evaluatie na een peesblessure???ervaringen aub

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
scallie

Berichten: 168
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: belgië

evaluatie na een peesblessure???ervaringen aub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-04 13:52

hoi

gelukkig de pees is helemaal hersteld en het gaatje is dicht!!!!!!

we mogen beginnen longeren en binnen een tweetal weekjes rustig beginnen rijden

maar, als ik 's avonds in de stal toekom is haar been ter hoogte van waar de blessure was, wel wat warm en ik voel ook wat vocht Scheve mond
de volgende ochend is di wel telkens weer weggetrokken

heb de DA gebeld en deze zei da ik me daar geen zorgen over moest maken... hebben jullie hier ervaring mee, en is dit normaal??


Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 20:02

Zou heel voorzichtig zijn. Het verradelijke is dat het vaak heel goed lijkt te gaan en als je dan iets meer doet kan het fout gaan. Dat is meestal na een paar weken. Koel je wel altijd na het bewegen? Van Schie adviseert toch om lang vol te houden met een coolpack op het been (ca 15 minuten); dit gaat heel makkelijk, in het bijgeleverde hoesje en dan je beenbeschermer erom heen. Snap alleen niet dat je mag beginnen met longeren, dan is het risico groter dat hij uit zijn dak gaat en zich blesseert. Ook is op de harde bodem het beste en dat kan toch het beste onder de man. Ik moest toen rustig beginnen met 30 min stap 10 dagen vooral rechtuit. Daarna 15 min stap, 5 min draf en weer 15 min stap, ook 10 dagen, dan rustig opbouwen naar 10 min draf ertussen en uiteindelijk een klein galopje erbij. Het lang in en uitstappen blijft belangrijk. Daarna ben ik begonnen met grote wendingen (voltes en ruim van hand veranderen in draf).


Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 20:46

Ik zal alleen voor mijn eigen paard spreken (peesklap achter door trap van ander paard) bij haar is de pees nog steeds "overvuld" na 8 jaar. Ik heb een scan laten maken om te kijken of alles weer in orde was, destijds. Ze heeft er nooit meer last van gehad. Het kan dus wel!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 21:47

een van mijn paarden heeft ook een peesblessure gehad
ik zat toen op deurne, hij heeft zijn bees geblesseerd tijdens een cross met een slechte bodem
doordat ik hem nodig had voor de cursus was ik te vroeg weer begonnen
de tweede keer heb ik m dus langer met rust gelaten
heel heel heel veel op het harde stappen, elke dag minstens 2 x een kwartier-half uur,
daarmee sterk je de pezen aan. als het koud is, is 10 minuten draven op het harde ook bevorderend voor de pezen.
ik heb m een aantal maanden weiderust gegeven en daarbij aan de hand op het harde stappen.
nu is ie weer helemaal 100 % en ook crossen is geen probleem
na de cross doe ik zijn benen wel altijd in de klei
en stappen doe ik nog heel vaak op het harde
ook rijd ik nu voort zonder peesbescherming, IMO worden de benen daar ook sterker van

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 00:44

Kasmeria heeft 2 gaten gehad in de pezen van allebei haar voorbenen, door aantikken. Het linkerbeen is volledig genezen, rechts is verkeerd aangegroeid. Ze heeft er geen last van, maar het zal altijd zwak blijven.

Ze heeft een jaar op totale rust gestaan voordat er maar iets mee gedaan mocht worden.

Genezen kan dus zeker wel, maar wees voorzichtig en overhaast niets!!

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 01:01

Bij mijn paard was t precies hetzelfde! Zelfs nog een dik jaar later was zn been na een lange rit wat dikker de volgende dag. Maar 's avonds als ik m dan weer op stal haalde was t over. Hij is al die tijd onder controle gebleven bij een fysiotherapeute, en het kon volgens haar geen kwaad.

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 08:21

De merrie van mijn zus had dat ook in het begin van haar revalidatieperiode. Nu we een week of bezig zijn heeft ze daar totaal geen last meer van. Weet niet echt wat het is geweest. Ze is aan het revalideren geweest van een onstoken checkligament en daarna van twee flinke scheuren in beide strekpezen. Gelukkig loopt ze weer 100 % zuiver en heeft ze nergens meer last van. Ja een beetje teveel attitude maar daar komen we ook wel weer over heen. Lachen

...

boemel

Berichten: 8351
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 08:35

Ik had zelf niet het idee dat mijn paard een dikke pees had nadat ze weer aan het werk mocht. Maar het is bij haar vreselijk moeilijk te zien, omdat rondom de pees weefsel beschadigd is en er dus altijd een bobbel op zit.

Ik mocht toen ook beginnen met longeren, maar ik heb dat eigenlijk maar 2x gedaan. Het leek mij niet zo geweldig om haar steeds op een redelijk kleine volte te laten lopen, bovendien had ik minder controle over haar.

Ik mocht er toen ook al op en en heb het ongeveer als volgt opgebouwd.
Instappen op de harde weg, ca 5 minuten. Dan de bak in en ca. 10 minuten stappen en draven op lange lijnen. Vervolgens weer uit de bak en ca. 5 minuten uitstappen op de harde weg. Daarna been koelen met water.

Na 2 weken ging ik dit verder uitbouwen. Iets langer draven en af en toe een volte rijden. Wel steeds uitstappen op de harde weg en koelen.
Als het even kon ging ik in de wei rijden, want die was harder en vlakker.

Na een maand nam ik een stukje galop erbij. Ook weer rechte lijnen. Ca. 1 tot 2 ronden. Na 2 maanden wat meer overgangen rijden, meer voltes en wat langer galoperen.

Na 3 maanden reed ik weer 1x per week een uur les mee. Wel voorzichtig, maar ik zette mijn paard wel meer aan het werk.

Na 4 maanden ben ik meer kleine voltes gaan rijden en af en toe een stukje wijken of wat meer verzamelen.

Na 5 maanden volledig in het werk

Na 8 maanden weer af en toe een sprongetje laten maken.

Het is echt een kwestie van uitproberen wat je paard aan kan. Als je het niet vertrouwd weer even een stapje terug doen. Verder is een tussentijdse peesscan echt een aanrader! Dan weet je waar je aan toe bent. Gewoon rustig aan doen en langzaam opbouwen.

M1+10

scallie

Berichten: 168
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-04 09:34

omdat ze zo hevig was tijdens het dagelijkse verplichte stappen dacht ik dat ze volledig uit haar dak ging gaan tijdens het longeren

buiten een eenmalige bokkesprong (met uitglijden tot gevolg) blijft ze juist heel kalm, het lijkt wel of ze blij is dat ze iets mag doen

ze gaat ook al een half uurtje op de weide en dan is ze ook heel kalm

ze doet eigenlijk alleen enorm vervelend op de weg, en die moet ik juist op als ik op het harde wil stappen

de DA adviseerde als volgt:
10 min stappen op het harde, 10 min longe in draf, en eindigen mt 10min stappen op het harde

nu me dit rot weer liggen we dus weer stil, want met die wind ga ik echt me haar de weg niet op

gisteren was haar beentje weer lekker dun en koud, het zal nog even duren voor het koud blijft. de pees was volgens de scan wel hersteld


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 109 bezoekers