Jullie mening graag....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Jullie mening graag....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 23:26

Ik had er al eerder een topic over, maar eigenlijk twijfel ik nog...

Ik heb een 6 jarige KWPN hengst van 1.56m hoog.
Hij heeft tot zijn tweede in de hengsten wei gestaan met een groep fjorden jaarling hengsten.
Daarvoor is hij afgespeend bij een merrie veulen in 1 box, ze waren even oud.
Dat merrie veulen probeerde hij op het laatst wel te dekken, maar toen hij in de hengsten wei kwam, was hij echt het buitenbeentje, hij liep er maar achteraan Verdrietig

Nu is hij dus 6 jaar oud, en heeft sinds oktober ataxie door artrose in zijn hals, hij wordt hiervoor behandeld en hij voelt zich super, zo ziet het er tenminste uit.
Ik weet niet of hij ooit nog bruikbaar wordt voor de sport, maar castreren is geen optie, dat wil degene die hem behandeld niet en ik ook liever niet.

Ik ben dus op zoek naar een vriendje voor hem, omdat hij nu toch vaak alleen in de bak staat Ach gut en ook voor straks in de wei, want ik mag hem alleen longeren tot nu toe.

Ik weet alleen niet of het goed zal gaan als ik een shetland ruin bij hem zet, omdat sommige ook al zeiden dat dat beestje dan precies de trappen opvangt met zijn hoofd tijdens het spelen enzo, vanwege het hoogte verschil.
Mijn paard is erg druk met zijn voorbenen, daar slaat hij weleens speels mee Verward en dat is al meer dan eens gebeurd op onze honden en een schaap...

Ik wil graag wat reacties horen, wat meer meningen.
Kan ik anders beter een A-welsh erbij zetten qua hoogte, karakter en speelsigheid???
Probleem is dat ik geen tijd heb om nog een pony te trainen, ik heb al drie lieve paarden waar ik druk mee ben, dus een shet leek me wel praktisch, die hoeven niet bereden te worden (wel borstelen enzo natuurlijk).

Wat moet ik nou doen???????

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 23:32

je kan ook gaan voor een pony en daar dan een leuk verzorgertje of bijrijder voor zoeken? Maar heb je daar wel geld voor? Met 3 paarden die al aardig wat geld zullen kosten?
En waarom niet castreren? Wil je dat zelf niet of kan t niet of zo?

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 23:42

We hebben al een Welsh merrie waar morgen nieuwe huurders voor komen, en ik houdt er niet echt van om van huurders afhankelijk te zijn, naar mijn mening kost het meer tijd van mijn kant dan van hun kant.

En wat castreren betreft, ten eerste wilde ik dat nooit voor hem, hij is lief en heeft een leuk karakter zo.
Daarnaast komt nog dat hij eigenlijk in Utrecht gecastreerd zou worden nadat hij in oktober atactisch bleek, maar dat kon alleen onder narcose, terwijl ik de kijkoperatie methode wou, mijn paard heeft in zijn conditie 80% kans dat hij goed uit de narcose komt, en dan nog maar hopen dat hij nog goed omhoog komt met zijn artrose en ataxie, wie weet beschadigd hij nog meer...

Ook wil de man die hem behandeld het nu niet, hij heeft al zijn krachten nodig om op te knappen, en die vechtlust zou wel eens in kunnen zakken naar een castratie, karakters kunnen veranderen, vooral door op zijn leeftijd te castreren.
En ja, drie paarden kosten al veel, maar de pony is van mijn zusje nu, dus dan houdt ik er twee over, en ik wil mijn paarden graag gelukkig zien, daar werk ik met liefde nog wat harder en meer voor!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 23:45

ik denk dat je beter een c-pony'tje erbij kan zetten. Wel een lieve en 1tje die van aandacht houd. Ik zou even een advertentie plaatsen op marktplaats ofzo

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 23:47

Maar las ik dan voor bijvoorbeeld een C-pony ga, is het dan erg als hij niet getraind wordt?
Dat is het probleem, ik heb daar echt geen tijd voor, zit met twee revaliderende paarden die al mijn aandacht al nodig hebben.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 23:50

ow ja hij was nog maar 2 he zei je.. Tsja.. als hij al vaker andere dieren in zijn enthousiasme heeft geraakt zou ik toch niet gaan voor een shet, maar een wat groter maatje..

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 23:56

Nee hij is ZES (6)!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 23:58

over die c-pony ik zou dan een pony'tje kiezen die bijv eerst manege lessen heeft gelopen ofzo. Die zijn lekker rustig, kunnen een paar dagjes rust best gebruiken enz.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-04 00:02

De pony zou er zowiezo wel elke dag uitkomen natuurlijk, minimaal een halve dag in de bak of wei, wat hooi erbij.
Maar hij moet ook wel speel zijn en goed van zich af bijten lijkt me, mijn paard is er zo 1 die never stil staat, altijd op zoek naar vertier en gek op kattekwaad!

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 00:05

Het gaat toch meer om het gezelschap ook? Dan denk ik dat een "oudje " ook zal voldoen. Die zal welliswaar niet de hele dag met hem meerennen, maar dan heeft hij wel "aanspraak ".

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-04 00:11

Tja dat is ook wel weer waar Charmaine...

Maar mijn paard is een jonge hengst, en vooral: HIJ GEDRAAGT ZICH OOK ZO...
Wat zou daar dan bij passen?
Lijkt me wel dat het een paardje met pit moet zijn, die zich het kaas niet van zijn brood laat eten, want vooral in het begin zou het spannend zijn, zijn eerste soortgenoot sinds jaren die zomaar ineens tastbaar is, waar hij aan kan knabbelen en die hij kan intimideren (hoop ik niet!)...

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 00:21

Nou, ook oudjes kunnen van zich afbijten hoor! Wij hebben er ook zo een op het land staan. En een merrie ook nog. 20+ maar wel de baas!

Tja, ik denk niet dat je kunt zeggen: Dat is de pony voor hem. Elk paard heeft natuurlijk een eigen karakter. Het is altijd maar afwachten hoe dat uitpakt op het land. Ik zou qua grootte inderdaad geen shet nemen. Meer iets van rond de 1.40/1.50. Welshjes zijn meestal wel lekker eigenwijs, dus dat zou dan wel kunnen. Maar een leuke, wat oudere pony zonder een bepaald ras kan net zo goed brutaal zijn.

Vraag eens rond bij jouw in de buurt of iemand z'n pony bij jou kan stallen?

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-04 00:27

Nou nee dank je, onze paarden staan thuis en die privacy vind ik erg fijn op dit moment, ik hoef mijn paarden ook niet uit de bak te halen omdat iemand wil rijden ofzo.

Ik "vreesde" al voor zo'n antwoord, ik wil echt liever geen pony boven de 1.20m, ik vind dat je ze dan echt moet trainen en dat gaat echt niet lukken.
En een oud paardje zie ik ook niet echt zitten, ik zou er liever 1 van zijn leeftijd hebben, dan hebben ze mischien nog een heel leven samen...

Als ik het goed begrijp raad iedereen mij een shet of een wels a-tje af, vanwege hun hoogte.

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 00:31

Ik wel. Maar misschien dat er mensen zijn die wel goede ervaringen hebben met een shet bij een paard?

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 01:11

Ik zou voor een iets grotere oudere/ zieke pony gaan. Eentje die het verdient om lekker op wei staan, maar die nog fit genoeg is om wat te spelen. Met ziek bedoel ik dan dat ze niet meer in de sport kunnen/ bereden kunnen worden, maar die geen pijn hebben.
Dat soort ponys worden wel eens aangeboden. Die hoef je dan niet te trainen, is waarschijnlijk niet zo duur in de aanschaf en groot genoeg om zich te weren.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 02:37

ik heb zelf 2 shetten en er staat nog een 3de bij die staan samen met mijn anda klophengst
shetten zijn heel speels en vershrikkelijk snel
voor en speel maatje is dat wel een goed idee
heb zelf hele goede ervaringen maar heb ook andere verhalen gehoord
(niets uit 1e 2e of 3e hand)

het enige gevaar is dat als ze niet klikken en
het echt menes is een shet op knie hoogte trapt
en dan zou je een probleem kunnen hebben

kan je niet ergens een shet lenen
om te kijken hoe jouw paard hierop reageert en daarna
verder denken?? mag jouw paard wel vliegen rennen spelen??

ik begrijp wel waarom je hem (nog)niet wilt casteren ik zou dat risico
ook niet nemen als het niet echt nodig was

succes

gr. Nickje

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 09:21

Lastige situatie. Ik kan me voorstellen dat je er niet op zit te wachten om pensionklanten over de vloer te krijgen. Zeker als je paarden aan huis staan.
Ik zou in jouw geval toch kiezen voor een wat grotere pony als speelkameraadje. Een b of een c pony. Je zou een bijrijdertje kunnen nemen dat een paar keer per week met de pony komt rijden.
Verhuren hoeft dan imo niet eens. Je zegt zelf al dat je vast van plan bent om er een paardje bij te zetten. Die kosten heb je dan toch, ongeacht of er iemand op rijdt of niet.
Als je geen vergoeding vraagt, dan ben je imo ook niet snel afhankelijk van zo iemand. Misschien kun je gewoon vragen om wat praktische hulp met bijv. onderhoud en uitmesten in ruil?

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-04 15:22

Mijn paard moet wel iets rustig aan doen, maar daar houdt hij zich niet echt aan, het is een druk paard en zoals ik al zei, hij trapt nooit met zijn achterbenen, maar hij hapt wel erg (niet echt bijten hoor).
Als hij rustiger zou zijn is dat beter voor hem, maar ja, het is nu eenmaal een jong paard, hij krijgt veel Biomix en gerstemix ook om op gewicht te blijven, en die energie traint hij er nog niet uit op dit moment...
Dus ik kan niet van hem verwachten dat hij rustig in een hoekje gaat staan.
Wel loopt hij veel voor het hek te rennen als ik op stal ben, hij houdt niet van in zijn uppie in de wei, maar in de hengstenwei kwam hij ook altijd uit de groep naar mij toe als ik kwam kijken.
En als ik in de bak aant harken ben ofzo, heeft hij het prima naar zijn zin, staat hij me uit te dagen en achterna te rennen, met zijn bal te gooien enzo.

Een zieke pony vind ik wel een mooi idee, maar ik ben zo bang dat dat dan weer niet eerlijk is tegenover de pony als hij telkens uitgedaagd wordt om te spelen.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-04 15:23

En trouwens, een c-pony heb je veel meer kosten aan qua voer en strooisel en hooi dan een shet...