OCD --> laten opereren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

OCD --> laten opereren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-04 17:35

Kennissen van mij hebben een paard gekocht, door de plaatselijke VA geheel afgekeurd (met name op de buigproef) en met het advies: "Deze moet maar een spuitje hebben Scheve mond "
Zij het niet geloven en maar naar een andere VA. Resultaat: niets aan de hand bij de buigproef, op het harde op de volte wat voorzichtig en lichtelijke onregelmatigheid, maar kan komen door de jongheid van het paard en de lengte.
Nou naar binnen, hij is niet afgekeurd, dus maar op foto. Wat blijkt: allemaal eentjes en alleen op de straal een twee OK dan!

MAAR: in één van de spronggewrichten een chipje, een klein stukje los bot dus..... OCD

Wat nu te doen? Paard heeft een gouden karakter, leuke afstamming en wel toekomst in de sport. Maar er moet dus een operatie tegen aan. Wat zouden jullie doen? Het paard opereren??????


carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 17:38

Als ik een paard zou willen kopen, en dit zou eruit komen, dan zou ik het dier niet kopen, en dus niet laten opereren.
Maar als ik zelf zo'n paard thuis zou hebben staan, zou ik zeker opereren (mits niet ouder als een jaar of 12 - 15). Het is prima te opereren, en tja, dat kost wel wat, maar voor dat geld heb je geen ander leuk (sport)paard.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 17:40

Ik zou het paard een kans geven, als het voor de rest helemaal naar mijn zin zou zijn, en er een beschaafd prijskaartje aan hangt.

En ik verbaas me iedere keer weer over de roentgenogen van sommige Dierenartsten die na een buigproef al kunnen beslissen dat het paard een spuitje moet hebben Boos!

Je suis Charlie.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 17:43

Als dit paard echt de ware is, dan moeten minstens de kosten van de operatie van de verkoopprijs af.

Ik zou persoonlijk op zoek gaan naar een ander paard. Het is toch een risico, ook omdat het paard verder ook niet helemaal zuiver is. Kan komen door de jongheid van het paard en de lengte zeg je, maar als het daar nou eens niet door komt?
Er zijn wel meer paarden met een goed karakter, leuke afstamming en toekomst in de sport.

Nulla tenaci invia est via

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-04 17:45

Hij is nu vier jaar, op z'n derde gewoon beleerd. Na de castratie heeft hij een klap van een merrie gehad, maar verder geen gebreken. Ook op stal niet.

En heeft een leuke afstamming.....

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 19:43

mijn paardje heeft ook een ocd linksachter. ik heb besloten om te wachten met opereren tot ze er eventueel last van gaat krijgen. bij mijn paardje zit het op een plaats waarvan de dierenarts zegt dat hij hier waarschijnlijk geen last van krijgt. klinisch is ze dan ook gewoon goedgekeurd. Ik kan haar nu wel laten opereren maar misschien is het dan wel voor niets dan kan ik haar beter de stress van een operatie besparen toch?
Ik heb wel veel minder voor haar hoeven te betalen omdat ze een ocd heeft. veel succes met je keuze

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]


ankie1

Berichten: 1067
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Geboren in naarden en aktief in Gooi en omstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 19:52

toen ik mijn paard kocht had ze ook ocd,dat kwam naar buiten met de keuring,de veearts advisseerde mij haar te laten opereren en haar absoluut kopen omdat zij verder op de foto's alleen maar 0 en 1 had!! volgens de d.a een superpaard.nu is ze dus geopereert en heeft nergens meer last van!

RH PAJKOVSKI
De enige arabier in Nederland die ZZ Licht loopt!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 20:53

Als ik ooit een paardje tegen zou komen die helemaal mijn smaak is en het klikt maar OCD heeft zou ik het kopen op de voorwaarde dat het dier eerst geopereerd wordt en de risico's en revalidatie voor de verkoper zijn, zeker bij een ruin.

Zo is er laatst ook een paardje bij ons op stal verkocht. Echt een super goed dier.

Maar eerlijk gezegd zou ik dit paard niet zo snel kopen. Mijn paard heeft ook super foto's, loopt de ene keer ook goed door de buigproef en de andere keer niet. Verder loopt zij ook wat voorzichtig op een harde volte. Maar we hebben al jaren de grootste problemen met die voorbenen.

Nee die OCD zou niet mijn grootste probleem zijn, maar de rest zou mij aan het twijfelen maken.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 09:32

Bij de veulens die op vijf maanden bekeken zijn, was er niet iin die niet ergens in een of ander gewricht een osteochondrotisch letsel had. Het minimum aantal letsels dat gevonden werd was een, het maximum zelfs veertien!

Bij de veulens die op elf maanden bekeken werden bleek de situatie erg veranderd ten opzichte van de situatie op vijf maanden. Terwijl op sommige plaatsen zoals in de sprong het aantal letsels en de ernst daarvan gelijk gebleven was of misschien zelfs iets was toegenomen, was het aantal letsels in een aantal andere gewrichten zeer sterk gedaald. Dit was met name het geval in de knie, de halsgewrichten en het kootgewricht in het voorbeen. Het verschil zou wel eens veroorzaakt kunnen worden door het feit dat bij een veulen van een bepaalde leeftijd niet alle gewrichten zich in hetzelfde stadium bevinden. Zo is op vijf maanden leeftijd de sprong bijvoorbeeld verder ontwikkeld dan de knie.

http://www.freewebs.com/osteochondrose

Bijna elk paard heeft wel een aantal chips! Of ze er last van gaan krijgen is een heel ander verhaal!

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 09:48

Toen ik mijn paard kocht, nu tien jaar geleden, was hij 6 jaar. Bij de keuring kwam naar voren dat hij licht ocd heeft. Geen reden om af te laten keuren. Ik heb hem gekocht, en nu is hij bijna zeventien jaar. Hij heeft nooit last gehad van zijn lichte ocd. Maar uiteraard blijft het een risico. Als ik het weer over zou moeten doen, denk ik niet dat ik zo'n paard weer zou kopen. Nu is het goed gegaan.
De dierenarts die hem toendertijd gekeurd heeft, is heel deskundig, en heeft mij goed geadviseerd. Maar dierenartsen blijven ook mensen.
Ik zou jou mischien toekomstig paard niet laten opereren. Bij twijffel zou ik hem helemaal niet kopen, dan blijf je met die gedachte spelen.
Succes!

We zijn er nog niet. Maar we zijn onderweg. Maar ineens houdt de weg op te bestaan.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 10:57

4 jaar? Laten opereren. Met 6 weken zijn ze weer terug in hun oude vorm en ben je er zeker van dat ie helemaal 100% is.

Wat een oelewapper is die eerste DA om meteen met de conclusie "afmaken" te komen. Al zóu hij niet rad zijn, dan ben je er als DA voor om te kijken waarom hij dat niet is, en wat er aan te doen moet zijn...

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 11:19

Als dit echt het paard is wat je wilt zou ik hem zeker laten opereren
Neem van mij aan dat dat zeker weten de moeite waard is. OK dan!

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 19:21

Het lijkt bijna mijn verhaal wel....
Ik heb mijn 3-jarige laten opereren aan 2 chips in de sprongen. Hij hoeft er geen last van te krijgen, maar een jong paard hersteld heel snel van zo'n operatie en is zo weer in vorm.
Ik heb er in ieder geval een positieve ervaring mee.
Mijn paard zou ook afgemaakt moeten worden omdat hij niet door de buigproef kwam, maar een andere da heeft foto's gemaakt en het was 100% in orde, behalve de ocd dan....
Een operatie aan 2 benen kostte mij 800 euro, maar ik heb mijn paard nog en ben hem nu lekker aan het inrijden en hij loopt rad en zit lekker in zijn vel.
Een paard hoeft niet perse geopereerd te worden. Er is een redelijke kans dat hij er nooit last van krijgt. Ik weet zeker dat er ontzettend veelpaarden met ocd rondlopen zonder dat iemand het weet.....
Als dat paard nog gekocht moet worden kunnen je operatiekosten misschien gedeeld worden.
Veel succes ermee!

Who could match out joy? None would be so bold
As we gallop through the heaths, In a dance of ages old

You are a gift from heaven, On earth you give me wings
And even angels envy, The joy such freedom brings

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-04 19:32

Tyrza schreef:
4 jaar? Laten opereren. Met 6 weken zijn ze weer terug in hun oude vorm en ben je er zeker van dat ie helemaal 100% is.

Wat een oelewapper is die eerste DA om meteen met de conclusie "afmaken" te komen. Al zóu hij niet rad zijn, dan ben je er als DA voor om te kijken waarom hij dat niet is, en wat er aan te doen moet zijn...


Tja het gaat ook direct gebeuren. Zo snel er een plaatsje is in de kliniek geloof ik. Zodat hij in de zomer weer kan aansterken en dan in de winter maar weer opbouwen....

Hij had een kleine chip in zijn sprong gewricht, waar hij zeker met het zware werk last van zal gaan krijgen. Aangezien het doel is om de dressuursport mee in te gaan... is er toch gekozen voor een operatie.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 19:42

Er zijn zat klinieken die plaats hebben. Kan zeker ook geen kwaad om wat prijzen te vergelijken. Heb ik ook gedaan voor bv castratie via de lies. Scheelt soms een paar 100 euro.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 21:55

niet alle paarden genezen 100 % als je paardkreupel is en hij moet geopereerd aan ocd worden is het niet altijd cker of hij daarna niet meer kreupel is. en 6 weken vind ik erg vlug. ik had die van mij 2 maanden. we kwamen er achterdat ze ocd had. ze moest eerst nog een tijd zo op rust toen is ze geopereerd een week gebleven. daarna 3 week boxrust , 3 week stappen 3 week los en dan longeren en dan pas rijden. ook heb je grote kans dat ze in een vicieuze cirkel komen.doordat ze weinig tot geen conditie hebben. en daardoor eerder ziek zijn. ik heb het met mijn paard en die van een vriendin meegemaakt, maar nu na een dik jaar gaat alles goed. in de zomer van 2002 is het begonnen en n december kon ik er voor het eerst weer op. toen is ze daarna een half jaar ziek geweest (vicieuze cirkel) en heeft ze tot begin dit jaar allemaal kwaaltjes gehad, maar nu is ze 100 % beter.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 00:10

OCD is over het algemeen goed te opereren, en paarden die een operatie hebben ondergaan krijgen er ook zeer zelden later nog last van.
Een vriendin van me heeft ook ooit eens een paar met OCD gekocht, half jaar later werd het (om een andere reden, val) kreupel, en kwamen ze op foto's dus de OCD tegen, een flinke chip. Gelijk weggehaald, paard was met een maand of 2 weer helemaal fit, nooit meer last van gehad.

Als het paard verder echt helemaal is wat ze zoeken, en ze vinden een tijdje uit de running geen probleem, zou ik geen nee zeggen.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 02:21

Peru kreeg ook OCD toen hij 4 was, kleine ingreep en was zo gepiept.
Korte revalidatie en zo weer in vorm. Als dit gaat om een leuk paardje, goedkoop, dan zou ik het niet doen. Tenzij de operatie vergoed wordt door de nu nog nuidige eigenaar. Als dit een toppaard is, op niveau en HET paard zou zijn waar je naar op zoek was, met het prijskaartje eraan. Dan zou ik het wel doen. OCD is maar een kleine ingreep.

Amvbeek schreef:
mijn paardje heeft ook een ocd linksachter. ik heb besloten om te wachten met opereren tot ze er eventueel last van gaat krijgen.


Dat zou ik niet doen, want het bot gaat versplinteren, en dan ben je dus verder van huis. Want dan krijgen ze er wel last van en is de DA niet n staat om alles te verwijderen. Wanneer weet je of jouw paard er last van krijgt ?
Peru kreeg een wat dikker been, maar had nog geen enkele pas onregelmatig gelopen door de OCD.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 02:37

Ga met Sando mee: Op het moment dat ze er last van krijgen is er al teveel schade aangericht. Ik zou - indien OCD op een operabele plaats zit, meteen voor/bij aankoop laten opereren. En wat al eerder is gezegd, de prijs moet er naar zijn. Juist bij een goedkoop paard zou ik het doen. Een duur paard zou ik laten staan, die is het geld niet waard dat je er voor zou moeten betalen...Lips are sealed

Je suis Charlie.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 02:50

Cassidy schreef:
Juist bij een goedkoop paard zou ik het doen. Een duur paard zou ik laten staan, die is het geld niet waard dat je er voor zou moeten betalen...Lips are sealed


snap ik aan de ene kant ook wel, maar ik bedoel dat een duur paard en dan heb ik het echt over 25.000 euro en duurder, niet een paard is die je op elke hoek van de straat tegenkomt.

Peru ook niet Bloos , maar die had ik wel kunnen laten staan als ik gehoord had dat die OCD zou hebben.... want hij was maar 24.000 euro... whahaha... flauw grapje.

Maar je begrijpt me wel denk ik.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 03:41

Ik snap je wel. Maar ik denk niet dat je een paard tegen gaat komen met OCD die 25.000 Euro moet kosten...
En mocht het wel zo zijn, dan mochten ze hem houden, want dan begon ik er toch echt niet aan.

Je suis Charlie.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 13:31

Ik ken er eentje en dan gaan we echt wel over de 50.000 euro heen.
De koper heeft hem toen wel gekocht ondanks de ocd. Dit was het paard waar hij toekomst in zag en heeft het paard laten helpen. Het is een kleine ingreep en het paard hoeft er geen last meer van te hebben.
het paard is nu een aantal jaren ouder en hij heeft hem kunnen verkopen voor het dubbele.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _bloempje01_, GoogleAdsense, vierhoef en 126 bezoekers