[AR] Shet beleren voor de kar...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

[AR] Shet beleren voor de kar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-04 15:40

Ik wil binnekort (als het mooier weer gaat worden) mijn shet gaan beleren voor de kar.
ze heeft dit verder nog nooit gedaan!
Wie kan mij tips geven hoe ik moe gaan beginne....dus vanaf stap 1..en dan steeds verder. Ik heb zelf ook nog nooit een onervaren pony gemend..Wel eens een ervaren en dat ging goed!
Wie o Wie kan mij helpen en tips geven..
GRoetjes paulien..

* Little Joy * : Ik mis je kleine meid :+:
* Anne Reseda * : B + 18 // L1 + 10 // L2 + 13 // M1 + 2 :list: *\o/* Kampioen B dressuur Haflingerdag Ermelo 2011 *\o/*


nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 16:02

is je paardje 100% verkeers mak?? zo nee NIET DOEN tot dat hij dat wel is ! op de wagen is het nog gevaarlijker (je kan bv niet ff de berm in met een wagen achter zijn kont!)

TIP 1 een ervaren iemand erbij halen die vaker een pony voor de kar gezet heeft

tip 2 t/m 99 zie tip 1

Tip 100 eerst wennen aan het tuig en er dan achter gaan lopen (in de bak en als je dat niet hebt het weiland!)
(paardje moet er aan wennen dat hij/zij voor je uit moet lopen ipv naast je)
met name de broek STRAK aantrekken want daar schrikken ze voor de wagen van als je wilt stoppen en niet "gewend"zij aan dat gevoel

Het verstandigste is dan om te oefenen met een sleep hek achter hem
weederom in de bak(bv pallet wel op letten dat die ver genoeg achter hem is ivm tussen de pallet stappen (ongeluk zit in een klein hoekje))

vervolgens op de weg achter het tuig lopen (paardje moet nu ineens niet meer in de berm lopen iets wat hij normaal waarschijnlijk wel moest!!)

er zijn mensen die een pony direct voor de wagen zetten
kan ook ben daar absoluut geen voorstander van! je gaat toch ook niet gelijk op een "groen" paard rijden

succes nickje

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-04 16:08

Ja ze is zeker weten 100% verkeersmak. Het is af en toe het hoofd omhoog gooien bij een vrachwagen ofzo, maar verder niet. Ik heb een bak dus ik zal binnekort eens gaan kijke voor tuig etc (als hier iemand iets te koop aanbied, laat het weten!!) Dan kan ik een beetje gaan beginnen ermee...Zodat ze voor de zomer lekker voor de kar kan gaan lopen. Over 4 a 5 maandjes... Dat zal wel lukken tog??
Nee haar zomaar voor de kar gooien was ik ook niet van plan! Dat vind ik nix...En ik heb al verhalen gehoord van mensen die dat deden..pony ging ervan door, zo door een hek !!! De pony paste wel, maar de wagen niet :S
Ik zal cker rustig aan doen..

* Little Joy * : Ik mis je kleine meid :+:
* Anne Reseda * : B + 18 // L1 + 10 // L2 + 13 // M1 + 2 :list: *\o/* Kampioen B dressuur Haflingerdag Ermelo 2011 *\o/*

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 16:35

heo groot is je shet ?? ik heb nml een spider 2 zitter met mooi tuigje
(waren deze zomer schoonste geheel met ringsteken in lisse)
ik ben nml aan het kijken voor een groter karretje (2 span) en wil dan ook 2 gelijke tuigen

weet alleen nog niet wat ik voor hebben wil

er is iemand bezig om voor mij een foto's op het net te zetten oa van dit karretje met de pony ervoor in tuig (best wel duidelijke foto!)
als je je email adres stuurt kan ik m naar je toe zenden

het lukt me nog steeds niet om fotos op bokt te krijgen
(ben (nog)niet zo'n ster met de comp.)

groetjes nickje

ps je zou alvast met je hoofdstel 2 longeerlijnen en een longeer singel een beetje kunnen oefenen met voor je uit lopen

succes


Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 16:40

Laat het door iemand doen die er verstand van heeft. Of doe het samen met die iemand.
Beleren is bij elke pony verschillend en het is niet uit te leggen over het internet.
Ook kan je je pony snel fout beleren en heb je er later heel veel last van, dus mijn advies:
Laat het doen door een ervaren iemand zo ontkom je nare ervaringen!!!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 16:41

Tip: LAAT het doen door iemand die wel kan omgaan met een compleet onbeleerde shet.
Succes

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-04 20:28

Jah ik was ook wel van plan nog hulp erbij te nemen. die krijg ik ok wel haha, maar ik moet het zelf ook leren. dus zo helpen we elkaar. Maar de beginselen kan ik haar zelf wel leren, zoals voor je uit lopen enz denk ik. Veder hoop ik dat het mij gaat lukken enz..en dat ze dit ook snel opneemt. Normaal leert ze erg snel, niet dat ik het overhaast wil gaan doen ofzo, maar van de zomer zou ik het heel leuk vinden van die kar ritten met haar te maken...

* Little Joy * : Ik mis je kleine meid :+:
* Anne Reseda * : B + 18 // L1 + 10 // L2 + 13 // M1 + 2 :list: *\o/* Kampioen B dressuur Haflingerdag Ermelo 2011 *\o/*

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-04 20:52

Citaat:
heo groot is je shet ?? ik heb nml een spider 2 zitter met mooi tuigje
Mijn shet is ongeveer 1 meter...In ieder geval niet kleiner...En is best stevig...

* Little Joy * : Ik mis je kleine meid :+:
* Anne Reseda * : B + 18 // L1 + 10 // L2 + 13 // M1 + 2 :list: *\o/* Kampioen B dressuur Haflingerdag Ermelo 2011 *\o/*

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 02:41

zo als ik al zei tip 1tm99

zakelijke mail nickyskeet@gmail.com -- http://www.nickyskeet.nl
pbs worden niet beantwoord

GEZOCHT westdorpe- verzorger/bijrijder
of te koop/ruil (tegen 1 / 2 span shet wagen) aangeboden E (ca.153cm) pony
reacties aub per mail keetelaar@gmail.com

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-04 12:30

Ik ben gister begonnen met mn shet...IK heb er eerst ff op gereden en erna er8er gelopen met 2 lange halstertouwen...In het begin snapte ze het niet, maar ze had snel door wat wel de bedoeling was. Ook konden we al draven. En ze vond het erg leuk, maar wel vreemd dat ik achter haar liep en ze mij dus niet kon zien...haha

* Little Joy * : Ik mis je kleine meid :+:
* Anne Reseda * : B + 18 // L1 + 10 // L2 + 13 // M1 + 2 :list: *\o/* Kampioen B dressuur Haflingerdag Ermelo 2011 *\o/*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 3 bezoekers