Hoe kan ik het beste invlechten???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
jojohorse
Berichten: 227
Geregistreerd: 14-01-04
Woonplaats: omgeving groningen

Hoe kan ik het beste invlechten???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-04 12:16

hallo allemaal !!
ik heb een vraagje:HOE KAN IK HET BESTE MOOIE KNOTJES MAKEN??
ik krijg ze nooit zo mooi strak. Verward
heeft iemand tips voor mij?(en als het kan ook foto's)
alvast bedankt Lachen

oja de manen van mijn paard zijn op ongeveer een hand breed geknipt)

groetjes jojohorse

It's murda murda.. you know it's murda murda!We scream it.. we yell it.. we livin' murda murda murda.
Bubbling,RnB,Dancehall,hip-hop-diva!


Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 12:18

De manen in gelijke plukjes verdelen. En dan ongeveer 10 ofzo. Hangt een beetje van de dikte van de manen af. Wil je het met elastiekjes of met naald en draad doen?

jojohorse
Berichten: 227
Geregistreerd: 14-01-04
Woonplaats: omgeving groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-04 12:45

ik vlecht meestal met elastiekjes (wandt ik weet niet hoe ik met naald en draad moet vlechten) mijn knolliebollie(kwpn)heeft niet echt extreem dikkemanen gewoon/normaal.

It's murda murda.. you know it's murda murda!We scream it.. we yell it.. we livin' murda murda murda.
Bubbling,RnB,Dancehall,hip-hop-diva!

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 12:47

nat maken worden ze strakker

Splash † en Nuut † :+: Voor altijd in mijn hart, ik hou van jullie

Sinds 13 juli 2021 trotse mama van Nola <3


YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 12:54

Ik vlecht ze gewoon droog in en idd echt strak trekken! Neem er de 1e keren gewoon ruim de tijd voor en vooral strak beginnen! Als je te los begint, krijg je ze nooit mooi stevig! O ja, een vriendin van me had laatst dr paard voor het eerst ingevlochten en die had ze zo klein gemaakt dat ze tegen elkaar aanzaten! Dit was dus echt niet mooi, heel ongelijk! Maak dus idd niet te kleine plukjes, maar gewoon 10 tot 15 plukken! Succes!!!

jojohorse
Berichten: 227
Geregistreerd: 14-01-04
Woonplaats: omgeving groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-04 14:56

dankjullie wel!!voor de tips
ik zal het gaan probeeren!!

It's murda murda.. you know it's murda murda!We scream it.. we yell it.. we livin' murda murda murda.
Bubbling,RnB,Dancehall,hip-hop-diva!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 17:06

Ik verdeel altijd eerst alle manen in plukje, doe daar vast een elastiekje om, meestal kom ik ongeveer uit op 15.

Dan ga ik ze stuk voor stuk vlechten. Eerst even met een vochtige (dus niet te nat) spons erover en dan strak vlechten. Aan het einde een elastiekje.
Zo de hele rij af.

Dan knotten. Eerst een keer dubbel vouwen en alvast 1 of 2 keer een elastiekje erom en dan nog een keer dubbelvouwen en met hetzelfde elastiekje hier weer om. en zo natuurlijk ook weer de hele rit.

Klaar!


SaskiaB

Berichten: 3278
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 17:29

lang leve mijn fjord, die hoef je aleen te knippen,

maar ik vlecht wel geregeld de buurpony in, we verdelen ze in ong 13 plukken, en dan heel strak vlechten, en ik sla dat plukje aan het einde van een vlecht ook altijd om, zodat dat een bolletje wordt. als je er dan een knot van maakt heb je geen uitstekende plukken

Tatt_x

Berichten: 807
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 17:32

Ik had de eerste keer 9 vlechtjes gemaakt.Eerst nat maken,invlechten (goed strak aantrekken),elastiekje erin en dan oprollen,en weer een elastiekje erin.Mijn paardje heeft erg lange manen (15cm) en het vlechten is dan echt niet makkelijk :p Maar het werden wel redelijk dikke knotjes,en dat was kei-sgattig Vingers aflikken

Hevonen

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 17:42

foto's en tips in het juninummer van het Groninger paard blad. Deze artikelen zijn op de website http://www.hetgroningerpaard.nl te vinden, even doorklikken naar blad en juni 2003...

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

mickey1989

Berichten: 4773
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 17:49

misschien kun je de manen in gelijke plukken verdelen en dan vlechten. (als de manen daar niet te kort voor zijn) dan doe je er een elastiekje in en dan rol je ze op tot een knotje. Dan doe je er weer een elastiekje omheen. Het mooist is als je het met strikjes of witte tape afwerkt, maar dat is helemaal aan jou.... succes!

Ik breng mijn kleine tranen
naar die hele grote zee
zachtjes nemen die kleine golven
al mijn grote zorgen mee...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 18:13

Ik doe meestal 18 vlechtjes (pony van 1.40)
Ik doe altijd een stiekje om de manenkam, zodat ze allemaal evengroot zijn. Dan heel strak vlechten (zere handen Lachen )
Ik vlecht ze eerst allemaal en daarna knotjes. Knotjes 2x dubbelvouwen.
foto: http://www.clubs.nl/ClubsData/218840/in ... notjes.JPG

Hanneke_S

Berichten: 1162
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 18:58

Ik had altijd met een vlecht of 10/12 de hals wel vol. Ik maakte de manen nat en verdeelde ze in gelijke 'staartjes'. Je kunt ze heel goed van gelijke dikte/grootte maken door (wanneer je een manenkam gebruikt) de 'steeltjes' van je kam te tellen (kweet het woordt daar niet voor Knipoog) en bij elke vlechtje hetzelfde aantal 'steeltjes' als dikte te gebruiken. Zo krijg je heel gelijke knotjes. Door ze vooral heel strak te vlechten en mooi dubbel te vouwen krij je het beste resultaat.

(wil nog eens met naald en draad leren vlechten, das zooo mooi!)

Iedereen neemt me zoals ik ben, nou ik nog ~ Loesje

capopjekop

Berichten: 30645
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 19:55

aangezien amber lange en dikke manen heeft (en ik t elui ben om te trekken Bloos! ) werden mijn knotten dik en groot:d doe nu dus of matje of hengstenvlecht. en ik heb ze zelfs losgehad op wedstrijd. maken ze ook geen aantekening over. *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 20:23

Sommige paarden hebben gewoon pruthaar. Als je knipt zou ik nog wel een klein beetje bijtrekken aan de onderste plukken die het dichtst tegen de hals aanliggen.

Water of Quick Braid gebruiken, en als je ze daar nog niet strek mee krij´gt: haarlak inspuiten op de strengetjes, evt beetje 'touperen'.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 20:49

Quick Braid? Is dat zweeds ofzo? Verward Clown
Waar haal je dat? Ik ben nl. een echte invlechtramp Schijnheilig

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 21:11

Quick Braid is amerikaans van het merk exhibitor's

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 23:26

Eerst verdelen met elastiekjes, dan plukje voor plukje vochtig maken met een spons, strak beginnen, aan het eind het plukje "omslaan" zodat je niet van die lelijke uitstekende plukjes krijgt.
Dan oprollen en weer een elastiekje er om heen.

Ik zou alleen wel op een stoel ofzo gaan staan, als je er naast staat krijg je vaak van die opzij hangende knotjes, als je boven je paard gaat staan krijg je ze wat sneller hoog en is strakker invlechten ook makkelijker.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

jojohorse
Berichten: 227
Geregistreerd: 14-01-04
Woonplaats: omgeving groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 19:21

nou..ik weet cker dat ik (met veel oefenen)de juiste knotjes kan maken!! .ik kan,nou het toch zo'n slecht weer is,lekker gaan oefenen en alle tips uit gaan probeeren OK dan! Haha!
allemaal bedankt hoor!!!

It's murda murda.. you know it's murda murda!We scream it.. we yell it.. we livin' murda murda murda.
Bubbling,RnB,Dancehall,hip-hop-diva!

moowsy

Berichten: 7476
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:38

capopjekop schreef:
aangezien amber lange en dikke manen heeft (en ik t elui ben om te trekken Bloos! ) werden mijn knotten dik en groot:d doe nu dus of matje of hengstenvlecht. en ik heb ze zelfs losgehad op wedstrijd. maken ze ook geen aantekening over. *LOL*

of je maakt er gewoon: 37 Bloos! Bloos

how sweet can it be to be loved by you

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:41

Alsje de manen nat maakt, gaan de vlechtjes trekken. Niet echt lekker voor je paard denk ik!

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

jojohorse
Berichten: 227
Geregistreerd: 14-01-04
Woonplaats: omgeving groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 11:48

Melissa schreef:
Alsje de manen nat maakt, gaan de vlechtjes trekken. Niet echt lekker voor je paard denk ik!

ja je hebt wel gelijk.
maar ik maak ze een klein beetje fochtig met een sposje en dan vlechten]

maar nou heb ik nog een vraagje: hoe moet je met naald en draad vlechten?
kan iemand mij dat uitleggen?

alsvast bedankt

It's murda murda.. you know it's murda murda!We scream it.. we yell it.. we livin' murda murda murda.
Bubbling,RnB,Dancehall,hip-hop-diva!

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:14

Ik verdeelde eerst altijd de pluken door ze vast te zetten en daarna maakte ik ze iets vochtig (dus niet nat) en dan begon ik pluk voor pluk te vlechten van boven naar beneden.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:38

Bier ipv water gebruiken ! Je hebt maar een klein beetje nodig (alleen een beetje vochtig maken) Dit is denk is net zo iets als dat Quick Braid ... Het plakt de manen lekker aan elkaar vast, en je hoeft ook geen haarlak te gebruiken. Haha!

~Turbohoof Solutions ~

Liesje89

Berichten: 9925
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:45

Haha! Ik had laatst 25 kleine knotjes Haha!

En het was echt prachtig, ze zaten ook niet tegen elkaar aan. Mijn pony heeft dunne manen, maar wel "harde" haren.

Ik denk dat jij beter niet te grote knotjes kunt maken, als je ze niet te strak krijgt. Als je wat kleinere plukjes neemt gaat dat makkelijker.
Maak ze ook niet nat, want daar worden z'n manen glibberig van.

Succes, oefen gewoon wat als je nixx te doen hebt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 bezoekers