In dubio. revalidatie vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

In dubio. revalidatie vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-04 11:46

Bij mijn paard is begin februari een verrekte knie constateerd door de DA. Ze heeft waarschijnlijk een uitglijder gemaakt.
Schema:
Na een week stappen, 2 weken stappen en draven aan een lange teugel, rechtuit, een week stappen en draven lang en laag, niet teveel buiging en daarna een week iets oppakken, ging het nog steeds heel goed.
Ik merkte toen ik weer iets stelling mocht vragen, wanneer haar li achterbeen aan de binnenzijde zit, ze wat voorzichtig was met het plaatsen daarvan. Logisch, ik maakte me ook niet teveel zorgen.
Ze bleef verder rad niets aan de hand. Later merkte ik dat ze meer durfde en ging het gewoon weer goed. Het had duidelijk tijd nodig. (ook de Da had dit voorspeld)

Totdat ik haar meer ging oppakken, kleine stukjes. Ik merk dat ze wat tegenwerkt achter de lendenen.
Niet heel erg, maar duidelijk dat ze af en toe wat korte verstokte passen maakt. Alleen als ik wat meer lengtebuiging vraag.
Aan de longe loopt ze helemaal rad, onder het zadel dus niet. Het is niet schokkend, sterker nog, het is amper te zien. Maar ik voel gewoon dat ze niet meewerkt.
De DA heeft haar rug nagekeken en daar was toen niets mee aan de hand.

Ik denk zelf dat ze behoorlijk een klap heeft gehad en moeite heeft met mij in combinatie met buiging, stelling, achterhand eronder enz enz. Kan het zijn dat ze idd behoorlijk stijf is nog? En dat ze weer helemaal los gereden moet worden? Dus weer vanaf nul beginnen?
Ik merk dat ik verlang dat ze weer loopt als voor de blessure... wat natuurlijk niet kan.. maar onderbewust...

Ik ben nu weer aan het longeren, met touwtjes. Langzaam aan opbouwen. Ik heb zoiets van, je moet het eerst zelf maar weer kunnen verwerken...
Maar helemaal zeker ben ik niet... Scheve mond Doe ik er goed aan zo...

Pff, kon ze maar praten. Ach gut

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 14:59

Ik vind dit een blessure die vraagt om behandeling van een fysiotherapeut. Zij kunnen vaak veel gerichter een revalidatieprogramma opstellen en daarbij ook tijdens de behandeling nog extra massages of rek-oefeningen doen.

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 15:10

Ik denk dat je IDD weer helemaal overnieuw moet beginnen en haar eerst weer helemaal los moet maken en dan langzaam weer moeilijkere oefeningen gaan doen

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-04 16:31

Ik doe uiteraard geen moeilijke oefeningen. Ik rijdt ook niet te lang.

Maar als ik haar oppak is ze stram in vergelijking met voor de blessure. Ook wel logisch, maar misschien dat het daarom ook zo 'fout' aanvoelt. Ik ga gewoon op een rustig tempo verder...

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 20:46

Bij ons gaat longeren op het moment ook nog een stuk beter dan rijden. Rijden gaat niet heel slecht, maar het gaat ook nog lang niet echt goed.

Daarom hebben wij de fysio weer gebeld en die komt nog even kijken, zij kan natuurlijk veel sneller zien waar het aan ligt (wij rijden ook onder 'begeleiding' van haar). En Magic vervolgens nog even een handje werken.
Dierenartsen kunnen met dit soort problemen lang niet altijd helpen, zo ook niet bij ons

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 11:04

Zou je er niet eens een fysio naar laten kijken? Die is wellicht wat meer thuis in de spieropbouw en evt. problemen hieruit ontstaan, dan een DA?

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-04 12:59

Tyrza"]
Zou je er niet eens een fysio naar laten kijken? Die is wellicht wat meer thuis in de spieropbouw en evt. problemen hieruit ontstaan, dan een DA?
[/quote]

[quote="Antoinette schreef:
Bij ons gaat longeren op het moment ook nog een stuk beter dan rijden. Rijden gaat niet heel slecht, maar het gaat ook nog lang niet echt goed.
(...)Dierenartsen kunnen met dit soort problemen lang niet altijd helpen, zo ook niet bij ons



Ik zal je eerlijk bekennen dat ik nog niet zo ver was eigenlijk. Bloos
Ik was echt nog bezig met het blessure verhaal en hoe nu verder. En dus met de DA zelf.

Ik zal idd eens overleggen.. stom dat ik daar zelf niet aan denk... Scheve mond

Dat van dat rijden herken ik helemaal, Antoinette....