Welsh hengstje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Els
Berichten: 34
Geregistreerd: 15-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-01 13:59

Is er hier iemand die veel van Welsh afstammingen weet? Wij hebben een Welsh hengstje van 2 jaar, kleine maat met volgende afstamming: V: Buren's Nelson, MV: Nachtegaal's Captain (MMV: Mijnsherenwegen's Gilbert).
Zijn die bekend bij jullie en is het een goeie afstamming?


joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 14:59

Hoi, was Buren's Nelson niet uit de "van Arkel" stam? (even terugkijken op het papier, dan staat daar ergens Mastmolen's Elizabeth of zo). In het algemeen ziet dit papier dan uit als een vrij luxe gefokte A, waarschijnlijk dus veel ras (ook Captain en Gilbert hebben veel ras). Ik sta er ook niet van te kijken als je hengstje goed kan bewegen. In sommige gevallen kan je bij dit papier misschien iets meer wensen voor wat betreft massa, maar dat kan echt per individu schelen.

Overigens helpt het ook wel om de merries te vermelden. hengst Piet x hengst Jan is een redelijk beperkte manier om naar een papier te kijken.

Els
Berichten: 34
Geregistreerd: 15-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-01 15:18

Bedankt al! Ik ken niet veel van Welsh. We hadden dit hengstje gekocht als probeerhengstje vor de hengstige merries (paarden). Maar nu blijkt hij mooi uit te groeien en inderdaad zeer goed te bewegen. We zouden hem eventueel uitbrengen voor de hengstenkeuring dit jaar. Hij is ook zwart en dat oogt mooi.
De vader Buren's Nelson is uit de merrie Lonneke (uit Hoogehof's Cyrano en Mastmolen's Freya).
De moeder is Winkelshoeve's Jodie uit dus Nachtegaal's Captain en Cupper's Winny (uit Mijnsherenwegen's Gilbert en Wimona).
Meer staat er niet op. Heel tof dat je er iets meer van weet, ik ben blij dat je z'n afstamming redelijk goed vindt.
Alvast bedankt!

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 16:47

is die ene met nachtegaal geen familie van nachtegaal's parador van bertus (lageveld)???

joost dat moet jij toch wel weten?

kussies liselot

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 00:56

de naam nachtegaal's heeft te maken met de stalnaam van de fokker; die is dus bij beide hengsten dezelfde. Op zich geen familie dus

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 01:14

Els,
Voor wat betreft de kleur van je pony; die is alleen van belang NADAT de hengst eventueel wordt goedgekeurd. (Veel vraag naar zwart)
Op de keuring zelf speelt de kleur geen enkele rol !
Ik heb de pony natuurlijk niet gezien, maar, zoals Joost al zei, zou het ook mij niet verbazen dat het een wat luxe type is.
Een van mijn hengsten, (Parador, zie mijn profiel, geen beste foto trouwens Lachen ) heeft in elk geval wel dit manco. Toch fok ik ermee, vanwege de vader en moeder van de hengst, en ik zie het in de veulens niet terug.
Wanneer echter de hengst zelf niet over voldoende massa beschikt zal hij naar mijn mening op de hengstenkeuring geen schijn van kans maken, en kun je je dus beter de moeite en kosten besparen.

Dit is niet negatief bedoeld, maar wil het bovenstaande alleen als overweging meegeven.

Bertus

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 08:45

Overigens, Buren's Nelson is van Winkeldorp's King. Die was als driejarige de beste hengst van die jaargang. Hij is een zoon van Baledon Jeremiah en Lowland Saskia. Saskia is een merrie die op late leeftijd heel goed gedaan had. Ze was heel interessant gefokt, maar de moeder ontschiet me even. Via Jeremiah- Revel Janus is het best mogelijk dat hij toch wel iets meer massa heeft. Ik geloof overigens dat Nelson bij mijn vader in de buurt staat en we hebben het er al eens over gehad of dat geen leuk alternatief zou zijn om er eens door te gooien. Ik weet niet of Nelson is goedgekeurd vor het NPWCS.

Voordat je de hengst klaarmaakt voor de keuring is het inderdaad verstandig om een onafhankelijke mening te vragen over zijn exterieur.

Overigens heeft Bertus gelijk voor wat betreft Parador en Captain. Zelfde fokker, heel andere familie. Dichtstbijzijnde gemeenschappelijke voorouder is Rondeels Pen-Gwyn, die via Forsythia's Trifos en Petra de overgrootvader is van Parador en via Rondeels Matheus en Rondeels Currant te overgrootvader van Captain. Overigens is Nachtegaals Captain ook de overgrootvader van de op bokt welbekende Pinky en Misty

Els
Berichten: 34
Geregistreerd: 15-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-01 09:06

Wel ik zal jullie mening vragen als experts. Ik heb nog geen foto (recent) van hem maar zal dit zeker vlug doen en dan post ik hem. Naar het schijnt is het stamboek in Belgiƫ nog heel klein en zijn ze nog iets soepeler dan in Nederland (omdat er gewoon niet zoveel keuze is).


wechelshof

Berichten: 395
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: 2007 Lille - 2008 : 5 km verder : Wechelderzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 21:34

het stamboek in belgie is inderdaad klein...
maar soepel....
dat heb ik nog niet gehoord of gezien.....

je hengst moet gewoon de beste zijn... op het ogenblik van de keuring en moet eruit zien
volgens de "vraag" van het moment


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 bezoekers