hoe oud voor longeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

kan een pony van 9 maanden gelongeerd worden?

ja hoor
1 (1%)
als je het rustig doet wel
5 (9%)
absoluut niet!
47 (88%)

Totaal aantal stemmen: 53


Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

hoe oud voor longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-04 15:57

hoe oud moet een pony zijn om te longeren? mijn verzorgshet staat al een hele week op stal wegens ziekte van de pony en van mij, en hij mag nog steeds niet in de wei. nu vertelde ik iemand op school dat hij nu zo ontzettend wild is als ik met hem wil wandelen. diegene zei dat ik hem dan toch ging longeren. maar de shet is pas 9 maanden! veel te jong of niet? die persoon vond van niet, ik vind van wel.
wat vinden jullie?


xx_Irisje

Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 15:58

9 maanden is nog veel te jong,
al dat op een ckirkel moet lopen kunnen die botten nog niet aan.
pas bgeinne als ie anderahlf.. 2 jaar oud is.

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 16:00

Absoluut niet, dat vind ik echt niet kunnen, zeldereden als xx_Irisje.
Kun je deze pony niet even los laten lopen in de bak of wei?

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-04 16:04

nee, de pony is ziek geweest en mag wegens besmetting vorlopig niet op de wei, en een bak is er niet. en aangezien ze met wandelen normaal al erg druk is, en nu nog 10 x zo veel, moet ik toch iets anders gaan zoeken, het is trouwens maar voor één keer als ik toch ga longeren hoor

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 16:09

Heel veels te jong!
Als zo'n jong paardje de hele tijd op een circel moet lopen is dat zeer belastend voor de pezen, je helpt zijn benen gewoon de vernieling in.
Bovendien is het ook geestelijk niet goed, zo'n dier moet lekker spelen met vriendjes in wei en niet hard werken. Kun je niet tijdelijk een klein stukje gras afzetten waar hij even kan spelen, als dat niet kan zou ik toch proberen te gaan wandelen, maar blijf dan op het erf zodat hij niet de weg op kan schieten.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 16:44

De enige oplossing voor je probleem is toch het veulen op de een of andere manier toch vrije beweging geven. Zoek toch echt een stukje op waar je haar vrij kunt laten lopen. En wanneer ze beter is zo snel mogelijk weer in contact (vooral fysiek contact) laten komen met soortgenoten.
Longeren is iets waar je veulen nog lang niet aan toe is, het is echt heel slecht voor het lichaam. En kan ook nog eens slecht zijn voor enige dominantieproblemen, overigens is dat bij wandelen net zo.

Vooral in deze leeftijd kun je paarden heel veel vervelende dingen aanleren wat je ze moeilijk weer kunt afleren.

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 16:52

longeren zou ik niet doen.. maar een klein stukje wandelen kan denk ik niet veel kwaad.. maar niet op de verharde weg.. dan slijten zijn hoeven te snel.. maar het ebste is toch vrije beweging

If blood will flow when flesh and steel are one. Drying in the colour of the evening sun
Tomorrow's rain will wash the stains away. But something in our minds will always stay

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 16:55

niet doen! dat is nog een veulen!
al is hyet maar 1 keertje, dan nog, echt niet doen!
vanaf een jaar of 2 een enkele keer een rondje slingeren, en pas vanaf 2,5-3 jaar wat vaker longeren.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-04 16:59

okee allemaal bedankt voor de tips en reacties er is helaas echt geen mogelijkheid om de pony buiten te zetten...dan toch maar een flink eind wandelen om de energie eruit te krijgen (en maar hopen dat het droog is Haha!)

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 17:01

Sommige mensen...

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 17:15

je kan ook proberen aan de hand wat te draven, ook goed voor je eigen conditie Knipoog

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 18:00

Pffff....
Gebruik je verstand! Zo'n jong beestje moet lekker tot zijn derde levensjaar op een land lopen met wat vriendjes!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 18:02

tis vast een grap dit, hoop ik Boos!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 18:02

tamaraatjuh schreef:
okee allemaal bedankt voor de tips en reacties er is helaas echt geen mogelijkheid om de pony buiten te zetten...dan toch maar een flink eind wandelen om de energie eruit te krijgen (en maar hopen dat het droog is Haha!)


hoe bedoel je dat????

er is nog land zat in Nederland........ Scheve mond

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 18:04

absoluut niet.. 9 maanden is echt nog veel te jong.. sommige mensen Frusty

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 18:06

hoe oud? ruim 3, liever 3,5.

9 maanden vind ik absurt!


Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 18:07

vanaf 2 jaar de beginselen aanleren, voor hun derde niet intensief laten werken aan de longe!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 18:09

Waarom kan hij dan niet buiten? Heeft hij droes (gehad) ofzo??
Niet longeren op deze leeftijd, het is echt heel slecht! Pas vanaf 2,5 jaar (dat is echt het minimum en liever nog pas vanaf 3) longeren. Het beestje groeit nog zoveel en het is mentaal gezien ook slecht, trouwens dat op stal staan ook...vind het niet zo raar dat hij teveel energie heeft hoor!!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-04 18:40

nee mensen dit is geen grap, sorry als het zo over komt Bloos!

de pony heeft/had wormen en mag nu van de boer even niet op het weiland i.v.m. de andere paarden die daar komen. en het was niet mijn idee om hem te longeren hoor ik had een discussie met iemand van school die zei dat het wel kon, en ik zei dat het dus echt niet kon. maar om te laten zien dat ik gelijk heb (wil ik altijd even laten merken Haha! ) vraag ik het aan jullie. maar blijkt dus dat ik gelijk heb (wat ik dus al dacht) maar allemaal heel erg bedankt voor de reacties. ik ga de shet morgen gewoon aan een héle lange wandeling onderwerpen, zodat de energie er weer uit is ze staat zoals hierboven al staat namelijk al een week op stal en is dan nogal wild.

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 18:49

tamaraatjuh schreef:
ze staat zoals hierboven al staat namelijk al een week op stal en is dan nogal wild.

Wat nogal logisch is, of het beestje nou 9 maanden is of 26 jaar dat maakt dan geen verschil...

Kan de boer niet een stuk van 15 bij 15 meter afzetten en het beesje daar zetten dan, eventjes...veel beter dan op stal.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-04 18:51

nee, doetie niet heb ik ook al geprobeerd, hij is veel te bang voor besmetting van de pensionpaarden die daar ook staan.


PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 18:53

tamaraatjuh schreef:
nee mensen dit is geen grap, sorry als het zo over komt Bloos!

de pony heeft/had wormen en mag nu van de boer even niet op het weiland i.v.m. de andere paarden die daar komen. en het was niet mijn idee om hem te longeren hoor ik had een discussie met iemand van school die zei dat het wel kon, en ik zei dat het dus echt niet kon. maar om te laten zien dat ik gelijk heb (wil ik altijd even laten merken Haha! ) vraag ik het aan jullie. maar blijkt dus dat ik gelijk heb (wat ik dus al dacht) maar allemaal heel erg bedankt voor de reacties. ik ga de shet morgen gewoon aan een héle lange wandeling onderwerpen, zodat de energie er weer uit is ze staat zoals hierboven al staat namelijk al een week op stal en is dan nogal wild.



kijk je dan wel uit?? als die echt zo wild is moet je misschien even iemand mee vragen voor je eigen veiligheid en voor die van je paardje...

Foek - M1 goodbye my lover,
goodbye my friend. You have been the one for me ❤❤❤


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, Leliesan, Trendiction en 36 bezoekers