Tips zadelmak maken/inrijden paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Tips zadelmak maken/inrijden paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 20:48

Hey allemaal,

Ik ben 2 weken geleden begonnen met een paardje zadelmak te maken. Ik heb dit nog nooit gedaan, dus ik kan wel wat tips gebruiken.

Even ter verduidelijking, ik doe dit absoluut niét alleen, maar sta onder toezicht van de eigenaar! Ik heb alleen nog geen les, maar daar komt binnenkort wel verandering in. We gaan haar eerst rustig laten wennen aan mij, en dan pas nemen we haar mee op les.

Wat er al gebeurd is: Hoofdstel kent ze al, zadel ook.
Ze loopt vrij goed aan de longe, op rechts is ze nog vrij moeilijk, want daar wilt ze altijd omdraaien en trekt ze helemaal naar buiten. Hoe los ik dat het beste op?
Vandaag heb ik er al even opgezeten, ging heel goed. Even rondgestapt met iemand ernaast natuurlijk. Ze is maar 1 keer even geschrokken, maar het ging algemeen heel goed.

Nu eigenlijk mijn belangrijkste vraag, hoe moet ik haar nu gaan inrijden? Waar let ik in het begin het hardste op, wat is belangrijk? Waar moet ik me nog niet te veel mee bezig houden of te veel over piekeren?

Graag tips... Tot ik echt goed les heb, zou ik graag zelf al wat doen (nogmaals : onder toezicht van de eigenaar, die al al zijn eigen paarden zadelmak heeft gemaakt)

Alvast bedankt!!

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 21:11

Ik moet zeggen (iets waarmee ik half bokt over mij krijg) dat ik een aantal keren onder toezicht een paard ingereden heb. Die had enkel een zadel en hoofdstel al ingehad, niet gelongeerd ofzo, en daar ben ik gewoon opgekropen, gewoon laten rondlopen, maar hij moest vooruit blijven.
En zo heb ik dat dan verder uitgebouwd, moeilijk om zo neer te typen. Deze paarden zijn nog altijd even fijn en zacht, en voelen aan als eender welk paard dat op "de klassieke" manier ingereden is. Dus met longe, daarop stemhulpen leren enz.

Het belangrijkste is denk ik de eerste keren de gas. Dus gewoon vooruit, niet bepaald overhaast, maar altijd actief blijven, dat dat er vanaf het begin in zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 23:44

Citaat:
Graag tips... Tot ik echt goed les heb

Kom ik weer aangezeurd Tong uitsteken
Kun je het echt niet voor elkaar krijgen om nu al les te krijgen.
Een half uurtje?
Je zult merken dat dat heel fijn is.
Ik heb ondertussen al meer paarden ingereden, ben er nu ook weer met 1 bezig.
Toch heb ik nu al meteen les met haar en dat is super.
Puntjes die ik moeilijk met haar vind, daar word ik doorheen geholpen andere dingen die ik doe worden bevestig dat ik het juist doe.

Zo hoef ik over een tijdje zeker weten niks af te leren en is het vanaf de eerste week correct gebeurd.
En dat geeft me zelf een heel fijn gevoel.
Vooral vanuit het oogpunt van het paard.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 00:12

De eerste keer dat ik op Par stapte ging het er mij om dat ze bleef lopen, net als de keren daarna, welke kant op maakte niet uit, zolang ze maar lekker naar voren ging.

Na 3 keer 3 rondjes stappen was het zover en kwam er een lesgeef mens bij, dus practisch vanaf het begin, wat ook erg belangrijk is IMO omdat zij vanaf de grond veel beter dingen ziet en alvast een oplossing kan bedenken.

Vanaf het begin is het belangrijkste voorwaarts en aan het been geweest, de rest kwam wel maar zonder dat zou er niets zijn heeft zij mij geleert dus alles opzij voor dat reageren op been en natuurlijk zit.
Doe zo min mogelijk met de teugels, wat betreft sturen en halthouden, probeer zoveel mogelijk met je zit te werken.
Niet trekken om te sturen zoals ik geleert had op de manege maar omduwen met je buitenbeen en teugel en je zit.

Dit langzaam uitgebouwt wat zoals Angelke zegt heel erg moeilijk uit te leggen is via internet.

Vandaar het allerbelangrijkste advies: Neem er nu alvast een goede instructrice of instructeur bij, al is het maar een half uur in de week.
Ik heb er 1 die zelf met jonge paarden werkt en daar dus heel geduldig mee is, die ook kalm blijft als ik lichtelijk geirriteert raak Schijnheilig
Geduld en les....alletwee erg belangrijk, les heb ik al...geduld begint te komen Knipoog

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:24

ik heb nu al les met mijn 2 jarige merrie.
ik krijg les in goede comando's geven, en hoe ik heb beste naast mijn paard kan lopen.
mijn lesgeefmens helpt me overal mee.
hoe ik het beste met mijn paard kan lopen als ik naar buiten ga, en wat ik moet doen in vervelende/rare situaties.

ik zou dus als het mogelijk is gelijk les nemen.

Babbelkous

Berichten: 2620
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Prov. Antwerpen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 09:51

Veel succes!!! OK dan! *LOL*

moes
Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 10:44

angelke schreef:
Ik moet zeggen (iets waarmee ik half bokt over mij krijg) dat ik een aantal keren onder toezicht een paard ingereden heb. Die had enkel een zadel en hoofdstel al ingehad, niet gelongeerd ofzo, en daar ben ik gewoon opgekropen, gewoon laten rondlopen, maar hij moest vooruit blijven.
En zo heb ik dat dan verder uitgebouwd, moeilijk om zo neer te typen. Deze paarden zijn nog altijd even fijn en zacht, en voelen aan als eender welk paard dat op "de klassieke" manier ingereden is. Dus met longe, daarop stemhulpen leren enz.

Het belangrijkste is denk ik de eerste keren de gas. Dus gewoon vooruit, niet bepaald overhaast, maar altijd actief blijven, dat dat er vanaf het begin in zit.

zo rijdt ik meestal ook paarden in (tenzij ze natuurlijk levensgevaarlijk zijn als je er op klimt, dan longeer ik em ook van te voren en klim er dan op). ik vind het zelf de fijnste manier omdat je meer respect afdwingt. En ik heb zoeits van: als ze wild willen doen doen ze dat toch wel, ook aan de longe. het is mischien wel minder veilig maar goed....
Als je voor het eerst een paard in rijdt zou ik dat nooit alleen doen. je moet er minstens bijv. een vriendin bij hebben (die dus wel kan paardrijden he) en dan zou ik het wel met longe doen.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 21:50

Bedankt iedereen voor de tips!!
Het probleem is dat ik nu echt geen mogelijkheid heb tot les! Er is niemand die aan huis kan komen (ik rijd de paarden gewoon bij iemand thuis). We kunnen ook niet op verplaatsing, want de eigenaar wilt dat ze eerst aan mij went voordat we ergens anders gaan rijden.

Dus dan zorg ik er gewoon voor dat ze goed actief blijft. Over sturen en juiste hulpen nog niet te veel zorgen maken?

Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 00:35

Gas is idd het belangrijkste.
Sturen komt daarna wel. Alle gewenste reactie belonen en het is voor je paard prettig wanneer je de voor hem bekende stemhulpen gebruikt. (van longeren)
Hou het kort, en al helemaal wanneer het goed gaat, hoe groot de verleiding ook is juist dan nog een stukje verder door te gaan.

Je paard staat bol van de indrukken die hij opdoet, geef de tijd om dat wat te verwerken.
Enne... hoe logisch de hulpen ook mogen zijn voor jou... vooralsnog heeft je paard geen benul wat je hem duidelijk wilt maken... geef het de tijd die het nodig heeft en doe het dus stapje voor stapje.
En die lessen: ASAP! Knipoog

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 20:06

Mulan schreef:
Gas is idd het belangrijkste.
Sturen komt daarna wel. Alle gewenste reactie belonen en het is voor je paard prettig wanneer je de voor hem bekende stemhulpen gebruikt. (van longeren)
Hou het kort, en al helemaal wanneer het goed gaat, hoe groot de verleiding ook is juist dan nog een stukje verder door te gaan.

Je paard staat bol van de indrukken die hij opdoet, geef de tijd om dat wat te verwerken.
Enne... hoe logisch de hulpen ook mogen zijn voor jou... vooralsnog heeft je paard geen benul wat je hem duidelijk wilt maken... geef het de tijd die het nodig heeft en doe het dus stapje voor stapje.
En die lessen: ASAP! Knipoog


!!!

moby
Berichten: 4
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 22:36

Heb van de weeki nog een pony zadelmak gemaakt!!!!!!!!!!!!
Gewoon zadel erop doen en erop gaan zitten (net alsof je gek bent en doen alsof je denkt dat ie al zadelmak is)

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 23:17

Ahum.. ik weet niet in hoeverre ik de post van moby moet geloven.

Maar in een punt heeft hij wel wat.. met zelfvertrouwen erop zitten.. maar neem aan dat dit als je met een paard begint wel goed zit.

Ik had ook geen idee toen ik begon met mijn paard zadelmak te maken, en in te rijden.
Ik heb wel vanaf punt 1 hulp gehad..

Eerst zorgen dat hij loopt, stap, draf, eventueel galop.
Laat hem eerst wennen aan wat er allemaal gebeurt,
stel je voor dat het jou zomaar overkomt, een gek wezen bovenop je rug!

Sturen is de tweede stap die je neemt, maar dit ook gewoon basis, verwacht niet te veel,
en houdt het 'kort en bondig', iemand op je rug is al spanning genoeg in het begin!

En zeker, zo snel mogelijk les, neem aan dat de eigenaar je wel begeleidt, maar echt les is het aller, aller belangrijkst!

moes
Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 17:32

moby schreef:
Heb van de weeki nog een pony zadelmak gemaakt!!!!!!!!!!!!
Gewoon zadel erop doen en erop gaan zitten (net alsof je gek bent en doen alsof je denkt dat ie al zadelmak is)

zo doe ik het meestal ook hoor werkt heel goed .
Het kan natuurlijk niet altijd, soms heb je er wel eens een paard tussen zitten die dat dus echt niet pikt en das een beetje gevaarlijk, maar ik zou het iemand die voor het eerst een paard inrijdt sterk afraden

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 00:40

Voorwaarts ten aller tijde en niet te lang doorgaan. 10 a 15 minuten per keer is genoeg. Overigens is me dat verhaal van Moby ook al eens overkomen. (had twee paarden verwisseld... dom dom dom) maar dat ging trouwens prima.

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 12:20

Als je alles gewoonn rustig aan doet en wel dat ie lekker tempo loopt..het sturen komt vanzelf wel mijn pony is nu vanaf dec onder het zadel heb haar niet zelf ingereden..is een maandje weggeweest hun hebben eigelijk alleen tempo wisselingen gereden en beetje het stuur erop gereden!ik heb nu iedere week les en ben eigelijk nog tegen geen probleem aangelopen!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:44

Ik ben wel zelf bezig met het inrijden van Igor. Belangrijkste is indd voorwaarts rijden. Daarbij moet je hem/haar voor los laten, zelf zijn/haar weg te laten zoeken. Dat is wat mijn instructrice mij vertelde om Igor de eerste tijd bezig te houden. Als hij zelf zijn weg zoekt gaat ie ook ontspannender lopen. Daarbij teugels van de hals, handen laag en sturen met je benen.
En ASAP les nemen...

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 01:09

Buiten het feit dat ik even zou wachten tot je echt de juiste begeleiding hebt, zoals meerdere mensen zeggen, eerst het gas erop zetten, lekker van die mond afblijven, want het is heel vervelend om een rem die je op je paard 'gezet' hebt er weer af te halen.

susanrosie
Berichten: 1
Geregistreerd: 23-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:26

sinds een tijdje bezig met een belg van 2,5 jaar nu. eerst al het 'grondwerk' aanleren, dus mee lopen aan halstertouw (en dan schuin achter me blijven. wanneer ze volgroeid is en nog steeds voor me aan raced is er geen houden aan XD) en het borstelen en hoeven uit krabben. daarna laten wennen aan een hoofdstel, bit en zadel. het bit in doen vind ze nog steeds niet geweldig, maar als die zit is er ook niks aan de hand. gewoon volhouden denk ik dus..? en en zadel was nooit een probleem.
wanneer ze het bit in had en zich op haar gemak voelde zijn we samen met haar mams naar buiten gegaan het dorp in ook geen enkel probleem.
zelf ben ik het er niet helemaal mee eens dat ze dan een bit in moet, maar anders vind de boer van wie ze is het niet goed :(

ik denk doordat het paardje en ik elkaar al kenden, het daarom ook zo gemakkelijk ging bij de eerste keer dat ik er even op ging zitten. geen enkel probleem. ze snuffelde aan mn voeten en dat was het.
ze is nu zover dat we kleine stukjes in de schuur met haar kunnen lopen. gister was de eerste keer dat we dat gingen proberen, en ze wil alleen lopen als ik tegen haar blijf praten als ik op haar zit, en een vriendin naast haar loopt. zijn er tips hoe ik hier vanuit verder kan gaan?
de teugels heb ik er niet aan, en zit erop zonder zadel. (uiteindelijk komen de teugels eraan wanneer ze mijn hulpen met been en zit begrijpt, zadel blijft eraf.)
ik rij eigelijk altijd zonder zadel, dus blijven zitten maak ik me niet druk om. alleen reageerde ze gister totaal niet op mijn zit of been.
help...?