lijnzaad tegen zand?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Uriah

Berichten: 1677
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: beilen

lijnzaad tegen zand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-04 11:48

Mijn paard heeft afgelopen zondag zandkoliek gehad ,nu geef ik elekdag gekookte lijnzaad om het zand eruit te krijgen. helpt dit echt ? hoeveel en hoe vaak mag je gekookte lijnzaad geven? andere suggesties om het zand eruit te krijgen?

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 12:08


Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 12:58

Onze Tinker had vorige herfst zandkoliek. Na spoelingen met glycerine en een emmer sandguard geven we haar nu lijnzaad om herhaling te voorkomen.

De veearts heeft het voor ons even nagezocht en nu geven we 2 tot 3x per week een handje lijnzaad 10 minuten geweekt in net gekookt water en dan door de slobber heen. De slobber helpt ook al tegen verzanding van de darmen.
Vaker is het niet nodig volgens onze veearts.

Om het zand er echt uit te krijgen is lijnzaad alleen meestal niet voldoende, wel om het te voorkomen.

Maar het allerbelangrijkst is voorkomen dat er teveel zand gegeten wordt, anders helpt niks!

Je kunt het controleren door regelmatig een verse paardenvijg doormidden te breken, zie je zand dan zit er al te veel in de darmen!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 19:59

Zou net als Feufollet zegt eerst een kuurtje met speciaal middel geven (o.a. Sandclear). In een ander topic staat ook een middel van de Groene Os. Misschien is dat wat? Op die manier raak je het zand kwijt wat nog in zijn darmen zit.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 21:50

lijnzaad zorgt er voornamelijk voor dat de darmen een betere bescherming krijgen
lijnzaad zorgt ervoor dat er nl een beschermend (vet)laagje krijgt, waardoor het zand dat naar buiten spoelt, de darmen niet teveel beschadigd, want dat is vaak het grote probleem bij zulke paarden, de darmen die van de binnenkant helemaal af worden geschuurd door het zand dat naar buiten komt.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 14:14

Probeer de zoekfunctie maar es. Dr zijn hier al heel veel topics over geweest!!
Succes.

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 22:26

Sting heeft het dus zaterdag gehad. Zandkoliek... Ik ga morgen Sandguard kopen. kost wel wat, en nou maar hopen dat het het geld waard is...

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 23:00

Uit voorzorg kun je altijd je paard een kuurtje zandweg geven als ie op een slechte wei staat.Ik doe dit als ik het niet vertrouw,als ie anders is als normaal.Verder geef ik op advies van de da elke dag lijnzaad.Gewoon sávonds klaarmaken,een beker lijnzaad,twee bekers kokend water erop gieten en de hele nacht latenstaan zodat het blauwzuur eruit kan.
In november een lichte zandkoliek gehad maar met deze manier van voeren gaat het goed OK dan!
Doei