hoesten!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

hoesten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-04 10:46

In een andere topic heb ik gelezen dat je niet mag rijden op een paard dat hoest.

Hoezo mag je nooit rijden op een paard dat hoest..
En in welke mate moet hij/zij dan hoesten..

Een keer even goed hoesten en dat hij/zij dan ophoud das toch niet erg..
Wanneer moet je er rekening mee gaan houden


mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 10:53

als ie een keer hoest en daarna proest is het denk niet zo erg. Ik denk dat je niet mag rijden op een hoestend paard omdat je toch op zijn rug zit en (volgens mij) ook ergens zijn longen, dus dan komt er nog meer druk op te staan dat ie het nog benauwder krijgt. Maar dit is ook maar een ingeving van mij hoor.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 10:55

Poe, wat een vragen! Wel hele goede vragen, waar ook nog goed over te discussieren valt.

Op een paard wat hoest, mag je niet rijden. Dat klopt. Een keer een kuchje omdat de bak stoffig is, dat is niet erg. Zolang het eenmalig is. Maar als een paard dat altijd doet, en ook bij matig stoffige bakken, dan is het niet goed. Ook een paard wat verkouden oid. is, moet je niet berijden. Persoonlijk leg ik de grens best laag. Hoesten is hoesten, stoppen met rijden, en de dierenarts laten komen, en kijken wat die er van zegt. Vooral jonge paarden die hoesten vind ik 'eng'. Toch is de grens best moeilijk te trekken, en dat moet meer op het 'gevoel' gaan (tenminste, zo doe ik het). Er zijn heel veel soorten hoesten. Van aanstelleritus tot chronische, zware hoestbuien die het paard eigenlijk probeert te onderdrukken.

Hoesten is een longprobleem. Als je een paard aan het werk zet, heeft het paard meer zuurstof nodig, en gaat het z'n longen zwaarder gebruiken (net als jij als je gaat hardlopen). Een paard wat hoest, heeft z'n longen niet 100%, en kan z'n longen ook niet optimaal gebruiken bij inspanning. Daar zit eigenlijk het probleem.
Als je niet op past, dan wordt je paard chronisch dampig en kom je nooit meer van het gehoest (longprobleem) af.
Heb je een paard wat hoest, of vraag je dit zo maar?

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-04 11:02

chonisch dampig en dat is...

De merrie waar ik op rij die heeft het een of twee keer in de eerste tien minuten van het rijden.
en ik rij dan gewoon door omdat ze het daarna niet meer doet..

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:33

Chronisch dampig is iets wat nooit over gaat. Het paard wordt kortademig, hoest veel, benauwd... Dat gaat nooit meer over, en kan eigenlijk alleen maar erger worden. Best ernstig dus.

Ik denk dat jou merrie zo'n geval is waar je moeilijk wat over kan zeggen. Wat voor hoestjes zijn het? Een kuchje (gespannen ofzo) of echt een hoest? Doet ze dat altijd? Als ze het altijd doet en het is echt een hoest, zal ik toch de DA eens vragen om naar de longen te luisteren als hij er een keertje is.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-04 11:45

Nope het is eigenlijk alleen een kuchje (denk ik)
Ze doet het alleen eigenlijk als ik aandraaf, en dan is het goed.
Dan kan het toch ook stof of slijm zijn dat vast zit en als ze los is doet ze het niet en ook niet op stal.

Maar als de DA komt zal ik het toch maar een keertje vragen

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:15

mijn vroegere verzorgmanegepaard hoesste ook altijd heel erg. Dan mocht hij niet meelopen in de les maar moest hem wel stappen. Als ik er op ging zitten ging hij heel erg blaffen en als ik er naast ging lopen niet. Een paard laten werken dat hoest zou ik helemaal nooit doen. Denk dat er door de benauwdheid misschien longblaasjes beschadigd worden of niet?

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-04 10:02

Heb gister lekker gereden even twee keer proesten en verder niks meer Haha!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 10:06

oh mooi goed in de gaten blijven houden he en lekker veel naar buiten.


pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-04 10:26

We hebben alleen maar een buiten bak Haha!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 11:00

oh dat is mooi. Mijn oudje hoest als hij gaat rennen ook vaak 1 of 2 x daarna proest hij gelukkig meteen. In conditie houden is goed bij jou paard hoe minder conditie hoe eerder je dit krijgt volgens mij.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-04 12:27

Noou de conditie wordt weer aan gewerkt maar schiet nog niet echt op na een half uurtje is ze kapot, maar dan is onze bak ook erg zwaar

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 17:46

Één van mijn vroegere verzorgpaarden hoestte ook zo. Later bleek dat ze chronisch dampig was. De aanleg hiervoor is denk ik erfelijk omdat haar moeder het ook al had. Uiteindelijk is ze afgemaakt, want ze had het té benauwd. Ze moeten dan steeds kracht zetten om uit te kunnen ademen omdat hun longblaasjes als een ventiel werken.
Geef een hoestend paard een tijdje natgemaakt hooi, goed doordrenkt en kruiden tegen het hoesten (vinden ze erg lekker) en zet hem of haar zoveel mogelijk buiten. En op stal een tijdje op zaagsel.

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 18:18

Luck is dampig en hoest nu soms met aandraven maar dat is 't, ik ga dan gewoon even stappen en zodra ie uitgehoest is draaf ik weg en dan gaat verder alles perfect. Ik merk ook niet aan 'm dat ie het heel erg benauwd heeft ofzo Scheve mond


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Armani1985 en 83 bezoekers