond en op de manege gezet.
nu gaat ze aventoe de wei wel nog op op de manege.
maar ik heb altijd met badedas goed gewassen en daarna mokcreme van de dierenarts erop gedaan.
bij mij duurde het ook 3 wekenmaandje en toen was het helemaal weg.
suc6 ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 16:27

Het allerbelangrijkste is nu dat het dier droog en schoon staat. Behandeling lijkt me wel zinvol, dat versnelt het genezingsproces. Als je voor homeopatisch kiest kun je Mokcure van VSM gebruiken (tabletjes door z'n voer of druppels) of anders mokzalf halen bij de veearts.
Wat je gedaan hebt, wassen met Betadine om te ontsmetten en goed droogmaken, was goed.
Hierboven staat dat iemand Badedas gebruikt heeft; dat vind ik bijzonder onverstandig omdat dat geparfumeerd is en dus ernstige irritatie kan veroorzaken bij je paard.

Beterschap!

starlight
Berichten: 117
Geregistreerd: 12-12-01
Woonplaats: hoensbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 16:31

irritatie veroorzaken?
geloof het van niet hoor!
want de dierenarts heeft het me zelf gezegd dat ik dat moest doen.
omdat het goed ontsmet!
en daarna moest ik de mokzalf erop doen die ik van hem heb gekregen.
en mn pony is er beter van geworden hoor!

starlight
Berichten: 117
Geregistreerd: 12-12-01
Woonplaats: hoensbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 16:33

nikit ik zou gewoon even zo door blijven gaan met de behandeling en als het dan strakies nog niet over is de dierenarts toch weer optijd in schakelen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 02:21

likje uierzalf doet ook wonderen als het slechts een klein plekje is.

Zodra het lijkt uit te breiden dien je drastischere maatregelen te nemen!

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 09:33

Doe er hydrocotiderm op, bij veearts verkrijgbaar en helpt snel en efectief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 10:05

Starlight, weet je zeker dat je het verschil weet tussen Badedas en Betadine? (sorry maar ik heb niet veel vertrouwen in de woordenschat van mensen die het over 'strakies' hebben... }> )

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 12:30

Sudocreme!
Is zinkzalf voor de babybillen, maar dat gebruik ik voor mok en het werkt als een trein....(en is goedkoper dan alle spullen van de DA of ruitersportzaak).
En inderdaad eerst goed wasen met Betadine (scrub), goed droogmaken en insmeren, en het liefst droog houden, dus ff niet de wei op!

Kadans
Berichten: 193
Geregistreerd: 12-07-01
Woonplaats: silvolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 14:16

auqafresh tandpasta!!!!!helpt ook goed

starlight
Berichten: 117
Geregistreerd: 12-12-01
Woonplaats: hoensbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 14:39

sonja zeker weet ik het verschil hoor! }>
hihi,ja die eene was een typfout. Haha!
maar ik zei het alleen ff omdat het bij mij had geholpen.
en dat ontsmet goed zei de dierenarts.
maaruh tandpasta?
is dat er ook goed voor?
dat wist ik niet. Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 14:42

Tandpasta????? Smeer dat eerst eens bij jezelf in een wondje voor je zulke dingen aanraadt! Jasses! Zometeen krijgen we nog meer van de armoedetips als verlopen olie ed... Verward Hellooooo this is 2001........

Enne Starlight, niet om banketstaaflig te doen tegen jou persoonlijk hoor, maar die veearts van jou zou ik liever niet bij m'n paarden hebben als hij zulke rare tips geeft. Wie gaat er nou geparfumeerd badschuim in een wondje smeren? Net zo idioot als tandpasta!
Ik vind dit echt geen diervriendelijke oplossingen! Frusty

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 17:40

Sonja als je de bit van 2 maanden geleden leest zie je dat TANDPASTA een veel gebruikt huis middel is voor mok. Ik zal het eens opzoeken voorje.
Idd het klinkt raar maar het is zo. Ze waren niet helemaal positief over de werking. Logisch ze willen liever dat je die dure medicijnen koopt.

Uierzalf wordt bij ons aangeraden. Moest er wel op letten dat ik het niet op de goede huid smeerde omdat dat irritatie kan veroorzaken. Dus eerste schoonmaken met betadine scrub en dan goed droogmaken en dan uierzalf erop. Na een paar dagen wat het helemaal weg Lovers .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 17:47

Citaat:
Op 2001-12-13 16:40, schreef Prisca:
Sonja als je de bit van 2 maanden geleden leest zie je dat TANDPASTA een veel gebruikt huis middel is voor mok.


Een huismiddel voor mensen is Haarlemmerolie. Gebruik je dat ook???? Frusty ............
Tegen hoofdpijn kun je trouwens ook je hele hoofd insmeren met rauwe ui, volgens Klazien.... Ik wens je veel succes met dit fantastische huismiddel *LOL*

Gewoon niet doen dus, is echt geen feestje voor je paard, menthol in een wondje!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 17:51

Ha dat ga ik proberen Sonja de dag voordat je langskomt ? Haha! .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 18:04

Ranzig ding dat je er bent! Hahaha, dan ga ik eerst een shoarma'tje happen voor ik op bezoek kom *LOL* Is ook erg goed tegen mok trouwens, knoflooksaus (moet weer effe on-topic anders krijg ik modder met de moddi *LOL* )

starlight
Berichten: 117
Geregistreerd: 12-12-01
Woonplaats: hoensbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 20:39

helpt tandpasta echt?
bijt dat dan niet of zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 10:33

Tuurlijk bijt tandpasta als je dat in een wondje smeert. Is boerenzuinigheid (sorry boeren) en daar schiet je paard niks mee op. Misschien werkt het idd wel, maar op een onprettige manier voor het paard, omdat baasjelief te zuinig was om een gewone pot mokzalf te kopen bij de veearts..... Dan moet je dus niet aan een paard beginnen, vind ik.

evelien

Berichten: 360
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 14:29

Sonja schreef:
Tuurlijk bijt tandpasta als je dat in een wondje smeert. Is boerenzuinigheid (sorry boeren) en daar schiet je paard niks mee op. Misschien werkt het idd wel, maar op een onprettige manier voor het paard, omdat baasjelief te zuinig was om een gewone pot mokzalf te kopen bij de veearts..... Dan moet je dus niet aan een paard beginnen, vind ik.


Toen ik uitgedokterd was en zo'n beetje alle mokmiddellen (deze bijten ook nogal) had uitgeprobeerd heb ik tandpasta uitgeprobeerd (op doktersadvies) en ja hoor dit hielp wel!!!

Goh het had mij veel geld gescheeld als ik eerst boerenzuinigheid had uitgeprobeerd en wat ook fijn was geweest dan had mijn paard eerder geen mok meer gehad. Helaas is het nu eenmaal zo dat mokzalf niet bij ieder paard helpt.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 20:16

Met tandpasta heb ik geen ervaring maar badedas is echt heel goed!

Je moet niet die kleine shampoo flesjes hebben maar zo'n grote groene fles. Dit werkt ontsmettend, en het wordt echt door meerdere veeartsen aangeraden. Het is ook goed als je zelf een ontstoken wondje of zo hebt.

Het prikt natuurlijk wel een beetje, maar ja een wond prikt altijd. Het maakt niet uit of je een wond in een bak water houdt of in een bak waar badedas doorheen zit. Het voelt precies hetzelfde.

Dus Sonja, dat jij er nog nooit van gehoord hebt wil niet zeggen dat het niet goed is. Mij is het al door meerdere veeartsen aangeraden. Heb er zelf ook alleen goede ervaringen mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 22:50

Kaj, het maakt mij niet uit of ik er wel eens van gehoord heb *LOL* maar ik vind het stomweg niet diervriendelijk om een geparfumeerd produkt (Badedas) of een mentholprodukt (tandpasta) in een wondje te smeren.
Vind ik echt niet van deze tijd.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 14:27

Sonja, ik wil hier toch nog even op reageren. Jij vindt het niet diervriendelijk!

Maar als het nu eens helpt?? Ik vind het ook niet diervriendelijk om een dier met mok of iets anders te laten staan. En met dat geparfurmeerde valt het wel mee hoor. Het is niet dat je gewoon een flesje shampoo uit de supermarkt plukt. Het gaat echt om dat speciale soort.

Ik kan me nog herinneren dat ik een paar jaar geleden met een kennis een koe heb behandeld hiermee.
Dat beest had een soort abces aan zijn hak. Het zag er erg vies uit en de veearts kon er ook niets meer mee. Eigenlijk was het plan dat zij naar de slacht ging, maar die kennis en ik wouden het nog met badedas proberen.

Wij hebben dit een tijdje volgehouden en ja hoor het werktte ook nog!
En bijten doet het toch wel. Zoals ik al zei: de wond bijt. Als je er betadine op doet bijt dat ook hoor. En ik moet zeggen dat ik het zelf nooit zo vind bijten. Echt geparfurmeerd is het namelijk niet.

Kijk als jij het niets van deze tijd vind, tuurlijk is jouw mening. Maar ik vind het een beetje raar om iemand anders iets af te raden waar je helemaal geen ervaring mee hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 16:10

Dus kun je iemand ook aanraden om er bijvoorbeeld benzine op te smeren en dat aan te steken? Want dat heb je ook vast nog nooit geprobeerd. Lijkt me trouwens ook goed werken tegen mok en nog veel meer vervelende aandoeningen.... Frusty

Ach, laten we er maar over ophouden. Misschien heb ik al wel 26 jaar vreselijk veel geluk met paarden, veeartsen en mokbestrijders.... Bij mij werken reguliere (paardvriendelijkere) manieren nl. altijd prima. Zal wel gewoon een eigenwijze bofkont zijn *LOL*

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 17:02

Laten we er inderdaad maar over ophouden.
Je begrijpt toch hopelijk zelf wel dat de vergelijking met benzine nergens op slaat.
Als jij het geluk hebt dat gewone mokzalf heeft geholpen is dat mooi.
Als het bij iemand anders niet werkt dan heeft diegene in ieder geval een alternatief.

En ik vind het wel heel vervelend dat je het blijft afdoen als een paardonvriendelijke manier.
Het is absoluut niet paardonvriendelijk (of dieronvriendelijk in het algemeen). Het wordt door verschillende veeartsen zelf aangeraden. Maar ja hier zullen wel alleen slechte veeartsen rondlopen.

Ik zal verder hier niet meer op ingaan want we zijn het duidelijk niet eens, maar ik vraag alleen om niet iets af te kraken waar je geen ervaring mee hebt.
Als jij het niet wilt gebruiken: doe het dan gewoon niet!