voedselvergiftiging binnen 24 uur?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-01 19:48

Naar aanleiding van http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 91&forum=2 is er bij mij een vraag ontstaan:

Gisterenavond laat vond ik op mijn voicemail een berichtje van een vriendin: 'Ben jij ook ziek geworden na het etentje bij mij?'. Uiteraard even in mijn agenda gekeken en ja hoor, dat was de donderdagavond voor mijn 'zieke zaterdag'. Meteen even een mailtje teruggestuurd (het was te laat om te bellen) en vandaag kreeg ik antwoord terug: inmiddels wist ze dat er 5 van de 7 mensen ziek waren geworden (die andere 2 hadden óf een sterke maag, óf heel weinig gegeten). Vriendin twijfelde eerst nog of het door het eten kwam of dat haar vriend ons over tafel had aangestoken met een of ander buikgriepvirus, maar nu vond ze het toch wel heel verdacht worden. Waarschijnlijk was het dan toch de kip met rozemarijn, die twee dagen in de koelkast had gelegen. Zelf dacht ze altijd dat voedselvergiftiging binnen 24 uur effect moest hebben, maar iedereen was in het weekend ziek geworden en niet op de vrijdag na het etentje.

Heeft iemand hier ervaring mee, dus voedselvergiftiging die pas anderhalve dag later optreedt? Het eten was donderdagavond rond half 9 en ik werd zaterdagochtend rond 10 uur ineens misselijk.

Ik ga ook maar eens op internet zoeken op 'voedselvergiftiging'...

[Edit] typo [/edit]
_________________
<FONT COLOR="DARKBLUE">Als liefde het antwoord is, kan de vraag dan nog even herhaald worden?</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-12-11 19:02 ]</font>

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 19:56

Kweet der eigenlijk niets van maar volgens mij gebeurd het meestal wel redelijk snel na het eten. Het voedsel wordt namelijk redelijk snel verteerd en alle stoffen worden meteen in je bloed opgenomen. Het zou natuurlijk een bacterie kunnen zijn die zich eerst rustig houdt en daarna zich pas verspreid maar het lijkt me raar. Ik ben GEEN DOKTER zoals sommige hier op bokt beweren dus ik raad ook jou aan om een bezoek te brengen aan de huisarts! Beterschap!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-01 20:05

Mmm... nu nog hiermee naar mijn huisarts gaan vind ik wat overdreven, het is tenslotte al wat weekjes geleden en ik heb er niets blijvends aan overgehouden. Ik vroeg me gewoon af of er Bokkers waren die dit herkenden, dus voedselvergiftiging binnen 24 uur of juist daar ver overheen. Het lijkt mij idd ook logischer dat zoiets vrij snel na het eten optreedt, maar 5 van de 7 ziek... dat moet dan wel heel toevallig zijn als het niet door het eten komt!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 20:09

Het zou ook salmonella kunnen zijn ipv voedselvergiftiging en dat zou later kunnen optreden. Maar het lijkt me idd geen toeval.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 20:11

Salmonella lijkt me heel erg raar als het vanzelf over is gegaan. Bij salmonella wordt het namelijk steeds erger en lig je, als je er niets aan doet, binnen een paar dagen in het ziekenhuis. Het kan ook zijn dat jullie gewoon toevallig allergische reacties vertonen van de rozemarijn ofzo

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 22:17

Heb zelf ook een keer gehad op woensdag tussen de middag restje chinees. S middags spaghetti benen maar verder nog niet, donderdag niet lekker, wat zweverig en slap en dan vrijdag in een keer binnen paar uur hartstikke ziek met ruim 39 graden koorts. Ik kon niets eten of drinken overal kreeg ik buikpijn van en ik liep helemaal leeg (grote schoonmaak) De volgende dag koorts weg en zondag kon ik al weer wat eten... Leek me geen griepje, zo kort en hevig!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 22:19

Hmmm...ik heb ook een keer salmonella vergiftiging gehad (volgens de dokter!) en dat moest vanzelf weer over gaan...

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 23:06

Als ik het mij nog goed kan herinneren van mijn colleges microbiologie is het heel goed mogelijk dat je na ongeveer 24 uur last krijgt van een salmonella-vergiftiging. Na ongeveer 24 uur hebben de bacteriën zich zodanig verdubbeld dat ze een reactie in het lichaam kunnen veroorzaken (in dit geval dus kotsmisselijk worden *LOL* sorry Karin voor deze uitdrukking Haha! ) Het heeft dus niets te maken met de snelheid van vertering van het eten maar puur met de snelheid van vermenigvuldigen van de bacterie.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 01:43

Ik heb 2 maal voedselvergiftiging gehad, de eerste keer in Spanje...van de salade (was 17 jaar)...ook erg fijn.
Ben daar toch echt wel enkele dgn erg beroerd van geweest. De helft van het hotel ook overigens!!
Het begon op dag 2 met een beetje misselijkheid en vaag gevoel, dus ik at maar een klein beetje fruit om toch wat te eten...niet veel later begon het.
Heb er toen ook nog een Heliobactorie aan overgehouden, die mijn huisarts toendertijd afdeed als buik virus/griep zijnde, en dus uiteindelijk na paar wk pas behandelt werd...

De laatste keer was vorig jaar en duurde gelukkig niet al te lang voor het weer over was.
Dat was volgens mij van een melkprodukt.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 11:10

Maar je zal het voedsel toch eerst goed in je moeten hebben voordat de bacterien zich door de wanden van je lichaam heen kunnen voortbewegen en vervolgens de verdubbeling te starten. Als dit niet nodig was dan had je al last gekregen als je ze net door je keel verplaatst had. Zo heb ik tenminste alles bij biologie geleerd. (heb ik toch nog wat opgestoken van bio Haha! )

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 11:19

De enigen die echt in het ziekenhuis belanden door Salmonella zijn bejaarden, kinderen of mensen die al een zwakke gezondheid hebben. Gezonde mensen worden er alleen maar beroerd van.
Voedselvergiftiging krijg je meestal sneller na het eten van bedorven waar. Maar omdat het kip is, zou het toch heel goed Salmonella kunnen zijn of, simpelweg een virus. Kan heel goed dat iemand de hele groep heeft besmet, gezellig bij elkaar aan tafel zit je dicht bij elkaar. Als het een bacterie is kan die heel gemakkelijk op het toilet uigewisseld zijn. Waarschijnlijk kom je er nooit meer achter wat het was. Je kan wel vragen of er anderen uit de directe omgeving van één van de gasten ziek geworden zijn. Dan was het waarschijnlijk een virus of bacterie. Anders was het misschien toch een Salmonellakip.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 11:37

het kan ook goed zijn dat je het buikgriep virus hebt gekregen, de incubatietijd is daarvan 1-4 dagen. buikgriep is erg besmettelijk

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 12:04

Maar buikgriep duurt toch langer dan 1 of 2 dagen? En jij was toch weer snel beter Karin?

Ik vind het overigens een beetje raar om bij een etentje kip te serveren die al 2 dagen in de koelkast ligt. Verward

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-01 13:17

Citaat:
Ik vind het overigens een beetje raar om bij een etentje kip te serveren die al 2 dagen in de koelkast ligt. Verward


De betreffende vriendin had dinsdag boodschappen gedaan omdat ze daar woensdag en donderdag geen tijd voor had, that's why. Lachen

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 13:18

stop het dan in de diepvries en haal het een tijdje voor het eten eruit. Verward

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 13:47

Ik heb het 2 maal gehad de eerste keer was van een pizza ontdooit toen geen zin in pizza weer ingevroren en later weer ondooit zat geen vlees op dus mijn moeder dacht dat het wel kon.. We hebben om 17.00 ongeveer gegeten en ik werd zo tegen 4 uur wakker en was doodziek.. migrane zonder kopppijn.. draaierig en zelf van m'n eigen speeksel (wat je doorslikt) moest ik weer over m'n nek.
liefste lag ik plat en moest alles donker zijn .
(heb ook jaren geen pizza's meer gegeten het idee al deed me Misselijk

Afgelopen zomer weer een voedselvergiffiting opgelopen.. 's morgens eerste dag in venuzuela..
lekker broodje met kaas..

Ik werd hondsberoerd hoor je later dat niemand daar brood eet omdat ze 's morgens de schimmel etc eraf schapen Nouja ik was niet de enige Nl-er die dood ging.
Ik had toen heel erg maagkrampen echt koliek dat ik helemaal dubbelschoot van de pijn en er ook duizelig/ flauw van werd/viel.

was het bij de pizza na 2 dagen over hier heb ik 4 dagen last van gehad ook omdat ik totale verstopping kreeg ik kon niet meer kotsen of naar de wc