doof voor been EN zweep!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Gretha
Berichten: 377
Geregistreerd: 12-09-03
Woonplaats: hardenberg

doof voor been EN zweep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-04 12:37

hallo
ik heb veel onderwerpen gelezen over pony/paard alerter te maken voor t been en voorwaartser te krijgen, met behulp van tikje van de zweep
maar de ponyop wie ik nu rij op de manege kan nog niet zo heel veel
in t begin bokte ze van alle beweging op haar kont, dus ook een hand (ze staat nu op gehandicapten manege, en je kan niet verwachten dat ze allemaal hun handen netjes voor houden), nu bokt ze niet meer, maar is ze gelijk ook doof voor de zweep geworden
dus haar corrigeren met de zweep heeft niet veel zin
als ik overgangen wil maken, duurt t ook even voordat ze snapt dat ze naar voor moet
wat moet ik WEL doen om haar voorwaartser te krijgen? en meer aan t been?
en wat moet ik NIET doen?

en heb ik t goed dat je in deze volgorde moet gaan werken aan een paard? ---> eerst aan t been maken, dan achterhand er goed onder, dan aan de voorkant (dus voorwaarts/neerwaarts) werken?


Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 12:39

Bijna goed... Eerst paard aan het been krijgen, dan overgangen rijden en dan komen zowel de nageeflijkheid en de achterhand vanzelf mee, hoef je niet veel meer voor te doen dan op beide teugels te rijden en zorgen dat ie goed aan het been is, misschien wat voltes om soepel te krijgen Knipoog

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Gretha
Berichten: 377
Geregistreerd: 12-09-03
Woonplaats: hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-04 12:40

maar je krijgt toch een paard aan je been DOOR overgangen te rijden? of heb ik dat nu mis?

Lianne007

Berichten: 2878
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 12:53

door veel te schakelen,krijg je het paard ook meer voor het been,
Stukken draf verruimen,en verzamelen.
overgangen rijden,van halt naar stap naar draf, weer een keer halt houden,stap,draf , of stappen en steeds aandraven voor kleine stukjes,en dit steeds herhalen,wanneer ze dan niet reageerd op je been,meteen consquent zijn en een tikje met de zweep geven.
Zo rijd ik ze meestal aan het been.
Het voorwaarts oplossen is de beste manier.
in feite moet 1 kuithulp al voldoende zijn om een paard voorwaarts te laten rijden.

Gretha
Berichten: 377
Geregistreerd: 12-09-03
Woonplaats: hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-04 12:55

ja, maar ze reageerd dus niet op de zweep
net of ik niet tik ofzo
dat is het probleem
consequent zijn haalt dus nietsuit, omdat ze totaal niet op zweep reageert
heb op paarden gereden die sprintten eerst ff 2 passen extra snel voorwaarts om daarna te doen wat de bedoeling is, netjes voorwaarts
die schrokken echt van de zweep zegmaar, maar deze pony blijft net zo stom sloom doorlopen als voor beenhulp of zweeptik.....

Lianne007

Berichten: 2878
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 13:08

Dit komt me bekend in de oren voor,nou ja een beetje anders.
Het paard van mij,accepteerde de zweep zeg maar niet, die ging eerder stilstaan te protesteren.
Mijn instructrice heeft dit samen met mij verholpen,door gewoon een keer de longeerzweep er rustig achter te houden,als hij niet reageerde op mij,dan kwam de longeerzweep erachter.
Maar dit is een heel jong paard dat er echt even doorheen moest omdat hij gewoon extreem lui was,en niet werkwillig.

Ik weet natuurlijk niet om wat voor paard het hier gaat.
als het een manege pony is kan het zo zijn,dat hij idd al wat doof voor het been en zweep is,want er rijden zoveel mensen op,en niet iedereen rijd hetzelffde en even goed.
dit komt heel veel voor op maneges

Gretha
Berichten: 377
Geregistreerd: 12-09-03
Woonplaats: hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-04 13:11

andere paarden/ponys hebben hier geen last van bij ons
maar volgens mij is deze nog vrij jong, terwijl de rest oud (en dus ook redelijk ervaren is)
ik heb vaak t gevoel dat ze mij gewoon niet begrijpt
mijn hulpen niet, mijn zit niet etc
echt jammer

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 13:17

Tja... ik denk inderdaad dat het jammer is, maar dat je er niet veel aan kan doen... ik heb laatst weer eens een manegeles gezien (beginners) en dan verbaast het me echt niet dat die pony's nergens meer op reageren :/

ik kan je dus geen tips geven.

Lianne007

Berichten: 2878
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 13:21

Ellende schreef:
Tja... ik denk inderdaad dat het jammer is, maar dat je er niet veel aan kan doen... ik heb laatst weer eens een manegeles gezien (beginners) en dan verbaast het me echt niet dat die pony's nergens meer op reageren :/


dat bedoel ik ook,ze worden vanaf het begin niet consequent gereden,en dan krijg je dat.

maar misschien is deze pony wel gewoon lui ofzo,en kun je het beter aan de intructice vragen.


Gretha
Berichten: 377
Geregistreerd: 12-09-03
Woonplaats: hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-04 13:24

van hun hoor ik er weinig van
maar volgende week weer van een betere instructrice les
dus dan maar ff vragen

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 13:51

Gretha schreef:
ja, maar ze reageerd dus niet op de zweep
net of ik niet tik ofzo
dat is het probleem
consequent zijn haalt dus nietsuit, omdat ze totaal niet op zweep reageert
heb op paarden gereden die sprintten eerst ff 2 passen extra snel voorwaarts om daarna te doen wat de bedoeling is, netjes voorwaarts
die schrokken echt van de zweep zegmaar, maar deze pony blijft net zo stom sloom doorlopen als voor beenhulp of zweeptik.....


Kan zijn dat ie gewoon niet weet wat er met de zweep bedoelt wordt.
Scherp maken aan het been betekend dat het paard goed genoeg op je let om sneller EN om langzamer te gaan.
Tijdens een manegeles, waar iedereen "hetzelfde" moet doen is het wat moeilijk om er specifiek op te oefenen. Met eigen paard kan je het volgende proberen:

Maak overgangen stap - halt -stap. Gebruik hiervoor geen teugel en alleen zeer licht been.
Terugnemen: maak je naar boven en onderen toe lang (haal eens diep adem, borst naar voren, schouders naar achteren en gebruik je buikspieren om die houding vast te houden (zodat je wel door kan ademen!). Duw je benen iets naar beneden-achter uit). Vertraag de beweging van je paard door je eigen buikbeweging tegen te gaan.
Vooruit: hou je kuiten letterlijk van het paard af (moet hier niet trager op worden!). Leg ze vervolgens heel zachtjes aan (klopJE). Geen reactie, dan een kloP. Geen reactie: dan zweep (zie verderop). Krijg je nu een reactie op de actie van je zweep, dan belonen en de hele sequentie nogmaals proberen. Uiteindelijk moet het paard net zo 'electrisch' reageren op het klopJE als ie in het begin op de zweep deed ('schrik'reactie). Consequentie is belangrijk: Altijd de hele sequentie afwerken en na het krijgen van een reactie de benen stil houden. Bij terugval weer benen af, dan weer klopJE etc. Het kuiten af maakt het verschil tussen niet en wel vragen groter en je kan het op een gegevenmoment als 'waarschuwing' inbouwen (dan zal het paard meer gaan werken als je je kuit even snel van het paard AF brengt)

Bij geen reactie op een tikje: Ga op zoek naar iets waar ie WEL op reageerd. Tot mijn verbazing reageerde verschillende "zweepdove" paarden wel heel goed op het zwiepgeluid van de zweep. Neem hiervoor de zweep andersom (dus recht omhoog, boven het paard). Om attentie te vragen even kort in de lucht zwiepen. Probeer maar eens! (wel voorzichtig, wees bedacht op eventuele over-reacties!). Enne, kijk uit voor de andere paarden, die zouden er wel eens op kunnen reageren, dus het liefst oefenen in een rustige hoek van de bak en mensen even waarschuwen.

Succes ermee!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 13:55

Gretha. Niets tegen jou, maar ik vind het echt heel oneerlijk als je 1 uur per week die pony maar voor je been probeert te krijgen, consequent te zijn en de volgende die erop stapt, verpest het weer.
Is voor jou niet leuk en voor de pony al helemaal niet. Die begrijpt er dan niets meer van.

Kan je niet op zoek gaan naar een verzorgpony o.i.d.?

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 13:58

Vonnie84 schreef:
Gretha. Niets tegen jou, maar ik vind het echt heel oneerlijk als je 1 uur per week die pony maar voor je been probeert te krijgen, consequent te zijn en de volgende die erop stapt, verpest het weer.
Is voor jou niet leuk en voor de pony al helemaal niet. Die begrijpt er dan niets meer van.


Da's natuurlijk het probleem van elk manegepaard.... Verward

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 14:20

Citaat:
="QQQQEnne, kijk uit voor de andere paarden, die zouden er wel eens op kunnen reageren, dus het liefst oefenen in een rustige hoek van de bak en mensen even waarschuwen.


Vooral even de mensen waarschuwen Haha! Ik ken een tinker die dan waarschijnlijk met zijn hoefjes aan het plafond hangt Tong uitsteken

Verder klinkt het mischien banketstaaf maar ik denk niet dat je met (het overgrootste deel) van de manegepaarden veel opschiet met dit soort acties....Ik vind het ook oneerlijk tegenover het beestje.
Vraag anders of je op een iets pittiger paardje mag rijden,de meeste maneges hebben voor iedere ruiter wat wils.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 14:26

CarS schreef:
Verder klinkt het mischien banketstaaflig maar ik denk niet dat je met (het overgrootste deel) van de manegepaarden veel opschiet met dit soort acties....Ik vind het ook oneerlijk tegenover het beestje.


Mee eens, want het is ook zaak van het gebruik van het zweepje (hoe dan ook toegepast) af te komen vOOrdat het paard daarop af gaat stompen. Op een manege paard is dat meestal niet voor elkaar te krijgen, omdat er zoveel verschillende mensen op rijden.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

meisje_16
Berichten: 115
Geregistreerd: 23-09-03
Woonplaats: hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 15:17

op deze pony rijden volgens mij niet zo veel mensen. bijna niemand durft er bij in de stal, omdat hij aan het begin altijd ging bokken en gek doen. dus beginners zitten er niet op.
groetjes het zusje van gretha

___

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 15:23

meisje_16 schreef:
op deze pony rijden volgens mij niet zo veel mensen. bijna niemand durft er bij in de stal, omdat hij aan het begin altijd ging bokken en gek doen. dus beginners zitten er niet op.
groetjes het zusje van gretha


Dan ZOU je het kunnen proberen...

Succes iig!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 15:24

Waarschijnlijk gaat je het niet lukken om het beestej met 1 uur in de week wel voorwaarts te krijgen. Vin het ook een beetje onredelijk voor de pony. Ze geeft blijkbaar aan dat ze niet harder wil, en misschien ook niet kan. Het beestje heeft het moeilijk genoeg in de manege...
Laat haar maar lekker en zoek een paardje waar je wel lekker mee kan rijden.

Gretha
Berichten: 377
Geregistreerd: 12-09-03
Woonplaats: hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-04 08:16

ik wil graag les, zodat ik zelf leer rijden, verzorgpony ben ik niet geschikt voor, heb alleen tijd van ma-avond tot do-avond, vr t/m ma middag bij vriend, die woont namelijk niet naast de deur...
en daarbij zijn verzorgponys hier niet te vinden.
helaas hebik niet meer geld te besteden, anders zou ik er t liefst 3 dagen op rijden, niet perse les, maarook vrij rijden, mag hier opde manege Haha!
maar dan steek ik mijn geld in t beleren van een manegeknol, beetje zonde
inderdaad, er wordt maar door 3 hooguit 5 mensen opgereden.
en ze hoeft ook niet super te lopen, ik zit op les voor mij, voor mijn zit, mijnhulpen, mijn alles :p
en zo moeilijk heeft ze het dus niet.
zehebben t goed op deze manege, alle andere paarden reageren prima op been, en zeker op zweep. en dat terwijl er ook zat gehandicapten op hobbelen (rijden kan ik bij velen niet noemen sorry :p)
deze is er nog maar 2 maanden ofzo, en wordt sinds een maand denk ik weer echt bereden. tijdje terug hoefde je bij haar niet aan zweep te denken, of ze ging al bokken denk ik, nu reageert ze er niet op, weer een ander uiterste.
maar ikd enk dati k aanstaande donderdag gewoon ga vrijrijden, smorgens en kijken of er dan iets vooruit gaat, dan ga ik t proberen met det tip van QQQQ, veel overgangen maken en inderdaad consequent met zweep en belonen, veel belonen.
deed ik al wel voor wijken en achteruit wat ze niet kon, maar nu dus ook voor been Lachen
thnx!!
ik ga t proberen! Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 09:15

Manegepaarden geven het beste van zichzelf terwijl ze zichzelf zoveel mogelijk proberen te ontzien.

Het is echt heel oneerlijk om zo een dier over zn grens heen te rijden.

stekelroosje
Berichten: 126
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 14:10

Doordat het paardje zo braaf zijn rondje loopt , is ie blijkbaar erg geschikt om gehandicapten op zijn rug te dragen . Ik zou zeggen ,laat het lekker zo !!!!!

Gretha
Berichten: 377
Geregistreerd: 12-09-03
Woonplaats: hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-04 11:33

wat zijn jullie allemaal negatief
de paarden bij ons zijn vaak juist slim, en willen graag werken blijkbaar!
ze voelen aan of er een gehandicapte op hun rug zit, en zijn dan supervoorzichtig!
maar als ze voelen, he, deze kan wel rijden, gaan ze klieren, of juist wel normaal lopen!
ik snap jullie domme opmerkingen niet!
rot lekker op als je geen hulp wil geven om dat beest beter aan t been te krijgen! hou je stomme commentaar dan lekker voor je!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 11:37

Gretha schreef:
verzorgpony ben ik niet geschikt voor, heb alleen tijd van ma-avond tot do-avond, vr t/m ma middag bij vriend, die woont namelijk niet naast de deur...


Ik zou erg blij zijn met een bijrijdster die 4 avonden per week kan hoor...

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Gretha
Berichten: 377
Geregistreerd: 12-09-03
Woonplaats: hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-04 21:35

zet je paard hierneer dan Haha!
ik mag op de paarden van monique (loes-freke hier op bokt) rijden, maar zijn te groot voor mij, en staan te ver weg
dus rij daar heel af en toe op

maar goed, hier gaat t er gewoon om, ik wil dat beest aan t been krijgen, is ook in t voordeel van andere ruiters
bij ons merk ik gewoon dat paarden aanvoelen wie er op hun rug zit, en dat ze echt wel onthouden welke ze voor willen/moeten werken, en bij wie ze uurtje kunnen kloten
ben je goed voor je paard, zal die voor je werken en ook zeker wel dingen onthouden
plus er rijden geen beginners op dit beest
en ik ga t gewoon proberen met de tip van QQQQ, veel overgangen rijden Haha!
ben benieuwd

stekelroosje
Berichten: 126
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:16

Lekker snel aangebrand Gretha . Ik kon het niet laten even je profiel te lezen . Ik moest even slikken bij het zien wat voor werk je deed . Hopelijk heb je daar meer respect en geduld voor dan hier op het forum.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Knollboll en 11 bezoekers